Jump to content

Bryter 0,8 promillegrensa med den generelle rettsoppfatning?


Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Folk flest drikker ikke 6 øl på et par timer når de fører eller skal føre båt!

 

Det tror ikke jeg heller, men det kan du gjøre, og også han du møter i den trange gjestehavna eller i 50 knop på sjøen.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

De aller fleste sixpacker i butikkene nå til dags er halvlitersbokser ;-)

 

Sent fra min C6603 via Tapatalk

 

Godt mulig men det vet jeg lite om. Øl som halvliter er i glass. Halvliter bokser blir for daue på slutten, jeg drikker vel for tregt ;-) så der blir det flaske eller småbokser.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

En må da kunne tenke å dømme selv,mister du hue fullstendig etter noen øl?..hører vel til skjeldenheten at en kjører i 40knop stupfull i mørket med ungene på slep og gjør du det ..er du uansvarlig "anyway"..Er det også sånn at når du kjører på motorvei med fri fartsgrense(Tyskland) kjører så fort bilen kan gå.rett og slett fordi det ikke er ett påbud om øvre fartsgrense?..ergo du skjønner ikke ditt eget beste...

 

Stupfull i mørket, om ikke i hele 40 knop, hører vel definitivt ikke til sjeldenhetene, dessverre.

 

En ting er alle turene vi får i media når det går galt, hvor mange turer tror du det er for hver som går galt, i fylla, i mørket, i stor fart?

 

Å gjøre dette til et ikke problem er jaggu bra arrogant.

--------

 

Og ja, man bør bedømme selv. Å føre båt i mørket med 0,8 i promille, så krevende som det er å gå i mørket, er jo galskap. 0,0 i mørket.

 

Går ikke an å argumentere for at det er ok å gå med båt i mørket med promille, uansett hvor liten/stor den er.

Link to post
Share on other sites

Det tror ikke jeg heller, men det kan du gjøre, og også han du møter i den trange gjestehavna eller i 50 knop på sjøen.

 

Javisst, men de aller, aller fleste både du og jeg møter har ikke gjort det.
Link to post
Share on other sites

 

Stupfull i mørket, om ikke i hele 40 knop, hører vel definitivt ikke til sjeldenhetene, dessverre.

 

 

Tror du virkelig ett lovpåbud hadde stanset en "stupfull person fra å avstå fra en slik handling?..Nei han/hun kjører uansett..,Skjønner ikke at noen brenner så inni granskauen for å få senka grensa fra 0,8..til helst 0..Nei la det fortsatt være en slags form for frihet enda på sjøen,og min påstand er at flesteparten har både dømmekraft og sunt bondevett..værstingene "herjer"på uansett.

Redigert av jan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Loven grei nok,det håndhevelsen av loven det skorter på.

 

Enten må politiet få mye mer resurser til å følge opp,eller så må straffen bli vesentlig strengere.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Det kan jeg si meg enig i, mer resurser til politietaten ...

 

Forundrer meg egentlig at det ikke har skjedd flere alvorlige ulykker med vann scootere , ufattelig med grise kjøring med disse på våre kanter...

 

Ser de i sundet her jeg bor, 5 knops sone, de kommer inn i minst 50 knop...trangt farvann...

Link to post
Share on other sites

Stupfull i mørket, om ikke i hele 40 knop, hører vel definitivt ikke til sjeldenhetene, dessverre.

 

En ting er alle turene vi får i media når det går galt, hvor mange turer tror du det er for hver som går galt, i fylla, i mørket, i stor fart?

 

Å gjøre dette til et ikke problem er jaggu bra arrogant.

 

Snakker du fortsatt om de med promille <=0,8?

Link to post
Share on other sites

Det er vanskelig å finne noen sakelige argumenter for å må drikke alkohol under under seilas/fart i denne tråden. Jeg synes det er en dårlig idé i kystseilas. Men på en langtur i åpent lite traffikert farvann, noe som de fleste her neppe praktiserer, mener jeg det er greit med et moderart alkoholbruk.

Link to post
Share on other sites

loven er det ikke noe galt med, men holdningene er et større problem, siden det er i orden med "litt" alkohol, er det for mange i orden med enda litt mer alkohol. Og det er utrolig mange mennesker som selvsikkert hevder at alkohol i "moderate" mengder ikke påvirker dem. :pray::pray:

Slik har det vært siden vikingene begynnte å drikke mjød.

Og enkelte påstår sågar at båtlivet blir nærmest ødelagt om de ikke får drikke , så her må for all del ikke myndighetene begynne å legge føringer på hvor full man ønsker å være i båt. :diving:

Link to post
Share on other sites

Pettersand: det finnes like få argumenter for å forby moderate mengder alkohol under fart/seilas. Så da er vi like langt. 0,8 er helt greit. Men som kjent finnes det ingen mellomting mellom edru og dritings i Norge, så da må det nok bli nok et forbud....

 

Sent fra min C6603 via Tapatalk

Link to post
Share on other sites

Det undrer meg hvor lite påvirket en del her synes å hevde å (ikke) bli når de drikker en del øl så da lurer jeg rett og slett på hvorfor de ikke drikker den alkoholfrie varianten som er så mye billigere? Innrømmer gjerne at jeg drikker alkohol fordi jeg liker den effekten den gir selv i moderate mengder, men den såkalte "lykkerusen" er lavere enn 0,8 i følge undersøkelser som er gjort.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

I "utlandet" er forøvrig promillegrense på sjøen en uforståelig problemstilling.

 

Sent fra min C6603 via Tapatalk

 

Da bør du gi beskjed til "utlandet", for en av dere har feil ;-):

 

3.2.1.1 Danmark

Føring av skip i beruset tilstand er straffbart i Danmark i medhold av lov nr. 900 av 16. desember 1998 om sikkerhed til søs. Loven § 29 nr. 3 fastsetter at det er straffbart å innta alkohol eller andre rusmidler i et slik omfang at en person er ute av stand til å utføre sin tjeneste på en fullt ut betryggende måte.

Bestemmelsen rammer både skipsførere og andre som utfører arbeid om bord i en stilling som er av vesentlig betydning for sikkerheten. Strafferammen er bøter, hefte eller fengsel inntil 2 år hvis ikke høyere straff kan ilegges i medhold av annen lovgivning.

Spørsmålet om å innføre en fast promillegrense til sjøs har vært drøftet ved flere anledninger. Hittil har slike forslag blitt nedstemt under henvisning til at reglene i sjøfartslovgivningen er tilstrekkelige. Det har ikke vært drøftet om man skal åpne for at Kystvakten skal kunne håndheve promilleregelen.

3.2.1.2 Finland

I finsk rett er reglene om promille til sjøs nedfelt i straffeloven 23 kap. 5 §. Forbudet rammer den som fører skip med en promille på 1,0 eller mer, eller som for øvrig har nedsatt evne til å føre skipet. Det sistnevnte vilkåret kan være aktuelt dersom promillen er under 1,0, eller vedkommende er påvirket av et annet rusmiddel enn alkohol. Uansett er det et tilleggsvilkår at handlingen representerer en fare for andre. Bestemmelsen rammer ikke bare den som fører skipet, men også den som utfører oppgaver om bord som vesentlig påvirker fartøyets trafikksikkerhet. Strafferammen er bøter eller fengsel inntil to år. Bestemmelsen håndheves av politiet.

3.2.1.3 Sverige

Et forbud mot å føre skip i alkoholpåvirket tilstand er i svensk rett nedfelt i sjölagen (1994:1009) 20 kap. 4 §. I likhet med den norske straffeloven § 422 annet ledd er forbudet utformet som en generell skjønnsmessig norm. Vilkåret for straff er at det kan antas at skipsføreren ikke på en betryggende måte kan føre skipet. Bestemmelsen gjelder tilsvarende for andre om bord på fartøyet som utfører en oppgave av vesentlig betydning for sikkerheten til sjøs. Strafferammen er bøter eller fengsel inntil seks måneder. Rammen heves til fengsel i to år dersom lovbruddet er grovt, jf. 20 kap. § 5. Ved vurderingen av om lovbruddet er grovt skal det legges vekt på om gjerningspersonen hadde en promille på minst 1,0 eller ikke, jf. 5 § nr. 1.

I november 1999 besluttet den svenske regjeringen å få utredet spørsmålet om å innføre en fast promillegrense under 1,0 for det tilfellet at lovbruddet ikke er å betrakte som grovt. I utredningen, som ble avlevert i april 2001, foreslås det å innføre en promillegrense på 0,2 for alle slags fartøy. Grensen vil da bli den samme for skip som for veitrafikk og jernbanetrafikk. Bestemmelsen ble foreslått begrenset til å gjelde førere av skip i områder der likheten med veitrafikk er mest påtakelig og faremomentene flest, dvs. i kanaler, sluser og allment tilgjengelige streder og havner. Utenfor disse områdene skal man etter forslaget falle tilbake på den generelle skjønnsmessige regelen. Det er også foreslått å åpne for at Kystvakten skal få den samme kompetansen som politiet til å håndheve promillebestemmelsen.

Utredningen har vært på alminnelig høring. Den foreslåtte geografiske avgrensningen fikk sterk motbør fra høringsinstansene. Forslaget om å åpne for at Kystvakten skal kunne håndheve promillebestemmelsen ga derimot de fleste høringsinstansene sin tilslutning til.

Som følge av den sterke motbøren fra høringsinstansene, besluttet den svenske regjeringen 18. desember 2003 å gi en utreder i oppdrag å se nærmere på bl.a. reglene om promille til sjøs. Inntil denne utredningen foreligger er det svenske justitiedepartementets arbeid med problemstillingen stilt i bero.

Link to post
Share on other sites

For min egen del er det uaktuellt å ta en pils i forbindelse med båtkjøring. En blir til to osv. Har liten forutsetning for å si noe om hva 0,8 gjør med min egen vurdringsevne, men tror jeg da kan finne på å "dra det litt lengre" i lystig selskap. Dessuten er jeg ennå ikke så dreven på sjøen, at alt går på gammel vane.

Så til trådstarters spørsmål; Ja, det bryter med min rettsoppfatning. Og er for en forenkling av regelverket, derfor samme grense på sjøen som på veien.

Før fantes det trebåter og menn av stål, nå er det treskaller i plastbåter.

Link to post
Share on other sites

.... derfor samme grense på sjøen som på veien.

 

Føre båt og føre bil ... to fullstendig ulike farkoster, derfor samme regelverk. Det gir god mening. Not. Det er uheldig nok at de fleste båttyper skjæres over samme kam ...

Link to post
Share on other sites

Med unntak av Quantumducks innlegg 34 og noen få til fremstår denne tråden som lite edruelig... etter min mening.

 

 

Takk, man er etter min mening ute i dyrehagen og skyter både flaggermus og flodhest med samme hagla for å si det sånn. I tillegg bevilger man knapt ressurser til å håndheve reglene. Strider dette mot folks vanlige rettsoppfatning? Det kan da virke som myndighetene er totalt inkompetente og egentlig gir f. Det er nok ikke tilfellet, den promillegrensen vi har er et kompromiss, og vi har en rekke andre regler i tillegg som kan komme til anvendelse mot generell idioti. Du kan justere promillegrensa opp og du kan justere den ned, den vil uansett ikke gi noe særlig mer mening, bare bli urimelig for en annen gruppe "sjøfarere" isteden.

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For min egen del er det uaktuellt å ta en pils i forbindelse med båtkjøring.

 

Fint for deg da,derfor skal heller ingen andre gjøre det?..vi snakker 0,8..ikke "dritfylla"..drikker sjeldent selv,men i sommer når båten lå til ro ved en holme i timevis og ferien virka endeløs..så er det fint å kunne ta ei øl eller to...Hva med dagen derpå promilla da?..ingenting er vel bedre enn å ta båten en tur hvis en har vært på fest kvelden i forveien..skal en være nervøs for å bli stoppa i havna for å blåse i "ballongen?..Nei kjøp dere bobil og opprett ett forum for "folk som sjelden eller aldri gjør feil"så kan dere diskutere hjelmpåbuder,3 punkts sele påbuder..osv.......

Link to post
Share on other sites

... og hvor relevant er det å sammenligne bil og båt, undrer jeg meg over

... det var litt av poenget mitt, liksom. Forskjellene er svært store, det er ikke behov for å "gjennomregulere" båtlivet på samme måte som biltrafikken, og vi ønsker ikke at båtlivet skal bli regulert i samme størrelsesorden som biltrafikken er det. Synd det ikke kom bedre frem. Vestpåbud (analogt med bilbeltepåbud) og "harmonisering" av promilleregler til sjøs og i biltrafikken er definitivt to steg i feil retning, selv om det nok generelt sett er smart å bruke vest og smart å være edru.

Link to post
Share on other sites

Denne tråden er artig. Som den tilsvarende diskusjonen om pålagt bruk av vest illustrerer den de grunnleggende forskjellene i menneskers syn og tro på andre, innstilling til frihet under ansvar vs. detaljregulering, måter å løse utfordringer på, politiske holdninger, positivt eller negativt grunnsyn, og mye mer. Noen av innleggene i dette forumet burde være pensum på psykologi -studiet, for her kommer mange karaktertrekk tydelig frem. Og det er jo spennende uansett hva man mener om temaet.

Link to post
Share on other sites

Mitt personlige standpunkt tviler jeg på er så interessant for et psykologi-studie. Det jeg mener er ut fra lang erfaring, lengre enn de flest her, fra fritidsbåter, fra sjømannsyrke og flere år i Sjøforsvaret. Det tar i hovedsak utgangspunkt i syn på sikkerheten i båt og på sjøen. Å gjøre det til "politisk holdning, positivt og negativet grunnsyn m.m"., er i beste fall utenomsnakk. At folk tar sjanser og vil ha frihet til å bestemme sine egen sikkerhet, må de gjerne gjøre, men det bør ikke gå ut over andre, og det er i praksis nesten umulig i et moderne samfunn.

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

 

Eksisterende regelverk er mer enn bra nok, det er ikke de med promille under 0.8 man vil til livs, det er de som har over 0.8 og de som er ruset på andre ting? Det er sinnsykt mange flere enn man tror som ruser seg på narkotika og kjører både både bil og båt. At trådstarter synes alle burde få forbud mot å kjøre båt etter et par pils fordi han selv ser seg selv som uegnet, argumenterer heldigvis best mot egen intensjon.

 

Poenget mitt er at dersom nåværende lovverk hadde blitt bedre oppfulgt, med dertil langt strenger straffer for overtredelse enn det man har i dag, tror jeg man ville kommet målgruppen bedre til livs enn man ville med å senke promillegrensen med samme straffesanksjoner og kontrollvirksomhet som i dag.

 

Senker man promillegrensen til 0.2 oppnår man trolig bare å kriminalisere en langt større del av befolkningen, folk får større skepsis til både politikere og lover generelt, samtidig som problemet fortsatt er der. Sluttet folk å kjøre i grisefylla når man senket promillegrensen på veien?

Man oppnår altså ingen verdens ting, annet enn å gå noen skritt bakover. Jeg har mye større tro på innskjerpning av dagens straffeutmålinger.

 

Jeg synes med andre ord at trådstarter er helt på bærtur. Jeg tror det strider mye mer mot folks generelle rettsoppfatning at vi skal innføre lover som kriminaliserer og "straffer" mange i utgangspunktet helt lovlydige og normale folk, i forsøket på å ta noen få utskudd som trolig vil ture fram like hærlig uansett hvilke nye lover man finner opp.

Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...