Jump to content

Kun 6 uker til hummerfisket, forberedelser igang?


Søringen

Recommended Posts

Pga. drittvær siden sesongstart hadde jeg i dag mitt tredje trekk. Etter å ha måttet hive uti samtlige hummere så langt pga. rogn/undermål ble det endelig hummer med hjem i dag. Fikk også en fin torsk som ble med i samleteina. Håper den holder seg i live :)

 

Værvarselet ser lovende ut den kommende uka, og jeg har fri både mandag og fredag. Tenker jeg sannsynligvis tar med ungene ut på et trekk i morgen, er ikke forbud mot det på søndager her jeg bor. Kan fort bli ei bra uke! :)

Redigert av kenny- (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, 70 krabber i ei teine er mulig. Han bruker de tunge Vestlands- og Skotteteinene.

 

"Fruen" var med stesønn min på sjøen den dagen, og det var hun som telte. Hun jobber til vanlig med regnskap, så hun er også tallvant :giggle:

 

Nå var det ikke samme jubel her da, som om de hadde hatt en slik lødd teine på "Livsfarlig fangst" :lol:

Link to post
Share on other sites

En teori som har versert alltid, er at hummer og krabbe i samme teine ikke Skjer. På trekker idag fikk vi 7 hummer på 10 teiner. Det var 2 tener med 2 hummer i, i den ene av dem var det krabber. I 3 andre var det en hummer, der også krabbe. Det har også skjedd meg tidligere iår. Hva skjer a? Andre som opplever det samme? Jeg fisker sammen med far min på 70, han har aldri opplevd lignende.

 

Det hører med til dagens historie at 3 av gullungene hadde rogn og fikk friheten tilbake ?

Redigert av Lars optimax (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I dag var første gangen kameraten og jeg fikk trukket alle 10 teinene. Det ble 6 hummer, en med rogn og fem lovlige. Det var tre stykker pluss noen pene krabber i den ene teina! Den minste krabben var dau og halvspist. Ellers ble det 14 krabber. Godt fornøyd med dagen :thumbsup:

 

bilde

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Forresten, en liten tilleggserfaring etter dagens trekk. Sist jeg trakk testet jeg rådet med å drepe noen krabber, knekke av beina, og hive inn i teina for å holde krabbene borte. Jeg gjorde dette på tre av teinene. Det er nok ikke veldig effektiv skremselspropaganda for krabbene, for i to av disse teinene var det flere krabber. I den tredje var det imidlertid bare hummer, ikke krabbe. Men om det hadde gått krabbe i denne også om jeg ikke hadde lagt i krabbedeler blir jo umulig å si.

 

Lagt til:

70 krabber i ei teine??? Er det virkelig mulig :eek:

70 krabbor är inga problem bara tenan är stor nog.

Skall du få effekt så krossa minst 4-6 krabbor och lägg i tenan.

Link to post
Share on other sites

Ok. Prøvde igjen i dag, så da får vi se på mandag (hvis jeg får reparert påhengeren). I ei teine la jeg inn 4-5 krabber, i to andre la jeg to krabber i hver. Men, er det et poeng at man knekker av beina i slik at de ikke blir med i teina, eller spiller ikke det noen rolle?

Link to post
Share on other sites

Er vel ikke lov og selge hummer svart, men spør allikevel, hva selger dere hummer for? sånn 1-2 kg hummer? Glemmer hva jeg selger for hvert år....

Båter jeg har nå: Atlantic 400ST Uten motor for tiden* Øien 530F og Yamaha 40HK 4 takt * Liten tre pramme

Båter har hadde tidligere: Finnøy 26 fots sjark og 10 hk sabb diesel

Kval kjøtt e mat, og gått e d å.

Link to post
Share on other sites

Hadde også noen teiner med et knust krabbestø og sild i agnposen, var stort sett krabbe i disse også i dag. Ellers vært både og, så dette utgjør nok ikke den store forskjellen.

 

Har også hatt mange teiner nå med hummer OG krabbe i. Ingen regel uten unntak. Jeg tror at krabben ikke skyr noen midler når den først er på hugget. Om det sitter en hummer i teina fra før, vil en matgal krabbe trosse faren og gå etter mat. Tror heller hummeren skygger banen hvis teina allerede er invadert av flere krabber. Men dette er jo ren gjetning fra min side.

 

Det skjer jo "mystiske ting" i sjøen til tider. De siste dagene er det svært få som har fått særlig hummer her, mens det derimot har florert med krabbe. De gamle har sine teorier, så noe må det jo være som skaper slike forandringer. Vindstyrke? Vindretning? Var fullmåne den 8.10.? Sjøtemperatur? Statsbudsjettet? Jammen ikke godt å si...

Link to post
Share on other sites

Er vel ikke lov og selge hummer svart, men spør allikevel, hva selger dere hummer for? sånn 1-2 kg hummer? Glemmer hva jeg selger for hvert år....

 

Hvis du ikke liker å selge hummer svart, får du selge den rød :giggle:

 

Vil tippe en pris på 400,- til 450,- er gjengs på "svartebørs"? Levert på mottak rundt 300,- til 350,- noe avhengig av tilgjengelighet og bedre betalt fram mot Jul. (?) Mener å ha hørt noe sånt. Har aldri solgt en hummer sjøl, de få jeg har fått tidligere år har blitt fortært med stor stolthet sammen med nærmeste familie :cheers_wine:

 

Redigert: Kilopris.

Redigert av Søringen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Ja, der ser du :thumbsup: Ordner seg for snille og lovlydige gutter :lol: Løsner nok for deg nå. Er det mye plagsomt mye krabbe der du fisker også?

Fiska etter krabbe 1 mnd før hummersesongen. fikk masse krabbe den første uka før det ble stopp. På den mnd fikk eg 12 hummer de 3 siste med rogn. Så eg hadde stooore forventninger når sesongen starta å eg kunne ta hummer med meg hjem :lol:

Endelig båt igjen

Link to post
Share on other sites

 

Hvis du ikke liker å selge hummer svart, får du selge den rød :giggle:

 

Vil tippe en pris på 400,- til 450,- er gjengs på "svartebørs"? Levert på mottak rundt 300,- til 350,- noe avhengig av tilgjengelighet og bedre betalt fram mot Jul. (?) Mener å ha hørt noe sånt. Har aldri solgt en hummer sjøl, de få jeg har fått tidligere år har blitt fortært med stor stolthet sammen med nærmeste familie :cheers_wine:

 

Redigert: Kilopris.

 

400-450 kr per kilo? det er jo helt sykt :worry: Da er det nok andre priser der enn her vertfall :yesnod: Tror en 150 - 250 kr per kg er mere edruelig her.

Joda, går vel ant og selge de rød istede, bare jeg ikke havner på ei rødliste :)

I ett rundskriv fra Norges Råfiskelag er minsteprisene slik, men igjen, dette er jo minstepriser....

 

 

Størrelse

kr pr kg

 

Hummer u/1,2 kg

Hummer 1,2-2 kg

Hummer o/2 kg

 

200,-

150,-

90,-

 

Båter jeg har nå: Atlantic 400ST Uten motor for tiden* Øien 530F og Yamaha 40HK 4 takt * Liten tre pramme

Båter har hadde tidligere: Finnøy 26 fots sjark og 10 hk sabb diesel

Kval kjøtt e mat, og gått e d å.

Link to post
Share on other sites

Kan til informasjon tilføye at Fjordfisk her på Hvaler betaler 330 kr/kg til fisker. Grunnen til at jeg vet det er rett og slett at det stod i avisa :giggle: Hørte rykter om at kiloprisen i butikk var over 600. Men å selge hummer svart til over 400 kr/kg syntes jeg hørtes drøyt ut. Men hvorfor skal du selge hummer da, har du fått så eventyrlig mye?

Link to post
Share on other sites

Har ikke fått så eventyrlige mange enda, men blir vel nok i år å. Det er ett par kjenninger som vil kjøpe. Kan jo ikkje spise hummer ettpar ganger i uken heller, hummer er litt oppskrytt egentlig syns jeg, mer stas og få den ;)

Båter jeg har nå: Atlantic 400ST Uten motor for tiden* Øien 530F og Yamaha 40HK 4 takt * Liten tre pramme

Båter har hadde tidligere: Finnøy 26 fots sjark og 10 hk sabb diesel

Kval kjøtt e mat, og gått e d å.

Link to post
Share on other sites

Har ikke fått så eventyrlige mange enda, men blir vel nok i år å. Det er ett par kjenninger som vil kjøpe. Kan jo ikkje spise hummer ettpar ganger i uken heller, hummer er litt oppskrytt egentlig syns jeg, mer stas og få den ;)

Ja takk, begge deler. Gøy å fiske og om en lager ett lite skalldyrbord ut av det så er jo alt spiselig :)

 

bilde

 

Crabbstick og prinsesse servietter til de små så går det ned på høykant.

 

larss

Link to post
Share on other sites

............

Vil tippe en pris på 400,- til 450,- er gjengs på "svartebørs"? Levert på mottak rundt 300,- til 350,- noe avhengig av tilgjengelighet og bedre betalt fram mot Jul. (?) Mener å ha hørt noe sånt. Har aldri solgt en hummer sjøl, de få jeg har fått tidligere år har blitt fortært med stor stolthet sammen med nærmeste familie :cheers_wine:

 

Redigert: Kilopris.

 

Oppløftende lesning det der!

Jeg tenker ikke å selge mine hummere, men det gjør liksom at en føler å ha fått noe igjen for strevet :thumbsup: Det blir nok heller hummeraften før jul med slekt og venner når vi tømmer samleteina.

 

Kameraten og jeg holder på videre til langt ut i november eller så lenge været tillater. På siste trekket fikk vi to i en og tre i neste teine som lå nær en veldig kupert grunne. Dersom noe lignenede gjentar seg på neste trekk, peprer vi området med 10 teiner!

 

Dette er kjempebra utfordring for en "passe gammel mann i sin beste alder" i stedet for å sitte med kaffe og vaffel med alle pensjonistene på Strømmen Storsenter. Forige helg hoppet jeg i vannet i høy sjø, dukket under båten og kuttet tau fra propellakselen med brødkniven, mens den yngre garde sikret gamlingen med tau. Det er da man føler at man fremdeles lever.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Ja, pensjonistene på storsenteret skulle ha sett deg da :thumbsup: Tøft gjort.

 

Men blir nok ikke så mye å spe på med på pensjonen, når en ser på utgifts-siden ved hummerfisket :giggle:

 

Men er bra for både kropp, hode og sjel å komme seg ut så mye som mulig nå på høsten. Må jo være perfekt hvis en er pensjonist og har tid og mulighet til å komme seg ut ofte. Synes faktisk det er bra hjernetrim å memorere hvor en har satt teinene, prøve å huske detaljer fra sjøkart en har studert hjemme i stua etc også . Slet litt med å huske hvor jeg hadde satt alle det første året jeg hadde ti teiner. Særlig i ruskevær der en stresser litt ved setting av teinene.

Link to post
Share on other sites

Ja, pensjonistene på storsenteret skulle ha sett deg da :thumbsup: Tøft gjort.

 

Men blir nok ikke så mye å spe på med på pensjonen, når en ser på utgifts-siden ved hummerfisket :giggle:

 

Men er bra for både kropp, hode og sjel å komme seg ut så mye som mulig nå på høsten. Må jo være perfekt hvis en er pensjonist og har tid og mulighet til å komme seg ut ofte. Synes faktisk det er bra hjernetrim å memorere hvor en har satt teinene, prøve å huske detaljer fra sjøkart en har studert hjemme i stua etc også . Slet litt med å huske hvor jeg hadde satt alle det første året jeg hadde ti teiner. Særlig i ruskevær der en stresser litt ved setting av teinene.

 

Vel, det koster nok litt å gå med kona på kjøpesenter også.

 

Når det gjelder å finne igjen teinene har jeg enda ikke merket hukommelsesproblemer, men vi har likevel merket dem med flagg (hjemmelaget) i år. Det er veldig praktisk i ruskevær og når teinene våre ligger blant mange andre på feltet. Nå ser vi markørene våre på kilometers avstand. Og så er de mer synlige for andre båter også.

 

bilde

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Har som sagt et Excel regneark der jeg legger inn litt data fra hummerfisket. Fangst, hvor, dybde, litt om vær og vind, evt krabbeinvasjon, etc. Kjekt å se tilbake på før neste sesong. 3. året jeg gjør dette nå.

 

Når jeg kommer inn fra sjøen, og sitter i godstolen med en kopp kaffe, henter jeg opp Sjøkartet på Gulesider.no og plotter inn dagens teineplassering. Hjelper meg å memorere plasseringer (har Alzheimers light... :giggle: ) når jeg har flyttet på teiner, planlegger teineplassering litt framover ut fra vindmeldinger (styrke / retning), og ser samtidig etter om det er skumle skjær / båer jeg bør være obs på når jeg skal ut igjen og hale / sette på nytt. Sikkert omstendelig, men føler jeg lærer en del av dette også, samtidig som jeg blir bedre kjent med områder via sjøkartet. Interessant også å studer dybde-koter og grunner for å finne nye plasser.

 

Regner med jeg må ut på sjøen etter jobb i morra også. Hvis fortsatt krabbeinvasjon i teiner, er det godt å få tømt disse for krabbe slik at teinene kan lokke hummer igjen. Meldes sol og svak vind (1-3 m/s), så blir uansett en flott tur, hummer eller ei.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...