762mm Svart 7.April.2015 Link til dette innlegget Svart 7.April.2015 Har du 15" Spitfire nå ? Litt om Spitfire da den kom på markedet i 2011 http://blog.boats.com/2011/09/mercury-spitfire-propeller/#.VSQB-xpcGSE Jeg er jammen ikke sikker på størrelsen jeg har nå, men den ser jævlig liten ut så regner med det finnes større spitfire å få tak i. Er 15" største som er til 60 hk? Link to post
Teerex Svart 7.April.2015 Link til dette innlegget Svart 7.April.2015 (redigert) Kan se ut som 15" er største, og det er jo latterlig. Til 75 hk+ har de jo både 17" og 19". Skal sjekk litt bedre. Her en ganske ny Spitfire test som jeg ikke har sett før http://www.powerboattv.com/mercury-spitfire-propeller-test-video_4fe973c17.html De var litt late og testet bare 17". Jeg er nesten sikker på at de hadde fått enda bedre toppfart med 19" samt heve motor et hull eller to på akterspeilet. De fikk jo 6000 rpm og motor yter nok enda bedre noen hundre rpm lavere. Redigert 7.April.2015 av teerex (see edit history) Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
762mm Svart 7.April.2015 Link til dette innlegget Svart 7.April.2015 Kan se ut som 15" er største, og det er jo latterlig. Til 75 hk+ har de jo både 17" og 19". Skal sjekk litt bedre. Her en ganske ny Spitfire test som jeg ikke har sett før http://www.powerboattv.com/mercury-spitfire-propeller-test-video_4fe973c17.html De var litt late og testet bare 17". Jeg er nesten sikker på at de hadde fått enda bedre toppfart med 19" samt heve motor et hull eller to på akterspeilet. De fikk jo 6000 rpm og motor yter nok enda bedre noen hundre rpm lavere. Har jeg forstått det riktig at ved 6000 omin, 1.83:1 gear vil en 15 pitch propell teoretisk gi en fart på ca 36.5 knop og så trekker man fra ca 6-10% slipp? Link to post
Teerex Svart 7.April.2015 Link til dette innlegget Svart 7.April.2015 (redigert) Propellregnearket mitt og excel er på en annen PC men det høres korrekt ut. Har du funnet en kalkulator på nett da ? Ble forvirret for har prøvd 4 kalkulatorer og 2 sier 42 mph og 2 sier 47 mph. Må sjekke det opp litt mere. Nesten alle bruker mph, så må man gange med 0,869 for å finne knop. Stålpropeller med cupping kan faktisk ha 0% slipp eller negativ slipp fordi cuppingen gjør at de noen ganger har mere stigning enn oppgitt. Så det kan variere litt. Har en 19" stål som oppfører seg som om den var 20". Redigert 7.April.2015 av teerex (see edit history) Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
SF Svart 7.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2015 Nå har ikke jeg lest alle innleggene, så jeg satser på at ingen har nevnt det før.... Legg på ett rettholt og sjekk den siste metern av bunnen, o Nei denne var ny Jeg brukte for så vidt en rettholt når jeg sjekket høyden på transom i forhold til skroget. Så ikke noe avvik da men hadde heller ikke det store fokuset på dette. 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Teerex Svart 7.April.2015 Link til dette innlegget Svart 7.April.2015 (redigert) Har jeg forstått det riktig at ved 6000 omin, 1.83:1 gear vil en 15 pitch propell teoretisk gi en fart på ca 36.5 knop og så trekker man fra ca 6-10% slipp? Nei det blir nok nesten 41 knop teoretisk ifølge denne kalkulatoren og et par til iallefall. 47 mph = 41 knots, http://www.mercuryracing.com/prop-slip-calculator/ Det er vel grunnen til at det ikke finnes større enn 15" Spitfire til 40-60 hk modellene. De syns vel det er fart nok med 36-38 knop avhengig av slipp. Så da har du nok 13" antagelig. Så en 14" burde jo funke bedre. Kanskje 15" også. Denne kalkulatoren var den beste jeg fant http://www.heringpropellers.com/prop-slip/ Men må si at tallene stemmer ikke helt med mitt gamle regneark. Her må noe sjekkes. Redigert 7.April.2015 av teerex (see edit history) Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Honduras Svart 7.April.2015 Link til dette innlegget Svart 7.April.2015 Nei denne var ny Jeg brukte for så vidt en rettholt når jeg sjekket høyden på transom i forhold til skroget. Så ikke noe avvik da men hadde heller ikke det store fokuset på dette. For å sjekke om du har en "hook" (i mangel av et bedre norskt ord) kan fu ikke bare måle kjølen, du må måle ut på siden av kjølen. Sjekk vedlagte tråd for litt mer info og bilder. http://www.boatdesign.net/forums/outboards/cannot-get-boat-onto-plane-46456.html Dette er en kontruksjonsfeil f.eks pga for dårlig avstivet bunn eller at bunnen er inntrykt pga for mye vekt på ruller på henger etc. Kan gi hopping eller at båten "går på trynet" i sjøen. * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
SF Svart 7.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2015 Takk for interessant info, skal selvsagt sjekkes neste gang jeg har båten på hengeren, MEN slik det omtales i tråden du linket til så stemmer det dårlig med hvordan min båt oppfører seg. Min retter seg ut og planer perfekt i høy hastighet. Altså motsatt av denne. 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
762mm Svart 7.April.2015 Link til dette innlegget Svart 7.April.2015 Nei det blir nok nesten 41 knop teoretisk ifølge denne kalkulatoren og et par til iallefall. 47 mph = 41 knots, http://www.mercuryracing.com/prop-slip-calculator/ Det er vel grunnen til at det ikke finnes større enn 15" Spitfire til 40-60 hk modellene. De syns vel det er fart nok med 36-38 knop avhengig av slipp. Så da har du nok 13" antagelig. Så en 14" burde jo funke bedre. Kanskje 15" også. Denne kalkulatoren var den beste jeg fant http://www.heringpropellers.com/prop-slip/ Men må si at tallene stemmer ikke helt med mitt gamle regneark. Her må noe sjekkes. Hmm tror jeg prøver 15 da jeg har tenkt heve ett hakk til også, men synes 47mph høres litt optimistisk ut, SF beklager kupping av tråden din Link to post
762mm Svart 7.April.2015 Link til dette innlegget Svart 7.April.2015 Teerex ser du er fra Harstad, jeg er født på Sortland men flyttet til Oslo som 5åring for 35 år siden, men tilbringer hver eneste sommer der, blir å taue båten med meg i juli. Si fra hvis du er i området og er øltørst i sommer Link to post
Teerex Svart 7.April.2015 Link til dette innlegget Svart 7.April.2015 47 mph er med 0 slipp da, så må jo trekke fra 5-10% som regel. Var på Sortland i fjor sommer en snartur, men ikke med båt. Tror det blir båt i år, når marsjfarta forhåpentligvis bikker 35 knop tar det ikke mange minuttene Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Teerex Svart 8.April.2015 Link til dette innlegget Svart 8.April.2015 (redigert) Mens vi er inne på propeller og slikt. Her er mine to propeller, en Spitfire 19" og en Powertech RXB4 18" stål. Begge passer både min forhenværende Honda 90 (2,33:1 gir) og min nåværende Mercury 115 (2,07:1 gir). Ikke prøvd med sistnevnte motor på sjøen ennå. Det pussige er at 18" propellen oppfører seg mere som om den er bortimot 20" effektivt, dvs jeg fikk såvidt mere toppfart (0.5-1 knop) men ved litt lavere turtall (ca 150 rpm) enn Spitfire 19". Såvidt jeg kan se fra bildene så har stålpropellen tydelig mere stigning enn Spitfire sånn ved første øyekast. Flere som greier å se det ? Redigert 8.April.2015 av teerex (see edit history) Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
SF Svart 8.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April.2015 , SF beklager kupping av tråden din Ingen årsak, bare kjør på 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Teerex Svart 8.April.2015 Link til dette innlegget Svart 8.April.2015 Cupping av tråden Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ivar Svart 8.April.2015 Link til dette innlegget Svart 8.April.2015 For å sjekke om du har en "hook" (i mangel av et bedre norskt ord) kan fu ikke bare måle kjølen, du må måle ut på siden av kjølen. Sjekk vedlagte tråd for litt mer info og bilder. http://www.boatdesign.net/forums/outboards/cannot-get-boat-onto-plane-46456.html Dette er en kontruksjonsfeil f.eks pga for dårlig avstivet bunn eller at bunnen er inntrykt pga for mye vekt på ruller på henger etc. Kan gi hopping eller at båten "går på trynet" i sjøen. normalt så vil en "hook" gjøre at båten går på nesa , en annen feil er "rocker" - dvs at linjene er konvekse. Har feks vært borti noen skibsplaster som galloperte friskt med mindre motoren var tiltet helt inn og helst med flaps. Rådene i den tråden der er muligens ikke like overførbare til norske forhold da - 14 foting som går på nesa med 85hk på full gass - da er det sikkert for liten motor Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
SF Svart 13.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.April.2015 Rådene i den tråden der er muligens ikke like overførbare til norske forhold da - 14 foting som går på nesa med 85hk på full gass - da er det sikkert for liten motor Kanskje ikke helt 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
SF Svart 12.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2017 En liten oppdatering av en etterhvert gammel tråd. Til sesongen 2016 så monterte jeg en ny rustfri propell 11x15" av typen Solas Saturn. Jeg fikk da en mer behagelig gange på motor med fin marsj fart ved lavere turtall, og en båt som rettet seg finere ut uten gallopering. MEN ved å gå fra 14" alu til 15" rustfri så mistet jeg mye turtall på motor, for mye. Fra 6200-6300 på topp med 14" alu sleit jeg med å få 5500 med rustfri 15", toppfart var den samme. Jeg tok den etterhvert av og solgte videre, kjøpte den her https://www.marineoutlet.no/products/stalpropell-passer-til-marcury-mariner-25-70-hk Prisen fra marineoutlet.no var så bra at jeg kunne selge den på finn å få pengene igjen ? De var da tom for rustfri 14" men har nå bestilt en til årets sesong. Båten ble sjøsatt for et par dager siden med org Alu propell men jeg bytter så snart den nye kommer. God påske ??? 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
ivar Svart 12.April.2017 Link til dette innlegget Svart 12.April.2017 ja, om du sliter med å oppnå 5500 så er propellen for tung Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
SF Svart 12.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2017 Ja det ble litt snaut, jeg går ned en tomme på stigningen men med stål propell og litt mer cuppet en org alu så tror jeg at jeg treffer blink ?? 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn