Jump to content

Bryter 0,8 promillegrensa med den generelle rettsoppfatning?


Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Fint for deg da,derfor skal heller ingen andre gjøre det?..vi snakker 0,8..ikke "dritfylla"..drikker sjeldent selv,men i sommer når båten lå til ro ved en holme i timevis og ferien virka endeløs..så er det fint å kunne ta ei øl eller to...Hva med dagen derpå promilla da?..ingenting er vel bedre enn å ta båten en tur hvis en har vært på fest kvelden i forveien..skal en være nervøs for å bli stoppa i havna for å blåse i "ballongen?..Nei kjøp dere bobil og opprett ett forum for "folk som sjelden eller aldri gjør feil"så kan dere diskutere hjelmpåbuder,3 punkts sele påbuder..osv.......

 

Er vel ingen som nekter deg å ta et par pils når du ligger på en holme i timesvis, du vil vel neppe ha noen promille å snakke om heller.

 

0,8 er fylla, ikke "dritfylla". "Fylla" er jo veldig negativt ladet. Folk har det jo kjekt og fint når de drikker men det er ikke til å komme unna at "folk flest" er greit påseila ved 0,8. Og da er det rart at det er lov å føre sin 50 foter i gjestehavna, eller sin 60+ knops rib, gjerne i mørket midt på natta. Det er det jeg syns er underlig, at loven setter en grense som er godt opp i rusen for folk flest.

 

Om en skal ha en begrensing i forhold til rus så må den ha ett nivå som folk flest forstår og kan respektere rent praktisk. 0,2 er greit, da er det "no go" å drikke når man fører båt, enkelt og greit. Med 0,8 skal man slutte etter første sixpacken, det tror jeg kan være ugreit for veldig mange.

 

Og hvor vanskelig er det å skaffe en edru båtfører? Kanskje greit å lære opp dama/kona/ungene om man til stadighet ikke klarer å holde seg edru når man skal føre båt? Folk flest klarer fint å ordne dette rent praktisk sett i forhold til bil osv. I hine hårde dager var det mange "ungdomsbiler" der jeg bodde, de nær sloss om sjåførene som var villig til å kjøre fredag/lørdagsnatta, og det ordnet seg. Sjåføren fikk kjøre gromme biler han ellers ikke fikk, noe som var gildt, passe på damene og ellers ha det gøy. Men det ble jo også sene netter og situasjoner som måtte håndteres, og da var det jo greit å ha en edru person til stede.

Link to post
Share on other sites

For at slike diskusjoner skal bli noe annet enn synsing, mer eller mindre kvalifisert, altså noe annet enn personlige utblåsninger, trenger vi å vite hvor mange ulykker som blir foråsraket av de med mellom 0.2 og 0.8 i promille.

Noen som kan finne slike tall? Jeg er usikker på hvordan.

Link to post
Share on other sites

For at slike diskusjoner skal bli noe annet enn synsing, mer eller mindre kvalifisert, altså noe annet enn personlige utblåsninger, trenger vi å vite hvor mange ulykker som blir foråsraket av de med mellom 0.2 og 0.8 i promille.

Noen som kan finne slike tall? Jeg er usikker på hvordan.

 

Tror det er vanskelig å finne, men ikke så vanskelig som å finne fornuftige argumenter for at bil og båt bør ha samme promillegrense ... hihi ...

Link to post
Share on other sites

jeg leser og leser tråden uten å bli noe klokere.

 

ble engang fortalt av en UP politi at en normal voksen mann ca 80kg, kunne drikke 0,5l pils med 4,5 % og akkurat hvis blodprøve ble tatt direkte - havne på 0,5 i promille.

 

I mitt hode blir det derfor veldig enkelt - 1 boks øl på korte turer - 2 bokser på middels - og 3 dersom det er fra morgen til kveld.

 

dette har jeg praktisert med sunn fornuft - selv om det veldig skjeldent blir mer enn den ene , da jeg heller bruker lett øl i båten ( 2,8 % Hansa / eller Pripps)

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

For at slike diskusjoner skal bli noe annet enn synsing, mer eller mindre kvalifisert, altså noe annet enn personlige utblåsninger, trenger vi å vite hvor mange ulykker som blir foråsraket av de med mellom 0.2 og 0.8 i promille.

Noen som kan finne slike tall? Jeg er usikker på hvordan.

 

Det eneste en kan si er at om en har 0,8 så er en full, og på vei til å bli mer full, eller mindre full.

 

Men du understreker jo poenget i debatten, 0,8 er en meningsløs grense for det er ikke en grense mellom edru og full, det er en "sånn passe full" grense.

 

Skal det første være en promillegrense så må den være logisk og praktisk for folk flest og de som ferdes på sjøen. Folk flest vet hvor grensen mellom edru og ikke edru går. Der må også promillegrensen gå. Og for alle praktiske formål er det 0,2.

 

0,8 er en felle for folk flest. Det er umulig å beregne om man er lovbryter eller ikke og det lurer folk utpå i en tilstand de ikke burde være når de fører båten sin.

----------

 

Skal det først være regler så må de være slik at folk flest har mulighet til å følge de.

-----------

 

0,2 betyr at man ikke kan drikke. 0,8 betyr at folk flest kan drikke ganske så mye, men det varier veldig hvor mye.

 

Og tråden her viser jo at det er åpenbart mange som faktisk drikker alkohol når de fører båt og bruker 0,8 regelen som sitt forsvar. Når man først velger å føre båt påvirket av alkohol så kunne det jo være greit med praktiske tips på hvordan de beregner sin promille, eller er det ikke så nøye? En vil jo tro at de som velger å ruse seg som båtfører har stålkontroll på promillen? Eller?

 

Er sannheten at de som ofte velger å ruse seg går med båten med enda høyere promille, men velger å ikke sjekke det så nøye?

 

Om de som velger å ruse seg som båtførere ikke har alkomålere eller føler et temmelig stramt regnskap så snakker vi bare om gambling på hvor rusa man er og hvilken promille man har. Og så sitter man selv og skal vurdere om man er edru, litt full, passe full, veldig full, dritafull?

 

Det er kun useriøst. Så hvordan holder da rusa båtførere kontroll på sin promille og rus?

 

Alle skjønner at skillet mellom edru og ikke edru er mye enklere å forholde seg til. 0,8 nær oppfordrer til at folk skal bryte loven.

-----

 

Myndighetene må ordne opp sånn at folk flest ikke blir lurt i fella. 0,2 på sjøen må på plass. Jeg har tro på at myndighetene her er fornuftige og hører på hva folk flest ønsker.

Link to post
Share on other sites

Naturligvis er det vanskelig å bedømme om en har over eller under 0.8 uten apparatur.

Samtidig er det ikke så mange andre måter å tilkennegi at det er greit å ta seg etpar pils når man er på sjøen. For det er vel det en 0.8 grense egentlig sier.

Edit. Jeg har vel ikke sett noe sted at 'folk flest' ønsker 0.2, hvor finner du dette?

Redigert av valvolainen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Pinkvin:La meg først understreke med store bokstaver,fyll og båtkjøring hører ikke sammen!..du skriver nesten som at alle som er for ei 0,8 grense vingler rundt i båt fulle hele tiden.. alle som en!..jeg mener at folk har ett "edrulig" forhold til alkohol og sjø,derfor syns jeg våre myndigheter har nok å finne på uten at de får ei ny lovgrense tredd nedover ørene..Skjønner du blir redd når du møter en full mann i rib over 60knop..og atpåtil i mørket...hadde jeg og blitt...men jeg mener vi har loverket på plass for å "hanke"inn sånne folk...Jeg syns du undervurderer "folk flest" ..(som du kaller det..).

Redigert av jan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Tror jo ikke det, mener at grensa rett og slett er for høy. Tror ikke folk flest mener at det er greit å føre båt og være "litt full".

 

Om jeg skal krysse Oslofjorden, la oss si fra Koster til Stavern, så bruker jeg ca 10 timer i seilbåt, evt en treg snekke. Da kan jeg, etter loven, trøkke i meg et par hele flasker vin på overfarten før jeg skal inn i gjestehavna. Evt. en halvkasse øl eller en halvflaske brennevin på overfarten.

 

Etter mine begrep er det mye. Og ja, jeg har praktisk erfaring i å drikke en halvkasse på en fin dag ;-) Men ikke kom å fortell meg at jeg da er noe i nærheten av edru og skikket til å føre båten inn i gjestehavna i Stavern.

--

 

Kan forestille meg at en kanskje ikke skjønner hvor mye 0,8 faktisk er. Har ingen problemer med at noen tar seg et par pils, og det har vel neppe utslag på promillen heller.

 

Og for alle praktiske formål, hvorfor ikke ha en grense som folk faktisk kan følge uten å være rakettforsker? Edru-ikke edru, 0,2. Ferdig.

 

I tillegg så mener jo over 85% at alkohol og det å føre båt ikke hører i sammen, så jeg tipper lovendringen kommer, folk ønsker ikke uklare "bare litt full" grenser.

 

Klart og tydelig, edru, 0,2. Det skjønner alle.

-------

 

Uten å gjøre det politisk så er det jo noen som har sagt de skal fjerne tulleregler som er ugreie for folk flest. 0,8 er åpenbart en slik tulleregel som ingen vil ha og ingen har noen som helst nytte av.

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Myndighetene må ordne opp sånn at folk flest ikke blir lurt i fella. 0,2 på sjøen må på plass. Jeg har tro på at myndighetene her er fornuftige og hører på hva folk flest ønsker.

 

Det fins både gode og dårlige argumenter for en 0,2-grense, og de du fremsetter må være noe av det mest tøysete jeg har lest.

 

For det første er det ingen definisjon som sier at full = 0,8. Det er bare noe du syns. Alle andre syns noe annet, litt annet, eller veldig annet.

 

Samme med grense mellom edru og ikke-edru. 0,2, også bare synsing tatt rett ut av lufta.

 

For alle praktiske formål er det like enkelt å forholde seg til en 0,8-grense som til en 0,2-grense, om ikke enklere. Forskjell er at man må vente lengre for å være helt sikker på at man er under 0,2. Så hvis det er noen "felle" ute å går, har du den der, og intet annet sted.

 

Faktum er dessuten at når man har for høy promille til å vurdere om man er skikket til å føre båt, så hjelper det lite om grensen er på 0,2 eller 0,8 ... problemet da ligger da et *helt* annet sted, og sannsynligvis promillen også.

Link to post
Share on other sites

Kan forestille meg at en kanskje ikke skjønner hvor mye 0,8 faktisk er.

 

 

Nei, det er nok ikke mange som har smakt øl her ...

 

Pr. promillekalkulator.no og person på 95 kg:

 

Drikker du 8 halvlitere på ti timer kan du lovlig seile båten din etterpå, ved 9 halvlitere er du akkurat over.

 

Drikker du 8 halvlitere på tretten timer kan du også lovlig sette deg bak rattet i bilen din.

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

... men jeg mener vi har loverket på plass for å "hanke"inn sånne folk...Jeg syns du undervurderer "folk flest" ..(som du kaller det..).

 

Jepp, det har vi, og folk gjør absolutt slike idiotiske ting også i klinkende edru tilstand. Den bittelille marginen av vett - noe som slike folk ikke har mye av i utgangspunktet - som forsvinner ut når promillen øker fra 0,2 til 0,8, er i de fleste slike tilfeller helt neglisjerbar.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

 

Dette gjelder jo skipsfarten? Hva er relevansen?

 

Teksten forklarer situasjonen for evt. promillegrense til sjøs, også for fritidsbåter, i de nærmeste nordiske landene. Sverige er vel det mest aktuelle for nordmenn.

 

Og der er grensa nå satt til 0,2. Har endog hørt om nordmenn som har seilt fra 0,8 til 0,2 og blitt tatt.

 

Det er vel temmelig relevant.

Link to post
Share on other sites

Om jeg skal krysse Oslofjorden, la oss si fra Koster til Stavern, så bruker jeg ca 10 timer i seilbåt, evt en treg snekke. Da kan jeg, etter loven, trøkke i meg et par hele flasker vin på overfarten før jeg skal inn i gjestehavna. Evt. en halvkasse øl eller en halvflaske brennevin på overfarten. Etter mine begrep er det mye.

Ja, det høres mye ut, jeg har en viss tro på at dersom du skal holde deg innenfor 0.8 må du begynne å drikke før turen starter, og kontinuerlig og vitenskapelig måle promillen gjennom blodprøver samt drikke tilmålte kvanta slik at promillen hverken synker under 0.75 eller kommer over 0.8. Tullprat, i grunnen. Du argumenterer i det ene øyeblikket for at det bør være (tilnærmet) nulltoleranse for alkohol mens man har på seg kapteinhatten, og i neste øyeblikk argumenterer du for at grensene skal ned fordi man kan drikke utrolig mye med dagens grenser.

 

Har ingen problemer med at noen tar seg et par pils, og det har vel neppe utslag på promillen heller.

Noen postinger lengre opp mener du at det man ikke kan ta seg en eneste ...

 

(...) men ikke kom å fortell meg at jeg da er noe i nærheten av edru og skikket til å føre båten inn i gjestehavna i Stavern.

Det er en ubetinget fordel at alt av nøkkelmannskap er klinke edru i det man kommer inn i gjestehavna i Stavern, særlig om båten er av litt størrelse eller det er litt vind i lufta. Å endre på promillegrensene vil ikke hjelpe, det nytter lite at kapteinen er klinke edru når "tampeslasken" faller i havet på vei ned mot brygga. Dessuten har man et helt greit alternativ - man kan legge seg på svai utenfor Stavern. Det er såpass ukomplisert at man fint kan greie det selv om man har drukket et par øl.

Link to post
Share on other sites

 

Teksten forklarer situasjonen for evt. promillegrense til sjøs, også for fritidsbåter, i de nærmeste nordiske landene. Sverige er vel det mest aktuelle for nordmenn.

 

Og der er grensa nå satt til 0,2. Har endog hørt om nordmenn som har seilt fra 0,8 til 0,2 og blitt tatt.

 

Det er vel temmelig relevant.

 

I teksten, som forøvrig er ti år gammel, står det at promillegrensen for skipsfarten i Norge er (dvs. var) skjønnsmessig fastsatt av rettsvesenet til 1,5 promille. Det ble visst "tilfeldigvis" klippet bort. Det du har sitert er også kapittel 3 som heter "Fast promillegrense for større skip", til orientering, i http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/dok/regpubl/otprp/20032004/otprp-nr-59-2003-2004-.html?id=177952 (At jeg i det heletatt gidder å poste referanser for deg er i seg selv utrolig ...)

 

Dette gjelder altså skipsfart, ikke fritidsbåter, annet enn hvilke innsvnevringer man dengang ønsket å utrede i Sverige. Nå er selvfølgelig 0,2-grensen innført i Sverige for fritidsbåter, noe det ikke står et kvekk om i dokumentet, fordi det er foreldet, og altså ikke sier noe om promillegrensene for fritidsbåter, slik du påstår.

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Pinkvin:La meg først understreke med store bokstaver,fyll og båtkjøring hører ikke sammen!..du skriver nesten som at alle som er for ei 0,8 grense vingler rundt i båt fulle hele tiden.. alle som en!..jeg mener at folk har ett "edrulig" forhold til alkohol og sjø,derfor syns jeg våre myndigheter har nok å finne på uten at de får ei ny lovgrense tredd nedover ørene..Skjønner du blir redd når du møter en full mann i rib over 60knop..og atpåtil i mørket...hadde jeg og blitt...men jeg mener vi har loverket på plass for å "hanke"inn sånne folk...Jeg syns du undervurderer "folk flest" ..(som du kaller det..).

Link to post
Share on other sites

Sjøfylleri har alltid vært straffbart.

0.8 grense erstattet på et tidspunkt definisjonen "beruset", på politiets oppfordring om en klarere definisjon. Tidligere reaksjoner mot beruselse var basert på "ustø gange", "snøvlete tale". De fleste aksepterer at en promillegrense på 0.8, er lettere og mer presist for den enkelte og påtalemakten å forholde seg til.

 

Det avholdes jo ikke regulære promillekontroller på sjøen. Promille > 0.8 har først og fremst betydning for den enkeltes forsikringsoppgjør, og evt. Straffeforfølgelse når noe skjer, eller man ellers opptrer på en måte som påkaller ordensmaktens oppmerksomhet.

 

Med de begrensede ressurser som legges til politiets oppfølging på sjøen, må det nesten også være slik.

Man står først og fremst til rette for de handlingene man utfører på sjøen. Opptrer man uaktsomt, og setter andre i fare, risikerer man straffeansvar uansett.

 

Det skjer dessverre noe ulykker som følge av høy fart, beruset fører, stort skadeomfang. Media liker å skrive om disse.

Dessverre skjer det enda flere fatale ulykker på stille vann, innaskjers og i sakte fart. Tilgjengelig statistikk underbygger dette. At "beruselse" skal være mindre farlig i en saktegående "pilsekogg", er rett og slett ikke underbygget av ulykkesstatistikken, snarere tvert imot.

 

Båt trafikken har blitt tettere de senere år, men antall ulykker øker ikke på noen måte i tråd med økningen i båt trafikk.

Jeg tror dette underbygger at "folk flest" er fornuftige i sine vurderinger.

Noen vil gjøre ufornuftige valg. Disse har man i veldig stor grad regelverk for å fange opp også i dag, men man mangler ressurser for følge opp.

Man vil kun fange opp flere om man legger mer ressurser til oppfølging.

 

Jeg mener derfor 0.8 er en fornuftig grense for når man er for "beruset".

I praksis påkaller man heller ikke ordensmaktens oppmerksomhet sånn helt uten videre.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

 

I teksten, som forøvrig er ti år gammel, står det at promillegrensen for skipsfarten i Norge er (dvs. var) skjønnsmessig fastsatt av rettsvesenet til 1,5 promille. Det ble visst "tilfeldigvis" klippet bort. Det du har sitert er også kapittel 3 som heter "Fast promillegrense for større skip", til orientering, i http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/dok/regpubl/otprp/20032004/otprp-nr-59-2003-2004-.html?id=177952 (At jeg i det heletatt gidder å poste referanser for deg er i seg selv utrolig ...)

 

Dette gjelder altså skipsfart, ikke fritidsbåter, annet enn hvilke innsvnevringer man dengang ønsket å utrede i Sverige. Nå er selvfølgelig 0,2-grensen innført i Sverige for fritidsbåter, noe det ikke står et kvekk om i dokumentet, fordi det er foreldet, og altså ikke sier noe om promillegrensene for fritidsbåter, slik du påstår.

 

Har ikke fjernet noe, klippet en stor bit. Gikk opp for meg, litt sent, at den måtte være utdatert pga Sverige.

 

Poenget var å vise at promillegrenser også drøftes i utlandet. Det som også står i klippet er en drøfting av hvor de ulike landene står i drøftinga. Og det var et tilsvar til den som hevdet at det ikke eksisterte i "utlandet".

 

Ikke verdens beste klipp mao, men det viser i det minste at drøftingen har pågått både i Norge og "ulandet" i mange år. ;-)

 

At det eksisterer promillegrenser på sjøen i "utlandet" er vel på alle måter avklart.

-------

 

I USA har flere stater innført regler mot å føre båt når man er ruset.

 

http://powerboat.about.com/od/safetyandeducation/tp/BoatingWhileIntoxicated.htm

 

I Iowa har de 0,8, som i Norge, og følgende sanksjoner:

 

First Offense: A Serious Misdemeanor

A serious misdemeanor can result in the following punishments:

  • Imprisonment in county jail for at least 48 hours.
  • Assessment of a fine up to $1,000.
  • Loss of boat operating privileges for one year.
  • Assignment to a substance abuse evaluation and treatment, and a course for drinking drivers.

Second Offense: An Aggravated Misdemeanor

An aggravated misdemeanor can result in the following punishments:

  • Imprisonment in county jail or community-based correctional facility for at least seven days.
  • Assessment of a $1,500 to $5,000 fine.
  • Loss of boat operating privileges for two years.
  • Assignment to a substance abuse evaluation and treatment, and a course for drinking drivers.

Third Offense: A Class "D" Felony

A class "D" felony can result in the following punishments:

  • Imprisonment in the county jail for 30 days to one year.
  • Assessment of a $2,500 to $7,500 fine.
  • Loss of boat operating privileges for six years.
  • Assignment to a substance abuse evaluation and treatment, and a course for drinking drivers.

----------

I New York har de 0,2 for mindreårige (som betyr?) og 0,8 ellers:

http://www.newyorkdwiattorney.net/newyorkbwiboatingwhileintoxicated.html

In New York, you may be arrested for BWI for operating a boat, jet ski, or other watercraft with a blood alcohol content (BAC) of .08% or higher. Due to Zero Tolerance laws, the legal limit for minors is .02%. Your BAC may be determined through a breath, blood, or urine test, though New York law enforcement agents commonly administer the breathalyzer test.

--------

I England sitter de vel på gjerdet?

Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...