Jump to content

Origo på langtur


Euklid

Recommended Posts

Melding fra @Euklid:

 

Vi har lagt om kursen så vi havner i det jeg antar er god avstand, men snodig at de ikke kunne avse noen sekunder til å si hvor vi er minst i veien.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Melding fra @Euklid

 

90 mil fra Lindesnes, Nordsjøen oppfører seg fremdeles eksemplarisk – 10-15 knop vind fra sør, og knapt tegn til bølger. 

 

I går fulgte 30-40 delfiner oss gjennom mange timer, litt av et syn i solnedgangen med alle delfinene og fire oljeplattformer på hver side.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Melding fra @Euklid

 

Skrev disse meldingene for noen timer siden, så ikke før nå at de ikke ble sendt – nå har vi 70nm til Lindesnes, og hører Rogaland Radio på VHFen.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

36 minutes ago, Bjørn Løvjomås said:

Hvor blir det landkjenning da, på din ferd oppover kysten?

Har en avtale med politiet på brygga i Tønsberg i morgen, og de setter formodentlig pris på om vi ikke går i land alt for mange steder før de får unnagjort sin grensekontroll, så vi går rett dit.

 

Timingen der er ikke optimal, med en gjestehavn som sikkert er festivalfull (i begge ordets forstander), men får tro det går an å legge seg utenpå noen andre for en liten stund.

14 minutes ago, pacuare said:

Sitter og følger med på været vestover, og dere er litt tidlig ute. Fremover blir det mye mer vestavind ved Lindesnes. Ved Tjøme er det nå blå himmel og solgangsbris. Du har vel ca ett døgn igjen, hvis dere får vind.

Om vi var redd for å bruke motoren ville vi ha valgt et ganske dårlig værvindu for denne etappen, liten tvil om det. Det blåste ganske godt langs norskekysten mens vi var midt i Nordsjøen, og i morgen burde det begynne å bli en del vind her – men innen den tid er vi jo nesten fremme.

Link to post
Share on other sites

IMG_3519.JPG.9f36d67a51bae155060bb878be71fcd3.JPG

Passerer Mandal nå. Ikke mye seilvind å snakke om, men vanskelig å klage på dette været. Var en tur i toppen av masta for en halvtime siden for å få festet en line, satte pris på at bølgene er så små som nå da jeg vaiet frem og tilbake der oppe.

Link to post
Share on other sites

Morsan er ikke den eneste som har vært nokså spent til tider. Men vi får håpe at hun får sparket avleggeren ut på tur igjen om ikke så altfor lenge. Det behøver jo ikke være kloden rundt. Bare en liten tur med reisebrev og bilder. For både tekst og bilder har vært av topp kvalitet! 

Link to post
Share on other sites

IMG_3525.JPG.0631a60458f663beddc2b0bd6ea4ed57.JPG

 

Passerer nå Grimstad. Rolige forhold, og de aller fleste båtene har gitt seg for dagen. 80 mil gjenstår.

 

IMG_3527.JPG.d9af62d41b1a864af25c77d2f2d11522.JPG

 

Det har slått meg at vi på veien ut nok ville vært ganske mange hakk mer skeptiske til å bare la det stå til døgnet rundt – etapper over natta var noe vi gjorde når logistikken eller været gjorde det nødvendig. Det fremstår nå som en direkte absurd strategi, så noe må jeg ha fått ut av alle disse dagene på havet.

 

PS: kan hun som venter sørge for at det er boblevin i hus i morgen ... ?

Link to post
Share on other sites

Hvis dere hadde 80 nm igjen utenfor Grimstad for 6-7 timer siden, og ut fra hastigheten sist jeg sjekket her:

http://sailingorigo.net/?page_id=97 , går dere med ca 4 knop. Dere hadde i såfall 20 timer igjen ved midnatt altså.

 

Kjenner jeg deg rett, går det litt fortere enn antatt... :thumbsup:

 

 

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...