Jump to content

Kun 6 uker til hummerfisket, forberedelser igang?


Søringen

Recommended Posts

Det er noen småting som er irriterende med Hansvik 550. Hengsler på luken i baugen - hvor garnet ellers ville glidd supert ut. Ingen steder som er beregnet for spill. Låseanordninger på lukene i dørken som kunne vært foruten. Uten disse hadde man ikke trengt pumpe til rom under dekk. Lanterner av plast som fyker alle veier når man beveger seg litt brått forbi med stivt regntøy. Men styreposisjonen ville jeg aldri flyttet. At den er bak der gjør at man kan halvplane i relativt høy fart (tipper 12-13 kn). Samtidig gir det glimrende arbeidsflate foran. At den halvplaner slik er noe av det jeg liker best ved båten. Sammen med høyt fribord som gir både en trygg og tørr opplevelse (stort sett).

Link to post
Share on other sites

En hummer i dag :thumbsdown: Mye jobb for en stakkars svarting. Et helsikes vær var det også, men det var en frisk tur da :yesnod: Men denne gangen har jeg nok hatt besøk i en av teinene. Alle teinene var stripset, men på denne ene manglet stripsen :thumbsdown::thumbsdown:

 

Gjorde et trekk på mandag også. Da ble det bare krabbe, ingen hummer. Det virker rett og slett som om det ikke er mer hummer igjen.

Link to post
Share on other sites

Det er noen småting som er irriterende med Hansvik 550. Hengsler på luken i baugen - hvor garnet ellers ville glidd supert ut. Ingen steder som er beregnet for spill. Låseanordninger på lukene i dørken som kunne vært foruten. Uten disse hadde man ikke trengt pumpe til rom under dekk. Lanterner av plast som fyker alle veier når man beveger seg litt brått forbi med stivt regntøy. Men styreposisjonen ville jeg aldri flyttet. At den er bak der gjør at man kan halvplane i relativt høy fart (tipper 12-13 kn). Samtidig gir det glimrende arbeidsflate foran. At den halvplaner slik er noe av det jeg liker best ved båten. Sammen med høyt fribord som gir både en trygg og tørr opplevelse (stort sett).

 

Tenker du på Hansvik 500, eller 550(?) Er dette en båt du har selv?

Link to post
Share on other sites

OK. Denne har vel samme skrog som 18 Fisker. Jeg tenkte på "lillebroren", 500 Fisker, den er 16,5 fot.

 

550 proff også en flott båt :yesnod: Litt rart at ikke Hansvik har tenkt litt mer på detaljene du irriterer deg litt over mtp fiske. Er jo en produsent som lager veldig solide båter, men som ikke fornyer seg særlig på modellene. Litt trist, tror de kunne hatt potensiale for å solgt langt flere båter hvis de hadde fulgt litt mer med i timen.

 

På 500 Fisker (16,5 fot) sitter en helt bak på aktertofta. Mener denne båten kunne blitt mer "tidsriktig" hvis Hansvik hadde gått gjennom innredningen med nye øyne. Øien 530, der en har førerplass mye lengre framme i båten, selger jo som hakka møkk...

Link to post
Share on other sites

Skjedde her i fjor, var mange hummere som hadde kommet seg ut av ei sankekiste. Tror de klarte å fiske opp 6 av de ved å sette teiner rundt der de hadde rømt fra.

 

Stesønn min fikk faktisk en lyr på 2,5 - 3 kg her om dagen. Den satt fast i teinetauet ca 3 meter under overflata. Han lurte fælt på hva det var som kom opp med det samme han begynte å hale... :confused: Viste seg at den hadde en rød gummikrok i munn, med en gul og en grønn gummikrok i tillegg som hang på fiskesen (fra fiskeharpe). Ene kroken den dro på hadde hukket seg i teinetauet slik at den "fisket seg selv". Har nok bitt på fiskeharpa, dykket ned i taren slik at snøret røyk, og svømt rundt med resten av snøret etterpå.

Link to post
Share on other sites

I morra meldes stiv kuling fra vest, så får i hvert fall en annen vindretning enn fra øst... :crazy: Blir spennende å se om skifte av vind fra langvarig østlig vind fører til økt kryping av hummer da, og om de nå er sultne...

 

Trolig en 3-4 teiner jeg må la stå, da de står utsatt til for vestavinden. Står helt i enden av et sund ut mot åpne havet. Men, men. Tirsdag meldes liten kuling fra sør-øst igjen, så får satse på får trukket alle da.

 

Litt morsomt dette med litt konkurranse mellom du ulike fiskerne. Mulig det henger igjen noe fra da mannen var jeger og måtte være dyktig for å sikre familien føde(?) Så vi må vise at vi fortsatt duger litt? :giggle: Men godt at vi ikke kun skal leve av teinefangsten... Hadde blitt magre greier.

 

Så på fredag og lørdag at det nå begynner å bli langt færre teiner ute, at mange begynner å gi seg for i år. Så håper også at færre valgmuligheter for hummeren fører til at de fristes til mine teiner. :cheers_wine:

Link to post
Share on other sites

Masse krabbe, og eget teinetau i propellen ble dagens fangst :rolleyes:

 

Friskt vær, men fikk trukket alle teinene. I morra meldes 15-20 m/s sør-øst, så får se på forholdene om ut igjen. Hadde vært gøy og fått en eller to svarte til før gir meg for sesongen :tongue: Men er trått for de fleste nå.

Link to post
Share on other sites

Pga sterk vind mot land lot jeg motor gå på tomgang i revers mens jeg satte ut ei teine. Var litt uoppmerksom / vinden drev båt mot tauet, og plutselig var tauet ørten ganger rundt propellen :crazy:

 

Pleier gå greit å få viklet av igjen, men var litt sjø så ble blaut langt oppover armer mens jeg lå oppå motor og kavet. Var ei av de tunge teinene på 16-17 kilo i andre enden, så var litt balete å løfte denne med ene hånda mens viklet tilbake tau med andre. Heldigvis hadde det ikke blitt ei stram løkke, da måtte nok kniven fram. Var ikke noe spesielt farlig plass det skjedde på, så var ikke så stress. Hadde vært langt verre hvis hadde skjedd lengre ute, men var såpass kvapsete der at jeg valgte å flytte disse teinene til en lunere plass.

Link to post
Share on other sites

Ble en svart en på størrelse med en stor kreps i går, 21,5 cm.

 

Ikke trukket teiner i dag pga kurs i ettermiddag. Skal ut i morra, og blir sannsynligvis lørdag deretter.

 

Regner med jeg gir meg for sesongen på lørdag, hvis ikke skjer noe mer med fangststatistikken på de siste 2 trekkene. Klokka skal jo stilles tilbake en time lørdag natt, så da blir det jo rimelig mørkt allerede halv 6.

 

Får heller se om jeg setter ut et par fisketeiner / torskeruser etter hvert for å prøve å lure juletorsken, med ferskt agn. Begynner å lukte sur sild både her og der etter hvert...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...