Jump to content

Prosjekt: Draco 2100 Sportscab - "PimpMyDraco"


ottiss

Recommended Posts

 

Ja, da ble jeg jammen usikker.. Men jeg har i hvert fall 87 modell, sorte lister rundt vinduene, og det var ikke nakkestøtte på stolene som stod i da jeg kjøpte den.. ;)

 

Kjekt å se prosjekttråden din igjen Ottiss :thumbsup:

 

Her gjelder det å ha tunga rett i munnen. 2000 DC/HT og Sportling er alle Lingekonstruksjoner basert på samme skroget som ble lansert i 1967 som Sportling. For å gjøre det litt mere interessant kommer dette skroget i to utgaver. Nemlig GT og Aqualift. Sistnevnte har litt mer løft bakerst og er vanligst.

 

2100 eller SportCab er en ren Flekkefjord (Drangsholt) konstruksjon med dyp V-bunn og krever ganske mye motorkraft for å komme til sin rett.

 

Alle Draco's klassiske Lingekonstruksjoner har forøvrig 4 bordganger på skrogsidene. Draco sine egne konstruksjoner har tre bordganger. Nå endte jo alle opp som glattstøpte til slutt da på de siste modellene uansett hvem som designet. Men det har sin egen historie....

 

I farta er det altså lettest å skille DC fra SC ved å telle bordganger :yesnod:

 

http://flatsea.no/draco/product-range/2000-daycab.html

 

http://flatsea.no/draco/product-range/2100-sportcab.html

Redigert av Executive (see edit history)

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

 

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Link to post
Share on other sites

Der var Executiv på plass, så fikk vi oppklart litt! :thumbsup: Jeg er en fersk entusiast, så mye å lære..

 

Fy flate å fint det blei i cockpiten din! Morsomt å følge flinke folk i arbeid :-)

 

Takk, det er hyggelig å høre! Vil vel ikke kalle meg spesielt flink, for hvis jeg klarer dette kan alle klare det! Det man ikke lærer på internett, lærer man underveis. Bare for folk å sette i gang - det er god tid nå mens båten står på land. Det er moro skal jeg si deg! :wink:

Link to post
Share on other sites

Minn største fiende, er lysten til å se sluttproduktet. Det var derfor fristende å montere ryggputene i rundsitteren, men med frykt for å få sølevann og skitt på de med en gang gikk jeg løs på det utvendige. Her var det noen utfordringer! Mye dritt i gelcoat etter to motorskifter av forrige eier. Resten av båten bar heller ikke preg av mye vedlikehold.

 

Men først kobling av gass- og gir-vaier! Var jo bare å skru ut de gamle og feste de nye. Fryktet at jeg skulle klø på meg hårløse flekker av dette, men var jo gjort på ti min..

 

bilde

 

..og der har vi prosjektansvarlig i aksjon! :)

Link to post
Share on other sites

Prøvde ulike spray-varianter fra biltema og andre, som skulle være så fantastisk på vannlinje, fett og merker. Men det er vel sjelden "spray-på-skyld-av" virker noe særlig, og heller ikke her. Men, Kaptein Thomas her, tipset meg om Sea Jet, og med litt rå muskelkraft (type kontor-armer), ble alt mye bedre!

 

Har senere brukt Autosol, Hugo og 2clean (grønn boks). Holder 2clean som favoritt!

 

bilde

 

Her etter polish og med badeplattform montert:

 

bilde

 

Polerte det første året med Jotun hvis jeg ikke husker feil. Syns den var tung å jobbe med, og endte opp med litt striper. I år polerte jef med TCnano. MYE lettere å jobbe med, og mye bedre resultat. Skal nok holde meg til denne..

 

På antiskli-områdene brukte jeg rett og slett stiv skurebørste med 2clean, og gikk over med Autosol. Har ikke bilder av det, men det gjorde virkelig susen i alle kroker og kriker.

Redigert av ottiss (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg hadde i grunn veldig sansen for den røde vannlinjedekoren. Jobbet en del før jeg fant denne typen. Det eneste man finner her hjemme er tykk tape i rød, sort eller grønn. Men ebay har alt! Billig, og god kvalitet. Blir liksom prikken over i'en med stripen på..

1413553782.jpg

1413553702.jpg

1413553842.jpg

Det var jo nettopp denne nettshoppingen gjennom høsten som gjorde at prosjektet eskalerte. Det finnes jo så mye kult!! Dyrt sier nok noen (fruen bl.a.), men dere skulle visst hvor mye jeg har spart på gode kjøp! :wink:

Redigert av ottiss (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ferdig vasket, rubbet og polert var det bare å sette inn putene før Prosjekt del 1 var ferdig!

 

Hjelper ikke mye for helhetsinntrykket med så rufsete dekor, så det var på planen for del 2 av prosjektet. Men først skulle sommeren nytes på fjorden!

 

bilde

Redigert av ottiss (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Og så bilder av ferdig cockpit:

 

bilde

 

Dashbord var også med i planene for del 2.

 

bilde

 

..men med unntak av dashbordet må jeg si meg fornøyd med resultatet. En fantastisk følelse den første turen. Å se seg rundt å vite at jeg har lagd dette selv.. En kontormann..! :)

 

Før og etter:

 

bilde

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Ser du fikk skroget pent til slutt. Jeg har kjøpt to produkter jeg brukte når vi tok opp båten nå. 30% saltsyre til å fjerne misfarging langs vannlinjen (funker gull), og "Deep Clean" på rustne skruer og andre merker som rustrenner og vannrenner. Blir flott men husk hansker og maske. Men er nok viktig å gå på med beskyttende kjemiekaler etterpå som polish etc.

 

Hvem sydde de putene for deg og har du ca pris på hva man må betale for dette? Bare materialene må vel koste en del?

Link to post
Share on other sites

jeg har gruet meg litt til og sette i seteryggene når jeg kommer så langt - var det greit og få alt til og fungere igjen ??

tenker på den ryggen og dra ut/opp osv

 

Jo, det var litt knot det der. For det første fikk jeg ikke festet mutteren på den ene ryggputen på siden ordentlig, for skruen satt ikke fast inni puta, og snurret bare rundt. Den bakerste ryggputen passer og virker bra, men det var forferdelig knotete å komme til når alle de små skruene i hengslene skulle festes. Det blir trangt under der, så der ble det nok bannet en del. Men det gikk til slutt. Har passet på at jeg sitter på kalesje-dekselet og ikke ryggputa, men det er med tanke på hvor små skruene som holder alt sammen var..

Link to post
Share on other sites

Ser du fikk skroget pent til slutt. Jeg har kjøpt to produkter jeg brukte når vi tok opp båten nå. 30% saltsyre til å fjerne misfarging langs vannlinjen (funker gull), og "Deep Clean" på rustne skruer og andre merker som rustrenner og vannrenner. Blir flott men husk hansker og maske. Men er nok viktig å gå på med beskyttende kjemiekaler etterpå som polish etc.

Hvem sydde de putene for deg og har du ca pris på hva man må betale for dette? Bare materialene må vel koste en del?

Ja, polish må på uansett egentlig, ellers sp blir det fort stygt igjen. Men det skal jeg ha i bakhodet. Nå ligger båten i ferskvann, så vannlinja blir ikke så stygg nå lenger.

 

Jeg fikk putene sydd på Buskerud Båt & Motorservice. Holder til i Hallingby. Hun tok 8500 for å trekke om rundsitter og sideplatene. Husker ikke hva som var timer og hva som vat materialer, men syns ikke det var ille. Og resultatet ble veldig bra! Fikk pris fra en annen også, som lå en del høyere. Men å trekke om stolene var dyrt. Det var billigere å kjøpe nye stoler til ca 2500stk enn å trekke om. Nå er vel heller ikke sky det dyreste. Mye stoff er en del dyrere, som alcantra eller hva det heter.. Hun tok vel også 6-700 for å sy trekk til den fremre kallesjen, med glidelås.

 

Er alt i alt fornøyd, men sky er litt stivt å jobbe med i forhold til stoff, så jeg har hørt at finishen blir enda bedre med stoff. Og nå får man mye stoff som er lett å holde rent, så jeg tror kanskje jeg vil vurdere stoff på neste prosjekt..

Link to post
Share on other sites

Så over til Del 2 av prosjektet.

 

1. Oppgradere elektrisk anlegg

2. Freshe opp dashbord

3. Ny dekor

 

Dashbord og dekor kom tidlig på ønskelista, men det ble det hverken tid eller råd til på første del av prosjektet. Det gjestod også en del detaljer som jeg ikke rakk før båtsesongen startet. I tillegg merket jeg etter en båtsesong at jeg ønsket litt mer kontroll over det elektriske. Opprinnelig hadde jeg ett batteri, og ingen oversikt over eller kontroll på batteribanken. Jeg kjøpte etterhvert et ekstra batteri og startkabler til nødstart, men sånn kunne jeg ikke ha det. Så da begynte høsten med planlegging!

Link to post
Share on other sites

Strøm i båt var fortsatt ganske gresk for meg, for å si det mildt. Det ble mange søvnløse timer etter leggetid hvor jeg grublet og planla. Jeg fikk utrolig mye hjelp av tålmodige forumister her inne istrøm-tråden som jeg la ut link til her tidligere.

 

Jeg ønsket to batterier, med firkantrelé. Og instrumenter for å kontrollere batteri og lading. Jeg fikk etterhvert laget et strømkart som utgangspunkt:

 

bilde

 

Nå ble det vil ikke akkurat sånn i praksis, men det var viktig å ha dette foran meg når jeg begynte. Det var nemlig noe helt annet å stå på huet i båten, enn å sitte foran en pc mens båten var til vinterlagring. Det ble mye grubling underveis, men det ble strøm! En stor lettelse når både musikk, lys og div. virket, og ikke minst at motoren startet! Men veien dit var mange timer lang...

 

Jeg har nok tatt godt i med dimensjoner på kablene, men heller for tykke enn for tynne kabler. Dette resulterte da i en del mer knot med kabelføring, men så lenge alt er skjult får det være.

 

Jeg begynte med BEP-firkanten, og den var overraskende enkel å koble. Men som sagt, tykke kabler er stive, og ble derfor selvfølgelig ikke helt fornøyd.

 

bilde

 

Tidligere hadde jeg batteriet her, i rundstitter på styrbord side. Dette ødela vektfordelingen litt, og i tillegg ønsket jeg å flytte batteriene til rommet under dørken hvor det er god plass. Her er bildet før jeg startet:

 

bilde

Link to post
Share on other sites

De to røde bryterene er hovedbryter for henholdsvis startbatteri og forbruksbatteri. Den gule er en "emergency"-bryter, som kobler start- og forbruksbatteri sammen. Det hjelper deg å starte selv om startbatteriet, eller begge batteriene, er dårlige. Den sorte boksen styrer ladingen, fra motor eller lader. Den gjør at startbatteriet lades opp først, og veksler deretter over til at forbruksbatteriet lader. Her vet jeg folk har ulike preferanser og meninger, men sånn fungerer i hvert fall denne firkanten.

 

Den gamle hovedstrømbryteren som er synlig på bildet er ikke i bruke, og er fjernet og erstattet av de andre bryterene..

Redigert av ottiss (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...