Jump to content

Kun 6 uker til hummerfisket, forberedelser igang?


Søringen

Recommended Posts

Erfaringer med båt (Askeladden 14-2210), motor (Yamaha 9,9 Sport (15 hk)), og utstyr:

 

 

 

Teinehaler (Nettbåt.no, Smartliner 45 kg, 2490,-): Har fungert veldig bra. Veldig god hjelp som har gjort teinehaling til en lek. Sterk nok til tunge skotteteiner, samtidig som den er trygg og ikke drar båt ned hvis teiner sitter fast i bunn. Har bare brukt store drivhjulet, så må ha teinetauet nokså rett ut fra haler for at tau ikke skulle hoppe av hjulet. Får modifisere dette litt til neste år, med en kort arm med vribar blokk hengende på.

 

 

 

Hei

 

Jeg har 90 kilos haleren fra netbåt http://webshop.nettbaat.no/products/smartliner-teinehaler-90kg den virker bra, men har føler den er litt "micke mus" allikevell.

jeg har bøyd stangen som går ut til blokken. Blokken har jeg bøyd en gang og måtte på land på en holme med hammeren og rette den igjen, noen dager etter dette føyk hele blokken på sjøen, da var det øyet den henger i som røyk men blokken forsvant jo også.

Jeg fikk tak i ny blokk og festet denne som du ser på bildet.

https://baatplassen.no/bildearkiv/23/23076/blokk.jpg

 

Tror ikke dette utstyret er laget for en god kuling for å si det slik :)

 

Men uansett den vridbare blokken er gull værdt.

 

larss

Link to post
Share on other sites

 

Veldig god og detaljert erfaringsdeling Søringen. :smiley:

Når det gjelder selvlensende båt er det veldig behagelig med Yamarin 4410. Den går også veldig godt i sjøen.

 

Tviler ikke på at Yamarin 4410 går fint i sjøen, Yamarin-båter pleier jo være veldig bra. Men jeg må/vil ha en båt med kjøl, opererer i farvann der normalen i oktober er frisk bris / liten kuling / stiv kuling eller verre.

 

Har prøvd Terhi og Hobby båter til fiske, er helt håpløst når en skal bale med teiner og garn. Driver som en kork i vinden :rolleyes: En god kjøl hjelper veldig på å minske vind - avdrift.

 

bilde

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Må være utrolig bittert å bli frastjålet hele fangsten sin! Hva går rundt i hodet på slike folk som bare forsyner seg av det andre har slitt og strevet for.

 

Er nesten så en lengter tilbake til tider der gapestokk var i bruk. Hadde vært greit å vite hvem slike kjeltringer er!

Link to post
Share on other sites

Jeg har teienene ute ennå, men det er egentlig ikke verd bryet lenger. Var ute og trakk i går, to hummer på syv teiner. Samme på tirsdag. Gangen før var det fem. Tror jeg tar dem på land til uka.

 

9 hummer på 7 teiner, i løpet av 3 trekk høres da VELDIG bra ut. Hadde syntes det var vel verd bryet. Men ga meg når vi stilte klokka.

Link to post
Share on other sites

Joda, når du sier det sånn :smiley: Men det trekket hvor jeg fikk fem var en stund siden nå, har bare trekt ca en gang i uka. Men jeg tenker litt som pacuare også, om man får så utrolig mye fangst er i grunn ikke så veldig viktig hvis man bare får en fin tur på vannet :smiley: For meg er dette et fint påskudd til å komme litt ut i frisk luft uansett vær og vind. I yngre dager hvor jeg var mer aktiv med dykking var jeg på sjøen minst en gang i uka hele året så sant vi ikke ble stoppet av isen, sånn er det ikke lenger. Men nå begynner det å dra seg til med mye andre greier. Ungene er i bursdag stort sett hver helg, Viksunden skal konserveres og pakkes inn for vinteren, en større reparasjon venter en av bilene, to soverom skal pusses opp, og jeg har en gårdsplass som jeg hadde håpet på å få lagt med belegningsstein før vinteren, og snart setter julerushet inn :sweat:

Link to post
Share on other sites

Ingen hummer i dag. Men teinene blir nok liggende ute til nyttårsaften. fint å få en tur på fjorden en gang i uka. Før snøen kommer er det en fin fritidssyssel.

 

Hvis du skal ha hummerteiner ute i sjøen etter 30.11., må du nok i hvert fall åpne fluktåpninger til 8 cm... Er bare nord for Sogn og Fjordane en kan fiske hummer ut desember nå. Men du bor kanskje nordover(?)

Link to post
Share on other sites

Joda, når du sier det sånn :smiley: Men det trekket hvor jeg fikk fem var en stund siden nå, har bare trekt ca en gang i uka. Men jeg tenker litt som pacuare også, om man får så utrolig mye fangst er i grunn ikke så veldig viktig hvis man bare får en fin tur på vannet :smiley: For meg er dette et fint påskudd til å komme litt ut i frisk luft uansett vær og vind. I yngre dager hvor jeg var mer aktiv med dykking var jeg på sjøen minst en gang i uka hele året så sant vi ikke ble stoppet av isen, sånn er det ikke lenger. Men nå begynner det å dra seg til med mye andre greier. Ungene er i bursdag stort sett hver helg, Viksunden skal konserveres og pakkes inn for vinteren, en større reparasjon venter en av bilene, to soverom skal pusses opp, og jeg har en gårdsplass som jeg hadde håpet på å få lagt med belegningsstein før vinteren, og snart setter julerushet inn :sweat:

 

Ja, er jo nok å gjøre utenom hummerfisket og. Følte på slutten at madammen gjerne ville ha litt hjelp til middagslaging når vi begge jobber fullt, og at jeg burde begynne å ordne litt rundt dørene igjen etter hvert... :giggle: Pluss fort mørkt og kaldere i været. Og så hadde jeg oppnådd målet om å forbedre resultat fra fjordåret, ellers hadde jeg nok holdt på en uke eller to til. Overtid på jobb er dessuten mer innbringende.

 

Så nå er båten ribbet for motor, ekkolodd og teinehaler, og blir nok dratt på land ved neste høye vannstand.

Link to post
Share on other sites

Teinene ble tatt inn for sesongen lørdag for en uke siden. De ble tømt for åte og ble liggende i båten til i går. Da var det en død skjære i en av dem. Den hadde greid å komme seg helt inn i hvilerummet. Jeg ble litt lei meg og vil heretter passe på at teinene oppbevares slik at ingen dyr kan komme seg inn.

 

Elers ble det bare 6 hummere (pluss fire med rogn og en undermåler) i år og to teiner mistet. Men er tilbake til neste år likevel!

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Ingen hummer i dag. Men teinene blir nok liggende ute til nyttårsaften. fint å få en tur på fjorden en gang i uka. Før snøen kommer er det en fin fritidssyssel.

 

Det skulle jeg også gjerne gjort. Men her på Østlandet så er det ikke lov med hummerfiske etter 30.November.

Redigert av Vanntett (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Stille i denne tråden nå.

4 hummere idag, 3 stk hoer som hadde rogn. 1 hann ble med inn.

Legger inn bilde senere :-)

Båter jeg har nå: Atlantic 400ST Uten motor for tiden* Øien 530F og Yamaha 40HK 4 takt * Liten tre pramme

Båter har hadde tidligere: Finnøy 26 fots sjark og 10 hk sabb diesel

Kval kjøtt e mat, og gått e d å.

Link to post
Share on other sites

Ikke så rart. De fleste har vel gitt seg. Her på Østlandet sluttet sesongen 30.november. Hvor er det lov å fiske nå? For min del ble det 22 hummere denne sesongen. I forhold til hvor få trekk jeg har fått til er jeg fornøyd. Faktisk overrasket over hvor få rognhummere det har vært i år. Hører andre melder om det stikk motsatte i akkurat samme område.

 

Av de mer erfarne gamlekara hører jeg det meldes om ca halv fangst i år fra i fjor. Det er allikevel gutter som får mer enn de trenger (for å si det mildt :eek: )

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lov og fiske fra fra 1 okt til ut året her vertfall.

 

Samme her og, mindre fangst i år på de fleste, temperaturen i sjøen er mye høyere i år enn hva det har brukt og hvert.

Båter jeg har nå: Atlantic 400ST Uten motor for tiden* Øien 530F og Yamaha 40HK 4 takt * Liten tre pramme

Båter har hadde tidligere: Finnøy 26 fots sjark og 10 hk sabb diesel

Kval kjøtt e mat, og gått e d å.

Link to post
Share on other sites

Her har vi rognhummer nr 1:

bilde

bilde

 

 

 

Og så kommer rognhummer nr 2:

bilde

bilde

 

Så kom nr 3:

 

bilde

 

 

Men så ble det en fin hann, så ble det med 1 hummer i land da i så fall :lol:

bilde

 

 

 

Jaja, sånn går no dagan

Båter jeg har nå: Atlantic 400ST Uten motor for tiden* Øien 530F og Yamaha 40HK 4 takt * Liten tre pramme

Båter har hadde tidligere: Finnøy 26 fots sjark og 10 hk sabb diesel

Kval kjøtt e mat, og gått e d å.

Link to post
Share on other sites

Så dere har fått mindre hummer i år enn i fjor? Da har jeg vært heldigere enn dere for jeg har fått like mye i år som i fjor. I fjor fikk jeg ingen, og i år fikk jeg ingen. :sad: Men jeg er jo en fersking på dette og har bare brukt tre sammenleggbare biltema teiner (de høye, knall orange).

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...