Jump to content

Lurt/svindlet for alt jeg eier av uærlig selger. hva gjør jeg?


Alternes..

Recommended Posts

Ja.. hvor skal jeg begynne. Jeg vil starte med å håpe og ønske at det kanskje er noen her inne som har litt mere peiling båtjuss en meg som eventuellt kunne gi meg noen råd i denne for meg ganske fortvilede situasjonen.   

 

Det Har seg slik at jeg i lengre tid har vært ute etter en relativt rimelig seilbåt grunnet min begrensede kjøpekraft. etter lang tids leting fant jeg imidlertid en seilbåt i steigen som så meget bra ut til den nette sum av 100 000 som var den maksimale smertegrensen for mitt vedkommende, der jeg også måtte låne deler av beløpet av min mor og øvrig familie.  Etter dette kjøpet var alt jeg eide 2500 kr for og komme meg hjem og ingen uforutsette utgifter var med eller ville tåles i dette budgettet.  

 

Selger virket pr tlf som en hyggelig og ok kar i 70 årene,  og jeg selv er nok kanskje mer eller mindre litt naiv og godtroende så jeg tok han på hans ord på at båten var i bra stand og at dette ville bli et bra kjøp.    

 

Jeg og min mor reiste deretter 60 mil for og hente båten. båten fikk en liten gjennomgang og det meste så ok ut, uten at jeg gikk noe særlig grundig tilverks i denne befaringen.   Kontrakt ble skrevet og summen betalt og alt skulle deretter virke og være bra. Der tok jeg grundig feil gitt.  I første omgang viste det seg at gjennomføringene/ kranene var totalt gjennomrustet og fortært og krana på en gjennomføring datt regelrett av ved at jeg forsøkte å surre en runde tape rundt denne og vann fosset inn.  jaja.  (jeg burde ha sjekket disse før kjøp) så dette kunne jeg jo ikke klandre selger for, som forøvrig sa at de burde byttes. ( ikke at båten kunne synke når som helst)  Jeg bestilte dykker som fikk plugget alle gjennomføringene og vi satte seil for bodø for og ta båten opp der for og skifte gjennomføringer og kraner på min mors regning.  Båten ble tatt opp og satt på land og til min store forskrekkelse viste det seg at flere bunnstokker kom opp under dørken, kjølen var skeiv og tydelig forsøkt kladdet på med silikon en gng i tiden. kjøen var delvis løs og dette var også årsaken til at båten tok inn en del vann i grov sjø under overfarten til bodø.   Jeg ringte selvsagt selger, som videre som påsto at dette kunne skje med seilbåter. Joda, jeg skulle ikke fortvile og dette var helt normalt og ikke farlig og dette hadde han sett på "andre" seilbåter og det var bare å kladde på med litt polyester ifølge han  :rolleyes:   jeg på min side luftet allerede da noen tanker om å heve kjøpet med fikk da bare tilbake i en breial tone av denne eldre mannen at da måtte jeg ta kontakt med hans advokat.  Etter å ha fått flere i havnen til og se på båten fremkom det tydelig at båten var kondemnerbar og ikke hadde noen verdi utover motor.  Vi kontaktet da en takstmann og en båtbygger som gjorde en befaring og konkluderte raskt med at dette var en gammel skade som selger utvilsomt viste til da den også tidligere hadde blitt lappet på,og som en måtte regne med at ville koste flere hundre tusen og reparere og at båten pr dags dato ikke kunne regnes som sjødyktig. Jeg kontaktet deretter selger krevde naturligvis å heve kjøpet. jeg tilbydde meg og kjøre båten båten tilbake til han og kjøpet hevet uten at han skulle trenge måtte bekoste noe av min mors (store) kostnader ved denne saken.  Selger nektet plent og heve kjøpet og begynte imidlertid med en gang og true med rettsak og disse såkalte advokatene hans. at han hadde satt våre liv i fare ved å sende oss av gårde i en båt som tok inn vann fra sprekker i kjøl og totalt bortærede gjennomføringer var han helt uanfektet av og prøvde på ingen måte å unnskylde seg eller finne frem til noen løsning. han syntes dette var helt greit og det kom tydligere og tydligere frem at dette var planlagt spill fra hans side. han benektet ikke skaden, og bekreftet heller ikke, henviste kun til sine advokater  med en mine som for meg tilsa at dette nok ikke har vært første gangen denne karen har jukset folk.  Han la ut om at vi nå skulle ha rettsak, jaaa.. denne skulle han vinne sa han.. nå skal vi ha rettsak..   :worry:   

 

Nå sitter jeg her og har brukt alt jeg eier og har på denne verdiløse båten og vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Advokat har jeg ikke råd til og hvordan jeg eventuellt skal gå fem i denne saken vet jeg heller ikke og er vel mer eller mindre ganske fortvilet. Er det noen her som kunne hjelpe meg med noen råd i denne saken? Da hadde jeg vært dere meget takknemlig.

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

KNS medlem

Link to post
Share on other sites

Først vil jeg si at dette var synd,selv om du nok burde gått bedre etter i sømmene før du betalte.

Nå vet ikke jeg hva som ble skrevet i den kontrekten,men forhåpentligvis kan den være til hjelp.

 

Når det gjelder selgers stadige henvisning til sin advokat,ja be om å få kontaktopplysninger slik at du kan få tak i denne advokaten,kanskje dette bare er noe han "truer" med.

Får du kontakt med en advokat,kan du jo meddele at du har hatt sakkyndige folk som har kikket på båten.

 

De har konkludert med at båten er ett vrak,dette bør du ha skriftlig.

Videre kan du jo informere selger og hans eventuelle advokat om at du vil sette forbrukerrådet på saken,om du ikke får hevet kjøpet.

 

Dette er bare mine tanker,jeg vet jo ikke hva som står i kontrakten,og heller ikke hvor lenge etter handelen du oppdaget/klaget på feilene.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

I henhold til Forbrukerrådets standardkontrakt er selger ansvarlig dersom båten er i vesentlig dårligere forfatning en kjøper hadde grunn til å regne med. Dette gjelder også selv om båten er "solgt som den er"

 

http://www.forbrukerradet.no/kontrakter/kontrakter/kontrakt-for-kjøp-av-fritidsbåter-mellom-private-bokmål

Redigert av Sone II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det finnes foreninger som tilbyr fri rettshjelp (fri-rettshjelp.no) som bistår privatpersoner i tilfeller der juridisk bistand er nødvendig og man for eksempel ikke har råd til "vanlig" advokat. Som beskrevet over kan du be om kontaktinfo til selgers advokat, og deretter høre med forbrukerombud/frirettshjelp eller lignende for videre prosess. Det finnes en båtadvokat her på forumet som sikkert kan komme med flere tips til ulike måter du kan få juridisk bistand.

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Link to post
Share on other sites

Her tror jeg faktisk forbrukerombudet har en muliighet til å hjelpe deg.

Jeg mener de også kan hjelpe deg med gratis advokat, selv om prosessen med advokat via dem kan ta noe lenger tid enn om du hyrer en direkte.

 

Ingen lik sak, men en kamerat kjøpte en bil for en måneds tid siden, hvor det viste seg at selger hadde svindlet. De får hjelp via forbrukerombudet til å ordne opp, og de har også fått gratis advokat.

 

Det kan jo være at det er forskjeller mellom kjøp av bil og båt, det vet jeg ikke - men det virker jo sannsynlig at svindel ved kjøp av bruksgjenstander, enten bil eller båt - skulle blitt behandlet likt av forbrukerombudet.

 

Jeg føler skikkelig meg deg, og synes det er helt elendig av folk å være så kjeltringer.. håper det ordner seg, og lykke til!

Link to post
Share on other sites

Jeg er vanligvis litt skeptisk, og er av meningen at kjøpt er kjøpt, men her ser det ut på bildene som om du har blitt grundig lurt, men så du virkelig ikke at dette var en rønne?

 

Hvilken type båt og årsmodell er dette, jeg tror neppe jeg har sett noe lignende, det ser ut som full delamineringen i alle stringerne ?

Link to post
Share on other sites

Prøv så langt det er mulig å ha all kommunikasjon skriftlig på mAil eller sms. Dokumenter alt med dato og hva som er gjort. Viktig å ha oversikt for sånne saker kan dessverre ta en del tid.

Mange har rettshjelp i innboforsikringen sin med en liten egenandel. Du kan kanskje bruke din mors forsikring også da hun har betalt en del. Vet ikke.

 

Har selv vært gjennom en sånn sak og pengene kom etter 3 år og mye frustrasjon. Høres ut som en selger som ikke har helt rent mel i posen. Kontakt den omtalte advokaten og si det som det er.

 

Sørg for å få skriftlig takstraporter fra de som har sjekket båten din.

 

Jeg hadde også brukt alle sparepenger og det jeg hadde så vet hvor kjipt du har det nå!

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

En bør vel ikke be om kontakt info til advokaten hans. Da vil han føle seg presset til å faktisk dra inn advokat. For alt du vet er det kun en løs trussel fra selgers side.

En bør rette skriftelig heving av kjøp til selger. Så får en vente på svar, eller fravær av et, for å ta det videre til Forbrukerrådet i første omgang.

 

Det kjedelige med slike saker er at det trekker ut i tid. Og kjedelig om kællen bruker opp pengene i mellomtiden, da kan det virkelig ta tid å få alt tilbake :-(

Redigert av Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Noen advokater vil i enkelte tilfeller kjøre en slik sak "no cure, no pay" dersom du har meget god sak. Jeg ville sjekket opp dette alternativet og satt i gang prosessen umiddelbart. Unødvendig å begynne å ringe denne fyrens advokat når du helt klart har behov for din egen. All videre kontakt med selger bør gjøres skriftlig. Sørg også for dokumentasjon på båtens tilstand som nevnt over.

 

Føler med deg. For en bedriten situasjon, og for en drittsekk av en selger. Æsj!

Redigert av Larsen82 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for inspill. Når det kommer til kontrakten står: selges som den er. Men det står også krysset av for: ingen tidligere skader. som jo nå er dokumentert av takstmann. skadene ble avdekket 2 dager etter kjøpet.

 

"selges som den er" har ikke noen praktisk betydning, såvidt jeg vet, så ikke ta noe hensyn til den formuleringen.

Link to post
Share on other sites

Du trenger ikke å bekymre deg for en rettsak her. Ta vare på all dokumentasjon av utgifter du har. Ville prøvd å kontaktet SkipperWorse her inne på forumet. Send han IM eller nå. Slike personer som selger her er ufyselige etter min mening. Du har en god sak vertfall!

Link to post
Share on other sites

Har du forsikring på båten? De fleste norske selskaper har da rettshjelpsdekning.

 

Selvom du nok burde ha undersøkt bedre virker det jo som du har en god sak da det tilsynelatende er unnlatt å gi vesentlige opplysninger om båtens sjødyktighet. Det var vel meningen at den skulle være sjødyktig. Få vurderingene fra fra takst/fagfolkene skrifltig og med bilder. Selvom det kun er deres egne arbeidsnotater har det god verdi i retten.

 

Det virker som du må ha en advokat uansett. Det finnes jo flere med båtekspertise, f.eks vår egen Skipper Worse her på baatplassen.

 

De fleste historier har to ulike sider, og vi har bare hørt den ene. Husk også at selger fort blir orientert om saken om du 'prosederer'den på nettet.

Link to post
Share on other sites

Ta en prat med Skipper Worse her inne(send han en IM), og rådfør deg med han om saken.. Dette er åpenbart mat for en mann av hans kaliber.. og kompetanse. Denne båten er definitivt som vrak å regne slik jeg ser det..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Virker som om du har en god sak, og at du bør få handelen omgjort og dekket alle dine kostnader.Jeg foreslår at du i første omgang bringer saken inn for Forbrukerrådet. Det er gratis.

Gå inn på nettsiden til Forbrukerrådet. Der kan du laste ned klageskjma som du fyller ut og sender inn. Legg med det du har av dokumentasjon. (kontrakt, tilstandsrapport og øvrig korrespondanse du måtte ha med selger)

Forbrukerrådet vil i første omgang tilskrive selger for å få hans versjon av hendelen og deretter prøve å få partene til å bli enige.

Forbrukerrådet kan ikke avsi dom.

Dersom enighet ikke blir oppnådd kan du bringe saken inn for Forbrukertvistutvalget.

En avgjørelse i Forbrukertvistutvalget har samme virkning som en dom dersom ingen av partene bringer den inn for Tingretten.

Behandlingen i Forbrukertvistutvalget er også gratis for deg, men behandlingstiden kan være opptil 4 mnd.

 

Forbrukerrådet vil kunne gi deg råd om det er hensiktsmessig å bringe saken inn for Forbrukertvistutvalget dersom enighet ikke oppnås

Link to post
Share on other sites

Vi kontaktet da en takstmann og en båtbygger som gjorde en befaring og konkluderte raskt med at dette var en gammel skade som selger utvilsomt viste til da den også tidligere hadde blitt lappet på,og som en måtte regne med at ville koste flere hundre tusen og reparere og at båten pr dags dato ikke kunne regnes som sjødyktig.

Kan du få en skriftlig rapport på båtens tilstand fra befaringen?

Link to post
Share on other sites

Normalt vil du ha en rettshjelpsdekning knyttet til båt- eller husforsikringen din. Du må imidlertid påregne en egenandel som normalt er kr 4000+20% av det overskytende. Skulle det mot formodning bli en rettssak vil selger måtte dekke advokatkostnadene dine dersom han taper. Ut fra din fremstilling, vil jeg hevde at du har en god sak - både hva gjelder mangelsspørsmålet og spørsmålet om heving. Når det gjelder mangelsspørsmålet ser det jo ut til at selger har holdt tilbake opplysninger, samt gitt uriktige opplysninger om at båten ikek har vært skadet, og da foreligger det mangel. Det synes også å være slik at feil/skader her er så omfattende at det foreligger såkalt "vesentlig mangel", hvoretter as-is forbeholdet ikke kan gjøres gjeldende av selger.

Når det gjelder hevingsspørsmålet, så må det foreligge "vesentlig kontraktsbrudd", noe som ikke er det samme som "vesentlig mangel" i jussens verden. Dersom vi legger til grunn at selger har eid båten såpass lenge at han på et tidspunkt har hatt den på land må ha vært kjent med at båten har omfattende feil/skader, samt sett hen til omfanget av nevnte feil/skader osv., og kostnadene med å utbedre, vil jeg anta at det foreligger hevingsgrunn.

Jeg ville forsøkt å ta kontakt med han skriftlig og gitt han en ukes frist til å meddele aksept for å ta båten tilbake, og samtidig opplyse at dersom han ikke aksepterer det, så vil saken bli overlatt til advokat. Det finnes helt sikkert dyktige folk på denne type juss der du holder til.

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...