Jump to content

Bryter 0,8 promillegrensa med den generelle rettsoppfatning?


Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Men bryter ikke selve ideen om at en snill båtfører som har drukket 6 pils de siste to timene med loven i hånd kan kjøre ungene dine/våre hjem midt på natta i ribben sin med rettsfølelsen til folk?

 

Eller at båtføreren i hjemmehavna tyller i seg en sixpack, knoter til og gjør skader på din båt når han skal gå ut, og med god øllånde og ustø gange sier "hendig uhell, det må du ta på din egen forsikring" før han drar ut til Solskinnsbukta?

 

0,8 er da rett vel og slett for høyt.

Link to post
Share on other sites

Overformynderi og unødvendig regelrytteri bryter mye mer med min generelle rettsfølelse enn det dagens promille grenser gjør ja, uten tvil.

Men det er kanskje bare meg ?

 

Har ungene dine ofte blitt transportert av berusede båtførere, eller har du fått mange slike skader som du beskriver, eller er problemstillingen oppkonstruert ?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Men bryter ikke selve ideen om at en snill båtfører som har drukket 6 pils de siste to timene med loven i hånd kan kjøre ungene dine/våre hjem midt på natta i ribben sin med rettsfølelsen til folk?

 

En må da kunne tenke å dømme selv,mister du hue fullstendig etter noen øl?..hører vel til skjeldenheten at en kjører i 40knop stupfull i mørket med ungene på slep og gjør du det ..er du uansvarlig "anyway"..Er det også sånn at når du kjører på motorvei med fri fartsgrense(Tyskland) kjører så fort bilen kan gå.rett og slett fordi det ikke er ett påbud om øvre fartsgrense?..ergo du skjønner ikke ditt eget beste...

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

En sixpack på to timer, da er jeg godt i siget. Faller meg helt vanvittig at jeg da etter loven er skikket til å føre en båt.

 

En pram på Mjøsa kanskje, men også en 50 foter i gjestehavn midt i fellesferien, og en rib med dine/våre unger på vei hjem midt på natta.

------

 

Sånn er loven, kan det være riktig?

Link to post
Share on other sites

En sixpack på to timer, da er jeg godt i siget. Faller meg helt vanvittig at jeg da etter loven er skikket til å føre en båt.

Det er ingen lov i Norge som sier at du er skikket til å føre båt enten du har drukket en sixpack med øl eller vann.

Link to post
Share on other sites

... og båtførerprøven er jo en ren teoriprøve, så den beviser heller ikke at man er skikket til å føre båt.

 

Med oppkonstruerte problemstillinger kan man argumentere nærmest for innføring av en hvilken som helst lov, særlig effektivt reteorisk grep å trekke inn barn. Jeg mener å huske at barneombudet hadde en ganske krass høringsuttalelse ifbm datalagringsdirektivet i så måte, et av kronargumentene for innføring av datalagringsdirektivet er at man kanskje kan få tatt en og annen pedofil overgripsforbryter. Barneombudet påpekte at dette var ren ståmannsargumentasjon hvis jeg husker riktig.

Link to post
Share on other sites

Finnes det noen statistikk over ulykker eller problemer forårsaket av oppimot 0.8 i promille ?

 

Hvis det ikke er ett problem i praksis så er det vel heller ikke noe vits i å justere det så veldig ?

 

Og hvis det kommer inn en båt i en trang båthavn og kløner det til så det går ut over deg, så be til høyere makter om han ER beruset, for da kan han kanskje ha ett ansvar for din skade. Er han en edru kløne går det på din egen kappe....

 

 

 

Googla båtulykker med promille,

 

http://www.startsiden.no/sok/?lr=lang_no&q=b%C3%A5tulykker%20med%20promille

http://www.norskfolkehjelp.no/Presse/Drukningsstatistikk

sakset herfra http://www.ssb.no/sjoulykker/ Ingen omkomne under 16 år på fritidsbåter

For personer omkommet ved bruk av fritidsfartøy er 2013 et år litt over gjennomsnittet. 32 menn og 2 kvinner mistet livet, men ingen barn mellom 0 og 16 år omkom i 2013. Gjennomsnittlig antall døde ved bruk av fritidsbåter de siste fem årene er 32 personer.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Jeg kan tenke meg at antall ulykker pr personkilometer kanskje er høyere på sjøen enn bak rattet i en moderne bil

 

... og hvor relevant er det å sammenligne bil og båt, undrer jeg meg over. Det blir som å sammenligne bil med tog, begge møter trafikk med minimal klaring i høy hastighet, tog har lavere skadefrekvens, kan vi få en debatt om ikke bilene også bør gå på skinner, takk?

Link to post
Share on other sites

Det er ingen lov i Norge som sier at du er skikket til å føre båt enten du har drukket en sixpack med øl eller vann.

Riktig. (Edit: men lovverket vårt er også slik at det som ikke er regulert heller ikke pr definisjon er forbudt, det forholder seg heldigvis omvendt.) På en solfylt dag i romslig farvann har du etter loven anledning til å føre en hurtiggående motorbåt med en viss promille, i tett tåke eller mørke blir det noe helt annet, og promilla gjør egentlig ikke noe fra eller til etter lovens bokstav, forsvarlig og aktsomt er det ikke uansett.

 

Det er så mange forhold som spiller inn og så mange ulike typer farkoster på sjøen at en fast promillegrense ikke gir noen form for mening i det heletatt. Det er jo likevel slik at en lavere grense sender et signal som en andel av de som ferdes på sjøen tar til seg, og det vil nok gjøre et eller annet utslag på statistikken.

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En sixpack på to timer, da er jeg godt i siget. Faller meg helt vanvittig at jeg da etter loven er skikket til å føre en båt.

 

En pram på Mjøsa kanskje, men også en 50 foter i gjestehavn midt i fellesferien, og en rib med dine/våre unger på vei hjem midt på natta.

------

 

Sånn er loven, kan det være riktig?

 

Ifølge kalkulateren du linker til i første innlegg får du betraktelig mer enn 0.8 i promille etter inntak av en sixpack på 2 timer (95 kilo),

Promilleøkningen fra 0.8 og oppover har selvfølgelig stor betydning

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Slik blir du påvirket

Promillenivå Adferd Svekkelse av

0,6–1,0‰

Nummenhet

Mindre hemninger

Reflekser

Tankegang

Dybdesyn

Avstandsbedømmelse

Seksuell yteevne

Link to post
Share on other sites

Det burde vært spesifisert at det var snakk om 0,33, ikke 0,5!

 

http://m.dinside.no/219513/promillekalkulator

 

Med en sixpack 0,5 l på 95 kg person, blir promillen ca 1,4. Ikke rart om man føler seg brisen da.

 

Man bør ikke drikke særlig mer enn tre halvlitere på to timer om man skal holde seg under grensa.

 

Sent fra min C6603 via Tapatalk

Redigert av Steinsvik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Forøvrig burde nordmenn bli flinkere til å bruke hodene sine, så slipper vi fullt av idiotiske forbud og påbud. Det er greit med noen øl på sjøen, men det er alltid noen som skal dra strikken litt for langt og kjøre båt med en sixpack halvlitere på to timer innenbords.

 

Sent fra min C6603 via Tapatalk

Link to post
Share on other sites

For meg har aldri en sixpack uten noe nærmere spesifikasjon vært noe annet enn 0.33, beklager at det kunne misforstås.

 

Vel, panten har ikke endret seg siden 1986 kan vi lese, men emballasjen har ... :o)

Link to post
Share on other sites

problemet er at mange, veldig mange mister vurderingsevnene etter en pils, "tåler jeg en, tåler jeg to" osv osv Når Kong alkohol begynner å virke, øker også selvtilliten og troen på egne ferdigheter.Og jeg kjenner mange som rett og slett har problemer med å beherske sitt eget inntak når de først har begynt, og for å dra den til det ytterste så er benektelse en kjent sak når det gjelder alkohol.Og det er disse menneskene som kan utløse problemer når grensene er såpass flytende

Redigert av kointa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Med unntak av Quantumducks innlegg 34 og noen få til fremstår denne tråden som lite edruelig... etter min mening.

Jeg tar gjerne en pils underveis hvis forholdene ligger til rette for det, men mer enn to blir det ikke.

Og at veldig mange mister vurderingsevnen etter en pils har jeg ingen tro på. Jeg kjenner ihvertfall ikke mange som gjør det. Og ikke ser jeg mange eksempler på det på sjøen heller.

Link to post
Share on other sites

Mister en vurderingsevnen etter et par pils, bør en lavere, så enkelt er det.

 

Vi andre som tåler det, bør ikke belemres med de som ikke tåler lukten av øl...

 

Det er nok lover å regler, trenger definitivt ikke flere...

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Mister en vurderingsevnen etter et par pils, bør en lavere, så enkelt er det.

 

Vi andre som tåler det, bør ikke belemres med de som ikke tåler lukten av øl...

 

Det er nok lover å regler, trenger definitivt ikke flere...

 

Nå vet jeg jo ikke hvor mye du veier eller om du er mann/kvinne men en sixpack på et par timer er altså "lukten av øl"?

 

Når det er sagt, om man drikker mye og jevn så utvikler en mer av ett ensym som gjør at man faktisk tåler alkohol bedre og dermed kan bygge seg en temmelig høy promille, langt over hva vanlige folk tåler, endog langt over dødelig dose for vanlige folk.

 

Så ja, en sixpack på et par timer kan nok være "lukten av øl" for enkelte.

----

 

Men det blir i alle tilfelle feil å overføre egen "herdighet" i forhold til alkohol på folk flest. Folk flest er godt i siget etter 6 øl på et par timer. De færreste er upåvirket, men det kan forklares om de er det.

Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...