Jump to content

Bryter 0,8 promillegrensa med den generelle rettsoppfatning?


Guest Avmønstret#

Recommended Posts

 

Har ikke fjernet noe, klippet en stor bit. Gikk opp for meg, litt sent, at den måtte være utdatert pga Sverige.

 

Poenget var å vise at promillegrenser også drøftes i utlandet. Det som også står i klippet er en drøfting av hvor de ulike landene står i drøftinga.

 

Det er (fortsatt) ikke så relevant for fritidsbåtene hvilke regler som gjelder for skipsfarten. Det er selvfølgelig heller ikke riktig at du ikke har klippet bort noe, det kan alle som ønsker gå inn og se. Forøvrig en pussig påstand å fremsette at det utelukkende er i Norge promillegrense for førere av fritidsbåter har vært oppe til vurdering, tror de fleste forstår at det faller på sin egen urimelighet.

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nei, inntil 0,8 er ingen lovbrytere. Finnes jo flere som, uavhengig av promille, er uskikket til og føre båt. La oss nå ha muligheten til og bestemme selv.

 

Vil du ha delvis kontroll på egen promille kan man bruke appen promillekoll fra systembolaget.

Link to post
Share on other sites

selv drikker jeg aldri alkohol om sommer'n, synes heller ingen andre skulle gjøre det.

Det var en streng grense. Jeg syns det er greit med en dram uansett når på året. Men overhodet ikke drikke når det skal kjøres bil eller båt.

Link to post
Share on other sites

Det var en streng grense. Jeg syns det er greit med en dram uansett når på året. Men overhodet ikke drikke når det skal kjøres bil eller båt.

Det var en streng grense. Jeg syns det er greit med en dram uansett når på året. Men overhodet ikke drikke utover promillegrensen når det skal kjøres bil eller båt.

 

:o)

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har ført båt i edru tilstand ved flere tilfeller uten at jeg på noen måte kan hevde at det har gått noe bedre.

Dersom trådstarter ikke føler seg kompetent til å føre båt etter 6 pils på to timer gjør han klokt i å la det være, det ansvaret påhviler enhver.

Ikke føler seg kompetent? Så hvis jeg i småfylla føler meg kompetent til å føre et større fartøy er det helt greit? Hvis ordensmakten kommer og slår av en prat kan jeg bare argumentere med at jeg syns det går bra?

Link to post
Share on other sites

Ikke føler seg kompetent? Så hvis jeg i småfylla føler meg kompetent til å føre et større fartøy er det helt greit? Hvis ordensmakten kommer og slår av en prat kan jeg bare argumentere med at jeg syns det går bra?

Er det dette han sier, småfylla ...??

Link to post
Share on other sites

Dette handler ikke om hvorvidt det er smart å rote rundt i en trang gjestehavn mens man er "brisen" - selvfølgelig er det veldig usmart, men dette handler om så mye mer - det er viktig å se på det store bildet.

 

Massebilismen innebærer mange ulemper - bl.a. er dødsraten i biltrafikken er høyere enn hva som er akspetert på noen annen arena i samfunnet. Dødsfall og skader i trafikken innebærer svært store samfunnskostnader, og det er mange andre ulemper - køproblematikken, piggdekk, salting, kostnader ifbm bygging og vedlikehold av vei, forurensing, støy ... bare for å nevne noen. Dette har medført et behov for å gjennomregulere biltrafikken.

 

Straffenivået for å være på feil side av promillegrensa er meget høy. Det er obligatorisk teknisk kontroll av biler, obligatorisk ansvarsforskring, registreringsnummer, beltepåbud, barnestolpåbud, massevis av lover, forskrifter og regler som detaljregulerer hva som er et akseptabelt motorisert kjøretøy og hvordan man skal oppføre seg i trafikken, hvor høyt støynivå som er akseptabelt, hvor mye forurensing som er akseptabelt, etc. Det gir tildels mening - uten alle disse lovene, forskriftene og reglene ville nok problemene med bilismen være langt større. Kan man gjennom en ny forsikrift oppnå 5% reduksjon i antall skadede og drepte i trafikken, så betyr det at et signifikant antall menneskeliv blir spart.

 

Bilparken er blitt ganske monoton, de aller fleste personbilene har fire hjul, ett ratt, styringen er på forhjulene. Alt av moderne biler kommer seg lettvint opp i fartsgrensa, de fleste har fem seter - noen syv. Personbiler er stort sett av samme størrelsesorden. Franske biler hadde på søttitallet blinklysene på "feil" side av rattet, men til og med plassering og utforming av brytere for vindusviskere og blinkelys er blitt omtrent fullstendig standardisert på biler produsert for land med høyrekjøring. Jeg tror nok mye av årsaken til at det er blitt såpass ensartet ligger i at ting er blitt såpass regulert som det er, og det gjør det også lettere å komme med nye reguleringer.

 

Jeg kan tenke meg at antall ulykker pr personkilometer kanskje er høyere på sjøen enn bak rattet i en moderne bil med airbag, sikkerhetsseler, ABS og whatnot, edru sjåfør med førerkort og bil som har passert alt av tekniske kontroller - men allikevel, totalt sett er det forholdsvis få dødsfall, sammenlignet med biltrafikken. Båttrafikken innebærer heller ikke mange andre vesentlige ulemper (kanskje bortsett fra hekkbølger).

 

Jeg ønsker meg ikke mer regler og forskrifter - skal man lage nye regler og lover fordi "bare man kan spare ett menneskeliv, så er det verd det" eller "den allminnelige oppfatning er at det er galt å ...", så er jeg redd man vil ende opp med svært mange lover og forskrifter, og det gode båtliv er det bare å se langt etter.

Hva er det egentlig du prøver å komme fram til her? At det har gått så dårlig med bilparken at alle biler har ett ratt, fire hjul, uant mange sikkerhetstiltak, er underlagt strenge regler, ikke lenger er åpne for franske løsninger er noe vi ikke må la båtverdenen hensynke i? At det er tullete å stramme inn alkoholreglene for båt BARE fordi det går an å redde et liv eller to med det? At vi kan bli så ulykksalige at sjøens frihet skal bli ødelagt av lover og regler?

Link to post
Share on other sites

Ja fri oss fra disse dusteforbudene. Som fører av andre doninger som bil, MC, lastebil og buss må jeg både bruke sikkerhetsutstyr som hjelm eller sele. Det er ikke engang nok å bare ha det i nærheten. Jeg må tilogmed være edru. Kjøretøyet må til alt overmål være godkjent av han staten. For de største kjøretøyene.... Tror dere jammen ikke at jeg også må være uthvilt?!!. Makan til galskap. Glad slikt ikke gjelder på sjøen. :cheers:

Link to post
Share on other sites

Nok ett av mange oppkonstruerte problemer. Ett lite fåtall tillater seg å kjøre båt i fylla, og disse får en ikke bukt med i vår samfunsmodell uansett regler og grenser. Hadde fyllekjøring med båt vært et så stort problem som enkelte prøver å hause det opp til hadde politiet omprioritert for lengst og stramma inn, ett politi som forøvrig gjør en utmerket jobb og vet å prioritere riktig. Det er et sunnhetstegn at de er lite synlige på sjøen etter min mening.

Link to post
Share on other sites

Det burde vært spesifisert at det var snakk om 0,33, ikke 0,5!

 

http://m.dinside.no/219513/promillekalkulator

 

Med en sixpack 0,5 l på 95 kg person, blir promillen ca 1,4. Ikke rart om man føler seg brisen da.

 

Man bør ikke drikke særlig mer enn tre halvlitere på to timer om man skal holde seg under grensa.

 

Sent fra min C6603 via Tapatalk

0,33 eller 0,35 eller 0,5. En sekser på to timer er for mye uansett. 72 kg

Link to post
Share on other sites

Det beste hadde selvfølgelig vært hvis alle koste seg på vanne,og tok noen glass vin/øl til maten

!!

Drikker svært skjelden alkohol til maten. En fin dag på sjøen derimot, når vi sløver avgårde i 6 kn., tar jeg gjerne en øl eller to.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Det beste hadde selvfølgelig vært hvis alle koste seg på vanne,og tok noen glass vin/øl til maten

!!

Drikker svært skjelden alkohol til maten. En fin solfylt dag på sjøen derimot, når vi sløver av gårde på fly i 6kn., tar jeg gjerne en øl eller to.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Ikke føler seg kompetent? Så hvis jeg i småfylla føler meg kompetent til å føre et større fartøy er det helt greit? Hvis ordensmakten kommer og slår av en prat kan jeg bare argumentere med at jeg syns det går bra?

 

Du kan evt. argumentere med at du er innenfor promillegrensen. Å argumentere for at det går bra burde være unødvendig, hvis det ikke går bra er du muligens ikke skikket.

Link to post
Share on other sites

For de av oss som har vært i Sverige, så har jo de som kjent pils som inneholder 3.5 vol% alkohol. Selv drikker jeg jo som sagt ikke alkohol på sommer'n, men har hørt at f.eks calrsbergen fra super'n i Strømstad er veldig god.

Link to post
Share on other sites

Hva er det egentlig du prøver å komme fram til her?

At båtlivet og biltrafikken er to forskjellige arenaer, at det på den ene arenaen er et tvingende behov for svært mange forskrifter og reguleringer, men at man på den andre arenaen ikke har de samme behovene. Dessuten at det på den ene arenaen er lettvint å komme med nye forsikrifter og reguleringer fordi kjøretøyene er såpass ensartede, mens lover beregnet på å gjøre det mest mulig trygt i trange gjestehavner når det kommer en 12 tonns skute med uerfaren kaptein rett og slett ikke er relevante for de som padler kano på innlandet.

 

At det har gått så dårlig med bilparken at alle biler har ett ratt, fire hjul, uant mange sikkerhetstiltak, er underlagt strenge regler, ikke lenger er åpne for franske løsninger er noe vi ikke må la båtverdenen hensynke i?

For å si det slik, hvem som helst kan i dag bygge seg en flåte og sjøsette den, uten å bryte noen som helst lover eller regler. Min båt er en 12 tonns greie som er snekret i sammen av en bussjåfør fra Nesodden. Slik er det ikke på bilveien - det er ikke rom for orginale idéer eller hjemmesnekring eller nye kjøretøytyper (f.eks. ståhjulingen har hatt en temmelig trang fødsel i Norge).

 

At det er tullete å stramme inn alkoholreglene for båt BARE fordi det går an å redde et liv eller to med det?

Absolutt. Dersom eneste formålet med en slik forskrift er å spare to liv, så har den ikke livets rett. Man kan argumentere til man blir blå i ansiktet om at det er meningsløst å drikke alkohol mens man er ute på sjøen - men man kan jo likegodt argumentere for at alkoholen i seg selv er meningsløs og livsfarlig og bør forbys! Et effektivt totalforbud mot alkohol hadde spart veldig mye mer enn bare to liv!

 

For å snu argumentasjonen på hodet - dersom det å spare to liv er et godt nok formål med en forskrift, så gjelder dette selvfølgelig ikke bare for senking av promillegrensen til sjøs. Jeg har mange andre gode forslag til nye lover og forskrifter - eksempelvis:

  • Vi burde forby røyking på båt, pga brannfaren - folk dør i båtbranner.
  • Vi burde forby pissing over rekka - det kan være dødsfarlig.
  • Man bør forby båter som lager signifikant med hekkbølger.
  • Hjelm burde være påbudt i seilbåt
  • ... og for fører/passasjer i biler, fotgjengere og alle andre trafikanter
  • La oss forby åpne båter som er tyngre enn vann (alle åpne båter bør være fyllt med luft eller skum slik at de flyter dersom de blir fyllt med vann).
  • La oss forby skroggjennomføringer under vannlinja.
  • La oss forby at folk står i båt, det hender tross alt at små åpne båter velver over pga at folk reiser seg opp.
  • Hva, dør det fortsatt folk ute i fritidsbåt til tross for alle disse fine forbudene? Hvorfor i alle dager skal folk drive med slikt, det er jo totalt unyttig? La oss forby at folk ferdes ute i båt i det hele tatt så lenge de ikke driver med nyttig næringsvirksomhet!
  • La oss gjøre det samme med biltrafikken.
  • La oss forby bading og trapper - og ikke minst badekar!
  • Isbilen gjør meg forbannet (helt sant!) Irriterende markedsføring vha lydsignal, rettet mot barn, og med hensikt i å få barn til å spise usunn mat. Burde vært forbudt! (ja, det mener jeg faktisk)
  • Helmelk, smør, sjokolade, kaffe, sukker, boller ... det er jo dødsfarlig og usunt og helt meningsløst å stappe i seg slikt, la det være forbudt!
  • Sykling er skikkelig farlig, og bør forbys.
  • Ditto for klatring i trær og skiturer, annet enn i preparerte løyper på flat mark
  • Det har faktisk forekommet dødsfall når folk har gått på ski i preparerte løyper på flat mark også ... så det bør vel også forbys da
Ønsker vi å leve i et slikt samfunn? Det gjør i allefall ikke jeg. Dersom en ny forskrift virkelig kan redde et signifikant antall mennesker og kostnadene forbundet med forskriften er relativt lave, så gir det mening; påbud om bruk av setebelte i bil får nok fortsatt den dag i dag en del libertianere til å se rødt, men det er en bred enighet i at påbudet ikke burde fjernes (en venn av meg sa spøkefullt at det burde være forbudt for sjåføren å bruke setebelte, samt at det burde vært påbudt med et solid spyd stående ut fra rattet - da ville ulykkestallene rast nedover, folk ville ikke turt kjøre uforsiktig eller fort!). Generelt sett, bilismen innebærer så mange ulemper at det er helt nødvendig å regulere biltrafikken på nær sagt alle tenkelige måter. Man kan ikke si det samme om sjøen.

 

Man må huske på at enhver forskrift representerer en kostnad i seg selv - i tillegg til at den innebærer begrensing i frihet, vil en stadig voksende lovsamling medføre at folk må bruke stadig mer tid på å sette seg inn i lovverket, folk vil frykte kontroller og politi fordi de ikke har mulighet til å ha oversikt over hva som er rett og galt. Alle vil bli lovbrytere - det er umulig å følge alt av regler og lover dersom det er for mange av dem. I et samfunn hvor alle er lovbrytere har politiet utrolig stor makt - politiet bestemmer hvem som skal påtales og etterforskes.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Nok ett av mange oppkonstruerte problemer. Ett lite fåtall tillater seg å kjøre båt i fylla,

 

Ingenting som tyder på at de som foretar målinger av promille på sjøen er enige med deg, dvs hverken politi eller kystvakt. Ta et lite google søk og de rapporterer om stor økning av fylla på sjøen.

 

I 2013 druknet ca 119, en dobling fra året før. De fleste menn på 40+ uten vest. De måler ikke promille på avdøde men har grunn til å tro at det ofte er med i bildet.

-------

 

Med tanke på at en teller antall døde, hvor mange har vært med i ulykker relatert til promille? Et tall som er mange ganger større.

 

Det blir temmelig arrogant å avvise at promille på sjøen er et problem. Dette er alvor med etterlatte familier osv.

------

 

Men som alltid så må en innse at en har et problem før en får gjort noe med det.

Link to post
Share on other sites

At det er tullete å stramme inn alkoholreglene for båt BARE fordi det går an å redde et liv eller to med det?

 

Lystfartøy har per definisjon ingen nytteverdi og er til fare for både mannskap og passasjererer. Tøysete hele konseptet, la oss forby det.

Link to post
Share on other sites

 

Ingenting som tyder på at de som foretar målinger av promille på sjøen er enige med deg, dvs hverken politi eller kystvakt. Ta et lite google søk og de rapporterer om stor økning av fylla på sjøen.

 

I 2013 druknet ca 119, en dobling fra året før. De fleste menn på 40+ uten vest. De måler ikke promille på avdøde men har grunn til å tro at det ofte er med i bildet.

-------

 

Beklager, det er dine påstander, og din oppgave å dokumentere dem. Stadig like vanskelig å forstå ... Det du fremsetter her er udokumenterte påstander. og som sådan ingenting vi trenger å ta stilling til.

Link to post
Share on other sites

Drikker svært skjelden alkohol til maten. En fin solfylt dag på sjøen derimot, når vi sløver av gårde på fly i 6kn., tar jeg gjerne en øl eller to.

 

Det synes jeg vi skal kunne fortsette med uten å måtte være livredde for å bryte ei eventuell grense på 0,2 promille !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Nå er det vel ingen som har til oppgave å dokumentere noe som helst, alle som er seriøst intressert i statistikken kan lett finne den. Det som er mest nedslående er hvor mange her i tråden som argumentere for alkoholbruk under fart/seilas. Sælig når en vet at flesteparten beveger seg i sjærgården med hurtiggående motorbåter.

Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...