Jump to content

Lurt/svindlet for alt jeg eier av uærlig selger. hva gjør jeg?


Alternes..

Recommended Posts

Merkelig sak - men skal man se det positive i det; at selger i det hele tatt går til det skritt å skaffe seg advokat vitner om at det er noe å hente (ref #28 og #37 over). edit: jeg kom akkurat til å tenke på det samme som Anjuma allerede har poengtert; det er jo ikke sikkert at det er en ekte advokat du har snakket med - dersom selger er ekte yrkessvindler har han sikkert en veltalende medsammensvoren venn som kan agere som advokat.

 

Man skal aldri stole på motparts advokat; de er tross alt betalt for å forfekte motpartens synspunkter og kjempe motpartens sak - til og med trusler om søksmål og referanse til konkrete lovparagrafer kan være "lovlig tynt", utformet for å presse frem et ønsket utfall.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Husk å notere slike hendelser, Dato, klokkeslett, hvem som ringte og hva som ble sagt. Dersom det kommer til rettsak vil slike notater som regel bli vektlagt sterkt. Dersom det skulle vise seg å være en falsk advokat har sergeren allerede dummet saeg ut. Noter også fortløpende hva selgeren sier. Notater teller mye mer en det man hevder å huske.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Fikk i dag en telefon fra advokaten til svindlern, og ifølge denne er kjølskaden normal slitasje :eek::rolleyes:

 

Med mindre det er noe vesentlig som er utelatt i historien her så langt så setter jeg min femtiøring på at dette er en ren bløff og kun en kompis som har ringt og utgitt seg for å være advokat.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Min mening er fortsatt den samme, kontakt båtadvokaten Tangedal også kjent under et nick her som jeg nevnte tidligere i tråden, sjekk ut hans mening om saken og vurdere de råd han gir..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Tror du bør kjappe deg mens der enda kan være penger å hente, man vet jo alldri men selger høres ut som en luring

Redigert av Jon-Kåre (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Verste jeg har sett. Tenk å sende folk ut på havet i ett sånt vrak. Bare det i seg selv må vel være straffbart?

Ta kontakt med advokat og disse fri rettshjelp-folka. Gjerne TV2-hjelper deg også. Dette MÅ du bare vinne frem på mener jeg. Dokumentasjoner har du jo.

Link to post
Share on other sites

Helt enig med de som har postet her, så tråden i går.

1 ikke bruk fullt/ "ekte" navn på internettfora på den som du skal/bør ha korrigert handelen mot... trodde jeg så det i går, iallefall.

2 skaff deg en oversikt kronologisk på hva som har vært avtalt, sagt, sendt pr sms, dvs, telefon samtaler hvem, ringte hvem, når, og ca hva det ble snakket om/ avtalt. skriv ut sms'er.

3 skaff deg en oversikt over kostnader, og når de påløp deg.

4 skaff deg en skriftlig rapport ifra dykker

5 skaff deg en skriftlig rapport ifra takstmann

6 lag deg en perm med skilleark, om du gjør dette på pc er det ok, men du/advokat må kunne grave det frem kjapt, når/om det ender i forliksrådet

7 advokat (og du) trenger best mulig og ryddig info. bilder. og i forliksrådet, så vil du måtte vitne, og da er det hjelp til å være ryddig/ holde tråden.

ellers:

8 Kjøp aldri den første båten du ser på, du kan nemlig gå tilbake til den... eller det dukker opp andre "prosjekt". du har pengene, de andre har båten(e).

9 dette virker å være en veldig uheldig start på båtliv, og slike selgere burde ikke hatt lov til å befatte seg med båter.

10 siterer datter til en kamerat "lærepenger er penger som en ikke kan få kjøpt noe for!", så, bedre gjennomgang/ vurdering av en båt (bil/hus osv) gir deg alltid en bedre forhandlingssituasjon for å komme nærmere en pris du kan leve med, du vil da også lettere kunne vurdere om det ekstraarbeidet som du må ta på deg, egentlig er noe som du ønsker å bruke tiden din på... (vil du stå på land i båthavna, under ei blafrete presenning, og slipe/ glasse og plaste (i rått, kaldt vær som ødelegger herdinga..., ELLER fortsette båtjakt, og kanskje finne drømmebåten som du kan sette rett på vann og bruke, direkte. Dvs; Seile eller slipe..).

Om 100 000,- er riktig pris for denne båten, så må resten være i interessant god stand.

Den kjølen må ned, og sandblåses... og om bolting er i samme standen som det ser ut som på bildene, så er det ikke en jobb på ei lita kveldsøkt (ironi)..

Og, om det ikke er opplyst, at det har vært plastet opp på kjølstokker, så er det en reparasjon som selger har underslått/ holdt tilbake informasjon om. På seilbåter, så skal, etter min mening; ALLTID slikt opplyses om. Kjøl er en vesentlig og (ekstremt) kritisk del på en seilbåt, opplyse, men så får kjøper selv ta ansvar for egen vurdering, eller sørge for å innhente kvalifiserte personer til å foreta en uhildet vurdering.

 

Lykke til.

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

Link to post
Share on other sites

Jeg står fortsatt på mitt: denne saken må klages inn for forliksråd så fort som mulig. Diskusjoner med selger eller selgers advokater, TV2-hjelper-deg, forbruksrådet etc vil mest sannsynlig innebære en forsinkelse/avsporing. En advokat kan nok gi gode råd, bl.a. hjelpe til med å utforme en klage til forliksråd, men som nevnt tidligere bør man ikke bruke for mye penger på advokat i denne fasen. I forliksrådet er det i utgangspunktet ikke tillatt å ta med advokater, hverken for klager eller innklagede.

Link to post
Share on other sites

Jeg mener å huske at jeg hoppet over forliksrådet i min sak da advokaten mente det bare ville forsinke prosessen. Gikk rett til namsmannen og krevde pengene tilbake. Det endte med utgiftsbegjæring i en fast eiendom. Like etterpå ringte selger og ba om litt mere tid så skulle han ordne opp. Pengene kom etterhvert.

 

Det som tok tid var namsmannen. Der må man purre og purre! Saken blir liggende i en bunke virker det som.

 

Men aller først må du få kontakt med "advokaten" og få alt skriftlig. Jeg brukte rekomandert brev.

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Forliksrådet gir en rettskjennelse på at et krav er legitimt, namsmannen kan hjelpe til med å kreve inn dersom skyldneren fortsatt nekter å betale _og_ det er noe å hente. Det ble vel gjort en endring i lovverket for noen år siden, slik at man kan gå rett til namsmannen dersom det er enkle krav - særlig dersom man allerede har et gjeldsbrev e.l, men også dersom man ikke har grunn til å tro at motpart vil motstride kravet. I denne saken foreligger det en tvist, da tror jeg det blir feil å gå til namsmannen. Selger kan kreve en rettslig behandling, og det er utenfor namsmannens mandat.

 

(rett meg gjerne om jeg tar helt feil ... men jeg føler at jeg er på rimelig sikker grunn her) ;-)

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ingenting er ordnet seg nei. Derimot har det løst seg med ny båt på et ganske så utrolig vis :thumbsup:.... så ikke spør :lol: Jeg kommer selvsagt tilbake til dere når det foreligger mer info. Regner med rapporten fra takstmannen foreligger om et par dager, og regner med å legge denne ut her. Dude: Tulletroll? du er kanskje kompisen til denne svindleren? ............... Ønsker alle en god sommer :smiley: og sommeren er kanskje ikke helt ødelagt for meg alikevel :cheers:

Redigert av Alternes.. (see edit history)

KNS medlem

Link to post
Share on other sites

Du har vel nå kanskje lært da, og passer på at du tar med deg noen som er mer kyndige når du skal inspisere denne nye båten.

 

Ser man på bildene fra den gamle båten, så ser det ut som det er vannskader og tegn til råte langt opp på det synlig treverket innvendig, og med et lite løft på luker og gulvplanker så ville vel den delamineringen og elendigheten man ser under gulvet vært oppdaget umiddelbart.

 

Kjølen er selvfølgelig vanskelig å se når båten er sjøsatt, men ut i fra bildene så ser det ut som det er rimelig åpenlyst at båten ikke akkurat er strøken, og jeg kan ikke fatte at du ikke har sett dette før du tok med deg båten hjem.

Med den delamineringen og det som er åpenbart synlig innad i båten, så ville de fleste enten snudd i døren, eller i det minste krevd opptak av båten for nærmere inspeksjon.

 

 

Jeg sier ikke at du ikke har blitt lurt, men de aller fleste ville sett mye av dette før et kjøp, og det eneste som redder deg her er Norges fantastiske lover, de fleste andre steder i verden er kjøpt kjøpt, og du måtte selv stått til ansvar for å ikke ha foretatt en skikkelig inspeksjon av det du har kjøpt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...