Jump to content

Kun 6 uker til hummerfisket, forberedelser igang?


Søringen

Recommended Posts

Oj, oj! Var et flott eksemplar! :yesnod:

 

Godt det er fredning av rognhummer, blir mor til mange den hunnen der. :thumbsup:

 

Litt ymse og se størrelse når jeg ikke har en lett kjennbar gjenstand ved siden av, men men :smiley:

 

Er bare bra det er fredning, selvfølgelig litt kjedelig og ikke kunne ta den med inn, men samtidig vet man jo at det er reproduksjon.

Men det beste med den hummeren der og 2 andre jeg fikk i seinsommer/høst, er at jeg fikk den i ett område jeg har stått i mange år, har sikkert flere 100 teine døgn der i året, og aldri fått hummer før nå i år :)

Båter jeg har nå: Atlantic 400ST Uten motor for tiden* Øien 530F og Yamaha 40HK 4 takt * Liten tre pramme

Båter har hadde tidligere: Finnøy 26 fots sjark og 10 hk sabb diesel

Kval kjøtt e mat, og gått e d å.

Link to post
Share on other sites

Jøss da mann! Kommer slike hummere inn i vanlige kalver? :confused:

 

Hørt om noen på 4 kg + rundt her og, men da har de sittet fast i tauet på utsiden av teina? Må i hvert fall bli salig trangt i "soverommet". :giggle:

 

Svensk: Flott fangst :thumbsup: Dere må ha en bra hummerbestand hos dere, med andre ord. Får bare håpe det tar seg opp her på Sørlandet også. Fått 11 til nå, pluss 2 "reker" og 3 med kaviar. Blir siste trekket i morra formiddag, gir meg etter det. Men uansett godt fornøyd med fisket i oktober. Til nå vært ute og dratt teiner 15 ganger, kun 4 av disse har jeg vendt tilbake til land uten å ha hatt føling med (keeper, "reke" eller kaviar) hummeren.

Link to post
Share on other sites

Med en åpning på 60 mm kommer hummer under minstemålet på 25 cm seg ut, men ikke hummer på over 25 cm.

 

Tror dette fungerer bra. Har inntrykk av at det er lite hummer under minstemål som blir tatt.

 

Med 80 mm åpning ("krabbeåpning") kommer relativt stor hummer seg ut. Ikke de på over 4 kg da :giggle:

Link to post
Share on other sites

Fisker med 80 mm åpning både etter krabbe og hummer, den som kommer seg ut av 80 mm har gjort seg fortjent til det ;)

Båter jeg har nå: Atlantic 400ST Uten motor for tiden* Øien 530F og Yamaha 40HK 4 takt * Liten tre pramme

Båter har hadde tidligere: Finnøy 26 fots sjark og 10 hk sabb diesel

Kval kjøtt e mat, og gått e d å.

Link to post
Share on other sites

Er det noke lurt da? Etter reglene skal all hummer settes tilbake som ikkje er fanget med hummerteine,skilnaden på ei hummer og ei krabbeteine er vel fluktåpninga ?

 

Ikke noe problem, de fleste av disse teinene brukes til begge deler, og har en åpning på 80 mm innerst mot teina og en løs "flaps" med 60 mm åpning som stripses utenpå den innerste åpningen. Heter jo også at fluktåpning skal være minst 60 mm på hummerteina, om noen velger å ha større står de jo fritt til det. Ikke noe jeg kommer til å adoptere med det første da :giggle:

Redigert av Søringen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

bilde

 

Da var sesongen over for min del (tror jeg, litt vemodig...)

 

bilde

 

Men tar tid, og nå mørkt fort etter jobb når vi stiller klokka i natt.

 

Ble en rognhummer på 26,5 cm i siste teina i dag, var en fin avslutning på fisket. Var greit å slippe den tilbake, når jeg allerede var fornøyd med årets resultat. Nå ligger det 2 hummer på ca 27 cm i gryta, som sønn min og jeg skal kose oss med i ettermiddag. :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Vi spiste krabbeklør på torsdag, og nettopp avsluttet et bedre hummermåltid. Godt begge deler, men mener nå fortsatt at helt ferske reker er toppen av sjømat :yesnod:

 

Sett litt på hvordan de ulike teinetypene har fungert, gitt at plassering er "likeverdig" / hensyn til antall teiner er regnet ut. Fått best fangst-gjennomsnitt i Flekkerøyteinene (ca 9 kg skotteteiner med hvite kalver), deretter fisketeinene (treteiner med en inngang), deretter tunge skotteteiner (OK Marine, ca 16 kg med svarte kalver), og til sist Netthandelteiner ("Hidrateiner", ca 10 kg med svarte kalver og litt mindre i størrelse). Til mitt fiske (mest innaskjærs) fungerer altså de lettere skotteteinene vel så bra som de tunge. Og fisketeiner fisker like godt som skotteteiner.

 

Men skal man "på utsida" der en må regne med grov sjø, står jo de tyngre teinene mye bedre. Stesønn min opplevde i år at teiner hadde flyttet seg 50 - 60 meter under uvær. Og dette var tunge teiner. Så får jo hystet seg litt!

Link to post
Share on other sites

Larss: Fant denne testen av Sting 535 med E-tec 40 hk på klikk mens jeg søkte på Øien - båter. Kan jo være interessant for deg å se hva de skriver om fart / forbruk i testen.

 

Ut fra bildene, ser det ut som Sting går noe mindre på nesa enn Øien. Kanskje litt mer kjøreglad (?) Tviler på at Øien 530 går 26 knop med 40 hk.

 

http://www.klikk.no/motor/baat/article871554.ece

Link to post
Share on other sites

Erfaringer med båt (Askeladden 14-2210), motor (Yamaha 9,9 Sport (15 hk)), og utstyr:

 

bilde

 

Teinehaler (Nettbåt.no, Smartliner 45 kg, 2490,-): Har fungert veldig bra. Veldig god hjelp som har gjort teinehaling til en lek. Sterk nok til tunge skotteteiner, samtidig som den er trygg og ikke drar båt ned hvis teiner sitter fast i bunn. Har bare brukt store drivhjulet, så må ha teinetauet nokså rett ut fra haler for at tau ikke skulle hoppe av hjulet. Får modifisere dette litt til neste år, med en kort arm med vribar blokk hengende på.

 

Ekkolodd (Lowrance X4): Vært greit i bruk, lett å finne forskjell på steinbunn og sand / mudder vha greyline. Ved siste tur var det litt dugg på innside av skjerm, litt skuffende. Får se om anskaffer en kombinert kartplotter / ekkolodd til neste år.

 

Lensepumpe (http://www.maritim.no/elektrisk/elektrisk-motor/lensepumper-elektrisk/lensepumpe-aut-ocean-32l-min-12v): Fungert greit til å begynne med, synes har lenset godt (bra kapasitet) og lite vann igjen når stopper. Pumpe gikk i stykker for 2 uker siden. Ukjent hvorfor, men blir jo en del rusk og rask i båten når en styrer med fisket. Har brukt Rule sine pumper i hyttebåten, disse har overlevd slik bruk langt lengre. Sendte mail til Maritim og fikk ny pumpe tilsendt fraktfritt umiddelbart, så det var jo god service. Prøver samme pumpe videre, så får vi se. Mulig lager til et ekstra "forfilter" (fint gitter) som jeg monterer på beskyttelsesskjerm.

 

Matter (avlastningsmatter) i dørk for å hindre fallulykke: Er mange "nupper" (små gummiknotter) under mattene som har gjort at de "vandrer" når en går rundt. Så også nå at disse nuppene løsner, neppe optimalt når en har elektrisk lensepumpe. Så får bytte disse ut. Er vel et nytt eksempel på at en får det en betaler for (var rimelige).

 

Motor: Båt planer med meg og 6 teiner foran. Går fint også når alene i båt, men litt tid å komme på plan pga mye vekt bak (motor 52 kg, jeg 93 kg, bensintank og batteri). Ved vind og sjø i mot, eller i litt medsjø, har motor ikke alltid ork til å komme på / holde på plan. Føles litt som om motor har astma / KOLS. Så til neste sesong blir det i hvert fall å montere på 20 hk forgasser for raskere planing og mer ork i motvind. Har gjort dette på hyttebåten med samme motor, ble imponert over effektøkning. 20 hk forgasser har større åpning på innsugssiden, så kan frakte mer luft. Kunne fristet med nye Suzuki DF20A, innsprøytning og lavere vekt (44 kg), men får se på økonomien og hvor mye bruk blir av båt utover hummerfisket... Vi har jo også en Øien 530 som ikke akkurat blir utslitt vår og sommer...

 

Båt: Har fungert bra. Synes går rimelig mykt i sjøen, driver ikke så voldsomt for vind, og er liten og grei når en skal helt opp i flua/fjell for å hente teinedobber. Fikk greit plass til 8 teiner når tok opp disse i går. Følt meg trygg også når vært ute i ganske stor sjø, så det er en god sjøbåt sett opp imot størrelsen på 14 fot. Båten er noe "rank" (legger seg over) når jeg skal fra brygga og ned i / ut av båt, litt uvant når jeg har vært vant til en stødig Hansvik 16,5 tidligere år. Ellers kunne en jo også ønsket seg en selvlensende båt, for å slippe å styre med elektrisk pumpe / ledninger som korroderer etc. Alternativene for meg i så måte måtte være å bytte til en Øien 460-1 eller Hansvik 500, men må da også ha motor med lang stamme. Så blir jo en investering.

Link to post
Share on other sites

Larss: Fant denne testen av Sting 535 med E-tec 40 hk på klikk mens jeg søkte på Øien - båter. Kan jo være interessant for deg å se hva de skriver om fart / forbruk i testen.

 

Ut fra bildene, ser det ut som Sting går noe mindre på nesa enn Øien. Kanskje litt mer kjøreglad (?) Tviler på at Øien 530 går 26 knop med 40 hk.

 

http://www.klikk.no/motor/baat/article871554.ece

Takk for den Søringen :)

 

larss

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...