sap_2000 Svart 6.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2014 Det er Sandstrøm SDH08L13E til 1995,- som det er snakk om...? Betalte 1295,- nå på Fredag i butikk. Stod til samme pris på nett da også, men ser de har jekket opp prisen kraftig nå. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Jan E. Svart 7.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2014 Godt fornøyd. Etter en natt med både Sandstrøm og Meaco 40L på i kjelleren var Sandstrømen avslått pga beholderen var full. Meaco'n var tom i beholderen. Fuktigheten hadde sunket ytterligere 8% 10gr. i kjelleren. Meaco 40L er kjølekompressorbasert. Og skulle klare å ta ut ivertfall litt i 10gr. Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Eureka Svart 7.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2014 Har tatt avfukteren, DD8l, ut av båten for tiden, og satt den i kjelleren. Der gjør den jobben godt :) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 7.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2014 Kompressorbaserte kondensavfuktere tar ut minimalt med fukt ved 10 grader C har jeg funnet ut, iallefall når man er nede under 60% fuktighet. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
tnorderu Svart 7.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2014 Elkjøp Slependen har fortsatt Sandstrøm til 1295,- hyllepris, så da er det bare å krangle når man kommer til kassa om den skulle gå inn til 1995,- Sitér dette innlegget Link to post
Elise Svart 8.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2014 Elkjøp har nok ikke helt samordnete priser. Var på Elkjøp i Fredrikstad igår, der sto det 1795,- på hylla, og når de slo opp på nettet var det 1995,- Jeg betalte 1795,- .... Sitér dette innlegget Link to post
tor_ef Svart 8.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2014 (redigert) Ser at Elkjøp også fører en mindre variant nå, SDH12L13E til 1495,-. Lavere effekt, men den holder kanskje til en seilbåt på 40 fot som skal stå på land i vinter? Redigert 8.Oktober.2014 av tor_ef (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 8.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2014 Den er vel egentlig større, men kompressorbasert og dårligere virkningsgrad i lavere temperaturer. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Teerex Svart 8.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2014 Den har nok relativt håpløs effekt i lavere temperaturer. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Eureka Svart 8.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2014 Som jeg skrev i en annen tråd, så kommer mye ann på bruken av båten om høst/vinter/ vår. Etter mine erfaringer og betraktninger: Har man en tett båt, regn og lufttett, som ikke brukes den kaldeste tiden, så kan man faktisk kjøre ned fuktigheten i en periode det er 8-15 grader. -sånn ca. Stenge av båten og la den stå. Har opplevd av det knapt er tatt ut vann over 1-2 uker etter at jeg forut har kjørt avfukteren en stund og tatt ut mye vann. -men det betinger at den står avlukket. Men om man er jevnlig nedom båten, på sjø eller land, så har man stor glede av avfukter som kan jobbe ved lavere temp. Eksempel er at man en gang i uken/ måneden er på tur gjennom vinteren. Det pustes og peses, kokes kaffi og bruker gass. I en seilbåt er det fuktige klær og støvler, kanskje noen seil som lagres i salongen. Når du da er ferdig med turen, henges klærne opp i båten, seilet pakkes løst og du setter på avfukteren. Når du da kommer tilbake for ny tur, har du tørre klær, seil og tørr båt. Ikke bare det. Men køye og sengetøy er tørt, foruten interiør forøvrig. -hvor deilig er ikke det? Sitér dette innlegget Link to post
tor_ef Svart 8.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2014 Takker for oppklaringer folkens. Tror jeg sikter meg inn på SDH08L13E. Sitér dette innlegget Link to post
rein Svart 10.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2014 Kjøpte denne til 1300 på lefdal alnabru i dag ? Noen som vet om den har frostvakt - og selv stenger seg ned ved minusgrader? Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Rolf Svart 10.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2014 (redigert) Mecao er vel grei når den tar all fuktighet ned til null grader. Vi har vel ikke fuktighet ved minusgrader. 2 vintre med båt i sjøen uten annen varme enn sjøvann og mecaoen pluss frostvakt på motorrom. Første vinter gikk jeg i båten med minus 6 inne i båten når vi kom i hjemmehavnen , måtte koke vann for å løse trosser, minus 10 ute, så opplevde jeg ingen fuktighet i båten. Brukte rett nok en god time eller to på på få båten varm inne, men det ble ingen kondens. Begge vintre har vi hatt sengetøy liggende i båten uten at det har blitt klamt (slått seg) Tips: ikke spar på hundrelappene da dette er komfort , kjøp nå, og unngå råte og muggsopp. Mecaoen er det beste kjøpet vi har kjøpt av utstyr til båten. Redigert 10.Oktober.2014 av Rolf A.G. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
rein Svart 10.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2014 Takk - kjøpte selv Sandstrøm varianten. Tenker det blir tørt og fint. Spørsmålet var mer om maskinen også fortsetter å jobbe - og trekke strøm - uten at det har noen effekt vinteren igjennom ved minusgrader, eller om den har temperatursensor og slår seg av? Om ikke - vil den tåle det om jeg setter på en ekstern strømbrytet med temperaturvakt på støpselet? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 10.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2014 Teoretisk funker den vel i minusgrader også, men man er jo da avhengig av varmekabel i avløpsslangen. Internt i avfukteren er det jo varmeelement som varmer opp tørkerotoren. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
larss Svart 11.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2014 Hei Sandstrøm SDH08L13E kostet kr 1495,- hos Elkjøp Kristiansand 07.10.2014 larss Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 11.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2014 Spørsmålet var mer om maskinen også fortsetter å jobbe - og trekke strøm - uten at det har noen effekt vinteren igjennom ved minusgrader, eller om den har temperatursensor og slår seg av? Den har vel hygrostat? I minusgrader blir vel lufta fort så tørr at apparatet skrur seg av på hygrostaten? Om ikke - vil den tåle det om jeg setter på en ekstern strømbrytet med temperaturvakt på støpselet? Ihht andre innlegg her så "må" strømmen stå på en stund etter at apparatet har vært skrudd av. I praksis fungerer det nok å kutte strømmen, men gjør man det regelmessig risikerer man i allefall å miste reklamasjonsretten. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Akvanauten Svart 11.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2014 Meaco'en jobber fortsatt selv om det blir kuldegrader, så i prinsippet tar den ut vann. Nå er det sånn at i kuldegrader er det veldig lite vann å fjerne, så i praksis tar den ikke ut noe. Derfor går det som regel greit å bruke den selv om det er kuldegrader (selv om det ikke har noen effekt). Problemet kommer den dagen det blir mildvær for så å bli frost. Dersom avfukteren fjerner vann i mildvær og dette samler seg i beholderen, så vil beholderen kunne fryse i stykker når kulden kommer. Dette er worst case, og i praksis går det som regel bra, men det anbefales å bruke slange i når det kan bli kuldegrader, slik at det ikke samles vann i maskinen. Da går det som regel bra. Det å bruke temperaturvakt på strømtilførselen vil derfor ikke løse problemet. Når det er kuldegrader tar den ikke ut noe vann likevel, problemet er bare om den tar ut vann i mildvær, for deretter å fryse når det blir kaldt. Dette løses jo ikke av en slik temperaturvakt. Det er heller ikke bra om strømmen kuttes for ofte. Den skal kjøle seg ned når den slås av, og derfor er ikke en slit temperaturstyrt strømforsyning bra, ei heller en timer som noen bruker. Det går bra i enkelte tilfeller, men om dette skjer ofte vil det kunne gå ut over levetiden på varmeelementet. Derfor anbefales det ikke å gjøre dette. Det finnes varmekabler å få tak i som man kan stripse fast i avløpsslangen. Det er en bedre løsning. Sitér dette innlegget "If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!" Link to post
Eureka Svart 11.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2014 ..... Er det vare jeg som reagerer på at overskriften i tråden er helt feil i forhold til hva vi egentlig diskutere? "Luftfukter" - ja om det er det dere har kjøpt, så skal dere ihvertfall få det trivelig ombord :) Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 11.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2014 ..... Er det vare jeg som reagerer på at overskriften i tråden er helt feil i forhold til hva vi egentlig diskutere? "Luftfukter" - ja om det er det dere har kjøpt, så skal dere ihvertfall få det trivelig ombord :) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 11.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2014 luft av fukter Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Teerex Svart 11.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2014 Hei Sandstrøm SDH08L13E kostet kr 1495,- hos Elkjøp Kristiansand 07.10.2014 larss Offisielt koster den for tiden 1995,- på hjemmesiden. Men det er kanskje slik at noen butikker legger seg under denne prisen. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Mariell Svart 11.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2014 Bra gjort at det ble 94 innlegg før noen kommenterte det! Må innrømme, jeg la ikke merke til feilen før nå. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
rein Svart 11.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2014 Takk for info - da lar jeg den stå på gjennom vintern uten timer eller temperaturvakt på strømtilførselen. Hva gjør dere - som har tilsvarende - mht ventilasjon av båten? Tette alt for at ikke avfukteren skal forsøke tørke hele verden? Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 11.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2014 Tette alt for at ikke avfukteren skal forsøke tørke hele verden?Ja Jeg har stort sett avfukteren på på dagtid, da skalker jeg alle luker for å kun avfukte innsiden av båten. Dette fungerer fint, når jeg kommer hjem til båten på kvelden er det et tørt og godt inneklima ombord. Så skrur jeg av avfukteren og fyrer i opp dieselbrenneren, både for varmens skyld og for å unngå viftelyden fra Maecoen når jeg sover. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.