Jump to content

Prosjekt: Draco 2100 Sportscab - "PimpMyDraco"


ottiss

Recommended Posts

Jeg ville gjøre om litt på belysningen i båten, og da var jeg på brådypt vann! Brukte mye tid gjennom vinteren med å prøve å forstå hvordan 12v fungerer. Forumet her ble flittig brukt, og takket være masse hjelp kastet jeg meg ut i det.

 

Her er tråden jeg fikk min basic kunnskap om 12v i båt:

https://baatplassen.no/i/topic/95922-basic-info-om-12v-system-i-baat/

 

Deretter var det bare å gå til innkjøp av loddeutstyr, varmluftpistol etc. Og spot'er + dimmer. Rigget opp i stua, med bilbatteri og full pakke for testing, og det ble lys!

 

1412965034.jpg

Link to post
Share on other sites

Teaken på badeplattformen ble også pusset. På kort sikt ble det bra, men det er mye svikt i listene, så dette ønsker jeg å bytte. Oljet med Hövlinge olje fra Seasea. Ble sterkt anbefalt, men selv har jeg lite åsammenligne med. Kun olje da - ikke lakk. Orker ikke flassing, skraping og vedlikehold av det..

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Ka motor har du og ka fart får du på den?

Ja, p.t står den på vinterlagring uten motor etter havari. Jeg hadde en Johnson V6 forgassermotor med 225hk. I fjor hadde jeg den i 45 knop, mens i år kun 42. Men, det har trolig vært dårlig kompresjon en stund, så selv ved 45 knop var det nok noe begrenser effekt.

 

Motoren jeg skal sette på er en V6 injection med 175hk. Regner med at jeg mister en del på toppfarten, men med rett propell skal det nok gjøre nytten. Ettersom det har vært dårlig kompresjon på den gamle, er det nok ikke 50hk mindre reell effekt heller. Blir spennende å se!

Link to post
Share on other sites

Kan jeg spørre om hva som er lønnsomt å handle på ebay? Har handlet en del ting der men aldri noe til båt.

Det meste av motordeler får du billig. Jeg har kjøpt starter, bensinfilter, og plugger. Men powerpack, forgassere, pakninger etc. er billig. Ellers er marine stereo veldig billig. Forsterker, cd og høyttalere. Instrumenter kan du spare på.

 

Hvis du i tillegg bruker fraktselskap, har jeg hørt man kan spare en del på dette også, kontra at selger sender direkte til Norge. Der tar ofte selgere på ebay seg godt betalt. Husker ikke navn på et sånn fraktselskap, men tror man får en slags adresse i USA, som selger sender til, og så tar fraktselskapet det videre. Mener jeg leste det i en annen tråd her på forunet nylig..

Link to post
Share on other sites

Nyydelige dørkplater! Korrekt valg etter min mening. Ser også så mye ryddigere ut uten alu-listene.

 

Når det gjelder kjøp av stæsj til båt så må jeg bestille noe småtteri nå. Har funnet det i UK, sender det så Poste-Restante til Strømstad. Kjøper man innen EU så kan man spare en hel del på denne måten også.

Link to post
Share on other sites

Nyydelige dørkplater! Korrekt valg etter min mening. Ser også så mye ryddigere ut uten alu-listene.

Når det gjelder kjøp av stæsj til båt så må jeg bestille noe småtteri nå. Har funnet det i UK, sender det så Poste-Restante til Strømstad. Kjøper man innen EU så kan man spare en hel del på denne måten også.

Jeg valgte egentlig å droppe alu-listene fordi jeg ikke hadde verktøy til å skjære spor til listene. Men jeg er også fornøyd med resultatet - det blir mindre masete uten listene, spesielt med eik i stedet for den hvite originale dørken. Brukte mye tid på å få natene til å gå i ett over skjøtene, og med å få lik bredde på stavene, men det ble bra til slutt! :)

 

Får sjekke ut poste restanse jeg også forresten. Er en del jeg har valgt å kjøpe her hjemme, på grunn av fraktprisene på ebay..

 

Men sjekk ut Great Lakes Skipper, og Caltric. Meget seriøse, og utrolig rask håndtering!

Og et annet tips - sjekk alltid om selgerene på ebay har egen butikk, og sjekk pris både på ebay og butikken deres. Hender det er forskjeller..

Redigert av ottiss (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg hiver 350 hk v8 oppi og skal være glad hvis den klarer 45 knop ja

Jeg har en 260 hk V8 og klarer knappe 40kn gps målt.

 

Så jeg tipper du klarer over 45kn med riktig propell.

 

Det er utrolig mye mer fart å hente med en påhengs, men det estetiske er det ikke noe å si på etter min mening,

Men så er det jo mer styr dersom motoren en gang må ut.

 

Spennende prosjekt og mye bra sålangt.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en 260 hk V8 og klarer knappe 40kn gps målt.

 

Så jeg tipper du klarer over 45kn med riktig propell.

 

Det er utrolig mye mer fart å hente med en påhengs, men det estetiske er det ikke noe å si på etter min mening,

Men så er det jo mer styr dersom motoren en gang må ut.

 

Spennende prosjekt og mye bra sålangt.

Er 100% enig i at innenbords ser mye mye bedre ut. Men med liten erfaring med båt, og ikke minst motor, følte jeg det var tryggere å kjøpe båt med utenbordsmotor. Nå hadde jeg dessuten motorhavari i sommer, og hadde det vært innenbordsmotor da hadde jeg ikke kunnet feilsøke noe særlig selv, og kostnaden hadde nok blitt høyere også for å få en mekaniker til å se på den/demontere. Nå blir det ny motor bakpå. Betaler kun for et par timers jobb for å demontere gammel og montere ny. Tør ikke tenke på kosten hvis jeg hadde måttet bytte drev/motor med innenbords..

Link to post
Share on other sites

Da var det bare å dekke til dørken og begynne på resten.

 

Tilpasning av gassen var én ting. Dette trodde jeg at jeg måtte sette bort, men det var bare å plugge på de eksisterende kontaktene. Det ble litt mikk med å få vaierene så skjult som mulig, men gikk på et vis det óg. Jeg hadde nok forsøkt å finne en til innbygging om jeg skulle gjort dette igjen, men sånn er det å være ny i gamet.

 

bilde

 

En annen utfordring var ny plassering av høyttalere. Ønsket å sette de opp fra rundsitteren for å få lydbildet i rett høyde. Men når jeg begynte å kappe hull i glassfiberen støtte jeg på metallrør. Lufting til tank og motorrom kommer jo opp her, og de stikker høyt opp mot ripa. Måtte til med vinkelsliper for å korte ned rørene. En av mange overraskelser underveis.. Det har vært mange endringer i planer på grunn av ting som har sett annerledes ut enn først antatt:)

Link to post
Share on other sites

Neste avstikker fra "kun trekke om puter" var ny kledning på rundsitteren. Som man kan se på tidligere bilder var ikke denne heller spesielt fin, og jeg klarte ikke finne en fornuftig måte å behandle dette på. Ønsket å få det lysere, men å male de opprinnelige platene var ikke aktuelt.

 

bilde

 

Jeg brukte King Starboard fra Maritim. Lette å jobbe med, men om jeg skal gjøre noe lignende igjen på et annet prosjekt ville jeg nok sjekket hva Plastkompniet e.l. har. Finishen på King Starboard er litt ru. Ikke glatt som gelcoat. Det er nok ikke så mange andre enn meg som legger merke til det nå, men det er det som er ulempen med å gjøre det selv - man vet om alle de små tingene som ikke ble 100%. Men, til tross for ru overflate, fester det seg minimalt med møkk og merker der.

Link to post
Share on other sites

bilde

 

Det ble mange lange vinterkvelder i båten med varmevifte og arbeidslampe. Her ble det tidlig kvelden etter at arbeidslampa gikk dørken og havarerte. Derav dårlig lys på bildet av kveldens økt..

Redigert av ottiss (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er dette plater du bare har skrudd utenpå de gamle eller er det byttet ut?

 

Jeg har skrudd platene utenpå det gamle. Brukte da 6mm. Du får de platene i 9 og 12mm også, men ettersom de er litt mykere enn glassfiber, vet jeg ikke hvor godt skruene sitter dersom man skal skru fra baksiden med de beslagene som er brukt i rundsitteren. Men igjen, Plastkompaniet har kanskje alternative produkter.

 

Festet med skruer med linsehode og pynteskive. Dette har jeg brukt til alle synlige skruer, ettersom det var dette som var brukt på de originale sideplatene..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...