Jump to content

Origo på langtur


Euklid

Recommended Posts

Limet til jolla har omsider ankommet. Vi har fått et nytt stempel i passet, og har to dager på å komme oss ut av Australia. Har lest en del på forhånd om hvor ekstremt sendrektige og strenge myndighetene her er, men jeg tror ikke vi har brukt mindre tid på inn/-utsjekk i noe land siden vi forlot Europa.

 

Vi kommer til å ha svært lite vind de første dagene om varselet er i nærheten av å stemme. Etappen til Cocos Keeling er 2000nm, vi har diesel nok til rundt 750. Men det er nokså stabil vind på siste halvpart, så vi kan ta sjansen på å svi av ganske mye diesel tidlig.

 

Vi har kjøpt inn materiale til å lage en "series drogue", en rekke drivankre en trekker etter båten i skikkelig drittvær for å unngå de mest katastrofale omkalfatringene. Vi kan komme ut for brytende bølger av solid størrelse når vi begynner å nærme oss Sør-Afrika, forhåpentligvis er vi litt tryggere med denne ombord. Det skal bli en jobb av de mer kjedsommelige å klippe ut og sy sammen 100 små drivankre, men tid har vi da nok av.

Link to post
Share on other sites

Klarte ikke finne stort om drivankre der (uten å ha lett meg ihjel, rett nok), har du en mer spesifikk adresse?

 

Dimensjonerer greiene til å takle fem tonn. Stort mer klarer jeg ikke se for meg at skroget takler uten å rives i fillebiter. Belastningen på hver av de 100 små drivankrene blir ikke allverden, men tauet i senter må selvsagt holde mål.

 

bilde

Varmen begynner å roe seg for dagen nå. Når det er irriterende varmt pleier vi å spenne opp et lite ankerseil over dekk, hjelper betraktelig. I det siste har vi hatt noen regnbyger her, da er det en kjempefordel å kunne ha lukene åpne uten å invitere alt regnet inn.

Link to post
Share on other sites

Skal se om jeg får det til, gikk ikke. Men under temaet 'blogg' så er det et avsnitt som heter 'storm' da de var på vei mellom Grønland og Island. Her forteller de om stormen og drivankeret, som konket da de jobbet med å legge det ut.

 

Vi traff dem i fjor høst på Marstrand da de var på vei hjem til Bua. Ash er ingen stor båt, 30 fot med beskjedne dep. på 4,8 tonn.

 

Ellers så føler vi med dere når det gjelder varmen. Her i Son er det nå pluss 17,5 grader, skyet, og jeg skal ut å bytte bremseskiver og klosser på Ford'en.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Regner med det er denne posten det gjelder: http://iloapp.sy-ash.se/blog/blogg3?Home&post=161

 

Drivankeret de hadde er sikkert fint om formålet er å få godkjent-stempel fra sikkerhetskomiteen i en eller annen regatta, men på havet er verdien av slikt nokså begrenset etter det jeg har klart å lese meg til. Skal slikt ha noen som helst funksjon må det håndtere voldsomme krefter, og punktbelastningen blir voldsom med alt dette i én paraply.

 

Spesielt interesserte kan finne en masse info om seriedrivankre (?) her: http://jordanseriesdrogue.com/pdf/droguecoastguardreport.pdf

 

Når belastningen fordeles over en rekke små drivankre (rundt 100 i vårt tilfelle) blir kreftene materialene utsettes for langt mindre. Men systemet som helhet må takle ekstreme krefter – ideen er tross alt å holde igjen en båt som ellers ville kullseilt. Men jeg satser på at det aldri blir aktuelt å bruke dette greiene.

Link to post
Share on other sites

Da har jeg lest meg gjennom stort sett hele vedlegget om 'drouge'. Artig om du kan legge ut litt praktisk info. og bilder av innretningen neste gang dere kommer i kontakt med en hurtig nok internettforbindelse. Interessant lesing, de slår hull på en del myter. J. Slochum var den første jeg leste om som benyttet en trosse i loop festet til akter. Så surret han roret, gikk nedenunder og tok det med ro inntil forholdene i cockpit ble levelige igjen.

Link to post
Share on other sites

Melding fra Euklid 22/9:

 

 

30 NM bak oss, 1967 igjen. Begredelig båtfart og strøm imot, men vi er underveis. Plotteren tror vi kommer frem om 31 døgn, mot 16 med vanlig fart. 5800 mil til Sør-Afrika har hengt over oss, godt å være i gang. Antall døgn eller mil virker voldsomt på papiret, underveis betyr det lite. 8-10 knop vind fra nord, knapt antydning til bølger. Lite vind gjør første halvpart vanskelig, så hver eneste mil vi kan seile er en seier.

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Da har jeg lest meg gjennom stort sett hele vedlegget om 'drouge'. Artig om du kan legge ut litt praktisk info. og bilder av innretningen neste gang dere kommer i kontakt med en hurtig nok internettforbindelse. Interessant lesing, de slår hull på en del myter. J. Slochum var den første jeg leste om som benyttet en trosse i loop festet til akter. Så surret han roret, gikk nedenunder og tok det med ro inntil forholdene i cockpit ble levelige igjen.

 

John Harries har skrevet flere artikler om denne løsningen, og der er det mye velfunderte valg:  https://www.morganscloud.com/series/heavy-weather-tactics/

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Melding fra Euklid, 23/9:

 

 

Vi har aldri seilt saktere. gjennom natten gikk det uforståelig tregt, så jeg skrapte skroget i morges - 1,5 knop fartsøkning. 6 uker siden forrige rens. Å svømme der de fleste dyr er dødelige er ikke min favoritt, men dekket meg godt til og svømte unna de fleste manetene som drev forbi. Så et par nysgjerrige pilotfisk og noen delfiner langt unna, men ingen hai, krokodiller eller annet skummelt. En tordenbyge i formiddag (dusj!) ble fulgt av blikkstille, så motortimene tikker avgårde. Ingen antydning til vind de siste seks timer, totalt havblikk.Værvarslet gir et lite håp om snarlig fartsøkning eller motorfri: kraftigste vind meldt de neste tre døgn er fem knop, og skal komme fra vest

 

Og her er han nå: https://share.delorme.com/origo

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Melding fra Euklid, 24/9:

 

 

Australske tollere tar jobben på alvor, i dag kom de på besøk med fly. Kom ut av intet og suste 30 meter over oss, før vi ble oppkalt på VHF. Dette er ren rutine i disse trakter; Australia gjør alt de kan for å snappe opp båtflyktninger før de når frem til fastlandet. Stadig lite vind. Har forsøkt å holde oss i utkanten av regnebyger for å få litt seilvind, ellers mye motor. Stjernene speiler seg i havoverflaten. Øyner et håp om svak passatvind om rundt 3-400 mil, værvarslet ser i alle fall mer lovende ut der fremme.

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Melding fra Euklid, 25/9:

 

 

Mot alle odds har vi snart hatt stabil vind i et helt døgn - stabil motvind vel å merke. Men vi siger vestover og møter passaten om en dag eller tre. Vi har seilt skarve 75 NM per døgn siden Darwin. Fortærende sakte, men vi har kunnet seile langt mer enn forventet, og det meste av dieselen er i behold.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Melding fra Euklid, 26/9:

 

 

Det har kokt med fisk i overflaten gjennom mye av dagen - store stimer av tunfisk på jakt. Så i perioder ut som bølger brytende over skjær. Tross iherdige forsøk og aktiv fisking med flere liner har ikke en eneste av dem så mye som ofret oss et napp. Men pasta og hermetikk er ålreit det også. 

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Melding fra Euklid, 27/9:

 

 

Fiskingen gav omsider resultater, i form av en middels stor hai. Jeg har smakt fermentert hai på Island, og det var mer enn nok hai for dette liv. Fikk sluppet den ut uten den helt store dramatikken - glad avbiteren er skarp når den begynte å glefse mot meg. Ellers lite nytt; fremdeles svak vind.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Melding fra Euklid, 28/9:

 

 

Første dag med noe som ligner på passatvind, og vi har til en forandring hatt anstendig fart. Gennakeren har vært oppe i hele dag, særs trivelige forhold. Tunfisken vi har jaktet på avstand har tatt ertingen til et nytt nivå, og en liten flokk følger oss bortimot konstant, men nekter å bite på.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Euklid melder om rundt 33 grader midt på dagen, og rundt 29 på nattevakt. 28 grader i vannet. Kulda er ikke påtrengende foreløpig.

 

Melding 29/9:

 

 

Indonesiske fiskebåter på alle kanter. Ingen av de har AIS, alle har svake radarekko. Ingen svarer på VHF, og lanterner med rett farge er oppskrytt. Området har tradisjonelt et tvilsomt rykte, men det er neppe annet enn uskyldige fiskere vi ser. Syv båter rundt oss nå, kan bli en lang natt.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

ja, på dette strekket er de to ombord (har vært tre og fire tidligere). De melder nå at de etter flere døgn med motorkjøring og vindstille (120 motortimer siden Darwin) nå har 20-25 knop vind, og de tror den skal holde seg. En enorm lettelse. Euklid var imidlertid ikke fullt så lettet da han nettopp mistet eneste fisk som har bitt på siden haien for noen dager siden, men det er en annen sak.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...