Jump to content

Luftavfukter på Elkjøp - samme som Maeco?


Austlendingen

Recommended Posts

Fikk du 20 prosent på den prisen? De hadde satt ned prisen på Lefdal Forus også, så jeg kjøpte en til 1295. Fikk ikke noe mer avslag. Stod 1295 på nettsiden og i forgårs...

Nei, ikke noe rabatt. Betalte 1295,- som det stod på hylla.

 

Prisen på pallen under hylla var forøvrig 1495,-:

bilde

 

Jeg tok bilde av begge priser i tilfelle noen ville krangle i kassa.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Tenk om verden hadde vært så enkel at en får det en betaler for, og at kvalitet er lik pris.

Nei jeg tror nok heller at prisen er det markedesførere klarer å veilede (villede) oss kunder til å betale.

Biltema har en annen politikk med fast påslag. De som kjøper eksakt samme produkt et annet sted til langt høyere pris vil så selvfølgelig hevde at Biltemas variant er noe dritt, det står jo Biltema på den! For noen år siden hadde de maleruller de hadde fått kjøpt svært rimelig. Med vanlig påslag var det fortsatt en vanvittig lav pris, ingen kjøpte, det måtte jo være søppel til den prisen. De doblet prisen, og da kom salget!

 

Jeg synes jo disse to identiske (?) avfukterne med forskjellig navn og svært forskjellig pris lukter og ser ut som barn av to forskjellige markedstrategier ?

Link to post
Share on other sites

Neida, ikke negativ.

Men mange tror at produkter som ligner er det samme men til annen pris.

Mange bønnfaller Biltema, men Gud forby.......

Du får det du betaler for.

 

Nei i våre dager får man ofte ikke alltid det man betaler for.

Likeverdige og/eller identiske produkter selges til forskjellige markeder og forskjellige salgskanaler og ender opp med forskjellige priser tilpasset hva markedene er villige til å betale.

Så det gjelder å holde stø kurs i vrimmelen om man virkelig vil ha mest for penga :smiley:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte meg en stor vinkelsliper på Biltema med diamantblad. Det er nok 15 år siden nå. Og da kostet kutteren med diamantblad 639 kr mener jeg å huske. Jeg skulle kutte åpning til ei dør i en grunnmur, 20 cm tykk og 80 cm høy, altså to kutt i denne muren. Tenkte at hvis jeg fikk de to kuttene ut av sliperen var det bra. Nå 15 år senere og mange mange jobber etter, har jeg fremdeles samme sliper med samme blad. Har man ikke store forventninger, kan man ikke bli annet enn positivt overrasket.

Men det er ofte at to like produkter havner i forskjellige esker med forskjellig pris. På min Sandstrøm har jeg 2 års garanti etter kjøpsloven. Så vi får se...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Kjøpsloven (forbrukerkjøpsloven) sier vel ikke så mye om garanti, men om reklamasjonsrett.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Tror folk at det er like bra, bare billigere?

Ja. Disse er kliss like - det er overveldende sannsynlig at det i utgangspunktet er samme produkt, men forskjellig branding. Når det ser ut som at plasten er støpt i samme form, så er det som regel fordi plasten er støpt i samme form - ikke fordi noen ønsker å kopiere designet.

 

Det er en viss sannsynlighet for at at man har gjort grep for å redusere kostnader i "Sandstrøm", samt at noen av disse grepene affekterer kvaliteten negativt - men det er ikke nødvendigvis slik.

 

Du får det du betaler for.

Nei, ikke nødvendigvis.

 

Det er mange grunner til at enkelte leverandører kan selge varer til lav pris:

  • "Kutting av hjørner" - man har spinket og spart i alle tenkelige ledd i produksjonsprossessen, med det resultat at varen er av dårlig kvalitet.
  • Dumping av varer med tvilsom kvalitet - det finnes utrolig mye dritt der ute, feilproduksjon etc - dette havner ofte på markedet til underpris.
  • Dumping til alternative markeder. Leverandøren sitter med et stort overskudd (f.eks. ost som holder på å gå ut av dato). Selger man det til 10 kr / kg kommer man i utgangspunktet bedre ut enn om man kaster osten - men akk, det medfører sterk reduksjon i salget av normalpriset ost. Dersom man derimot kan selge det til et annet marked til underpris, kan man tjene penger på dette. Mange produkter på Svinesund ligger betydelig lavere i pris enn i andre svenske butikker, tro hvorfor ...
  • Kutting eller effektivisering av "overhead", slik som kundesupport. Elkjøp er nok ganske strømlinjeformet ifht Meaco.
  • Stordriftsfordeler. Faste kostnader, investeringer, etc fører ofte til at produkter som det er lite omsetning på ligger høyt i pris - men dersom markedet tar av vil de variable kostnadene synke samtidig som det blir flere enheter å fordele de faste kostnadene på. Det er ikke utenkelig at Meaco/Sandstrøm er berørt av dette - produktet har vært dyrt i utvikling og produksjon, men nå har omsetningen tatt seg opp, og fabrikken er i stand til å spy ut stadig flere enheter til en ganske lav marginalkostnad.
  • Forretningsstrategier som tilsier at det kan lønne seg å selge enheter til under kostpris, f.eks. på kort sikt (vinne markedsandeler, skvise ut en konkurrent, sørge for å få en dominerende markedssituasjon) eller fordi man tjener på mersalg (bensinstasjonen som tjener pengene på pølser og ikke drivstoff, kaffekapselleverandører som tjener på kapslene, ikke maskinen, tannbørsthodeprodusenter som tjener på tannbørsthodene, ikke den elektriske tannbørsten, onlinetjenester som tjener penger på andre ting enn direkte salg mot konsumentene, dagligvarebutikken som gladelig selger kål til 1 kr / kg, fordi selv til en slik pris utgjør kålen en insignifikant andel av totalomsetningen målt på innkjøpskostnad, og "lokketilbudet" gjør at kunder som normalt ville kjøpt melk og brød på nabobutikken heller handler kål, melk, brøk og lammekjøtt på tilbusdbutikken, etc, etc).
Det er også mange grunner til at enkelte leverandører kan selge varer til langt høyere pris enn produksjonskostnaden:
  • Lite eller ingen konkurranse, evt en snever nisje. Avfuktingsapparater som fungerer under lave temperaturer er et typisk nisjeprodukt. Meaco og Echodry har til nå vært ganske enerådende med apparater som fungerer under lave temperaturer. (Jeg tror per se ikke at disse apparatene er mer komplekse enn de kompressorbaserte apparatene). Jeg tipper utssalgsprisen på Meaco kommer til å falle mye innen rimelig kort tid.
  • Lettlurte/naive kunder, evt kunder som ikke er særlig prisbevisste, evt kunder som ikke er fullt inneforstått med produktets egenskaper og kvaliteter (ingen har full oversikt), evt kunder som ikke har kjennskap til markedssituasjonen (de som kjøper Meaco i dag har neppe kjennskap til Sandstrøm). Høytlønnede nordmenn som støtt og stadig repeterer mantraet "man får det man betaler for" er en svært god målgruppe for overprisede produkter.
  • "Anerkjent merkevare". Meaco'en er blitt et anerkjent merke. Noen ganger er merkevaren fortjent anerkjent pga gode brukererfaringer, men svært ofte er verdien i merket skapt mye gjennom smart og målrettet markedsføring heller enn kvalitet i tjenesten. Selv i tilfeller hvor anerkjennelsen kommer fra gode brukererfaringer (f.eks. Rocna og Meaco) kan det godt hende at det finnes konkurrenter der ute som er like bra eller til og med bedre, men de får ikke solgt i store kvanta fordi de ikke leverer "anerkjent merke", og dermed får de heller ikke tilstrekkelig mengde lovprising fra kundene til å bli "anerkjent merke". Echodry lider nok litt av denne skjebnen, samme med f.eks. Mantus.
  • Andre kvaliteter. "Håndlaget" medfører ofte svært høyere produksjonskostnader, i mange tilfeller også dårligere kvalitet, men er allikevel en egenskap folk er villig til å betale for. Samme med "økologisk", "rettferdig", "frittgående", "sunn", "naturlig", etc. En dyktig selger vil være i stand til å overbevise en kunde om at slike kvaliteter er verd å betale for.
  • Rett sted og tid, praktisk innpakning, etc. Man kan drikke vann helt gratis på alle (?) norske flyplasser, likefullt er det mange som gladelig betaler kr 25 for en flaske med vann på flyet eller fra kiosken like ved gate. Tilsvarende, når jeg plutselig trenger noe og de fører varen på Kambo, skal prisforskjellen være rimelig høy for at jeg gidder å ta turen til Biltema i Rygge. Særlig dersom det forsinker helgeturen, dersom jeg er der uten bil, etc. Ofte er varen av akkurat samme kvalitet og sikkert fra samme fabrikk.
Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja det var en lang avhandling....

Biltema selger brytere som er helt like som Carlingswitch.

Ser ut som de har samme støpeformen de også.

Etter ditt resonnement er de like, bare billigere og selges under forskjellige navn.

Men hvis du plukker de fra hverandre ser du at det eneste like er utseende. Innvendig er de forskjellige og har forskjellige komponenter.

Å kopiere ett produkt er enkleste sak i verden. Kinesere er best i klassen på dette og bryr seg ikke om noe som helst av patenter osv.

De kopierer til og med biler.

Nei tobixen, med mindre du har åpnet og kikket på innmaten på begge to er de ikke kliss like - det er ikke overveldende sannsynlig at det i utgangspunktet er samme produkt, men forskjellig branding.

Link to post
Share on other sites

Brytere er jo lavteknologiske produkter som krever lite utviklingskostnader så der kan kopiprodusentene fråtse.

Men for en slik avfukter vil det være mere naturlig at kinafabrikken kan selge under flere merkenavn og salgskanaler for å få opp produksjonsvolumet og få ned prisen og dermed selge enda flere og tjene mere penger.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Lefdal.no eller en fysisk lefdal-butikk og i såfall hvilken? Det later til at prisen varierer fra butikk til butikk. Jeg har enda ikke fått ut fingeren ;)

Lefdal på Alnabru har den priset til både 1295,- og 1495,- på samme sted. 1495,- står på pallen hvor boksene står, mens 1295,- står på hylla med utstillingsmodellen rett over. Disse står rett over/under hverandre (under 1 meter fra hverandre), så de burde oppdaget differansen.

 

På utstillingsmodellen:

bilde

 

På pallen med eskene (rett under utstillingsmodellen):

bilde

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Kan ikke noen ta av dekslene og sjekke innmaten?

 

Kretskortene er merket med You Long. Kjapt søkt på nett gir meg at det er en kinesisk produsent (surprise). Denne(se link) har nok samme innmat som sandstrøm sin. Om Maeco benytter samme innmat må noen andre svare på :)

 

http://youlongtw.en.alibaba.com/product/204543969-50158920/YL_208A_desiccant_dehumidifier.html

Link to post
Share on other sites

Lefdal har også fri frakt ser jeg, bra for de som bare har elkjøp i nærheten akkurat denne uka iallefall http://www.lefdal.com/product/hjem-husholdning/klima/SDH08L13E/sandstrom-avfukter-sdh08l13e

 

Evt. bestille en 20-fots container fra Kina med ca 650 stk og fordele på båtplassens medlemmer :smiley: Lurer på hva prisen blir da.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

... der var den bestilt. Nå gjenstår bare å få fingeren ut og hentet den ...

 

Den gamle gule båten min trenger desperat avfukting. Jeg har ikke strøm ved båsen, men det er aktuelt å flytte litt på den bare for å få tatt unna det værste.

 

Jeg tror det er problemer med fuktsperre opp til kaldloftet, jeg oppdaget en del fukt og tendenser til råte på utsatte steder i fjor vinter. Kanskje en idé å la tette ventilasjonen på kaldloftet og sette opp avfukteren i stedet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...