Jump to content

Luftavfukter på Elkjøp - samme som Maeco?

Austlendingen

Recommended Posts

Mange spørsmål, og mye engasjement. Det er bra. Jeg kan svare som best jeg kan.

Sap_2000: Jeg vil tro at noen har sammenlignet de to maskinene grundig. Jeg vil også tro det er ting på gang for å beskytte merkevarer, utseende, funksjoner etc. Hva de høye herrer gjør og enes om er utenfor min kontroll. Jeg selger Meaco i Norge, og må konsentrere meg om det, så får forholdet mellom Meaco og Sandstrøm være advokatmat (om det er tilfellet) eller markedssamarbeid (om det er tilfellet). Jeg vet mye om Meaco, men jeg vet åpenbart ikke alt.

Ipanema1: Hvilken kvalitetsoppfølgning har Meaco? Se, det kan jeg svare på. Meaco bestemmer hvordan produktet skal være. De bestemmer fasong og komponentvalg. De bestemmer hvilke komponenter som skal benyttes, og hvilke komponentleverandører som skal benyttes. De bestemmer hvilke funksjoner maskinen skal ha, og de lager programvare for de forskjellige funksjonene. Så kjøper fabrikken inn komponentene. Noen kinesere er "kreative", så når komponentene er på plass reiser inspektøren ut på fabrikken for å undersøke at de riktige komponentene er kjøpt inn. Deretter blir maskinene produsert, og kontrollert av fabrikken selv. Når produksjonen er ferdig kommer inspektøren tilbake og tar sin egen kontroll. Esker blir åpnet og maskiner blir prøvekjørt. Et visst antall maskiner blir også åpnet helt, for å kontrollere at de avtalte komponenter er benyttet. Strømforbruk blir målt, støynivå blir målt, tørkekapasitet blir målt etc. Hvis inspektøren ikke er fornøyd blir hele partiet avvist (Gudene vet hva som skjer med dette...) Hvis inspektøren er fornøyd blir pengene overført fra Europa, og varene pakkes i en plumbert container. Denne nummererte plumben skal være intakt når containeren kommer til Europa. Jeg regner med at du ser at dette koster penger, både med hensyn til at man velger dyre komponenter, men også med hensyn til at inspektører som man både kan stole på og som har teknisk kompetanse også koster penger. (Han skal jo være betalt av Meaco, og ikke av fabrikken). Ikke alle går så grundig til verks, jeg vet at noen bare går på Alibaba og bestiller. (Selv her på Baatplassen er den ideen blitt lansert). DET ville ikke jeg turt å være med på. Gudene vet hva man får, og hvilket ansvar man måtte komme i (om man i det hele tatt får varer etter å ha sendt penger). Det vil jo helst gå bra, men den sjansen ville ikke jeg tatt. Nå vet du hvordan Meaco gjør det. Hvordan andre gjør det vet ikke jeg noe om (Jeg skulle gjerne visst det, men jeg vet altså ikke alt). Det kan hende Sandstrøm gjør det enda bedre, men det kan også hende de bare går på Alibaba og tar sjansen. Det vet ikke jeg, og jeg kan derfor ikke si noe konkret om forskjeller og likheter. Hva andre mer eller mindre anonymt uttaler på diskusjonsfora på nettet får stå for deres regning, men jeg vil ikke si noe mer enn det jeg vet.

teerex: Jeg er også imponert over engasjementet. Jeg beklager at jeg ikke kan bidra mer, men jeg må si at jeg er overveldet over engasjement og innsats. Det var en temmelig lang tråd om Meaco i fjor også, så dette er tydeligvis noe som engasjerer.

Jeg ønsker dere alle en tørr og fin høst ;-)

"If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!"

Sandstrøm er muligens et merke som er opprettet av og for kjedene Elkjøp, Lefdal og El-giganten, altså et skandinavisk merke.

Tror ikke noen andre enn disse selger Sandstrøm ?

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Takk for svar Akvanauten. Akkurat hintet om hvor det blir av avviste partier kunne du kanskje spart oss for? Og, hvor ofte blir hele parti avvist dersom kvalitetsstyringen er så omfattende som det du beskriver?

Jeg har selv opplevd at to maskiner fra Meaco har sviktet, noe jeg har funnet besynderlig med bakgrunn i at merket er forsøkt brandet som et høykvalitetsmerke. Med en slik bakgrunn blir jeg nysgjerrig når det som på alle vis ser ut som samme maskin dukker opp til en vesentlig lavere pris - en pris som kanskje bedre gjenspeiler produktets materielle verdi? Jeg tipper vi ikke snakker om advokatmat, men snarere at andre også har kjøpt adgang til et generelt produkt som kan brandes under ulike navn. Som jeg har nevnt lenger oppe i tråden, dette er blitt helt vanlig ikke bare i Kina men også i resten av verden.

Mange spørsmål, og mye engasjement. Det er bra. Jeg kan svare som best jeg kan.

Sap_2000: Jeg vil tro at noen har sammenlignet de to maskinene grundig. Jeg vil også tro det er ting på gang for å beskytte merkevarer, utseende, funksjoner etc. Hva de høye herrer gjør og enes om er utenfor min kontroll. Jeg selger Meaco i Norge, og må konsentrere meg om det, så får forholdet mellom Meaco og Sandstrøm være advokatmat (om det er tilfellet) eller markedssamarbeid (om det er tilfellet). Jeg vet mye om Meaco, men jeg vet åpenbart ikke alt.

Ipanema1: Hvilken kvalitetsoppfølgning har Meaco? Se, det kan jeg svare på. Meaco bestemmer hvordan produktet skal være. De bestemmer fasong og komponentvalg. De bestemmer hvilke komponenter som skal benyttes, og hvilke komponentleverandører som skal benyttes. De bestemmer hvilke funksjoner maskinen skal ha, og de lager programvare for de forskjellige funksjonene. Så kjøper fabrikken inn komponentene. Noen kinesere er "kreative", så når komponentene er på plass reiser inspektøren ut på fabrikken for å undersøke at de riktige komponentene er kjøpt inn. Deretter blir maskinene produsert, og kontrollert av fabrikken selv. Når produksjonen er ferdig kommer inspektøren tilbake og tar sin egen kontroll. Esker blir åpnet og maskiner blir prøvekjørt. Et visst antall maskiner blir også åpnet helt, for å kontrollere at de avtalte komponenter er benyttet. Strømforbruk blir målt, støynivå blir målt, tørkekapasitet blir målt etc. Hvis inspektøren ikke er fornøyd blir hele partiet avvist (Gudene vet hva som skjer med dette...) Hvis inspektøren er fornøyd blir pengene overført fra Europa, og varene pakkes i en plumbert container. Denne nummererte plumben skal være intakt når containeren kommer til Europa. Jeg regner med at du ser at dette koster penger, både med hensyn til at man velger dyre komponenter, men også med hensyn til at inspektører som man både kan stole på og som har teknisk kompetanse også koster penger. (Han skal jo være betalt av Meaco, og ikke av fabrikken). Ikke alle går så grundig til verks, jeg vet at noen bare går på Alibaba og bestiller. (Selv her på Baatplassen er den ideen blitt lansert). DET ville ikke jeg turt å være med på. Gudene vet hva man får, og hvilket ansvar man måtte komme i (om man i det hele tatt får varer etter å ha sendt penger). Det vil jo helst gå bra, men den sjansen ville ikke jeg tatt. Nå vet du hvordan Meaco gjør det. Hvordan andre gjør det vet ikke jeg noe om (Jeg skulle gjerne visst det, men jeg vet altså ikke alt). Det kan hende Sandstrøm gjør det enda bedre, men det kan også hende de bare går på Alibaba og tar sjansen. Det vet ikke jeg, og jeg kan derfor ikke si noe konkret om forskjeller og likheter. Hva andre mer eller mindre anonymt uttaler på diskusjonsfora på nettet får stå for deres regning, men jeg vil ikke si noe mer enn det jeg vet.

teerex: Jeg er også imponert over engasjementet. Jeg beklager at jeg ikke kan bidra mer, men jeg må si at jeg er overveldet over engasjement og innsats. Det var en temmelig lang tråd om Meaco i fjor også, så dette er tydeligvis noe som engasjerer.

Jeg ønsker dere alle en tørr og fin høst ;-)

Kan du bekrefte eller avkrefte om dette er fabrikken spm produserer meaco?

http://youlongtw.en.alibaba.com/

Når produksjonen er ferdig kommer inspektøren tilbake og tar sin egen kontroll. Esker blir åpnet og maskiner blir prøvekjørt. Et visst antall maskiner blir også åpnet helt, for å kontrollere at de avtalte komponenter er benyttet. Strømforbruk blir målt, støynivå blir målt, tørkekapasitet blir målt etc. Hvis inspektøren ikke er fornøyd blir hele partiet avvist (Gudene vet hva som skjer med dette...)

Riktig ja ... jeg antar at begge apparatene kommer fra samme fabrikk. Kvaliteten er kanskje ikke nødvendigvis den samme ... men, vi får se :-)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Sannsynligvis vil den langt rimeligere Sandstrøm-avfukteren for de fleste fungere like godt som den sammenlignbare dyrere fra Maeco. Sap_2000 har begge, og merker ingen funksjonsmessige forskjeller bortsett fra vifta.

Akvanauten (som forhandler Maeco) er naturligvis nøytral i sin omtale. Dette er er profesjonelt og fortjener kudos.
Sandstrøm er et såkalt “Private Brand” eller eget merkevare. Dette kjenner vi godt fra dagligvarebransjen med merker som First Price, Eldorado, Euroshopper, Landlord og Coop Xtra.
Det offisielle budskapet er at Private Brands skal være et billigere alternativ til oss forbrukere. Fra Wikipedia: Billigalternativene i dagligvarebutikkene kan ligne på markedslederen i sin kategori både i farge og utforming, men har gjerne en enklere emballasje.
Elkjøp og Lefdal eies av Dixon. Sandstrøm er et av mange egne merkevarer Dixon innehar. Følgende er klippet fra Dixons web-sider:
'Sandstrom' is inspired by Scandinavian design and living and includes a wide range of products designed to combine aesthetics with performance. The range will compete with some of the higher-end consumer technology brands, offering simple, stylish, functional and ergonomically designed products without the big brand price tag.
Elkjøp/Lefdal selger mange anerkjente merkevarer. Det er et faktum at marginene er lave og at inntektene langt på vei reguleres av produsentene. Dette er en medvirkende årsak til at egne merkevarer også er ganske utbredt innen hvite- og brunevarer.
Hvordan klarer de å selge tilsynelatende like varer til langt lavere priser?
Det er billigere å kopiere andres suksesser enn å utvikle selv. Hvis man i tillegg klarer å velge billigere komponenter og rimeligere teknologi, har man oppskriften.
For tiden er det mange som kjøper nye radioer til hus/hytte/båt. Man ønsker DAB og gjerne også internettradio. Pinell og Tivoli selger bra, men marginene for Lefdal og Elkjøp er lave. For å ta en større del av kaka, koker man sammen konkurrerende modeller fra egne rekker: Logik/Tiny og Radionette.
Hva er budskapet i denne lange postingen?
Mangfold og fritt valg er en velsignelse for oss forbrukere. Vi kan velge og vrake blant kombinasjoner av funksjonalitet, kvalitet og pris. Denne friheten kan også bli en forbannelse, siden vi etterhvert mister oversikt og mangler viktig informasjon som er nødvendig for å ta riktige beslutninger.
Sannsynligvis vil de omtalte avfukterne fra Maeco og Sandstrøm begge gjøre en utmerket jobb. Men det er viktig å vite at Sandstrøm er et “private brand” og langt på vei et kopiprodukt. Om dette har noe å si for kvalitet og holdbarhet vil bare tiden vise. Men jeg velger å tro at det er kvalitet og innovasjon (og ikke bare grådighet) som gjør at de etablerte merkene fortsatt er i live. For teknologi vil patentordningen gjøre at kopiproduktene vil ligge noen år etter originalen.
Jeg har ingen ting i mot kopiprodukter. Jeg mener likevel at det bør innføres en opplysningsplikt. Kundene bør få vite hvorvidt varen som presenteres er et original-produkt eller et kopiprodukt. Det skal ikke være nødvendig å måtte gjøre grundig research hver gang man skal handle noe. Dagligvarebransjen fortjener ros for sin åpenhet rundt egne varemerker.

mvh kjeros
-
Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS

God redegjørelse Kjeros. Men - på hvilket grunnlag kan du konstatere at Sandstrøm skal kategoriseres som kopi og Meaco som original?

Med den informasjonen som foreligger per dato synes det som begge er likestilte i den forstand at produsenten i Kina tilbyr varene i et åpent marked for branding for dem som ønsker det? Dersom dette er riktig blir Sandstrøm et langt bedre kjøp ettersom prisen er vesentlig lavere enn samme vare, bare kalt Meaco.

God redegjørelse Kjeros. Men - på hvilket grunnlag kan du konstatere at Sandstrøm skal kategoriseres som kopi og Meaco som original?

Med den informasjonen som foreligger per dato synes det som begge er likestilte i den forstand at produsenten i Kina tilbyr varene i et åpent marked for branding for dem som ønsker det? Dersom dette er riktig blir Sandstrøm et langt bedre kjøp ettersom prisen er vesentlig lavere enn samme vare, bare kalt Meaco.

Godt spørsmål Ipanema1.
Som jeg skrev i innlegget: Det er lett å miste oversikt. Det er også mange ganger vanskelig å finne informasjon om hva som er hva.
På sin hjemmeside skriver Meaco følgende:
Meaco produce award-winning dehumidifiers. We are one of the premium sources of dehumidifiers, humidifiers and air purifiers in Europe. We’ve been doing this since 1991..
De skriver altså i klartekst at de produserer. De skriver ikke noe om HVOR produktene produseres. Dette kan selvsagt (sannsynligvis) være på en fabrikk i Kina som også produserer for andre.
Det er et par viktige realiteter her:
Meaco er et anerkjent merke som har holdt på i sin nisje i 23 år.
I mine øyne gir dette en viss kredibilitet.
Sandstrøm er et relativt nytt merke. Det er (etter egne ord) etablert av en forhandler med eneste formål å konkurrere med etablerte merker på pris.
Det store spørsmålet er hvordan de klarer å presse prisen på sine kopiprodukter DERSOM spesifikasjonene skal være like.
For denne konkrete avfukteren er veltesikring og filtre nevnt som forskjeller. Jeg tror ikke at dette alene kan utgjøre prisforskjellen. Personlig tror jeg billigere (les:simplere) komponenter også kan være en forklaring.
Jeg fordømmer ingen. Min kjepphest er at vi må få vite hva vi har å forholde oss til. På den måten kan kundene gjøre sine valg med den risikoen de ønsker.
Dersom man kan få to/tre Sandstrøm-avfuktere til prisen av en Meaco-avfukter, kan man kanskje kalkulere med at Sandstrøm eventuelt er av dårligere kvalitet. Da kan man jo erstatte et par stykker og likevel få et hyggelig regnestykke.
PS!
Jeg har ikke dekning for å si at Sandstrøm leverer dårlig kvalitet på sine produkter.
Informasjon fra nettsted og spesifikasjoner på utvalgte produkter gir saklig grunnlag til å spekulere i at det dreier seg om kopiprodukter. Spesielt på brunevarer blir forskjellene i funksjon og spesifikasjoner tydeligere. - men det blir off-topic.

Når alt kommer til alt; -det er kunden som bestemmer. Problemet oppstår når kunden tror han står overfor 2 likeverdige produkter, og det er umulig å finne informasjon som kan bekrefte/avkrefte dette.

mvh kjeros
-
Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS

Hei igjen,

Vi som norsk importør kjøper våre Meaco-produkter fra England, og forholder oss til det. Vi ønsker å bringe gode avfuktere og gode råd til kunder i Norge. Det er vår oppgave. Som importør av Meaco synes jeg det blir helt feil om jeg skal vurdere andre produsenters produkter i offentlighet, spesielt når deres representanter ikke er med i diskusjonen. Derfor kan jeg si mye om Meaco, men dessverre ikke så mye om Sandstrøm.

Meaco er et engelsk merke, men det er ikke dermed sagt at alle produkter produseres i England. Noe produseres i England, noe produseres andre steder i Europa og noe produseres i Kina. Når det gjelder DD8L så er den produsert i Kina, på oppdrag fra Meaco med alle oppfølgninger som tidligere nevnt. Jeg tror det også står på innpakningen at den er produsert i Kina, så det er nok ingen godt bevart hemmelighet.

Når det gjelder pris så kan jeg ikke si noe om hvordan Elkjøp/Lefdal jobber, men de er jo kjent for å ha kampanjer og tilbud. Da denne modellen ble lansert for et års tid siden kostet den det samme som Meacos DD8L, altså rundt 3.000 kroner. Da denne tråden ble startet hadde prisen falt, og den siste tiden har det vært rapportert om forskjellige priser forskjellige steder i landet. Som jeg tidligere har nevnt tror jeg dette er mer politikk enn butikk, og det vil ikke forundre meg om prisen snart kommer opp på et "normalt" nivå. Også for Meaco er det lokale variasjoner.

Jeg vil ikke påstå at Sandstrøm er et dårlig produkt. Det jeg har forsøkt på å si er at det ikke nødvendigvis er identisk med Meaco, selv om "boksen" ligner.

Ipanema klager på mitt hint om avviste produkter. Jeg mener selvfølgelig ikke av Sandstrøm kjøper disse. Antagelig (forhåpentlig) blir de destruert. Dog er det en kjennsgjerning at det finnes markeder i fjerne østen der det omsettes mange kopiprodukter. Dette kan være kopier, men det kan også være produkter som ikke er gode nok for det europeiske markedet, og som da heller selges lokalt eller til turister. Utro tjenere finnes det overalt. Det er en grunn til at vi spør om kvittering når noen klager.

Ipanema har visst også Meacomaskiner som har havarert. Dette viser at selv med en streng kvalitetskontroll så vil det skje feil. Hvordan blir det da uten denne kontrollen? Dersom Ipanema har kjøpt sine maskiner i Norge så vil jeg oppfordre ham til å ringe oss på 33 47 01 00, slik at vi kan få ordnet opp i dette. Ring oss en hverdag mellom 0800 og 1600, og vi hjelper deg gjerne. Har du kjøpt den et annet sted så ring dem du kjøpte den av. De hjelper deg sikkert de også.

Jeg blir ikke overrasket over at denne maskinen nå dukker opp med et tredje brand. Det finnes sannsynligvis enda flere der ute, og jeg vil tro at hver og en av oss kan sikre oss produktet under eget navn om vi skulle ønske det.

Akvanauten skriver at Meaco er et engelsk merke. Det er riktig, men under dette merket kjøpes produktene for deretter å brandes som "Meaco". Jeg skjønner ikke at det skal være så vanskelig å innrømme dette, det at en er i Kina for å sjekke produksjonen er jo også beskrevet under bloggen til Meaco i England. For meg fremstår riktignok dette som en meget enkel kvalitetssjekk, det finnes atskillig bedre og mer kvalifiserte måter å drive industriell kvalitetskontroll på enn å åpne tilfeldige pakker.

Argumentene om at Meaco er av en helt annen kvalitet enn andre bare en kommer bak ytterskallet er etter min mening høyst tvilsomme. Når det er sagt så er det ikke nødvendigvis Meaco eller importøren som har "bevisansvaret" her, det må nok vi som forbrukere sørge for. Mitt poeng er at Meaco har solgt en vare relativt dyrt gjennom flere år og fremstilt produktet som mer premium enn det kanskje er grunnlag for.

Jeg ser fram til at noen åpner de to maskinene ved siden av hverandre og sammenlikner komponentene.

Vel, så har vi èn til med samme navn til 2.240 inkl frakt fra Korea:

http://www.ebay.com/itm/KOREA-LIHOM-8L-capacity-the-dehumidification-daily-dehumidifiers-Moisture-EMS-/190977986239?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2c772ccebf

Ser rimelig lik ut spør dere meg :-)

Interessant. Igjen, man aner ikke hva som skjuler seg inni boksen, men det er sikkert bra nok... Prisen er jo så og si den samme som i Norge. Når man legger til 25% moms så kommer man til 2.800 kroner, men må fortsatt forholde seg til en selger i Korea om man skulle få problemer. Da ville jeg heller kjøpt en Sandstrøm fra en norsk forhandler, og hatt alle norske forbrukerrettigheter på plass.

Jeg blir ikke overrasket over at denne maskinen nå dukker opp med et tredje brand. Det finnes sannsynligvis enda flere der ute, og jeg vil tro at hver og en av oss kan sikre oss produktet under eget navn om vi skulle ønske det.

Akvanauten skriver at Meaco er et engelsk merke. Det er riktig, men under dette merket kjøpes produktene for deretter å brandes som "Meaco". Jeg skjønner ikke at det skal være så vanskelig å innrømme dette, det at en er i Kina for å sjekke produksjonen er jo også beskrevet under bloggen til Meaco i England. For meg fremstår riktignok dette som en meget enkel kvalitetssjekk, det finnes atskillig bedre og mer kvalifiserte måter å drive industriell kvalitetskontroll på enn å åpne tilfeldige pakker.

Argumentene om at Meaco er av en helt annen kvalitet enn andre bare en kommer bak ytterskallet er etter min mening høyst tvilsomme. Når det er sagt så er det ikke nødvendigvis Meaco eller importøren som har "bevisansvaret" her, det må nok vi som forbrukere sørge for. Mitt poeng er at Meaco har solgt en vare relativt dyrt gjennom flere år og fremstilt produktet som mer premium enn det kanskje er grunnlag for.

Jeg ser fram til at noen åpner de to maskinene ved siden av hverandre og sammenlikner komponentene.

Ipanema, Jeg har ingen problemer med å innrømme at disse avfukterne er produsert i Kina. Jeg har heller ingen problemer med å se at det finnes andre tilsynelatende like maskiner på markedet. Har jeg noen gang sagt noe annet?

Det jeg sier er at Meaco har full kontroll på det de selv setter navnet sitt på. Hva andre kjøper og setter sitt navn på må de selv stå inne for. Det er det det vil si å ha en merkevare, at man har full kontroll på prosessen og står inne for kvaliteten. Det betyr ikke nødvendigvis at man produserer alt i eget hus.

Jeg har selv vært hos You Long og sett produksjonen. De produserer selvfølgelig ikke bare for Meaco. De produserer for veldig mange vestlige merker.

Jeg har da aldri sagt noe annet, så jeg forstår ikke helt hva du mener jeg skal innrømme.

Akvanauten: Dine beskrivelser i siste del av denne tråden er nok rimelig nær slik det foregår i virkeligheten. Dette satt langt inne oppe i tråden, slik jeg greier å lese det.

Med å innrømme mener jeg at det burde gå an å si at produktet kjøpes fra en stor fabrikk (som du nå bekrefter navnet på selv) for deretter å brandes som Meaco. Det er helt vanlig og ikke noe galt i det, noe du også langt på vei sier i innlegget over. Poenget mitt er at dere bør si det slik det er når noen spør, denne gang satt dette langt inne.

Jeg reagerer når en pakker det hele inn som noe som kan tolkes som blir produseres som "engelsk" og noe som underlegges helt spesielle rutiner for kontroll.

Men det kan du vel gjøre selv. Det er bare å skaffe seg en av hver maskin og sette i gang.

Jeg har en av hver, men vil selvsagt aldri finne på å plukke disse fra hverandre. Da vil jeg sitte med null garanti på min 1 år gamle Meaco og min ca. halvannen måned gamle Sandstrøm.

Jeg har ikke testet dem ved siden av hverandre. Men for meg er det uinteressant hvorvidt disse er identiske eller ikke. Flere har nevnt at Sandstrøm ikke har automatikken. Den har ikke jeg testet. Jeg bruker Sandstrøm i båten, og kjører den på full guffe når den er i gang.

Meaco bruker jeg i vaskekjelleren, og der setter jeg veldig pris på automatikken. Jeg hadde tidligere den første generasjonen Meaco uten automatikk, og jeg synes det er mye greiere med automatikk. Om det er verdt prisforskjellen får være opp til hver enkelt å vurdere.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Jeg eier ingen av disse maskinene selv. Hadde to Meaco tidligere, den ene kjøpt i England og den andre i Norge. Kastet dem for en tid siden da begge sluttet å virke etter relativt kort tid. Jeg har selv funnet andre produkter som jeg er fornøyd med, men skal nok innrømme at jeg har latt meg irritere av Meacos markedsføring med vekt på eksklusivitet.

Jeg nevnte sammenlikning fordi noen har nevnt at de har begge og vurderer å åpne dem. Burde ikke være så vanskelig, det er jo ikke akkurat flymotorer dette her.

Akvanauten: Dine beskrivelser i siste del av denne tråden er nok rimelig nær slik det foregår i virkeligheten. Dette satt langt inne oppe i tråden, slik jeg greier å lese det.

Med å innrømme mener jeg at det burde gå an å si at produktet kjøpes fra en stor fabrikk (som du nå bekrefter navnet på selv) for deretter å brandes som Meaco. Det er helt vanlig og ikke noe galt i det, noe du også langt på vei sier i innlegget over. Poenget mitt er at dere bør si det slik det er når noen spør, denne gang satt dette langt inne.

Jeg reagerer når en pakker det hele inn som noe som kan tolkes som blir produseres som "engelsk" og noe som underlegges helt spesielle rutiner for kontroll.

Ipanema1,

Bare for å fjerne all tvil, så kan jeg gjerne skrive i klartekst at mange av Meacos produkter produseres "ute", og for denne konkrete modellen vil det si i Kina. Fabrikken i Kina produserer for Meaco, men produserer selvfølgelig også for mange andre merker. Fabrikken produserer ikke bare denne ene maskinen, men også mange andre modeller som selges av andre merker (også i Norge). Det er ingen hemmelighet, og som du selv skriver er det helt vanlig. Jeg har ingen problemer med å innrømme det.

Når det gjelder Meacos rutiner for kontroll så er jeg ikke helt enig med deg. Det er en grunn til at Meaco benytter inspektører. Jeg kan gjenta til det kjedsommelige at hvem som helst kan kjøpe på Alibaba, men problemet er at man ikke vet hva man får. Bestiller du og sier du skal ha det billigst mulig, så får du det billigst mulig. Bestiller du og sier du skal ha de og de komponentene og de og de funksjonene så får du det. Har du inspektører på plassen så vet du at du har kontroll på produktet. Jeg sier ikke at alle andre som benytter samme fabrikk er uerfarne og bare bestiller på lykke og fromme, men jeg sier at de produktene som Meaco setter navnet sitt på er av god kvalitet, og at vi har systemer for å følge det opp. Jeg håper du ser forskjellen.

Litt ironisk er det jo, at grunnen til at jeg var borte fra diskusjonen en stund er at jeg var i Kina. Jeg var på messe i Hong Kong og i Canton. Jeg besøkte fabrikken som produserer DD8L og på andre fabrikker. Jeg reise rundt sammen med inspektøren. Jeg spiste middag med fabrikkeieren. Likevel velger jeg å kjøpe mine produkter fra Meaco. Jeg kan selvfølgelig kjøpe direkte på fabrikken og selge det i Norge under et morsomt navn, men jeg velger å ikke gjøre det, spesielt etter å ha sett hvordan ting er der nede. Jeg ønsker å drive en seriøs forretning i Norge, og selge gode produkter som jeg kan stå inne for. Jeg ønsker å benytte meg av den gode kompetansen Meaco har, og de gode rutinene, spesifikasjonene og inspeksjonene som Meaco har. Jeg ønsker ikke å shoppe rundt og selge en "noname". Meaco gir trygghet for oss som importør, for våre forhandlere og for våre sluttkunder som skal bruke produktet. Det mener jeg er viktig. Om fabrikken ligger i England eller Kina, om de produserer kun for Meaco eller også for andre, det mener jeg blir litt underordnet.

Er vi enige da Ipanema1?

Akvanauten: Nå er kanskje ikke det viktigste at vi blir enige, men at vi får belyst kvaliteten på ulike produkter som vi omgir oss med på best mulig måte. Da er det etter min mening viktig at de som selger oss varene bidrar til klarhet og ikke det motsatte. Slik sett har tråden brakt oss videre, men det tok oss 13 sider og en ny aktør i det norske markedet før vi var der vi er nå.

Er konklusjonen at produktet bak merkenavnet Meaco DD8L finnes under en rekke navn, men at det er Meacos unike kvalitetskontroll som gjør forskjellen?

Jeg vil påstå at Akvanauten har klargjort mer enn nok om sine avfuktere, og det er godt å vite at det er en importør du kan ringe til hvis noe er galt med produktet. Prøv å ring til Lefdal hvis noe går i stykker. Du finner nok ikke kompetanse om produktet ved å ringe dem.

Angrer ikke på at jeg kjøpte Meaco ihvertfall.

Akvanauten: Nå er kanskje ikke det viktigste at vi blir enige, men at vi får belyst kvaliteten på ulike produkter som vi omgir oss med på best mulig måte. Da er det etter min mening viktig at de som selger oss varene bidrar til klarhet og ikke det motsatte. Slik sett har tråden brakt oss videre, men det tok oss 13 sider og en ny aktør i det norske markedet før vi var der vi er nå.

Er konklusjonen at produktet bak merkenavnet Meaco DD8L finnes under en rekke navn, men at det er Meacos unike kvalitetskontroll som gjør forskjellen?

Ipanema1,

Vi kan gjerne konkludere med at det finnes flere avfuktere som ligner Meaco DD8L, men jeg mener fortsatt at kan finnes tekniske forskjeller på produktene. Kanskje er det noen av disse forskjellige versjonene som er like, kanskje er det forskjeller. Jeg tror nok det er så nær en konklusjon vi kan komme.

Så har man forhold som Tom Rør nevner. Vi er her for våre kunder, vi tar telefonen (33470100) og vi hjelper til så godt vi kan.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...