Jump to content

Bryter 0,8 promillegrensa med den generelle rettsoppfatning?


Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Du følte deg truffet forstår jeg angående campingvognen :lol:

 

Jeg har da aldri skrevet at en får bedre sjømannskap av å ha promille. Det å sammenligne bil og båt som noen ynder å gjøre blir bare håpløst. Det er 2 forskjellige settinger Roger. :yesnod:

 

De røde har bestandig prentet inn at pålegg er tingen, jeg synes faktisk det er viktigere med gulerot og informasjon. Se ungdommen i båt så flinke de er til å bruke flyteplagg m.m.

 

Gjerne arrestere meg men er fortsatt av den formening at de som ikke klarer å beherske båten sin innenfor gjeldende grense neppe klarer det med 0 i promille men det er ingen oppfordring fra meg om at en må ha promille i båt. Politiet mener det samme, dog av forskjellige årsaker. http://www.op.no/nyheter/article7544588.ece

 

Bør ankerdrammen på svai også forbys etter ditt syn ?

 

De som har vært på sjøen noen år og ikke oppvokst kun med tømmerstokk klarer å mestre dette med 0,8 helt uproblematisk. Mange land i Europa har sågar 0,8 grense på motorveier. :wink:

 

Du kan jo prøve å vise til ulykker der vedkommende har hatt opp mot 0,8 og promillen har skylden. Nei, det finner du neppe :wink: Dog er det mulig vi burde ha regler om 0 i promille 100 m fra land, på flytebrygger, badestrender eller at gående i Oslo sentrum er pålagt rullator før de går over fotgjengerfeltet dersom vi viser til statistikk :giggle::wink:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Hvis man skal anta og synse rundt statistikken så kunne man jo påstå at den store forskjellen i drukninger fra fritidsbåt og fra yrkesfartøy hadde noe med aloholforbudet på sistnevnte...

 

 

Noe som ikke er synsing er at den store nedgangen i drukningsulykker ikke har noe med frididsflåten å gjøre. Den skyldes utelukkende at fiskere har begynt å bruke flyteplagg.

Link to post
Share on other sites

Hvis man skal anta og synse rundt statistikken så kunne man jo påstå at den store forskjellen i drukninger fra fritidsbåt og fra yrkesfartøy hadde noe med aloholforbudet på sistnevnte...

 

 

Ennå en ny statistikk rett ut fra løse lufta? hvis du skal bruke statistikk så host opp en referanse så også andre kan gjøre seg opp en mening om hva du ba*ler om.

 

Det kunne vært interessant å sett hvor stort utslag det gjorde da grensen for yrkesfartøy ble strammet inn fra 1,5 promille.

Link to post
Share on other sites

 

Ennå en ny statistikk rett ut fra løse lufta? hvis du skal bruke statistikk så host opp en referanse så også andre kan gjøre seg opp en mening om hva du ba*ler om.

 

Det kunne vært interessant å sett hvor stort utslag det gjorde da grensen for yrkesfartøy ble strammet inn fra 1,5 promille.

 

Er du treg eller? Statistikken er allerede presentert i tråden.

 

Kanskje et par pils for mye?

Link to post
Share on other sites

.....det kunne tenkes det blåste opp til storm og båten må flyttes sier noen......

Stråmannsargumentasjon! Det er en oppkonstruert problemstilling, antall dødsfall pga nødstilfelleflytting av båt er absolutt helt marginalt, det kan man trygt seg bort fra.

 

Derimot finnes det et veldig godt argument - folk faller fra brygger/kaier i hopetall og drukner, og mange av disse er kanskje beruset. Slik jeg leser statistikken må jo konklusjonen tallklar - det er mye tryggere å være i båt enn på brygge! Skal man ta seg en dram eller fem etter ankomst i gjestehavn, må man for guds skyld ikke bevege seg ut på brygga!

 

:-)

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For de som ikke forstod hva jeg skrev synes jeg grensen vi har i dag er helt ok. :yesnod: Den kunne etter mitt syn fortsatt ligge på 1,5 men ser at noen seilere kan ha problemer der, muligheten til å få masten i hodet er vel større enn grunnstøting med motorbåt :lol:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Som nevnt høyere opp, vi trenger hjelmpåbud i seilbåt! ;-)

 

Ellers anser jeg det som ganske så opplagt at en person med 1.5 i promille som "kjører" en overdimensjonert cabincruiser utgjør en adskillig større trussel for omgivelsene enn en person med samme promille som seiler en overdimensjonert seilbåt.

Link to post
Share on other sites

Tidligere var grensen 1,5 over 60 ft (eller 50) Synes det er greit, ikke går de fort heller ei heller mottagelig for hekkbølger :giggle:

 

2 motorer, pysevisper. Mye enklere å legge til enn å bakke en campingvogn skulle jeg tro med 0 i promille :yesnod::giggle:

 

Ser dog folk sliter med 17 fotere i edru tilstand eller far som skal ta i mot mor med handleposer fra butikken der mor faller i vannet mens far sliter med å sette påhengeren forover da far har tatt båtførerprøven :lol:

 

En liten episode i sommer jeg angrer jeg ikke tok opp på mobilen hehe

 

Båtfolk eller folk i båt :lol:

 

Mener du det med hjelm påbud i pinnebåter ? :giggle: Har hatt mange selv, startet med vg jolle som 6 åring, har enda tilgode å få bommen i knotten, selv med promille :giggle:

Redigert av CB. (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Årsak 2013

 

Fritidsbåt 32

Yrkesbåt 0

 

 

Døde ifm. fritidsbåt 2013: 34 (http://www.ssb.no/transport-og-reiseliv/statistikker/sjoulykker/aar/2014-06-24?fane=tabell&sort=nummer&tabell=184377)

 

Døde ifm. yrkesbåt 2013: 5 (http://www.ssb.no/transport-og-reiseliv/statistikker/sjoulykker/aar/2014-06-24?fane=tabell&sort=nummer&tabell=183916)

 

Av dette kan vi egentlig bare slutte at yrkesmannskap har en tendens til å dø oppi båten. Tallene 5 vs. 34 er ikke interessante uten også å vite hvor store de respektive populasjonene er.

Link to post
Share on other sites

Ellers anser jeg det som ganske så opplagt at en person med 1.5 i promille som "kjører" en overdimensjonert cabincruiser utgjør en adskillig større trussel for omgivelsene enn en person med samme promille som seiler en overdimensjonert seilbåt.

 

Syns du undervurderer faren ved å bli påseilet ...

 

 

 

:diving:

Link to post
Share on other sites

Blar du litt til finner du nok et askebeger og. Huff!I

 

Med fare for å kuppe denne tråden, får jeg ta med dette også. Men så lover jeg å holde meg til tema.

 

 

I en salgsbrosjyren fra 1973 for Saga27 skrytes det over av at det er askebeger ved førerplassen!

bilde

 

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ja, da var vi tilbake til alkoholen igjen. Barskap har jeg ikke i min Saga27, men jeg har da kald pils i kjøleskapet. Og jeg tar meg gjerne en boks underveis, men aldri mer enn en boks i timen. Jeg har forresten funnet ut at Hansa sitt øl på 2,8% også er ypperlig som "styrepils".

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Mener du det med hjelm påbud i pinnebåter ? :giggle:

Det er en naturlig oppfølging av vestpåbud og promilleforbud :-) Men nei, selvfølgelig mener jeg det ikke seriøst.

 

Jeg har heldigvis aldri fått bommen i hodet (som i "slått ned som følge av en ufrivillig/ukontrollert jibb"), men det hender jo støtt og stadig at jeg selv er uforsiktig med hvor jeg beveger hodet mitt, luka ned til kahytten er en typisk gjenganger (i samtlige båter jeg har hatt), og forsåvidt også bommen. Men jeg slår ikke hodet på langt nær like ofte som jeg slår tærne ...

Link to post
Share on other sites

Men ikke la deg lure av Ringnes sitt lettøl. Det er på 4,6% som vanlig pils, men har færre kalorier. Hos Meny her på Skjetten er riktignok Hansa 2,8% ølet godt gjemt, men det er alltid iskaldt. Det er ikke mange som stadig lukker opp glassdøren til det skapet!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lettøl er helt topp, i salg til alle døgnets tider, og ikke blir man doven en varm sommerdag heller. Synd det er gjemt bort i en krok, utvalget er dårlig og det som selges er lunkent ...

Rimilettøllet (Gran) er faktisk ganske godt og samtidig ganske billig. Ellers går det mye i Norrlands gull (både 3.5% og 2.8%). Jeg tror jeg kunne drukket 3.5-varianten non-stop fra morgen til kveld uten å passere 0.8-grensa - generelt sett, har jeg lyst på en 3.5-øl, så drikker jeg den, uansett om jeg har kapteinhatten på eller ikke. Bortsett fra dersom vi skal inn i havn. Klart, skal man inn i en trang gjestehavn, så er det klart fordelaktig å være så edru som mulig og ikke ose ølånde ;-) (samt hjemmehavna - den er trang, men fruen begynner å få kontroll ved roret nå).

 

(Litt kjipt at hvis man først blir stoppet av tollere og de leser regelverket som fanden leser bibelen, så er det ingen forskjell mellom butikkølet og systembolagsølet - hvis jeg har oppfattet det riktig, risikerer man streng straff om man har med seg betydelige mengder 2.8%-øl eller 3.5%-øl i båten - i tillegg til at man risikerer straff for hva man nå enn måtte ha kjøpt fra norsk butikk eller vinmonopolet forut for turen til Sverige).

Link to post
Share on other sites

Syns du undervurderer faren ved å bli påseilet ...

To seilbåter på kryssende kurs med 7 knop og hvor ingen holder aktivt utkikk ... det blir nok en voldsom smell, store materielle skader, en viss sannsynlighet for MOB-situasjoner, en viss sannsynlighet for at noen skaller hodet voldsomt, og en viss risiko for at minst en av båtene vil synke. Risikoen for dødsfall er til stede. Men sammenlignet med to cabin cruisere på kryssende kurs, hvor hver båt holder 20 knop? Tror nok dødsrisikoen er litt høyere i sistnevnte fartøy, gitt ...

Link to post
Share on other sites

(Litt kjipt at hvis man først blir stoppet av tollere og de leser regelverket som fanden leser bibelen, så er det ingen forskjell mellom butikkølet og systembolagsølet - hvis jeg har oppfattet det riktig, risikerer man streng straff om man har med seg betydelige mengder 2.8%-øl eller 3.5%-øl i båten - i tillegg til at man risikerer straff for hva man nå enn måtte ha kjøpt fra norsk butikk eller vinmonopolet forut for turen til Sverige).

 

Det har noe med mengde å gjøre, dette her ... har du en pall i båten så er du på tynn is, et par brett så må du bare dra kortet. Hvor grensen går aner jeg ikke. Det utvises også såpass skjønn at man stort sett slipper å tolle inn polvarer og norsk pils man har hatt med ut. Basert på min erfaring. Hvordan det er med lettøl er jeg ikke sikker på? Det får man jo kjøpt på selveste valgdagen om man så skulle ønske. Regnes det ikke som alkohol? Kan det selges til mindreårige? Vi hadde jo en politiker som ble tatt på grensa med bagasjerommet fullt en gang, og det gikk ikke bra, men om det gikk som smugling av alkohol eller mineralvann er jeg usikker på.

Link to post
Share on other sites

Fra båt /fartøy utgjør i 2013 37 druknete i statistikken over, av 119 druknete totalt.....

 

Kjenner ikke dine matte kunnskaper, men kan opplyse deg at 37 utgjør ikke et flertall av 119

 

Hva du antar er uinteressant, tallene taler sitt klare språk....

 

Kan for øvrig opplyse deg at det er masse barn som drukner fra en kai, det er ikke noe nytt...

Det finnes flere måter å lese statistikk på, også når det gjelder drukningsulykker , og selvsagt kan du finne det uinteressant hva jeg antar, selv om mine antagelser og erfaringer kommer fra 25 år med leteaksjoner med bl.a strandsøk og at jeg baserer mine antagelser på bl. a slike utsagn:

 

Respons Analyse har nylig gjort en analyse på oppdrag fra DNB Skadeforsikring. Der kommer det fram at de fleste drukningsulykker kommer av fall fra land og brygge.

 

- Kombinasjonen av for eksempel alkohol og balansering på en tynn og ustabil landgang fører hvert år til mange skader. Hvis man faller og smeller hodet inn i bryggen eller i fjæresteinene er det lett å bli slått bevisstløs og drukne. Det samme gjelder fall fra båt. Uhellet skjer ofte når båten ligger helt stille nær land og man ikke tror det er nødvendig å ha på redningsvest "

 

Det hender at fulle matroser faller ned fra landgangen i 2014 også.

 

Men om man tar lærdom av promillekjøring med bil, noe som vil gi strenge straffereaksjoner , og til tross for skyhøye bøter, tap av førerkort så blir det tatt en fyllekjører hver dag- så om promillegrensa blir 0, 0,2 eller 0,8 tror jeg ikke vil gjøre ting hverken verre eller bedre Mht sjøsikkerheten.

Det eneste jeg tror vil fungere til sjøs er "frihet under ansvar", så når man har prøvd alt, da kan man forøke med sunn fornuft

Litt sånn amerikansk holdning, ta deg noen pils/drinker og kjør hjem men nåde deg om du forårsaker en ulykke.

Link to post
Share on other sites

Men om man tar lærdom av promillekjøring med bil, noe som vil gi strenge straffereaksjoner , og til tross for skyhøye bøter, tap av førerkort så blir det tatt en fyllekjører hver dag- så om promillegrensa blir 0, 0,2 eller 0,8 tror jeg ikke vil gjøre ting hverken verre eller bedre Mht sjøsikkerheten.

Hmja, men det er jo bare halve historien - for å gjenta: det som diskuteres i denne tråden er å redusere promillegrensa for "båtfører på båt under fart", og når båten ligger fortøyd til brygga er den pr definisjon ikke under fart. Om grensa er på 0.2 eller 0.8, og om den blir respektert eller ikke rett og slett ikke relevant for scenarioet "tok for mange ankerdrammer, bommet på brygga på vei fra båten". Selvfølgelig kan det hende at noen av alle de som har druknet fra brygge nettopp har vært "båtfører på båt under fart" og er full fordi de drakk i den rollen, men jeg tviler på at det er særlig signifikant.

 

Det er ganske allminnelig at båtfolk som samles i gjestehavn eller uthavn tar seg både en og to og tre og kanskje alt for mange ankerdrammer. Dette er klart farlig, selv om båten ikke er i bevegelse (det er bl.a. også naturlig å tenke seg at brannrisikoen øker når mannskapet har drukket for mye) - men altså ikke relevant ifht promillegrensa vi diskuterer her.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.


×
×
  • Create New...