Jump to content

Kun 6 uker til hummerfisket, forberedelser igang?


Søringen

Recommended Posts

Idag: Ei ho med ei klo på 2,5 kg og 44 cm

Og en rogn hummer som var litt mindre :)

Båter jeg har nå: Atlantic 400ST Uten motor for tiden* Øien 530F og Yamaha 40HK 4 takt * Liten tre pramme

Båter har hadde tidligere: Finnøy 26 fots sjark og 10 hk sabb diesel

Kval kjøtt e mat, og gått e d å.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Jeg fikk 1 stk i dag, 27-28 cm.

 

Tok opp bruket i dag, helga ryker til andre ting og reiser på jobb på tirsdag så nå får hummeren fred her i området for ett par uker

 

Hadde en sjekk i sankekista i dag og så to hummer som hadde hver sin klo fri, det kunne blitt en masakre men det har gått veldig bra.

 

Har to fisketeiner ute (50-60 mtr), disse har jeg trukket ca annenhver dag uten og egentlig ha fått noe i dem.

Fikk ett par fine koketorsk for ett par dager siden og i dag var det ikke noe brukandes mat fisk, mest småsei/lyr og ett par små flyndrer men de er begynt å fiske.

Dette har tatt gode 14 dager, kan dette stemme?

 

larss

Link to post
Share on other sites

Fikk en fin liten (25,5 cm) hanhummer igjen i dag. :wink: Godt å se at de fortsatt er der etter 2 trekk uten å se hummer. Ellers var det flere teiner som var helt skåltomme, selv om kontrollstripsene jeg hadde satt på på luka til "soverommet" var intakte :giggle:

 

Merker at det har blitt skikkelig høst nå, kald vind som blåser gjennom åpningen i regnjakka, og kaldere føtter. På tide å finne fram ullsokkene. :rolleyes:

 

Pratet med en noe eldre hummerfisker når jeg var i sankekista med hummeren. Han mente det var den dårligste starten på hummerfisket på flere år. I følge han er det sånn at: "hummaren krybe ingen ting når det e langvarig austan-vind". Vi får håpe han har rett i det da. I tilfelle kan det sikkert være gunstig å gå tilbake til plasser der en tidligere har fått hummer, men som så langt i år har vært "tomme", hvis vinden endrer retning noen dager.

Link to post
Share on other sites

Det var skikkelig surt, og ikke minst ukoselig mye bølger for min lille gh14.

 

Fikk en på 31, men ellers var det tomt.

Har bare 5teiner så bør vel være fornøyd!

 

Det han eldre mannen sa til deg, søringen. Der har alltid min bestefar sagt, så lenge han har fisket hummer på Sørlandet. Så har det alltid vært dårlig med langvarig "austa-vind". Dette er selvsagt dokumentert i loggboka hans! ☺

Link to post
Share on other sites

Stort sett tomme teiner i dag også, men en meget pen dag på sjøen. Satt på noen strips på soverommene bare for å være på den sikre sida. Ikke vant til helt tomme teiner.. er vanligvis en del krabbe i om det ikke er hummer, men ser at flere melder om helt tomme teiner. Satt hvertfall på strips for å være på den sikre sida :)

Link to post
Share on other sites

Ser ut til å bli et større omslag i vindretning på søndag, hvis Storm.no har rett. Skal da bli mer vestlig vind (sør-vest / vest / nord-vest utover uka). Så blir jo interessant å se da om det blir mer liv og røre i aktiviteten hos hummerne? Kan jo være noe i det at hummeren ikke kryper (ligger i ro) ved langvarig østlig vind (?)

 

Er notert i loggen, så får vi se. :rolleyes:

 

Spørs jo om det er noe vits i å dra teiner i morra da, meldes stiv kuling fra nord-øst. Om heller skal la de få stå og fiske i fred til fredagen. :confused: Får se, men regner med lysta til en frisk båttur stiger utover arbeidsdagen, og går jo an å dra noen få for å sjekke forholdene.

Link to post
Share on other sites

Moro å lykkes :thumbsup: Ekstra gøy med de første en får i hummerteinene. Får håpe dere finner igjen teina deres, kjedelig å miste.

 

Ble ikke tid til å trekke teinene i dag, men skal ut og trekke igjen i morra. Satser på å komme opp i to-sifret antall samlet da, men en vet jo aldri... Har fått 9 stk til nå, så er uansett fornøyd. Målet er jo å gjøre det litt bedre enn fjoråret hvert år framover. Må jo ikke få for mange heller, da kan det blir vrient å nå målet til neste år :giggle:

 

Ser ut som om vindvarselet er noe mer pessimistisk enn tilfellet er. Var meldt stiv kuling her, men har vært laber / frisk bris. Varselet stemmer nok med forholdene øst for Lindesnes, høres det ut som. Så håper på bra forhold på sjøen i morra.

Link to post
Share on other sites

Var ute i grått og kaldt vær idag med pistrende regn for å sjekke de tre biltemateinene. Det var ingenting i de denne gangen heller. Prøvde å fiske etter makrell så jeg kunne agne de mer siden agnposene var tomme, men fikk ikke noe fisk. Hadde heldigvis med to bokser tunfisk som jeg lagde en del huller i med kniv og la oppi to av teinene. Den tredje teinen fant jeg ikke idag desverre. :sad:

 

Jeg fikk testet hvor vanntett den nye Imax todelte flytedressen min er, og den holdt mye av regnet ute untatt nederste del av bena. Deilig å kjøre med ny båt som tar bølgene mye bedre enn den forrige. Og med en pålitelig og støysvak 40hk firetakter. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Siden vannet er forholdsvis varmt hadde jeg prøvd mellom 20-30m

Har fått 6 stk hittil, fikk en på 13 meter, men resten har jeg fått mellom 10 til 3 meter, så så djupt hadde ikke jeg såtte, men hummeren står djupere i år tror jeg og, har fått halvparten på over 10 meter i år. Men det er vel kanskje varmere i vannet på øst/sørlandet?

bruk vest!

Link to post
Share on other sites

Fin tur i dag også, rolig og fint på sjøen. Litt stress å løpe fra jobb for å rekke 15.15 ferja ut, men når resten av niste og kaffe er fortært på ferjeturen (tar 5 min), og jeg er framme ved båten etter en kort biltur, en vet en har bensin på tank, agn i pøsen og fiskehabitten er på, senkes skuldrene og roen innfinner seg.

 

bilde

 

På vei ut til ene teineplassen. Bak fjellene i bakgrunnen ligger Åna-Sira, og videre Hauge i Dalane og Egersund.

 

Ble tosifret tall totalt i dag :thumbsup: Fikk nr 10 i neste siste teine, en fin hummer på 29 cm! Var spent når snudde hummeren for å se om var rogn, men det var det ikke (var en han så var jo ikke så rart... :giggle: ). Blir ut igjen i morra formiddag, spent allerede.

 

bilde

 

Blir endring til sør-vest / vesta vind på søndag. Hvis det er tilfelle at hummeren ikke kryper ved langvarig østavind, vil jeg tro den er sulten nå når vinden snur, så det er bare å sette alle kluter til med fortsatt fiske :wink:

Link to post
Share on other sites

Tomt! :cryin:

 

:wink: Frisk bris fra øst i dag, men i morra snur vind til sør-vest / vest, så da satser vi på bedre hummerfiske i tida som gjenstår (blir i hvert fall ut neste uke, så får jeg se).

 

Traff en bekjent "urinnvåner" fra øya som er på min alder som har fisket hummer "i alle år", han hadde fått 12 stk i år så jeg er allikevel fornøyd. :clap:

 

Driver nå en miks mellom tidligere "favoritt-plasser" som har vært dårlige så langt i år, og helt nye plasser med steinur som jeg ikke har forsøkt på før. Har hatt delvis suksess med begge deler, så resten av sesongen blir det litt utprøving av nye steder som kanskje blir med på neste års "repertoar".

Link to post
Share on other sites

Hummeren jeg fikk i går (mimre, mimre) satt forresten på 7 meters dybde. Mange her som sier hummeren står VELDIG grunt i år.

 

Jeg har fått de fleste mine mellom 11 og 17 meter, den i går på 7 meter og et par på 24 / 26 meters dybde. Har noen flere teiner på +/- 5 meter nå, så får vi se.

 

Til neste år vil jeg se om jeg ikke får ordnet meg en kombinert kartplotter / ekkolodd. Er jo slik av og til at en opplever "OPS! der var det ei flu!" når en går inn mot land for å trekke teina. Så hadde vært greit med en plotter også, selv om mitt rimelige ekkolodd er greit nok til å lese bunnforhold / dybder / finne skråninger på.

 

Ganske godt fornøyd med Askeladden som hummerfiske båt, går mykt og fint i sjøen. Drømmebåten min er nok en Hansvik 500 Fisker, enda dypere kjøl, selvlensende, mer dørkplass, og litt mer lengde (16,5 fot). Synes ikke så mye om løsningen fra Hansvik med styrekonsoll / vindskjerm helt bak i båten, men går jo an å flytte dette lenger fram i båten for bedre vektfordeling / bedre sikt. Men det får bli neste prosjekt, om noen år... :wink: 50 års gave til meg selv om noen år(?) :giggle: Men kjekt med liten båt også, snur på en femtiøre, og kjekk når skal dra teiner inn i ur helt opp i fjæresteinene.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...