Jump to content

Bryter 0,8 promillegrensa med den generelle rettsoppfatning?


Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Som 95 kilo mann kan jeg drikke 6 pils i løpet av to timer, sette meg bak roret på en hvilken som helst fritidsbåt under 50 fot og manøvrere meg ut av en tettpakka havn og dra avgårde i 50-60 knop, eller hva båten kan gå, med unger og hva det måtte være av gjester ombord.

 

Etter en sixpack på to timer er jeg godt skjenkt, og jeg kan med hånden på hjertet si at jeg ikke kjenner noen som vil påstå at de er noe i nærheten av edru etter en slik mengde. Og veier man mer må man drikke mer for å nå 0,8.

 

http://www.promille.no/promille-kalkulator/

 

Et annet problem som kan dukke opp er at enkelte selskaper i sine forsikringsvilkår har krav om at man er rusfri når man fører båten. Andre selskap igjen har vilkår ifht uaktsomhet hvor rus fort kan bli en del av vurderingen. Her har vi en potensiell konflikt mellom vilkår og lov. Folk tror det er godt nok å forholde seg til loven men kan komme i ulykka økonomisk da forsikringsvilkårene stiller andre krav.

 

Tiden for en pram på Mjøsa og et par pils i en snor er over for mange tiår siden. Dagens fritidsbåtbruk er en helt annen verden og kan i mange situasjoner kreve all den kompetanse og overvåkenhet man kan mobilisere.

 

Er det faktisk slik at "folk flest" mener det bør være lov å føre båt i fylla? Eller er lovverket overmodent for revidering.

 

Kjør debatt!

Link to post

Etter min menig bør fyll i hurtiggående båter som ferdes i trafikken langs kysten straffes like hardt som fyll i biler som ferdes i trafikken.

 

At norske myndighheter har evnen til å differansiere fyll i hurtiggående båt og saktegående båt slik som svenskene gjør,er jeg vel heller tvilende til.(bare se på den komedien vi var vitne til tidligere i sommer med det nye lovforslaget for vestbruk)

 

Så da ender vi vel kanskje opp med en generell 0,2 grense på sjøen som på veien...noe som er greit nok.

 

For å sette det litt på spissen:

Jeg vil heller føle meg trygg i snekka og drikke brus,fremfor å drikke øl og være redd for at en idiot med 0,8++ kommer dundrende i med sin 6-7 tonn i 25 knop.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post

Har man 0,8 promille alkohol i blodet skal man etter min mening ikke føre båt uansett størrelse og type. Jeg er for 0,2 promille som man har i Sverige, og som gjelder for båter større enn 15 meter.

Det er noen problemstillinger knyttet opp til situasjoner der uforutsett, man på kort varsel må flytte båten som lovmakerne bør hensyn ta. Som for eksempel at det blåser opp og man må søke annen havn med bedre ly.

Link to post

Litt usikker på hva du forsøker å dra igang av debatt egentlig?

 

Bil: Uaktuelt å kjøre med promille. Enten det er etter en "styrepils" eller dagen derpå. Strenge regler, og vi passerer hverandre med en relativ hastighet på 160 km/t fort vekk med en meters avstand,

 

Båt: Enda mer uaktuelt å "kjøre båt" med promille. Skjer det noe underveis, så har man fort diskvalifisert seg, eventuelt kvalifisert seg til en "Darwin award".

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post

Tja, debatten er ganske lik i Sverige. Der ønsker mange å øke grensa fra 0,2 til 0,8. Nettopp for å kunne ta styrepilsen. Jeg synes 0,5 hadde vært et bedre kompromiss, men vi vil jo ikke ha flere særegne lover og regler som kun gjelder for Norge (ref vestpåbud-debatten).

Link to post

Jeg har ført båt i edru tilstand ved flere tilfeller uten at jeg på noen måte kan hevde at det har gått noe bedre.

Dersom trådstarter ikke føler seg kompetent til å føre båt etter 6 pils på to timer gjør han klokt i å la det være, det ansvaret påhviler enhver.

Link to post

Dette handler ikke om hvorvidt det er smart å rote rundt i en trang gjestehavn mens man er "brisen" - selvfølgelig er det veldig usmart, men dette handler om så mye mer - det er viktig å se på det store bildet.

 

Massebilismen innebærer mange ulemper - bl.a. er dødsraten i biltrafikken er høyere enn hva som er akspetert på noen annen arena i samfunnet. Dødsfall og skader i trafikken innebærer svært store samfunnskostnader, og det er mange andre ulemper - køproblematikken, piggdekk, salting, kostnader ifbm bygging og vedlikehold av vei, forurensing, støy ... bare for å nevne noen. Dette har medført et behov for å gjennomregulere biltrafikken.

 

Straffenivået for å være på feil side av promillegrensa er meget høy. Det er obligatorisk teknisk kontroll av biler, obligatorisk ansvarsforskring, registreringsnummer, beltepåbud, barnestolpåbud, massevis av lover, forskrifter og regler som detaljregulerer hva som er et akseptabelt motorisert kjøretøy og hvordan man skal oppføre seg i trafikken, hvor høyt støynivå som er akseptabelt, hvor mye forurensing som er akseptabelt, etc. Det gir tildels mening - uten alle disse lovene, forskriftene og reglene ville nok problemene med bilismen være langt større. Kan man gjennom en ny forsikrift oppnå 5% reduksjon i antall skadede og drepte i trafikken, så betyr det at et signifikant antall menneskeliv blir spart.

 

Bilparken er blitt ganske monoton, de aller fleste personbilene har fire hjul, ett ratt, styringen er på forhjulene. Alt av moderne biler kommer seg lettvint opp i fartsgrensa, de fleste har fem seter - noen syv. Personbiler er stort sett av samme størrelsesorden. Franske biler hadde på søttitallet blinklysene på "feil" side av rattet, men til og med plassering og utforming av brytere for vindusviskere og blinkelys er blitt omtrent fullstendig standardisert på biler produsert for land med høyrekjøring. Jeg tror nok mye av årsaken til at det er blitt såpass ensartet ligger i at ting er blitt såpass regulert som det er, og det gjør det også lettere å komme med nye reguleringer.

 

Jeg kan tenke meg at antall ulykker pr personkilometer kanskje er høyere på sjøen enn bak rattet i en moderne bil med airbag, sikkerhetsseler, ABS og whatnot, edru sjåfør med førerkort og bil som har passert alt av tekniske kontroller - men allikevel, totalt sett er det forholdsvis få dødsfall, sammenlignet med biltrafikken. Båttrafikken innebærer heller ikke mange andre vesentlige ulemper (kanskje bortsett fra hekkbølger).

 

Jeg ønsker meg ikke mer regler og forskrifter - skal man lage nye regler og lover fordi "bare man kan spare ett menneskeliv, så er det verd det" eller "den allminnelige oppfatning er at det er galt å ...", så er jeg redd man vil ende opp med svært mange lover og forskrifter, og det gode båtliv er det bare å se langt etter.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Etter min mening bør båter som er saktegående (les ølkogger), bør kunne få beholde 0,8 grensen, helsikke, la oss øke den til 1,0 blank. Men alt som går raskere enn la oss si 10 knop bør holde seg vekk fra flaska så lenge man er på sjøen.

 

Jeg vil heller ha vestpåbud og 0,8 grense i saktegående snekker enn 0 grense i alle båter uten vestpåbud!

Link to post

Når båtpromillen diskuteres kommer argumentene om små båter i snekkefart fort opp. Og det vises da ofte til håpløse svenske regler.

 

0,2 grensen hos söta bror gjelder båter som er større enn 10 meter og/eller en toppfart større enn 15 knop.

 

Er det noe grunnlag for å tro at eventuelle nye norske regler vil bli langt strengere enn i Sverige?

Link to post
Guest Avmønstret#

 

Dersom trådstarter ikke føler seg kompetent til å føre båt etter 6 pils på to timer gjør han klokt i å la det være, det ansvaret påhviler enhver.

 

Startet ikke tråden for å avklare eget forhold til dette. Det er utprøvd grundig for en del tiår siden .

 

Spørsmålet var om andre syns det er greit at han som manøvrerer nær din pærle i gjestehavna/hjemhavna, han som drar forbi i 50 knop, den du møter på sjøen i en vanskelig manøvre, den snille båtføreren/faren/moren som kjører ungene dine hjem, de som leier din båt osv skal ha lov å føre båten i fylla?

 

Tenke seg han som sitter og trøkker ned en sixpack på et par timer i sola, hiver seg i båten og knoter det til og skader din båt. "Uhell"?

 

Strider vel veldig mot den generelle rettsfølelsen til folk flest alt dette?

Link to post

Personlig er jeg i mot å drikke alkohol når man bruker et kjøretøy og synes ikke det har noe med hverandre å gjøre!

På den annen side så hadde jeg håpa på at Båtfolk og for den saks skyld folk i båt kan prøve å endre lit holdninger til dette, for jeg vil gjerne ha mulighjeten til å ta 2-3 pils til maten når man er på båttur og hygger seg. Hadde vært fint om man også kunne det i fremtiden! Det er veldig synd at noen få skal ødelegge dette, da jeg tror at de aller fleste bruker hodet når det gjelder alkohol og båt! Desverre er det ulykkene vi hører om i media og som er alvorlige somregel har alkohol inn i bildet! Uansett regel så er det ingen krise om det skulle bli grense på 0 eller 0,2 Båtlivet er så flott spennende og avkoblende uansett så alkohol trenger IKKE å være en del av det! samtidig så er det veldig flott å kose seg i skjærgården med reker og et par pils. men det er jo fordi en god del synes smakene hører sammen! ikke for å bli beruset!

Jeg kommer ihvertfall aldrig til å føre noen båt, hverken hurttiggående eller saktegående om jeg skulle føle meg beruset! foresten så synes jeg strengt tatt ikke hastighet størrelse eller hvor du seiler hen har noe med saken å gjøre! Her er det grunnholdningen som teller!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Nei 0,8 bryter ikke med norsk rettsoppfatning, både politikere og politimestre er i mot senkning av promillegrensen. Det er ikke og har aldri vært de mellom 0-0,8 i promille som har laget ulykker.

Hvis man vil være edru , så vær det, men la oss andre ta en pils til grillmaten. Folk som ikke ser forskjellen på veien og havet bør pusse brillene en gang til...

Link to post

0.8 er ikke ok, hva er det dere tenker på folkens !

det er faktisk en betydelig promille og er du fører av en større båt med masse tekniske innretninger og kraftige motorer synes jeg dette er uforsvarlig.
Alle vet jo også at vurderingsevnen senkes betraktelig hvis det oppstår noe uforutsett. Man blir altså dårligere til å håndtere en krisesituasjon.

 

Tiden er over da en 25 fots snekke var en stor båt på fjorden.

Link to post

Med båter som blir raskere,større og flere for hvert år,og en større andel er ute å "kjører" båt istedenfor å "være på vannet",gjør at forskjellen mellom biltrafikk og båttrafikk sakte viskes ut.

 

Dermed må lovverket også justeres,jeg er også klart for frihet på sjøen,men noe er galt hvis man ikke kan føle seg fri uten promille.

 

Det beste hadde selvfølgelig vært hvis alle koste seg på vanne,og tok noen glass vin/øl til maten og selv klarte å sette egne grenser for hva som er forsvarlig båtbruk.

 

Det har imidlertid menneskeheten utallige ganger vist at de ikke evner,dermed ender vi opp med "dusteregler" som vestpåbud og promillegrense.

 

For egen del er jeg ikke så opptatt av om grensen er 0,2.0,5 eller 0,8,men at den ikke blir overskredet,og siden politiet ikke kan sjekke alle som ferdes på vannet,må straffen bli så streng at man ikke "tar sjangsen på i kjøre hjem i fylla".

 

Så spiller det vel for pokker ingen rolle om det er på land eller vann,reglene skal følges!!

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post

Vanlig planefart på sjøen er ca 25 knop, da har man den eventyrlige hastighet av 46km/t. Kørebanen er ikke 3,5 m.som på veien. Er man nærmere land enn 50-150 m( avh.av kommune) er hastigheten 5 knop/ 9,25 km/t ( lett jogging) Et lite poeng er å få dette i rett perspektiv.

0,8 er ikke mye, i UK var det lenge denne promillegrensen på veien, slik at man kunne ta middag og 2 pints på pøbben før man kjørte hjem.

Link to post

Eg unngår helst i det lengste å samanlikne bil med båt, men om man ser på stadige overskrifter fra ulykker og kontroller langs landeveien, så er det lite som tyder på at lav promillegrense hindrer de som ikkje bryr seg. Eg vil nesten tørre å påstå at om man fjernet promillegrensa til sjø, så ville det neppe føre til at de fornuftige som avstår fra promillekjøring skulle begynne å ruse seg.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Neida,må dere roe dere ned med å tre alle disse påbuda nedover hodet på folk,0,8..må en få lov til..uansett galninger og idioter er det i alle sammenhenger..Viktigere å slå hardt ned på uvettig kjøring,det være seg med eller uten promille..stort sett er folk fornuftige..hva er det neste dere vil foreslå?..hjelmpåbud kanskje med båt som går over 10..knop?

Link to post

Finnes det noen statistikk over ulykker eller problemer forårsaket av oppimot 0.8 i promille ?

 

Hvis det ikke er ett problem i praksis så er det vel heller ikke noe vits i å justere det så veldig ?

 

Og hvis det kommer inn en båt i en trang båthavn og kløner det til så det går ut over deg, så be til høyere makter om han ER beruset, for da kan han kanskje ha ett ansvar for din skade. Er han en edru kløne går det på din egen kappe....

 

Personlig har jeg ingen negative opplevelser eller erfaringer som kan tilskrives hverken egen eller andres promille. Hverken i år eller noen som helst andre år. Men jeg trenger stiv kuling for å komme over 10 knop, og da har jeg nok med å holde meg fast og å styre båten, så da får jeg jo ikke drukket noe særlig :worry:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Guest
This topic is now closed to further replies.


×
×
  • Create New...