Jump to content

Origo på langtur


Euklid

Recommended Posts

8 hours ago, Bitteliten said:

Var dere i Namibia omtrent samtidig med Delos gjengen?

Tror det – men de (få) stedene vi var i Namibia var det ikke akkurat flust av andre seilere. Må vedkjenne at jeg ikke akkurat har brukt mye tid på å følge andre seilere på YouTube og tror ikke vi har vært i samme havn som de, så aner egentlig ikke.

 

4 minutes ago, Kenneth82 said:

Når kommer boken som halve Båtplassen går og venter på? ;-)

En av vanene en kan pådra seg på langtur er sendrektighet av tredje grad. Det lønner seg nok ikke å holde pusten i påvente av at det skal dukke opp noe fra denne fronten, dessverre. Om noen seilforeninger etc trenger en liten time med halvskrøner og noen bilder kan det alltids la seg gjøre, men å få noe mellom to permer sitter lengre inne.

Link to post
Share on other sites

Bra greier!. Dette er gull også for diverse seilforeninger, jeg pleier å delta på åpne kvelder i Asker, Bærum og KNS, og et slik foredrag vil de helt sikkert ønske å passe inn i sitt opplegg. Men en egen seanse for BP- medlemmer hadde jo vært gøy. Jeg kan godt sjekke lån/leie av lokale dersom Tom Rør ikke klarer noe i sin forening.

 

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Kenneth82 skrev 38 minutter siden:

Sende live på facebook?

 

Knallforslag! Lag en lukket og hemmelig gruppe som folk kan legge seg til i. Så kan den som holder foredrag legge inn filmsnutter og bilder på forhånd. Jeg vet ikke hvor interaktive en kan gjøre livesendinger på FB for jeg har ikke brukt det selv, men her bør det være gode muligheter. 

 

Og den store fordelen er at "alle", uansett geografi kan få være med. 

--

Dvs jeg har jo sett at folk kan kommentere fortløpende på livesendinger. Som kan fungere ifht å svare på spørsmål. 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er en mulighet for at det kan holdes hos min arbeidsgiver, Handelshøyskolen BI i Nydalen, Oslo. Vi har klasserom og auditorier med alt vanlig audiovisuelt utstyr (projektor/TV, dokumentkamera, mikrofoner osv). I så fall må jeg vite når og hvor mange, for å sjekke om vi har ledig kapasitet. Gjerne noen datoalternativer, for å gi arrangementsansvarlig på BI bedre mulighet for å finne ledig rom.

Link to post
Share on other sites

Et godt sted å holde slikt er hos Flyt Forlag på Akershuskaia. De har jo fasilitert ganske mange foredrag etterhvert, og pleier å ta en femtilapp i inngang, som dekker kaffe og evt. utgifter ifm arrangementet. Jeg ville kanskje sjekket der, og sørget for en egen BP-gjesteliste i døra. :thumbsup:

 

(Og ikke minst - etter et foredrag hos Flyt er det kort vei til mange vannhull hvis noen skulle bli tørste av foredraget.)

Redigert av Popeye70 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det viste seg at det ikke lot seg gjøre å leie lokalet i foreninga. Jeg har dermot tilgang til et større lokale på Kjelsås,med stor plass og prosjektor.

Der er det stoler til 100 personer, og scene som evt. foredragsholderen kan tale fra.Plenty parkering er det også. Kan til og med bruke kjøkkenet til kaffe etc.

Kunne dette vært noe?

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Føyer meg inn i rekken av takknemlige. Skjønner egentlig ikke hvordan jeg har gått glipp av denne tråden de siste par årene jeg har fulgt med på BP. Oppdaget den rett før jul, og har med stor interesse lest hele. Er selvsagt imponert over dine foto- og skriveferdigheter, men først og fremst over det mot som kreves for å gjennomføre en slik reise og dessuten dine praktiske evner når det gjelder navigasjon, vedlikehold og  reparasjoner.

Link to post
Share on other sites

On 12/30/2017 at 2:43 AM, Sjøvind said:

... og dessuten dine praktiske evner når det gjelder navigasjon, vedlikehold og  reparasjoner.

Takk for hyggelige ord. Men hva praktisk og teknisk vedlikehold av båt angår er jeg nok ikke i nærheten av å nå opp til knærne på de som virkelig har peiling. Bruker man båten nok begynner man å skjønne litt av hva som funker, i hvilket tempo forskjellige deler har det med å slites ut og hva som strengt tatt kan få lov til å vente til neste havn.

 

Men jeg hadde ikke spesielt god peiling da vi satte ut, og er slett ikke noen ekspert nå heller. Det er viktig å kunne nok til å ikke være en fare for seg selv eller omgivelsene, og å kunne gjøre en del nødreparasjoner underveis. Mer teknisk dilldall kan en alltids få hjelp til i neste siviliserte havn – om en er villig til å lukke øynene og dra kortet. Det jeg egentlig prøver å si er vel at det på langtur er viktig å kunne en del og kjekt å kunne mer, men er man litt over gjennomsnittlig interessert og tar tiden til hjelp er det bare å kaste loss.

Redigert av Euklid (see edit history)
Link to post
Share on other sites

IMG_4120.jpg.7624a535eb6f730ebdb445250678a9f3.jpg

Årets siste solnedgang ligger bak oss, og kontrasten til fjoråret er ganske stor. For et år siden klamret vi oss fast i cockpiten mens vi seilte langs kysten av Sør-Afrika, i dag kjørte vi ned fra fjellet etter noen dager på ski.

 

IMG_4046.jpg.8bee44387427583ab00034031eb1eb67.jpg

En må være sinnsforvirret for å ikke av og til savne livet på havet – enkle dager med følge av sola på dagtid, og stjernene hver natt. Nye bekjentskaper i hver havn, en og annen fisk som biter på kroken. Men også drittvær på ubeleilige tidspunkter, en konto som med visshet sikter seg sakte ned mot nullpunktet, og matbutikken som av og til er en måned eller to unna.

 

IMG_4021.jpg.1acf067faca19ef12002a72e8c3d9ec0.jpg

Tett trafikk rundt Sør-Afrikas kyst – et område der jeg var glad for å ha AIS-sender ombord.

 

IMG_3474.jpg.e138ae19ac1dea55094d0045e42c4242.jpg

I havn i Simon's Town ved Cape Town for nyttårsfeiring og litt båtvedlikehold. Da vi kom hit rett etter mørkets frembrudd blåste det tøvete mye, og etter noen i overkant dristige forsøk på å få tak i en moring endte vi opp med å tøffe i sirkel rundt i havnebassenget inntil det ble lyst; ikke en natt jeg har noe ønske å gjenoppleve med det helt første.

 

IMG_3624.jpg.15a8571e7939766e56fb0d9a3789a26f.jpg

Kapp det Gode Håp på en rolig dag.

 

IMG_3560.jpg.129a3f5c77f7a1fc226a568f255064f0.jpg

 

IMG_3628.jpg.0c2202c97d2046fe3bb5adb5b1d360f6.jpg

 

IMG_0249.jpg.cc2362da7dc9f1f137987d6245521a09.jpg

Været er noen hakk kaldere, bankkontoen har kommet over den verste panikkangsten. Hverdagene går med på kontoret, på T-banen og til å ta igjen det tapte etter noen år langt fra familie og venner. Da vi kom hjem var vi nok ganske klare for en landfast tilværelse, etter litt for mange mil og litt for mange våkenetter på sjøen. Men netter uten allverden med søvn fremstår som et ganske enkelt offer i bytte mot Sydhavets gleder – livet på land er brillefint, men vi er vel ikke landfaste for godt ... ?

Link to post
Share on other sites

Det å komme hjem er et mer interessant tema en man skulle tro. Etter vi kom hjem fra vår tur, som på langt nær var like lang i tid og distanse, så trodde vi at det kom til å hjelpe oss med å bli mindre rastløse og enda mer motiverte for jobb. Vi har konstatert at det å komme hjem ble en følelse av antiklimaks for oss. Den nye jobbhverdagen det første året etter vi kom hjem ble vanskelig å akseptere. Og komme inn i det gamle sporet hjemme gikk raskt, for raskt, og dermed kom savnet etter en mer spennende forventelsehorisont tilbake for fullt

 

Etterhvert har tiden begynt å gå fortere og det er nå 4 år siden «vi kom hjem», men all tidsregning måles fremdeles i før og etter turen. Heldigvis flyttet vi aldri ut av båten, og på hver eneste tur ut kjenner vi litt på følelsen av og ikke returnere på søndag.

 

Langfri og seiltur har gitt oss en nesten narkotisk trang etter mer, og vi er nok ikke alene selv om det ikke er skrevet så mye om det. Hanna Jansson har skrevet en fersk, (lurer på om det var en doktor avhandling) som heter «Drömmen om äventyret» hvor fokus er på reisebeskrivelser fra langturseilere hvor hun også konstaterer at blogger ofte avsluttes brått og er uten en oppsummering til tross for hyppige reisebrev under reisen. Livet etter reisen beskrives sjelden selv om mange ønsker å høre om det.

 

http://nordicom.statsbiblioteket.dk/ncom/files/33286367/FULLTEXT01_22_.pdf

 

Sjelden får vi høre om livet etter langtur. Hva som skjer etter en langtur er nok ganske avhengig av alder på de reisende. Mange som gir seg i vei i dag er relativt unge og har ikke mye fartstid bak A4 roret og dermed ønsker å slå seg til ro i større grad.

 

Jobb, bilkø, snøslaps, grillfester, jul og 17 mai kan ikke konkurrere ut Vagabond følelsen av å kaste loss og komme til en ny havn etter eget forgodtbefinnende, selv om det ligger en del arbeid i det også. 

 

Vi bestemte oss for å fortsette med sparing fra første dag vi kom hjem med tanke på et mye lengre og kanskje permanent opphold fra A4 livet med start om 4-5 år etter vi kom hjem. Vi er i siste tredjedel av vår jobbkarriere og vi innser at vi aldri kommer til å jobbe til pensjonsalder. 

 

Følelsen av å komme hjem oppsummeres kort og godt av langturbåten Nada etter tilbakekomst; «Jaha, shit! Vi ska inte längre nu.»

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...