Jump to content

Origo på langtur


Euklid

Recommended Posts

IMG_4711.jpg.d7f7af72ade30941e05508baa8bfea53.jpg

Chanonry Lighthouse – på vei ut fra Inverness.

 

IMG_4719.jpg.4d87d7acd8619925a7733efafcacc387.jpg

Med svak vind og strømmen med oss gjorde vi god fart på vei ut fra Skottland. I Navionics har jeg hatt samme rute gående siden Namibia, drøyt 10000 mil og totalt 84 døgn i snittfart. Det begynte å gå opp for meg at vi virkelig var nær ved å være fremme når iPaden ville ha det til at vi var mindre enn to døgn hjemmefra.

 

IMG_4733-Edit.jpg.3211f94b8dcd89cd43be8478ff3d7894.jpg

 

IMG_4744.jpg.9b7a01d983addf9a959fb2c225b9ab8a.jpg

 

IMG_4751.jpg.330e4d47fbd0a7f70553f61e3f386e57.jpg

 

IMG_4753.jpg.82182c9c6648acc4ae4f4b4854291b12.jpg

Jeg har jobbet mye med ymse oljeplattformer, men stort sett har jobben foregått i Excel og PowerPoint. På britisk side av Nordsjøen var plattformtettheten i en periode voldsom, og vi hadde en drøss fakler både syd og nord for oss gjennom natta.

 

IMG_4783.jpg.569ddb1d6b31986b5f6482927f13d83b.jpg

 

I tillegg til oljeplattformene hadde vi følge av dusinvis av delfiner og en flokk fugler gjennom det meste av den kvelden og natta. Jeg satt på dekk og fulgte delfinene inntil fingrene protesterte på kulda og forlangte å få komme inn.

 

IMG_4765.jpg.78c7d136c70a2ced56cc2a4daefc74b8.jpg

Link to post
Share on other sites

Så fantastisk flott å ha fulgt dere Euklid ! For en kar på snart 50 er det som sitter mest igjen hos meg alderen deres, dere har gjort dette på en tid i livet de fleste av oss ikke har slikt i tankene i det heletatt. Dere har "lurt" de fleste, gudene inkludert og "tatt oss alle på senga" ! I tillegg har dere satt alles drømmer i live, uansett alder og gitt oss alle noe å tenke på !

Takk for en fantastisk reise og lykke til i alle år, med alt de har å bringe :clap::thumbsup::flag:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Noen bilder fra Fiji for rett over et år siden.

 

IMG_1710.jpg.975a18bd7d29eabeb5c068db7b93cdd1.jpg

Vi hadde en ganske grei seilas opp fra New Zealand. Bølgene var voksne i en periode, men dette var første periode til havs på mange måneder, så det var like greit å først som sist få ristet løs det som måtte ha en plan om å løsne.

 

IMG_1734.jpg.44a9333115e96f97d7afca1ab6e84923.jpg

Land i sikte en grytidlig morgen.

 

IMG_1792-Edit.jpg.0d829beeb9fdcb9450ebbaa3eda5b2dd.jpg

På vei inn mot Savusavu.

 

IMG_1819.jpg.9a1d388cca4850fc0d43aee3a8c5c27d.jpg

Skolebarn linet opp for Fijis politikorps, og en høytid jeg aldri fikk full oversikt over bakgrunnen til. Men jeg fikk i det minste med meg mottoet «say no to drugs, yes to pizza» på en plakat, uten at jeg helt oppfattet sammenhengen. Dampen til høyre kommer fra jordens indre, kokende vann fosser kontinuerlig ut. En lokal helseklinikk bruker like rundt hjørnet den varme kilden som lavbudsjettspa.

 

IMG_1952-Edit.jpg.d5eca195431a9813e827685551c6e48a.jpg

 

IMG_1985-Edit.jpg.cda2c4f890089562ede9c9a9bbb82144.jpg

Yasawa-øyene i vest har fin natur, en overflod av rev og dårlige kart. Her kunne vi lett surret vekk et par måneder, om det ikke var for kalender, syklonsesonger og slikt. En del velger å tilbringe stormsesongen i Fiji og håper på det beste – stort sett går det bra, men sesongen før vi kom opp var eksepsjonelt brutal. Båter hadde blåst på land, blåst overende og blitt knust. Vi besøkte øyer der skolebygget hadde blåst på havet, og veien var ufremkommelig i flere måneder. Der det vanligvis bugnet av frukt var det helt tomt på markedet, avlingen var destruert.

Link to post
Share on other sites

9 hours ago, pacuare said:

Har en drøm om langtur. Ikke de to første årene, så kan alt skje. Akkurat nå frister det mest å kjøpe båt i Stillehavet og seile der 6 måneder. Ingen planer om 3 år. 

Tre år er lang tid, og veien rundt jorda er lang. Jeg skal ikke påstå at det er noen voldsom prestasjon å begå en jordomseiling, men en må være ha veldig lyst til å seile eksepsjonelt langt og mye. Med seks måneder i Stillehavet kan en få til mye. Én mulighet er å kjøpe båt et sted på strekningen Mexico - Panama, og så selge i Australia eller New Zealand. Om valuta og markedssituasjon gjorde det kurant ville jeg kanskje siktet mot New Zealand. Da får du muligheten til å besøke Galapagos, og noe av den mest behagelige havseilingen en kan komme over på vei mot Marquesas.

 

Det går selvsagt også an å kjøpe en båt på Tahiti (eller lengre vest), men da går en glipp av Marquesas og Tuamotos om en ikke er villig til å slamre mot passaten, i tillegg til tidligere nevnte gleder. På den annen side får en jo mye bedre tid underveis, og det er flust med høydepunkter også vestover.

Link to post
Share on other sites

Euklid skrev Just now:

Én mulighet er å kjøpe båt et sted på strekningen Mexico - Panama, og så selge i Australia eller New Zealand. Om valuta og markedssituasjon gjorde det kurant ville jeg kanskje siktet mot New Zealand. Da får du muligheten til å besøke Galapagos, og noe av den mest behagelige havseilingen en kan komme over på vei mot Marquesas.

 

Det går selvsagt også an å kjøpe en båt på Tahiti (eller lengre vest), men da går en glipp av Marquesas og Tuamotos om en ikke er villig til å slamre mot passaten, i tillegg til tidligere nevnte gleder. På den annen side får en jo mye bedre tid underveis, og det er flust med høydepunkter også vestover.

 

Hvordan er det å selge båt på slike steder? Har registrert at det innimellom er norske seilbåter til salgs i Karibien, sannsynligvis fra seilere som koste seg med "flødeseilasen" over Atlanterhavet fra Kapp Verde, men som vegrer seg for den tøffere ruta tilbake gjennom Nord-Atlanteren. Får de solgt?

Link to post
Share on other sites

8 hours ago, Goodwill said:

 

Hvordan er det å selge båt på slike steder? Har registrert at det innimellom er norske seilbåter til salgs i Karibien, sannsynligvis fra seilere som koste seg med "flødeseilasen" over Atlanterhavet fra Kapp Verde, men som vegrer seg for den tøffere ruta tilbake gjennom Nord-Atlanteren. Får de solgt?

Solgt får man jo alltids gjort de fleste steder, men prisen blir nok ofte en annen en man hadde sett for seg hjemme. Så en kan komme over en verre plan enn å kjøpe båt i et av områdene der folk går lei av seilturene sine, og så selge i New Zealand eller Australia. En del selger også i New Caledonia, der det er et marked av lokale kjøpere, uten at jeg vet stort om hvilke priser de får.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

De siste månedene har jeg vært litt "av" forumet pga familieforøkelse. 

 

I disse orkantider måtte jeg nesten søke opp denne tråden for å se om dere var "utpå" enda. 

 

Det er vel noen av stedene dere har vært på, som nå er totalødelagt. 

Det har kanskje vært noen tanker om dette de siste dager... 

 

i orkansessongen, som nå, skygger langturseilerene unna rissikoområder? 

Link to post
Share on other sites

Langturseilere følger klodens værmønster og seiler utenom orkansesongen.

Jeg vet om noen som har lagt fra seg båten sin i en havn i Karibia mens de er en tur hjem, og angrer veldig på det nå.

Bildene vi får inn etter Irma gir lite håp om at det kan ha gått særlig bra.

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Tusen takk for at du delte turen din med oss Euklid, jeg fant tråden for en uke siden og har lest flittig hver kveld. Det har vært som å kose seg med en veldig bra bok dette her. Eneste jeg savner er hverdagsbilder av båten, gjerne også inni! Sånn er det å være landkrabbe.. Men nå har du overbevist meg om at det er mulig å seile langt - en drøm for meg!

 

1000 takk!

Link to post
Share on other sites

On 9/8/2017 at 11:30 PM, Eureka said:

De siste månedene har jeg vært litt "av" forumet pga familieforøkelse. 

 

I disse orkantider måtte jeg nesten søke opp denne tråden for å se om dere var "utpå" enda. 

 

Det er vel noen av stedene dere har vært på, som nå er totalødelagt. 

Det har kanskje vært noen tanker om dette de siste dager... 

Gratulerer med den lille! Det er flere av oss som ikke akkurat har vært hyperaktive på forumet i det siste. Alt som har hatt med båt å gjøre har havnet ganske langt nede på agendaen. Noe av det beste med å være på langtur er at en bruker på kanten til usaklig mye tid på en uendelig engasjerende hobby. Men livet blir etter hvert ganske ensporig på tur, og spesielt gjelder nok dette det drøye året som gikk fra vi dro fra New Zealand til vi kom hjem, med mange lange overfarter, mye vær og kronisk haltende søvnrytme.

 

IMG_4147.jpg.d83a9959d8f0fe5ebb77d1ee4294cfea.jpg

Vrak i tåka. Skeleton Coast, Namibia.

 

Værmessig var vi aldri særlig ille ute, og orkantilstander slik de har vært oppsatt med i Karibien i det siste var vi aldri i nærheten av. Vi var forsiktige og seilte ut av de aktuelle områdene i god tid før sesongen for virkelig begredelig vær satte inn, og stort sett spilte været på lag også innenfor de rammer en kan forvente utenfor stormsesongene. Men som seilere er livet enkelt i stormutsatte tropiske strøk, det er betraktelig verre for de som ikke kan stikke av når været viser muskler. Deler av Fiji lå i ruiner da vi var der, etter syklonen Winston. Bygninger var lagt flate, og på markeder som vanligvis flyter over av frukt var det kun det som gror under bakken som kunne kjøpes – alle frukttrærne var blåst ned. Det er nok mange som drar på tur fordi en synes livet hjemme blir litt for trygt og stabilt, men det er nok ikke så mange som er særlig lystne på å oppgi denne tryggheten for godt, eller når det virkelig teller.

 

DJI_0008.jpg.cc7176c0166bf273a0929a82feb1fc58.jpg

Ascension i Sør-Atlanteren.

 

Det har gjort godt å bruke de siste par månedene på helt andre ting – vi har giftet oss, flyttet inn i ny leilighet i Oslo og dratt på alt for mange turer til IKEA. Jeg har begynt å jobbe igjen, mens Michelle fyller dagene med å lære seg norsk.

 

IMG_5180-Edit.jpg.b8c857dd3e5b715b96b2d3157346f4fd.jpg

Solnedgang i Karibien. Hvor? Husker ikke.

 

Etter hvert som nattevakter og vindmangel kommer på avstand begynner minnene å piple frem, og når jeg i kveld sitter på et tog som skrangler seg gjennom Drammen kjennes det ganske absurd at vi for ganske nøyaktig et år siden bakset med en hai vi hadde fått på kroken vest for Australia.

 

IMG_6035.jpg.cc8e925ea678e31d8a082f91ed3d7cb3.jpg

 

Jeg vet jeg ikke kunne holdt ut noen permanent tilværelse på tur, men når jeg blar meg gjennom bilder og notatbøker er det vanskelig å ikke bli litt misunnelig på seg selv – var vi virkelig her, fikk vi det virkelig til?

 

IMG_4768-Edit.jpg.0b1e0a0b0137ea320fec8b0c48f6ba95.jpg

Nok en natt på havet, nok en ny horisont.

IMG_4930.jpg

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med giftemål og klippekort på ikea. ?

 

det er nok noe rart ved det... hvor mye man trenger av både sofeaer, bokhyller, skap, nips og naps, når man får fast grunn under bena og du kan dra så mye ting inn i leiligheta du vil, uten på bekymre deg for vekt og fart. Og det å la vannet renne fritt i kranen.... ? 

Takk for turen til dere begge!!

Link to post
Share on other sites

IMG_9993.jpg.c3df7674b98ec6c8678d2f856d907ad1.jpg

 

Taiohae Bay på Nuku Hiva er blant den franske sivilisasjonens fjerneste utposter. En samling hus langs vannet, et par-tre butikker, bank og postkontor. Uforståelig nye pickuper frem og tilbake langs hovedgata bortimot kontinuerlig. Går vi et kvarter bort fra brygga er vi alene. Det flyter over av frukt, og nedfallet som råtner lukter på kanten til kvalmende søtt. Det blåste sjelden i løpet av den måneden eller så vi var der, og jeg var våt av svette før kl 9 hver morgen.

 

Jeg tok turen inn til land de fleste morgener for å kjøpe en baguette eller tre. Kafeen på brygga har gratis wifi, et ganske unikt og på kanten til uforståelig konsept i denne delen av verden. For noen få kroner kunne jeg kjøpe minst fem ganger så mange bananer som jeg kan klare å bruke opp. Løshunder følger oss langs veien; ingen av de er truende, bare ute etter selskap. Villhøns vandrer fritt i gatene, en hest er tjoret fast langs elva.

 

IMG_0008-Edit.jpg.400d6e3b874a9f38888967934d3e9ddd.jpg

 

På Nuku Hiva havnet vi i en rolig rytme vi nok hadde vært foruten en god stund. Naboøya Hiva Oa er flott, men ankerplassen i syd er forbeholdt de som er usedvanlig glad i å kjøre karusell. Etappen fra Galapagos til Marquesas var rett nok grenseløst enkel, men jeg er jo alltid litt ekstra våken når vi er underveis.

 

Vi tok turen til flere andre bukter på Nuku Hiva. Vannet var stille, båtene få. Rokker med 4-5 meter vingespenn sirklet rundt meg mens jeg snorklet, og det var her jeg begynte å venne meg til å svømme med hai.

 

IMG_9963-Edit.jpg.48a2f53a7bd372b652a9100f247037c3.jpg

 

Fullriggeren Guldfaxe var blant de virkelig tidlige norske skipene i Stillehavet, og på vei over fra Galapagos kom jeg over noen brev kaptein Larsen ombord skrev. Han beskrev «den for oss nordboere ukjente bananplante» med stor iver, og kunne informere interesserte lesere om at «denne frukt smaker omtrent som jordbær». Banan med fløte er unektelig en skuffelse for den som har sett for seg en tallerken jordbær med fløte, men ikke om du befinner deg på Marquesas, der bananene virkelig smaker jordbær. Men selv jordbærbananer blir slappe greier sammenlignet med den lokale grapefrukten. De er på størrelse med bowlingkuler, og smaker så godt at de alene er verdt å dra tilbake for.

Link to post
Share on other sites

Fantastiske skildringer.  Jeg er så glad du deler disse små snuttene med oss. Utrolig flotte bilder. Fortsett gjerne i årevis med disse tilbakeblikk. 

Alternativt så kan du jo bare starte på en ny tur.  Jeg følger deg mer enn gjerne ?

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...
  • 1 måned senere...

Nytt fra arkivet – denne gangen på dyrefronten.

 

IMG_0366.jpg.b5ef55a13ad1190042d01e7dd5dad98e.jpg

Hvaler er ålreite dyr; knølhval forut.

 

IMG_3878.jpg.30b1eb470f412b6893dee6c08f210c0c.jpg

Kong pingvin og hans kompanjonger.

 

IMG_2705.jpg.84390c7860989cd4b497d372abe128e6.jpg

Hai på kroken. Ikke akkurat det vi hadde håpet på. Klipte kroken så nær jeg turde, håper resten forsvant uten for mye skade.

 

IMG_3940.jpg.249fce531e06a04b87cc16fe11d03d58.jpg

En sjiraff meget fornøyd med sin egen vits.

 

IMG_4061.jpg.1c3f99ad646cff410282c8c7e89ba92c.jpg

Sebraer med frisyren i orden.

 

IMG_3638.jpg.c93595abaa949f370db1ee64bd00e1d9.jpg

Neshorn er også ålreite dyr. Denne er til og med sympatisk nok til å ha fugler på taket.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...