Jump to content

Hva har du lært denne sommeren ?


Andboats

Recommended Posts

Yr.no stemmer ikke. Legg til 3-5 m/s

 

Meldt bølgehøyde: gang det med to. Minst. (Ikke overaskende da yr melder signifikant). Men likevel. Det blir alltid kjipt her ihvertfall når de melder en meter. Blir mer. De titter aldri ut vinduet og oppdaterer værmeldingen.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Når meteorologene melder bølgehøyde og vindstyrke, er det ikke de sterkeste vindkastene eller de største brottsjøene de snakker om. Det er gjennomsnittlig vind, og gjennomsnittlig signifikant bølgehøyde over et lengre tidsrom som meldes. Man må forvente seg betraktelig kraftigere vindkast, lokale variasjoner, evt. fallvinder, samt flere ganger høyere bølger i visse områder der det er interferens, bølgerefleksjoner fra land etc.

Link to post
Share on other sites

At jeg ikke kan stole verken på Yr eller Storm. Velger alltid et gjennomsnitt av hva de to melder, det stemmer omtrent...

 

At det alltid blåser litt mer når man kommer utpå enn det ser ut når man står på land...

 

At båtfolk/folk i båt kan være litt hårsåre...

 

Har lært 100 prosent mer om båtmotorer enn jeg kunne fra før...(da startet jeg altså på null, om noen skulle være i tvil...)

Link to post
Share on other sites

Yr.no stemmer ikke. Legg til 3-5 m/s

 

Meldt bølgehøyde: gang det med to. Minst. (Ikke overaskende da yr melder signifikant). Men likevel. Det blir alltid kjipt her ihvertfall når de melder en meter. Blir mer. De titter aldri ut vinduet og oppdaterer værmeldingen.

Bruker du "Hav og kyst" eller ser du på meldingene for nærmeste tettsted? Mitt inntrykk er at Yr har stemt veldig bra i sommer. Var ute i nesten 4 uker og var ganske imponert. Vet ikke helt hvem du mener skal titte ut av vindu? Meteorologene på Blindern?

Redigert av Stjerneglimt (see edit history)

Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai:

http://stjerneglimt.tumblr.com/

Link to post
Share on other sites

Jeg har lært å manøvrere med strak aksel og ror. Langt fra like utfordrende som jeg fryktet når jeg byttet fra båt med påhengsmotor til snekke. :smiley: Begynner også å bli ganske komfortabel med å bruke spring når jeg skal legge til og komme meg ut longside. Morsomt! :smiley:

Redigert av Kenneth (KAH81) (see edit history)

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

At jeg skal montere rygge(bakke)kamera (Biltema,type digital) på båten. Bakket bort i en av bøyene på Borgen, den satte seg fast mellom trimflaps og hekkthruster. Heldigvis fikk jeg god hjelp av folk som kom med jollene sine og fikk løsnet den. Med en slik klatrebåt som jeg har, er det umulig å se hva som er nærme hekken fra førerstolen. Scand Baltic HT 2004 modell.

Redigert av Dykker (see edit history)

 

 

 

Link to post
Share on other sites

At 4 ukers ferie er alt for lite. Neste år blir det 5 uker...

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

At jeg har 50cm dypere kjøl enn før. Ble stående fast på Vestre Bustein å vente på høyvann :pray:

(heldigvis er det myk bunn med sand der)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

At 4 ukers ferie er alt for lite. Neste år blir det 5 uker...

At 5 ukers båtferie er alt for lite. Neste år blir det 6 uker...

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Renneløkka er perfeksjonert denne sommeren. Inspirert av Odd Børretzen, som jeg en gang fikk besøke ombord i hans båt. Den gang var jeg barn, og jeg ante ikke hvem Odd Børretzen var, det var først mange år senere at det gikk opp et lys. Men hans renneløkker (som han i følge eget utsagn ga bort til folk som oppførte seg idiotisk på sjøen) samt kassa på dekk, som inneholdt småstein av passende størrelse for å kaste etter vettløse båtførere - den gjorde inntrykk. Jeg har ennå ikke fått småstein-kasse på dekk, men renneløkke sitter nå i fingerspissene.

 

Dessuten har jeg erfart at kysten er full av folk i båt (i motsetning til båtfolk). Jeg har ikke noe i mot folk i store, flotte båter - bevares. Mange av dem er til og med hyggelige folk som gjerne slår av en prat. Men det forekommer meg at det er litt for mange som ikke har skjønt det at stor båt og høy fart til sammen utgjør stort ansvar, spesielt overfor dem man ferdes sammen med på sjøen.

 

På en to-dagers tur/retur Moss-Halden opplevde jeg følgende:

  • Nær-sammenstøt, elegant båt som kom fra min BB side hadde ingen intensjon om å vike. Interessant, her hadde en repetisjon av sjøveisreglene vært på sin plass.
  • Uvettig forbikjøring like før 7-knopssonen i Ringdalsfjorden. To gode kamerater i fargerike skjorter, nonchalant kneppet opp i halsen, måtte absolut presse seg forbi, tett inntil skutesiden i flott hekksjø-fart der hvor fjorden begynner å bli trang. Verst gikk det ut over den lille snekka foran meg, som holdt på å gå rundt to-tre ganger i hekksjøen. Det tok kaka da de to kjekke karene hadde kommet i posisjon foran snekka og elegant throttlet tilbake til 7-8 knop. Hva var vitsen? Etter at den verste slingringen hadde gitt seg, så jeg at båtføreren foran tok ladegrep på en imaginær rifle og trakk av to ganger.
  • Gårsdagens nær døden-opplevelse for familien på fire som hadde ankret opp i nærheten av OFF-bøya nord på Eldøya. Selv lå jeg på OFF-bøya og ante fred og ingen fare da det dukket opp noe stort i sør. I følge AIS'en var den en 62-foter i drøye 40 knop som kom peisende nordover. 62 fot / 30 tonn / 40+ i hastighet - det var ikke mye vann igjen i sundet utenfor Støtvig etter passering. Verre hekksjøadmiral og vettlaus kjøring skal man lete lenge etter. Blant båter i størrelse "øsekar" og tett søndagstrafikk kom dette beistet pesende nordover, med optimal trim for maksimal hekksjø. Det som skremte meg mest, var at familien som badet var kun centimetre fra å få sin egen båt i hodet da denne ble løftet innpå to meter av de vanvittige bølgene. Jeg har aldri tidligere sett så totalt uansvarlig kjøring som dette i et relativt trangt og tett trafikkert farvann. Her var det kun flaks som gjorde at søndagen ikke endte i trippelmord. ...og skal man "kjøre idiot" er det sikkert en fordel å velge en mindre særpreget båt uten AIS...

 

Hva ellers? At kysten fortsatt kryr av trivelige folk som nyter båtlivet og gjerne tar i mot en tamp når man ankommer uthavna.

Any ship can be a minesweeper. Once.

 

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Link to post
Share on other sites

Uff. Fin båt, men det hjeper ikke så lenge båtfører sitter med hodet under armen. Jeg er nysgjerrig på hvilke risikovurderinger (om noen) som ble foretatt da ruten ble valgt.

 

Tracket gikk fra Strömstad, passerte Larkollen ca. 16.45 for så å fortsette ferden via Gullholmsundet nordover fjorden.

 

Er det ikke en generell hastighetsbegrensning 50m fra land? Det er et par punkter på AIS-tracket som indikerer passering rimelig nær et par mye brukte (men umerkede) badeplasser på Jeløy.

Any ship can be a minesweeper. Once.

 

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...