Jump to content

Bryter 0,8 promillegrensa med den generelle rettsoppfatning?


Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Jeg sover ikke....

 

Jeg tar bare ikke slike debattema lenger så høytidelig at jeg går inn for å finne selvmotsigelser hos enkeltmedlemer. Det er så mange nyanser og rom for missoppfattelser her i et skriftlig forum at ulike grader av tilsynelatende selvmotsigelser oppstår stadig.

 

Personlig orker jeg ikke lenger engasjer meg så veldig i diskusjoner som tenderer mot personangrep, gjennomsyret av krangling, slik det tidligere var i OT delen.

Det er jo hyggelig å se deg i denne delen av forumet også.

 

Etter å ha skrevet noen tusen innlegg her, muligens over 6000 på 5-6 år, så kan du sikkert også ta meg på selvmotsigelser. Jeg kan sikkert bli bedre på å moderere meg selv.

Og så er det helt greit å kunne se folk i øya og slå av en prat når man en dag plutselig treffer medlemmer i ei gjestehavn, som jeg gjorde flere ganger i sommer.

Link to post
Share on other sites

Det med 50 grense var genialt. Går for den.

 

 

Nå er det nå engang 18 års grense for å nyte alkohol ... man trenger ikke vente til man er 50 for å lovlig ta en pils bak roret. 17-åringen må vente, enten han er i skjærgårdsjeep, seilbåt, robåt, sykkel, rulleskøyter, vanlige spasersko eller til og med barbeint. Ingen bønn.

Link to post
Share on other sites

Hmmmm kremt... :) alkoholloven sier kun at det ikke er lov å selge, utlevere og skjenke øl, eller tilsvarende klasse, til under 18 år. Den sier ingen ting om at de under 18 ikke har lov til å drikke. -men det er en vanlig missoppfattelse at de ikke har lov til å drikke. MEN, det er ikke lov til å si til ungdommene :)

Link to post
Share on other sites

aha, 50åringen har altså fire pils til kjøling i snor bak sjekta, snora ryker, 17åringen finner pilsen, tar én bak roret, eller er det bak rattet, roret er jo under vann, men dog ikke på en båt med påhenger, i skjærgårdsjeepen, og har dermed ikke forbrutt seg. 50åringen må derimot stå til ansvar for uaktsom skjenking, hele saken er snudd på hodet. bra vi fikk dette opp, selv om tråden jo har ligget lenge både brakk og edru.

Link to post
Share on other sites

Jeg er litt usikker på hva du mener her angående promille til sjøs. Mener du at lovverket er for strengt eller skal hver og en avgjøre hva man kan drikke?

 

Beklager Ugle, jeg har vært litt opptatt med andre ting en BP, etter ankomst her i Spania,

 

samt varmen som slår en stakkers vestlending helt ut ( muligens også litt god rødvin..)

 

Hva var det du lurte på ???

 

Noe jeg kan hjelpe deg med i kveld ?

Link to post
Share on other sites

Og så er det helt greit å kunne se folk i øya og slå av en prat når man en dag plutselig treffer medlemmer i ei gjestehavn, som jeg gjorde flere ganger i sommer.

Var ikke bevisst på at man ikke kunne snakkes I båthavna hvis man ikke delte de samme meningene. Da gir jeg meg å skrive å går over til bare å lese.

Link to post
Share on other sites

Kort og godt: (Gidder ikke lese alle innleggene)

Alkohol kan du ta når du er fortøyd! ( Hvis du MÅ...)

I gamle dager da alle svima rundt i 5-7 knop, gjorde det kanskje ikke så mye om du hadde en pils eller to under vesten, men ikke i dag!

Mange her som lever i fortiden??

 

( Sikkert en årsak til at alko i bil ble endra fra 0,5 til 0,2: Trafikkbildet.)

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Premisset for denne tråden er ganske merkelig. Ikke bare er hele problemstillingen oppkonstruert, men den adferden som beskrives er allerede ulovlig med dagens regler. Det fremstilles som at promillegrensen er det eneste kriteriet som må oppfylles for å føre båt. Dersom Pinkvin ikke er istand til å ivareta sikkerheten med en promille på f.eks. 0.5, er det ikke nødvendig å endre promillegrensen for å gjøre det ulovlig for ham å før båt.

 

Småbåtlovens §32 fastslår at: "Ingen som på grunn av sin tilstand må anses uskikket til det, må føre eller forsøke å føre en småbåt. Dette gjelder uansett om tilstanden skyldes påvirkning av alkohol eller annet berusende eller bedøvende middel, sykdom, tretthet eller andre omstendigheter."

 

Vi kan også ta med §22 som innledningsvis fastslår at: "På enhver fritidsbåt skal det finnes slikt utstyr og slike innretninger, samt være truffet slike forholdsregler, som er nødvendig for å beskytte sikkerheten og helsen til personer om bord."

Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...