Jump to content

Kun 6 uker til hummerfisket, forberedelser igang?


Søringen

Recommended Posts

Har som sagt et Excel regneark der jeg legger inn litt data fra hummerfisket. Fangst, hvor, dybde, litt om vær og vind, evt krabbeinvasjon, etc. Kjekt å se tilbake på før neste sesong. 3. året jeg gjør dette nå.

 

Når jeg kommer inn fra sjøen, og sitter i godstolen med en kopp kaffe, henter jeg opp Sjøkartet på Gulesider.no og plotter inn dagens teineplassering. Hjelper meg å memorere plasseringer (har Alzheimers light... :giggle: ) når jeg har flyttet på teiner, planlegger teineplassering litt framover ut fra vindmeldinger (styrke / retning), og ser samtidig etter om det er skumle skjær / båer jeg bør være obs på når jeg skal ut igjen og hale / sette på nytt. Sikkert omstendelig, men føler jeg lærer en del av dette også, samtidig som jeg blir bedre kjent med områder via sjøkartet. Interessant også å studer dybde-koter og grunner for å finne nye plasser.

 

Kult :smiley: det har jeg lyst å prøve etterhvert også. Jeg har foreløpig bare laget waypoint på ekkoloddet/kartplotteren når jeg slepper teinene. Fører du opp på Excel regnearket der du ikke får hummerfangst også?

Link to post
Share on other sites

 

Kult :smiley: det har jeg lyst å prøve etterhvert også. Jeg har foreløpig bare laget waypoint på ekkoloddet/kartplotteren når jeg slepper teinene. Fører du opp på Excel regnearket der du ikke får hummerfangst også?

 

Nei, jeg fører ikke inn steder der jeg ikke får fangst. En kan ha teina på samme plassen i ukesvis uten fangst, og så plutselig sitter hummeren der. Eller en kan gi opp plassen, for så å få høre at nestemann fikk hummeren akkurat der :headbang:

 

Vet stort sett at jeg har teinene på hummerplass nå (etter noen års erfaringer), men av og til må en jo prøve seg på litt mer ukjente plasser.

Link to post
Share on other sites

 

Vel, det koster nok litt å gå med kona på kjøpesenter også.

 

Når det gjelder å finne igjen teinene har jeg enda ikke merket hukommelsesproblemer, men vi har likevel merket dem med flagg (hjemmelaget) i år. Det er veldig praktisk i ruskevær og når teinene våre ligger blant mange andre på feltet. Nå ser vi markørene våre på kilometers avstand. Og så er de mer synlige for andre båter også.

 

bilde

 

Her kaller vi slik merking med dobbe med flagg for "Flagg-mann". Hadde jo vært et flott skue hvis alle hadde merket på samme viset.

 

:flag::flag_da::flag_sw::flag_bp::wflag::jollyroger:

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Da nærmer det seg. I dag har jeg hentet nybåten og brukt dagen frem til mørket kom med å

Montere teinehaler/ plotter og ekkolodd. Er ikke helt i mål så får fortsette i morra.

 

bilde

 

larss

 

Hei Larss.

 

Stesønn min har en Øien 530 han bruker året rundt, men flest timer blir det naturlig nok i hummerfisket. En veldig grei båt som en føler seg trygg i pga størrelse og bredde. Ulempen synes jeg er at den driver vel mye for vind, men det er vel naturlig i forhold til areal på båtsiden. Er jo en forholdsvis dyp kjøl, men er ganske flat i bunn. Synes båten oppfører seg bra i sjøen, men den går en del "på nesa" når fart øker utover 17-18 knop. Slik at skrog ikke føles videre effektivt ut i farter over dette.

 

Hvordan fungerer Sting`en din i sjøen? Går den også litt på nesa når du drar på, eller løfter den seg mer ut av vannet? Andre plusser / minuser du har erfart så langt? Har vært litt nysgjerrig på disse båtene en stund.

Link to post
Share on other sites

Hei Søringen

 

Nå har jeg fått brukt båten mye siden 1. Okt og er generelt sett godt fornøyd. Den går greit i mye sjø, er jo brei i baugen så i medsjø så brøyter den godt. Men er jo powertrim og denne brukes flittig.

Båten går en plass mellom 24-25 knop på full fart, 5500 rpm. Føler den går fint på 4200-4400 rpm som gir en ca fart på 18-19 knop.

Båten går fint i sjøen og har ikke følelsen av at den går på nesa.

 

Litt negative ting:

- den driver fort i vinden. Men dette er noe en blir vant til og kan ta høyde for mtp vind og strømm.

- lite stuve rom, de kunne laget luker i den todelte mitt toften og hatt dette også som stuve rom.

- smak og behag men det er ikke pullere bare slike utvendige monterte øyer. Jeg liker enkeltheten med " normale" pullerter og bare hive på ferdigspleisede tau på. Kommer til å montere dette en dag...

- føler det mangler en brakett for teinehaler bak der en sitter på s/s side. Orginalt er det en montert fremme foran vindskjermen og en på b/b side ca på mitten. Det blir liksom ikke riktig å gå opp til dobbene og få tak på disse på b/b side, båten er brei og ikke lett å se dobbene på den siden fra førerplass.

 

Positivt:

- med teinehaler i baugen blir båten liggende med baug mot sjøen.

- sitter så langt fremme at det i drittvær er enkelt å sitte trygt og godt med båtshaken på førerplass og kjøre inn og " hente" dobben for så å bakke ut fra land samtidig som en begynner å trommle den opp.

- enorm bæring i båten pga lengde x bredde

- jeg synest ikke prisen på denne pakken er avskrekkende, ca119 000,- fiks ferdig med en 40 hk ( ja en må jo plusse på teinehaler, instrumenter etc etc ) båten kommer uten lanterner så dette monterte jeg billigst selv, med en liten mast som settes i ett hurtigfeste og har egen batteripakke.

- greit lagt opp med trekkerør osv til kabler/lensepumper osv..

 

Jeg er ikke helt dus med bensinforbruket på denne Evinrude 40 hk E-tech motoren, den har ikke timeteller så jeg har ikke kontroll på hvor mange timer den er kjørt men den brukes veldig mye nå for tiden.

Til nå så har jeg fylt på 110 ltr bensin siden 29.9

Lurer på om de kan se timetallet om de kopler til en pc ?

 

Her er det litt plusser og litt minuser men er generelt veldig godt fornøyd, tror bare jeg er litt nøye på visse ting til tider :)

 

bilde

 

bilde

 

larss

Link to post
Share on other sites

På Øien båten min stesønn har er det sotet rute på vindskjerm, må være langt bedre med den klare du har der.

 

Også sett at batteri-rommet på Sting er greiere enn på Øien, der må en skru ut noen skruer for å få tilgang til batteriet. Litt tungvint og ser litt "jalla" ut.

 

Ellers ser og høres det ut som om båten er ganske like når det gjelder egenskaper.

 

Vi hadde en 25 hk E-tec på en Hobby 430. Syntes bensinforbruket på denne var helt akseptabelt. På Øien-båten er det en 40 hk Yamaha, er en nydelig motor. Synes denne også er akseptabel på forbruk, en 25 liter varer en stund hvis en kjører med vett (3800 - 4300 omdreininger), da går båten lett og fint uten å spore og brøyte for mye.

 

Du har skrevet tidligere at det er sklisikker dørk. Også fordel, men vi har kompensert for griseglatt dørk (sildeolje) med å legge i avlastningsmatter på dørk. Så det er helt OK nå.

Link to post
Share on other sites

Ja takk, begge deler. Gøy å fiske og om en lager ett lite skalldyrbord ut av det så er jo alt spiselig :)

 

bilde

 

Crabbstick og prinsesse servietter til de små så går det ned på høykant.

 

larss

Satt kaffen i vranga når jeg så bildet, hva xææøå har Crabstick på ett skalldyrs bord å gjøre. Så leste jeg undertittelen og alt falt liksom mer på plass. :pray::giggle: Regner med at det smakte fortreffelig. :thumbsup:

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Ble en hann på 45 cm idag, uten klør. Akkurat den havnet i gryta med en gang.

Båter jeg har nå: Atlantic 400ST Uten motor for tiden* Øien 530F og Yamaha 40HK 4 takt * Liten tre pramme

Båter har hadde tidligere: Finnøy 26 fots sjark og 10 hk sabb diesel

Kval kjøtt e mat, og gått e d å.

Link to post
Share on other sites

Tomt for hummer i teinene i dag også :tongue: Men også langt mindre krabber. Merksnodig hvordan det skifter, men er jo dette som gjør hummerfisket spennende. Nydelig dag på sjøen, omtrent helt stille og sol.

 

Var veldig uklart vann, mulig en type brunalge som har blomstret opp. Så kanskje hummeren kryper dypere igjen (?) Prøver meg på plasser der jeg tidligere år har fått den, men som har vært rimelig dødt til nå. Er bare å være tålmodig og fiske på. Opplevde i fjor og forfjor at det kunne være helt stopp en uke eller to, men så krøp hummeren igjen. Satser på å holde på ut oktober i hvert fall, så får jeg se etter hvert.

 

Ellers fungere båt / haler / ekkolodd / lensepumpe meget bra. Sparkebeskyttelse for lensepumpe kunne ikke vært mindre i hvert fall, har sparket løs pumpe fra festet opptil flere ganger nå. Ikke så lett å alltid plassere føttene helt rett når det er bøtter, bensintanker, tauverk og teiner rundt beina :crazy:

Link to post
Share on other sites

Satt kaffen i vranga når jeg så bildet, hva xææøå har Crabstick på ett skalldyrs bord å gjøre. Så leste jeg undertittelen og alt falt liksom mer på plass. :pray::giggle: Regner med at det smakte fortreffelig. :thumbsup:

Det smakte fortreffelig som vanlig :)

 

 

Det var tomt i mine teiner i dag også, men mye krabber. Benyttet resten av dagen til å pilke litt på dypt vann, her var det heller ikke noe særlig å få.

Filerte noe småsei som det var flust av, for å ha til middag.

På vei hjem trakk jeg to fiskeruser jeg har stående og i den ene var det to fine koketorsk, så da ble det stekt småsei file til middag og to torskemiddager på frysen.

En fin dag i sola.

 

larss

Link to post
Share on other sites

I antall ett av mine bedre trekk, 8 hummer på 5 teiner. Var faktisk 4 stykker i en teine. Det kunne vært gøy hadde det ikke vært for størrelsen. 5 var mellom 23 og 25 cm, men kunne beholde 3. Greit å ta ett dykk for å sjekke hvor dypt hummeren står, på de to første trekkene satte jeg tennene for grunnt. I fjor var det motsatt.

Link to post
Share on other sites

Gikk fra 7 hummer i går til 0 i dag. Kunne også telle antall krabber på en hånd. Aldri opplevd så tomme teiner som i dag noen gang. Ellers en fantastisk dag på sjøen. Blir ikke anledning å trekke i morgen, så må vente i spenning til onsdag ;-)

 

Litt godt :saint: å høre at andre også opplever veldig tomme teiner. Flere av mine var så tomme (som det går an å bli), at jeg faktisk satte på strips på luka til "soverommet" i 4 teiner for å sjekke om noen har halt og vært i mine teiner neste gang jeg skal ut igjen (blir på onsdag). Sikkert paranoid gjort :giggle:

Link to post
Share on other sites

I antall ett av mine bedre trekk, 8 hummer på 5 teiner. Var faktisk 4 stykker i en teine. Det kunne vært gøy hadde det ikke vært for størrelsen. 5 var mellom 23 og 25 cm, men kunne beholde 3. Greit å ta ett dykk for å sjekke hvor dypt hummeren står, på de to første trekkene satte jeg tennene for grunnt. I fjor var det motsatt.

 

Hvilket fylke fisker du i, Pacuare?

Link to post
Share on other sites

Ble overtidsarbeide i går, så var ikke på sjøen (men langt mer lønnsomt :giggle: ). Skal ut etter jobb i dag, ser fram til det. :thumbsup:

 

Pga uklart vann og tomme teiner valgte jeg å gå litt dypere med teinene på mandag. Så får jeg se om det var lurt, og om det blir klaff på det valget. (Stesønn min fikk 2 hummere i går, så sjansene bør være der. Skal høre med han på hvilken dybde han traff).

 

Hvis helt tomme teiner i dag, vil jeg prøve å gå motsatt vei, og sette veldig grunt, +/- 5 meter. Meldes relativt kraftig vind fra nord-øst / øst de neste 2-3 dagene, men har stort sett teinene plassert i sør-vest vendte bukter, så bør være greit å komme til på de fleste teinene.

 

Ser ikke ut til å bli den helt store sesongen for de fleste hummerfiskerne rundt her, men hvor rundt på øya det er størst fangster varierer som regel fra år til år. I dag er jo 1/4 av tillatt fiskeperiode overstått, så mulighetene er der fortsatt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...