tresjarken Startet 4.Juli.2014 Link til dette innlegget Startet 4.Juli.2014 (redigert) Jeg har til nå hatt liten bank på forbruk, så liten at jeg ikke kan ligge i uthavn. Jobber med saken nå, og før alle gode råd om generatorer o.l.: Det har jeg ikke, og har ikke lyst på å ha det! Ombord har jeg et kjøleskap i drift kontinuerlig, det bruker vel ca 6-7 ah, ellers er det sporadisk bruk av vann(pumpe) og litt LED lys... Hvor stor batteribank bør jeg ha for en helg i uthavn?? Kan event. starte opp motoren etter en natt..... Redigert 4.Juli.2014 av tresjarken (see edit history) Link to post
Bitteliten Svart 4.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2014 Om du tenker snitt på 10Ah i 12 timer er det 120ah. Så bør du ikk dra natteriene under 60% kapasitet. Så drøyt 250 Ah forbruksbank Link to post
Komodo Svart 4.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2014 6-7A var et høyt strømforbruk på et kjøleskap, det ville jeg dobbeltsjekket. Normalen er vel heller 3-4A samt at det bare går ca 50% av tiden. Det gir jo et snittforbruk på det halve. Starte motor for å lade synes jeg ikke du skal belage deg på med mindre du ligger alene, det er dårlig kotyme. Ta deg i tilfelle heller en tur utpå. Du kan jo alltids kombinere det med å hive ut et makrellsnøre Men for å svare på spørsmålet, så er vel kanskje 250-300Ah greit. Mange har vel 2x110Ah og er fornøyd med det. Vi har 2x220Ah + 50W solcellepanel, men til gjengjeld kan vi ligge vesentlig lengre enn en helg. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
tresjarken Svart 4.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2014 (redigert) Nå er jeg kanskje litt treig, men hvorfor ikke under 60%? skulle forstått det om det var 30%.... Men takk for svar!!! Redigert 4.Juli.2014 av tresjarken (see edit history) Link to post
Sjeldenutpå Svart 4.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2014 Dersom helga varer lenger en 12 timer så er det bare å gange oppover. Men kanskje snitt er litt lavere. Med 7a forbruk i snitt fra fredag kl 17 til søndag kl 14 så trenger du 630ah batteribank. Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
S/Y Emma Svart 4.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2014 Min erfaring er at 280 Ah varer knappe to dager. Nå har vi oppgradert til 700 Ah, og skal kjøpe solcellepanel. 280 Ah er ikke hundre timer med 2,8 ampere.... Sent fra min C6603 via Tapatalk Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Lars H. Svart 4.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2014 Med et ikke alt for stort kjøleskap, la meg si på 40-50 liter og av nyere dato, bruker det under 20Ah i døgnet, altså 40Ah fredag til søndag. Ønsker du å stelle pent med batteriet og ha det i mange år, tapper du det ikke ned med mer enn 50% av kapasiteten. Så dermed må du dersom en ser bort fra annet forbruk ha et batteri på minimum 80Ah. Men det er et absolutt minimum. Med et eller to batterier på 115Ah hver, vil du ha mer å gå på uten å tyne batteriene. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Sjeldenutpå Svart 4.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2014 Som det kjem fram av fleire svar her, så vil det nok være det lureste å bytte kjøleskap. Vår forrige båt hadde gammelt kjøleskap uten elektronikk, og det trekte permanent 7a 24timer i døgnet. Vi bytta det ut og fikk stor glede av meir avslappa forhold til landstrøm. Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Komodo Svart 4.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2014 280 Ah er ikke hundre timer med 2,8 ampere.... Litt usikker på hva du egentlig mener, men hvis vi forholder oss til hva Lars skriver gir 280Ah batterikapasitet 140Ah tilgjengelig kapasitet. Det skulle gi 50 timer med en belastning på 2,8A. Hvis ikke kan man vel trekke den konklusjonen at batteriet er sulfatert eller slitt og ikke lenger har påstemplet kapasitet. I tillegg kommer peukerts effekt som tilsier at utladningen er så lav (vesentlig mindre enn C20), slik at man egentlig burde ha mer enn 50 timer tilgjengelig uten å komme under 50%. Jeg har en viss mistanke til at de aller fleste av oss kjører rundt med vesentlig lavere batterikapasitet i praksis enn det påstemplet effekt skulle tilsi. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Bitteliten Svart 4.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2014 Nå er jeg kanskje litt treig, men hvorfor ikke under 60%? skulle forstått det om det var 30%.... Men takk for svar!!! Åpent syrebatteri som er tappet ned til 50% av kapasiteten regnes som tomt Link to post
Chiefengineer Svart 4.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2014 Jeg har vel et ganske normalt forbruk på 5-8 A på snitt. Hadde tidligere alt for liten forbruksbank med 340 Ah. Har nå oppgradert til 620 Ah for forbruksdelen og forskjellen er svært stor. I tillegg har jeg ombord 3x180Ah til hhv. SB/BB motor+generator. Np kan jeg ligge et par dager med fullt forbruk og fortsatt stillstandsspenning rundt 12,2V. Før datt den ned til 11-tallet. Trenger jeg boost kjører jeg generatoren et par timer men unngår det om jeg kan. Link to post
NilsPils Svart 5.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2014 (redigert) Vi har moderne Isotherm 130 liter kjøleskap (stort) og ellers litt forbruk til lys, mobillading, toilett og trykkvann. Med to stk nye 110 Ah holder det over en helg. Dersom jeg hadde hatt mer plass ville jeg utvidet med to stk til, men nå vurderer jeg solcelle i stedet. Redigert 5.Juli.2014 av NilsPils (see edit history) Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
larss Svart 5.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2014 Som det kjem fram av fleire svar her, så vil det nok være det lureste å bytte kjøleskap. Vår forrige båt hadde gammelt kjøleskap uten elektronikk, og det trekte permanent 7a 24timer i døgnet. Vi bytta det ut og fikk stor glede av meir avslappa forhold til landstrøm. Hei Som Sæbø skriver så er jeg enig i at kjøleskapet er den store tyven, jeg byttet kjøleskap og forbruket ble mye mindre. Mitt kjøleskap var fra 2000. Jeg startet en tråd om dette for ikke så lenge siden https://baatplassen.no/i/topic/110917-hva-er-normalt-stroemmforbruk-i-uthavn/ larss Link to post
Dykker Svart 5.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2014 Hva med solcellepanel? Link to post
Windy37GM Svart 5.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2014 Jeg satte på et 50W solcelle her for et par helger siden. Gir 2,8A ved fullt sollys. Det hjelp ganske mye, ladet i ny og ne med 1,2 A, og driftet det ene kjøleskapet :-) Kjøpte et 100W heromdagen, skal se litt hvordan det funker mvh Bavaria32sport Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Balje40 Svart 5.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2014 1. Putt inn så mye batterikapasitet som budsjett of benkplass tillater. 2. Inn med solcellepanel (samme regel der, jo kraftigere dess bedre, fyll dekket så langt det er mulig). 3. Reduser strømforbruket med mere effektive elektriske apparater (og bruk løse batterier til led-lamper så du slipper å trekke mer kabel). Link to post
tresjarken Svart 5.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2014 her var mange gode svar,, blir kanskje litt klokere.... jeg har nå koblet et 120 ah og et 115 ah batteri. Hadde tenkt å koble sammen et 100 ah også, men det batteriet er litt eldre. De to første er helt nye. Men så ble jeg fortalt at jeg ikke må koble gammelt batteri sammen med nytt....???? Link to post
Komodo Svart 5.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2014 Det er antagelig ikke noe problem under normal bruk. Kanskje annerledes dersom batteriene står lagret parallellkoblet over lengre tid. Hvis du vil fordype deg litt i temaet anbefaler jeg deg å studere denne eminente tråden til Ingar https://baatplassen.no/i/topic/17767-dynamo-og-lading-av-flere-batterier/ Der slår han i hjel et par slike myter. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Røilen Svart 5.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2014 Strømforbruket til kjøleskap er et ganske komplisert regnestykket. Fyll det opp med 30C° øl hver time og de fleste skap har et forbruk langt over det som står i brosjyren. I boken som jeg viser til her står det mye om dette. https://baatplassen.no/i/topic/111333-lesestoff-til-ferien-energy-unlimited-stroem-i-baat/ Link to post
Røilen Svart 5.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2014 Men så ble jeg fortalt at jeg ikke må koble gammelt batteri sammen med nytt....???? Hovedregelen er ganske enkel, man kan ikke koble sammen forskjellige batterier. Det gjelder både type, merke og alder. De vil lades og utlades forskjellig og over tid vil de motarbeide hverandre og gi en redusert batterilevetid. Dette er årsaken til at det er vanskelig å dimensjonere likestrøm anlegg bygget rundt batterier. Du må bestemme batteribanken på forhånd, og vil du oppgradere så må hele batteribanken byttes. Det er vanskelig å svelge når man har kjøpt batterier for tusener av kroner Det er megabytes med forum innlegg om dette tema på de mange international forumene om alternativ energi, som F.eks solarpaneltalk.com Link to post
oivindg Svart 5.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2014 Hovedregelen er ganske enkel, man kan ikke koble sammen forskjellige batterier. Det gjelder både type, merke og alder. Det er megabytes med forum innlegg om dette tema på de mange international forumene om alternativ energi, som F.eks solarpaneltalk.com Det er megabytes med argumenter for at det går helt greit å mikse batterier også, så man kan få det svaret man ønsker. Men jeg er enig med Røilen. Jeg ville ikke blandet batterier. Øivind Link to post
catano Svart 5.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2014 Hei. Som skrevet i en annen tråd, bruker jeg 120 til 150 am i døgnet. Så da sier det seg selv at skal batteribanker klare dette i en helg kreves det masse batteri. Jeg har løst det med Efoy som lader 210 amp på 24 timer. Mvh Catano Mvh catano Link to post
Lars H. Svart 5.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2014 Kan du være så grei catano å spesifisere litt hvordan du kan klare å bruke opp til hele 150 amperetimer i døgnet? Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
oivindg Svart 5.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2014 (redigert) Kan du være så grei catano å spesifisere litt hvordan du kan klare å bruke opp til hele 150 amperetimer i døgnet?Hvis han har elektrisk kokeplate og komfyr, og kanskje airconditioning og isbitmaskin, så går nok 150Ah fort unna. Redigert 5.Juli.2014 av oivindg (see edit history) Øivind Link to post
Ida Marie III Svart 5.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2014 El. kokeplate på 12 volt ??? Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn