Jump to content

Origo på langtur


Euklid

Recommended Posts

I serien av forsøk på å blakke meg selv har jeg kommet til seilgarderoben. Gennaker og stormfokk hadde ikke sett mye dagslys da vi dro hjemmefra, men hverken storseil eller genoa var særlig nye. De er solid konstruerte og kan sikkert finne på å holde en stund til, men passe utblåst, og kommer sikkert til å revne en eller annen gang.

 

Nye seil kan selvsagt koste så mye man gidder, men ballet ser ut til å starte på ca 24000 kroner for 140% genoa og fullspilet storseil. Da har jeg ikke forespurt de mest fancy dukene, men solide greier med overdimensjonert hardware, ekstra revepunkter, trippel søm og lignende. Mye penger for en som har noen uker igjen med inntekt for denne gang, men kanskje verdt det for å være sikre på å ikke sitte fast når seilene har blåst i filler og vi må vente på nye før vi kommer videre.

Link to post
Share on other sites

Takk for video. Mye nyttig, skjønt bruk av vinkelsliper uten hansker, hørselvern eller briller får det til å gå kaldt nedover ryggen på meg ... Kunne sikkert klart dette med riggen selv og spart noen kroner på det, men ender opp med å få hjelp av en svensk rigger som holder til på New Zealand. Et poeng i dette er at det fort går noen ekstra dager når jeg står fast og gjør ting selv, og vi skal helst komme oss avgårde rimelig kjapt, før vinterstormene setter inn i farvannet opp mot Fiji.

Link to post
Share on other sites

bilde

 

Det gjorde noe med oss å våkne opp under disse åsene. Hver dag driver skyene forbi.  Bare nyankomne hvitansikter er skrudde nok til å gå opp her. Veien er bratt, gjennomvåte av svette gikk vi ned til stranda på andre siden. Vi gikk i skyggen av frukttrær – stadig disse bananene som smaker jordbær, kilometre med grapefrukt og papaya. En hest gresser, et par late hunder følger oss noen meter, høner løper forskremt inn blant trærne når vi nærmer oss.

 

Utenfor bygda ser vi sjelden folk, til gjengjeld er de få vi kommer over ivrige på å invitere oss inn. De franske kolonistene pleier sine innbyggere godt, så forskjellene som ellers ofte kommer mellom oss som besøkende og de lokale er ikke påtrengende. Kokosnøtter drikkes, og sammen banner vi over myggen og bensinstasjonen som er tom for drivstoff, mens skyene ruller videre og sola forsvinner bak åsen.

 

bilde

Link to post
Share on other sites

 

Har lest meg gjennom hele tråden nå i helga og må bare stemme i med resten her, godt skrevet og utrolig mange flotte bilder. :-)

Håper det går greit å få fikset riggen, jeg har nettopp fått tatt den jobben på min båt, det koster, men så vet man ihvertfall at ting er på stell.

 

Gleder meg til fortsettelsen!  :thumbsup:

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Hva med gyro i og feste i akterstaget. Seatronic har det. Ellers skal det ikke være spesiell stråling fra hverken HD radaren eller Qantum radaren.

Har kikket på denne. Besnærende enkel montering, men i tillegg til at den koster en del er den ikke særlig godt egnet for min båt: jeg har delt akterstag, og splitten er forholdsvis langt nede, omtrent to meter over dekk. Tenker jeg ender med en standard stolpe fra Scanstrut eller lignende.

 

 

 

Har lest meg gjennom hele tråden nå i helga og må bare stemme i med resten her, godt skrevet og utrolig mange flotte bilder. :-)

Håper det går greit å få fikset riggen, jeg har nettopp fått tatt den jobben på min båt, det koster, men så vet man ihvertfall at ting er på stell.

 

Gleder meg til fortsettelsen!  :thumbsup:

 

 

Takk for hyggelig kommentar! Utskiftning av stående rigg skal nok gå svært så greit, bare å betale og smile pent.

 

 

Ellers kommer det stadig inn nye tilbud fra seilmakere. Skal jeg ha de produsert der båten ligger nå koster det ca 8000 ekstra – ikke i utgangspunktet noe jeg ser som veldig viktig, men det koster fort litt hvis jeg presterer å gjøre en feilmåling ved bestilling.

 

Litt om oppgraderingsfilosofien og grunnen til å tenke på slik utskiftning: i utgangspunktet kan jeg jo bare bruke de seilene jeg har til de ramler fra hverandre. Vi kommer alltids til land, og så langt har jeg ikke trengt å lappe på seilene. Men det er kjedelig å seile lengre strekk uten et av hovedseilene i behold, så i realiteten ville vi da vente i neste havn til nye seil ankommer. Vi kommer ikke til å ha utpreget dårlig tid, men om vi plutselig blir 6+ uker forsinket på feil sted kan vi fort ryke på et års forsinkelse.

 

Jeg regner med at minst et av seilene kommer til å måtte byttes ut før vi kommer hjem uansett, men aner ikke hvilket. De ser greie ut begge to, men seil har det jo med å gjøre det inntil UV-strålene har gjort sitt, og de faller fra hverandre som råttent tømmer. Har det først begynt er det begrenset hva du får gjort med nål og tråd. Skal jeg uansett kjøpe et seil kan jeg like gjerne gjøre det nå, og det å kjøpe begge er ikke en veldig dyr forsikring om en først har lagt inn ett seil i budsjettet.

 

... så får vi heller leve på selvfisket fisk og ris.

Link to post
Share on other sites

Har bladd litt rundt i bildearkivet. I fritt utvalg:

bilde

Tobago Cays

 

bilde

Noen med gode øde øy-vitser på lager?

 

bilde

På vei gjennom Panama-kanalen. Følte oss ikke så store bak denne. Som dere ser er det litt turbulens i slusene, men ikke spesielt problematisk. På bildet ser en lokomotivene som trekker de store skipene gjennom, og en av våre liner til land.

 

bilde

Pelikaner i Panama. Dyrelivet rundt ekvator er uforståelig rikt.

 

bilde

Skilpadder er ålreite dyr.

 

bilde

En liten rakker på San Cristobal, Galapagos.

 

In other news har radaren ankommet, så nå kan avreisedatoen om en måned bare komme. En del ekstra flagg står også på lista før jeg drar – de varer stort sett 4-5 måneder før de ramler fra hverandre. Egentlig merkelig at seilene klarer seg såpass godt i de samme forholdene.

Link to post
Share on other sites

Takk for det, Framtia. Litt tiltaksløst av meg å ikke ha fått til noe på den fronten nå som jeg har vært hjemme; den enkle forklaringen er nok at jeg ikke har noe stort nettverk i seilermiljøet, har mest rotet rundt for meg selv ... Men vi får nå få fullført turen, skal det bli noe greie på det.

 

Sendte ellers nettopp mail til seilmakeren i Whangarei med en bestilling. Som Karen Blixen sa det, fritt etter hukommelsen: når en mann har seilt på de syv hav og sloss mot djevler og demoner har han intet annet å frykte enn sine kreditorer.

Link to post
Share on other sites

Fire flagg er i dag kjøpt inn – håper det holder hele veien hjem. Under en måned igjen til avreise nå, på høy tid å komme seg avgårde.

 

bilde

 

Fra en forblåst dag på Suwarrow. Burde nok ha innført hjelmpåbud på land den dagen, for drøssevis av kokosnøtter ramlet ned rundt oss.

Link to post
Share on other sites

Har tenkt tanken; det kan umulig være stort av fyllmasse der inne, solid state er kompakte greier. Snålt at den skal være så stor. Får nok bli en postforsendelse av dette. Gleder meg til å få det hele i operasjon – foreløbig har det primært vært en kilde til utgifter og noen ekstra jobber på lista når vi kommer ned, men det skal forhåpentligvis endre seg snarlig til å være mer enn bare bry.

 

Seilmakeren er så smått i gang. Det blir crosscut dacron på begge seil, ikke noe fiksfakseri. Går for to rev i storseilet for å spare litt penger og vekt – men da er det første rev som droppes; vi bruker et dypt tredjerev som erstatning for tryseilet vi ikke har. Første revepunkt bruker jeg aldri. Har ikke helt landet på om det blir fullspilet seil eller ikke.

 

 

bilde

Veien til Mount Cook.

 

Deler er på vei inn til riggeren, krysser fingrene for at vi kan fortsette med den gamle Furlexen. Fire uker til jeg er tilbake i båten nå. Når vi endelig kommer i gang har vi rundt 12-14 måneder på å unnagjøre 190 døgn med effektiv seiling, kommer til å bli en annen tilværelse enn det vi har hatt så langt på turen. Det er på tide å komme seg ned, på tide å forlate land.

Link to post
Share on other sites

Jeg følger spent med på valutakursenes gang, og har sendt avgårde depositum til både rigger og seilmaker. Det koster å oppgradere båt, og jeg er glad jeg ikke har mer enn 32 fot å oppgradere. Leste at den gjennomsnittlige utenlandske båten som besøker New Zealand legger igjen rundt 300000 kroner i løpet av en sesong der. Jeg regner med å ha brukt omtrent halvparten av dette innen vi legger ut. Med våre relativt enkle vaner er det omtrent det vi bruker på å seile et års tid. Til gjengjeld regner jeg da med at vi kommer tilbake til Norge med en båt som på mange områder er i bedre stand enn da vi dro.

 

bilde

Tobago Cays

 

bilde

Trinidad

Link to post
Share on other sites

Ser at det der går aldri med på flyet. Men bare legg det igjen. Jeg overtar gjerne alt. Det skal selvfølgelig ikke koste deg noe. ☺

Lykke til med pakking. Så gleder jeg meg veldig til du er i farta med båten igjen. Håper du er like flink med reisebrev som du var. Satt jo bare å ventet på nye.

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Befinner meg omsider på Gardermoen, og er et par flyvninger unna å komme igang med en skikkelig sjau på båten. Etter en siste runde med slanking i morges havnet kofferten på 29.8 kg ved innsjekk, og radaren har forlatt landet.

 

Skal bli spennende å se hvordan båten har klart seg gjennom de siste månedene. Det har grodd så mye gjennom en varm sommer at marinaen anbefalte meg å sjekke at propellen snurret før vi lot fortøyningene gå, så det er bare å forberede seg på å skrape som besatt.

 

Watch this space ...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...