Jump to content

Bryter 0,8 promillegrensa med den generelle rettsoppfatning?


Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Nå er det vel ingen som har til oppgave å dokumentere noe som helst,

 

Hvis hr. Rosevin ønsker at noen skal ta påstandene hans seriøst må han nok orke å løfte litt på klipp-og-lim-fingrene og lime inn referanse i postingene sine. Det er helt vanlig at den som fremsetter en påstand som forventes å bli tatt på alvor også dokumenterer den med f.eks. en kildehenvisning. Barnelærdom, dette får man nærmest inn med morsmelka på skolen....

Link to post
Share on other sites

Selvfølgelig er det mange som argumenterer for alkoholbruk i båt, all den tid det ikke finnes noen rimelig grunn til å tro at færre drukner om man -ikke- drikker to øl. Ulykkene relatert til promille til sjøs handler om fyll, noe som allerede er forbudt.

 

Eller kan noen dokumentere at promille <0,8 utgjør en alvorlig risiko?

At man ikke -liker- at folk tar seg en øl eller to, er ikke noe argument for å -forby- det.

Redigert av Steinsvik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå er det vel ingen som har til oppgave å dokumentere noe som helst, alle som er seriøst intressert i statistikken kan lett finne den. Det som er mest nedslående er hvor mange her i tråden som argumentere for alkoholbruk under fart/seilas. Sælig når en vet at flesteparten beveger seg i sjærgården med hurtiggående motorbåter.

Det er vel ingen som har argumentert for at det er smart å drikke alkohol, enten man er underveis eller ikke - og det finnes ingen tvil om at det i svært mange situasjoner er en ubetinget fordel at alle ombord er klinke edru.

 

Det "vi" argumenterer for er at det også finnes svært mange situasjoner hvor det er relativt harmløst (som i "ulykkesrisikoen øker ikke signifikant") å ta seg en eller to øl, og at mange av oss finner en glede i å kunne ta oss "et par rolige" under en ellers trygg seilas, eller et glass vin til maten - samt at samfunnsnytten i strengere regulering er liten. Hadde det skjedd et signifikant antall alvorlige ulykker hvor kapteinen hadde promille mellom 0.2 og 0.8, og kapteinens nedsløvende reaksjonsevner eller vurderingsevne antas å være medvirkende til ulykkesforløpet, så for all del ... da hadde det kanskje vært viktig med strengere regulering.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tror det er svært få av de/oss som argumenterer for loven slik den er i dag som er i nærheten av å føre båt med 0,8 i promille.

Det vi kanskje kunne fått problemer med av og til er om man innførte en grense på 0,2. Da ville det bli litt mer problematisk og den ene pilsen som ble til to kunne gjøre oss til lovbrytere uten at vi representerte noen fare hverken for oss selv eller andre.

Må få minne om at grensen for å kjøre bil tidligere var 0,5 i promille.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

En kan nok glemme de signifikante målingene i denne sammeng. De fleste båtfolk er fornuftige, men noen er det ikke, hvem, hvor og når dette ufornuftet trer inn kan bare den enkelte selv svare for (noe han/hun neppe gjør).

Link to post
Share on other sites

Spørsmålet er om et eventuelt alkoholforbud vil ha en effekt på desse ufornuftige båtfolkene, som sannsynligvis også driter i dagens regelverk...

 

Bingo! Bortsett fra at du kan fjerne ordet "sannsynligvis", vi vet vel hevet over enhver tvil at promillegrensen overskrides fra tid til annen.

Link to post
Share on other sites

Argh, en gjenganger ... hvor mange av disse døde som følge av fall fra fritidsbåt?

Årsak 2013

Fall fra land/brygge i elv/sjø/vann 40

Under bading 9

Dykking 4

Seilbrett/rafting 2

Kano/kajakk 3

Fritidsbåt 32

Yrkesbåt 0

Bil i sjø/vann 12

Andre årsaker 13

Totalt 119

Man kan lese statistikk slik som fanden leser Bibelen, men fra fritidsbåt druknet det 32, og fra land/brygger druknet det 40 personer. Man kan vel anta at i mange av drukningsulykkene fra land/brygge er det en god del båtfolk inkludert. Det blir ikke målt promille av drukningsofrene, men år etter år så går fagfolkene fra bl.a RS, redningselskapet, Norsk Folkehjelp ut med samme advarsel at båt og alkohol er en dårlig kombinasjon. Mange bruker promillegrensen som en mal på hvor mye de kan drikke selv om 0,8 i promille vil gi "Du blir høylytt og får overdrevne bevegelser. Langsommere reflekser. Nedsatt koordinasjonsevne og økt reaksjonstid. Overdreven selvtillit. Det lukter tydlig alkohol av deg."

Og selv om du holder deg under grensen så er reaksjonen på promille individuelt. Hvis man forårsaker en ulykke og er synlig beruset, kan man bli straffeforfulgt selv om promillen er under 0,8, sier sjef for havnepolitiet i Oslo, politioverbetjent Roar Isaksen.

- Slike vurderinger baseres på en persons oppførsel og fremtreden, tilføyer politiadvokat Bente Lind.

Lav promille kan også få betydning for en eventuell erstatningssak ved ulykke.

Link to post
Share on other sites

De fleste drukner fra land, argumentene til Pinkvin blir tatt ut av luften...

nei, det gjør de ikke iflg. statistikk, og de som faller fra land/brygge så er det vel en rimelig grunn til å anta at mange er er på brygga i forbindelse med båt.
Link to post
Share on other sites

Vel, en kan jo "anta" at de skulle inn eller ut av båten, og en kan "anta" at de har drukket, og en kan "anta" at det var på grunn av at de hadde drukket at de omkom. En god del antagelser her?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Enda en antagelse: at revidering av promillegrensen faktisk ville hatt effekt - det tviler jeg meget sterkt på!

 

Såvidt meg bekjent er det foreløbig ingen som tar til orde for promillegrenser for gjester eller mannskap utover kaptein, og heller ingen som tar til orde for å forby en "ankerdram"! (eller, "fortøyningsdram" er kanskje et mer riktig uttrykk når man ligger ved kai?)

 

Så selv om "fall fra brygge" inkluderer folk på vei inn- og ut av fritidsbåter, og selv om noen av disse var overstadig beruset, og selv om årsaken til at de falt i vannet var at de var overstadig beruset ... så ville de ha falt like fordømt mye i vannet om promillegrensa ble satt ned fra 0.8 til 0.2.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er kanskje god grunn til å tro at det er passasjerer og ikke kapteinen som faller fra brygga og drukner? Ev at kapteinen ligger ved brygga etter seilas og drikker seg full. Er da løsningen å innføre en grense på 0,2 promille for å oppholde seg i båt eller på brygge?

 

KK

Link to post
Share on other sites

Eller kan noen dokumentere at promille <0,8 utgjør en alvorlig risiko?

tja, den offisielle beskrivelsen av 0,8 synes jeg gir noen varsler "Du blir høylytt og får overdrevne bevegelser. Langsommere reflekser. Nedsatt koordinasjonsevne og økt reaksjonstid. Overdreven selvtillit. Det lukter tydlig alkohol av deg."

 

særlig den delen som gir langsommere reflekser, nedsatt koordinasjons evne, samt økt reaksjonstid gjør vel en ikke skikket som båtfører ihvertfall

Redigert av kointa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Enda en antagelse: at revidering av promillegrensen faktisk ville hatt effekt - det tviler jeg meget sterkt på!

 

Såvidt meg bekjent er det foreløbig ingen som tar til orde for promillegrenser for gjester eller mannskap utover kaptein, og heller ingen som tar til orde for å forby en "ankerdram"! (eller, "fortøyningsdram" er kanskje et mer riktig uttrykk når man ligger ved kai?)

 

Så selv om "fall fra brygge" inkluderer folk på vei inn- og ut av fritidsbåter, og selv om noen av disse var overstadig beruset, og selv om årsaken til at de falt i vannet var at de var overstadig beruset ... så ville de ha falt like fordømt mye i vannet om promillegrensa ble satt ned fra 0.8 til 0.2.

Antagelser og tvil, like klok blir en.

Takk til de som tar seg bryderiet med å hente frem og legge ut relevant statistikk.

Redigert av Roger B. (see edit history)

Før fantes det trebåter og menn av stål, nå er det treskaller i plastbåter.

Link to post
Share on other sites

nei, det gjør de ikke iflg. statistikk, og de som faller fra land/brygge så er det vel en rimelig grunn til å anta at mange er er på brygga i forbindelse med båt.

 

 

Fra båt /fartøy utgjør i 2013 37 druknete i statistikken over, av 119 druknete totalt.....

 

Kjenner ikke dine matte kunnskaper, men kan opplyse deg at 37 utgjør ikke et flertall av 119

 

Hva du antar er uinteressant, tallene taler sitt klare språk....

 

Kan for øvrig opplyse deg at det er masse barn som drukner fra en kai, det er ikke noe nytt...

Link to post
Share on other sites

 

Det synes jeg vi skal kunne fortsette

 

Tiltredes :yesnod:

 

 

bilde

 

 

Litt artig å se hvordan en statistikk (forutsetter at den er riktig) kan brukes. Hvor mange ekstra fritidsbåter har det blitt i % av drukninger siden 1993 ? Husk også at både kajakk og kano er en del av statistikken sågar, hehe, de som har søkt om å få legge ut flytebrygge men montert en motor og registrert den som båt :wink:

 

Ergo kan vi slutte at statistikken her er meningsløs så lenge vi ikke sammenligner den med antall økning av fartøyer i nevnte periode. Den sier faktisk ingenting :wink:

 

Det den viser er at drukning er på vei ned.

 

Har sagt det før, de som ikke klarer å være i båt med 0,8 bør snarest kjøpe campingvogn. :yesnod: Fortsetter denne trenden blir det forbudt med ankerdram etter fortøyning også.....det kunne tenkes det blåste opp til storm og båten må flyttes sier noen...... Akk ja, kose seg skal en ikke få lov å gjøre men vi som synes dette fungerer greit, 0,8, noe politiet også mener, bør heller tenke litt og kanskje hjelpe disse manøvreringsudyktige båteiere når det trengs som fortsatt tror de sitter i bilen ute på sjøen og helst ønsker seg både sikkerhetsbelte, blinklys og sidespeil og skryter av at de har tatt båtførerprøven :giggle:

 

Jeg tror vi trenger en praktisk båtførerprøve, da blir en kvitt disse som ikke vet hvorfor de er på sjøen. Alt blir da fryd og gammen igjen :lol: Dette med båtfolk og folk i båt får stadig ny betydning :yesnod:

Redigert av CB. (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

helst ønsker seg både sikkerhetsbelte, blinklys og sidespeil

 

Speil i båten er da ikke noe nytt? I boken "Motorbåten, Praktisk Håndbok for Motorbåteiere" fra 1955 fant jeg dette.

 

bilde

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg lå bak en bekjent på tur hjem i går og han har utvendig speile fra en lastebil montert på flybridgen.

Nå skal det sies at han rundet 90 i år så han snur seg kanskje ikke så lett lengre......

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Det skremmende med statistikken og tankesettet som kointa kommer med her, er hvor upresist og forutinntatt det er. Enda verre er det at det er en rekke byråkrater som bruker slik omtrentlig informasjon til å ta beslutninger.

Link to post
Share on other sites

Så selv om "fall fra brygge" inkluderer folk på vei inn- og ut av fritidsbåter, og selv om noen av disse var overstadig beruset, og selv om årsaken til at de falt i vannet var at de var overstadig beruset ... så ville de ha falt like fordømt mye i vannet om promillegrensa ble satt ned fra 0.8 til 0.2.

 

Og det er vel heller ikke noen kjent promillegrense for fører av fartøy som ikke er under fart ... dvs. ligger til brygge...

 

Men en effekt kan det jo selvsagt ha ... dersom promillen forblir konstant og grensen senkes blir en større andel av befolkningen lovbrytere. Hvor nyttig er det?

Link to post
Share on other sites

Det skremmende med statistikken og tankesettet som kointa kommer med her, er hvor upresist og forutinntatt det er. Enda verre er det at det er en rekke byråkrater som bruker slik omtrentlig informasjon til å ta beslutninger.

 

Jepp, man "antar" det er bred oppslutning om ditt og datt i befolkningen, en oppslutning som eventuelt også er fundert på antagelser og synsing ... og så fatter man en beslutning på dobbelt gyngende grunnlag. Hvor er edrueligheten i det, da?

Link to post
Share on other sites

 

Tiltredes :yesnod:

 

 

 

Litt artig å se hvordan en statistikk (forutsetter at den er riktig) kan brukes. Hvor mange ekstra fritidsbåter har det blitt i % av drukninger siden 1993 ? Husk også at både kajakk og kano er en del av statistikken sågar, hehe, de som har søkt om å få legge ut flytebrygge men montert en motor og registrert den som båt :wink:

 

Ergo kan vi slutte at statistikken her er meningsløs så lenge vi ikke sammenligner den med antall økning av fartøyer i nevnte periode. Den sier faktisk ingenting :wink:

 

Det den viser er at drukning er på vei ned.

 

Har sagt det før, de som ikke klarer å være i båt med 0,8 bør snarest kjøpe campingvogn. :yesnod: Fortsetter denne trenden blir det forbudt med ankerdram etter fortøyning også.....det kunne tenkes det blåste opp til storm og båten må flyttes sier noen...... Akk ja, kose seg skal en ikke få lov å gjøre men vi som synes dette fungerer greit, 0,8, noe politiet også mener, bør heller tenke litt og kanskje hjelpe disse manøvreringsudyktige båteiere når det trengs som fortsatt tror de sitter i bilen ute på sjøen og helst ønsker seg både sikkerhetsbelte, blinklys og sidespeil og skryter av at de har tatt båtførerprøven :giggle:

 

Jeg tror vi trenger en praktisk båtførerprøve, da blir en kvitt disse som ikke vet hvorfor de er på sjøen. Alt blir da fryd og gammen igjen :lol: Dette med båtfolk og folk i båt får stadig ny betydning :yesnod:

Mye fornuftig der om å tolke statistikk C.B. Men jeg faller litt av når du nærmest påberoper deg bedre sjømannskap, enn de som tar til orde for en lavere promillegrense på sjøen.

Før fantes det trebåter og menn av stål, nå er det treskaller i plastbåter.

Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...