Jump to content

Prosjekt: Draco 2100 Sportscab - "PimpMyDraco"


ottiss

Recommended Posts

Mye frustrasjon med strøm når man ikke kan noe om det, men også veldig moro når man får litt taket på det! Bare å bruke god tid på research og planlegging - jeg fant mye info her på forumet, og det jeg ikke fant fikk jeg veldig raskt svar på på baatplassen!

 

Maritim har forresten en liten bok om strøm, som er veldig bra skrevet. Den er skrevet sånn at det går an for vanlige folk å forstå hvordan dette fungerer. Husker ikke navnet i farta, men det var en liten pocket bok i størrelse A6..

Link to post
Share on other sites

Apropos frustrerede.. Om jeg ikke var forvirret, ble jeg det i hvert fall når jeg skulle begynne å nøste i kablene bak dashbordet. Her er et bilde etter at jeg har fjernet 2/3 av det jeg fant bak der. Dette var ting som bare var klippet og ikke i bruk.

 

bilde

 

Når dette var gjort kunne jeg prøve å skjønne hvordan dette var skrudd sammen, før jeg kunne begynne å tilpasse kabler og installere de nye instrumentene.

 

Fra før hadde jeg:

Tankmåler

Trimindikator

Turteller.

 

bilde

 

Inn skulle:

Ny trim

Ny Tankmåler

Ny turteller

Amperemeter

Voltmeter

Knopmåler

Redigert av ottiss (see edit history)
Link to post
Share on other sites

tempratur og oljetrykk da??

Ja, si det. Det tenkte vel ikke på behovet for det. Men, ettersom motoren havarerte er dette kanskje noe jeg burde vurdere.. ;)

 

Men på den havarert motoren - utenbords med olje blandet i bensin - er det vel ikke noe oljetrykk å sjekke..? (Klamrer meg til uttrykket "det finnes ingen dårlige spørsmål"..). ;)

 

På den nye motoren skal jeg ha separat oljetank..

Redigert av ottiss (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nye instrumenter på plass, og måtte teste om det var lys og liv i de. Funket bra det. Fikk først levert feil turteller, så den måtte jeg vente med.

 

Byttet også ut sigarett-tenner og 12v-uttaket med en dobbel USB. Likte ikke å ha i USB-adapter stående i. Planlegger å heller sette et vanlig 12v-uttak inne i lugaren, hvor kjølebag evt. brukes.

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Ja, si det. Det tenkte vel ikke på behovet for det. Men, ettersom motoren havarerte er dette kanskje noe jeg burde vurdere.. ;)

 

Men på den havarert motoren - utenbords med olje blandet i bensin - er det vel ikke noe oljetrykk å sjekke..? (Klamrer meg til uttrykket "det finnes ingen dårlige spørsmål"..). ;)

 

På den nye motoren skal jeg ha separat oljetank..

glemte i farten at du har utenborder hehe

Link to post
Share on other sites

Lekte litt med noen forskjellige idéer for dashbordet, for å få en finere finish. Men det endte altså med at jeg bare satt inn instrumenter i original dash. Med litt plastfornyer så ble det jo ok, men når jeg set andre lage dette i hvitt skulle jeg ønske jeg hadde gjort noe lignende. Det får evt. Bli et vinterprosjekt senere..

 

bilde

 

Og her helt ferdig med rett turteller:

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Ai! Se der ja. Sorte visere tok seg bra ut. For mye av hvite for tiden. At du valgte å beholde den sorte vinylen tok seg bare bra ut med disse viserne. Bra arbeide!

Vinylen er forsåvidt hel og fin, så derfor endte jeg opp med å beholde det sånn. Men vurderte bl.a. sort plexi/lexan bak instrumentene. Har også vurdert å bytte bryterene til vippebrytere, men det blir kanskje litt for retro igjen.. Dessuten har jeg innmaten til de andre bryterene, sånn at jeg kan få lys i alle sammen, selv om de ikke er i bruk pt..

 

Det som mangler er en ny plate på toppen, for det ser jo ikke ut. Har vurdert sort plexi her også. Faren er kanskje at det blir fryktelig varmt i sola. Eller kanskje trekke med hvit sky lik stolene?? Har ikke blitt enig med meg selv, men noe må gjøres..

Link to post
Share on other sites

Ble veldig bra med de nye instrumentene! Deilig når sånt er nytt!

 

Fungerer også fint med den sorte plasten synes jeg. Selv om hvitt muligens er pent på toppen, så er sort veldig praktisk. Ved kjøring i mørket gir hvit dash veldig fort speilbilde i frontruta.

 

Du har ikke tenkt på å bytte rattet da..?

Skvulp Båtforening
Nor Star 290, 2001
Hjemmehavn; Slependen, Bærum

Link to post
Share on other sites

Ble veldig bra med de nye instrumentene! Deilig når sånt er nytt!

 

Fungerer også fint med den sorte plasten synes jeg. Selv om hvitt muligens er pent på toppen, så er sort veldig praktisk. Ved kjøring i mørket gir hvit dash veldig fort speilbilde i frontruta.

 

Du har ikke tenkt på å bytte rattet da..?

Skvulp Båtforening
Nor Star 290, 2001
Hjemmehavn; Slependen, Bærum

Link to post
Share on other sites

Ble veldig bra med de nye instrumentene! Deilig når sånt er nytt!

 

Fungerer også fint med den sorte plasten synes jeg. Selv om hvitt muligens er pent på toppen, så er sort veldig praktisk. Ved kjøring i mørket gir hvit dash veldig fort speilbilde i frontruta.

 

Du har ikke tenkt på å bytte rattet da..?

 

Liker egentlig at jeg har ekte Draco-ratt, men ulempen med dette er at det er så dypt (stikker utover), for det tar mye plass. Spesielt når jeg har snur førerstolen. Også skulle jeg gjerne hatt "freshet" opp logoen litt...

 

Men nå har jeg funnet diverse ratt på ebay som har de samme eikene (takket være tråden til dracojab og ford-rattet hans). Men det spørs om jeg får beholdt logoen da..? Eller er dette så universalt at det bare er å bytte selve rattet, og beholde resten?

Link to post
Share on other sites

Ratt får være ratt for nå, men takk kapteinThomas, du vekket shoppingdyret. Jeg sender faktura til deg;)

 

Etter at ledninger og instrumenter var på plass, kunne jeg begynne å koble alt dette sammen. Tidligere var det ikke så mye som en sikring i båten, og det måtte jeg gjøre noe med. Planen for et sikringspanel syns jeg var god, og satte i gang med å snekre en plate med kabelgjennomganger for å skjule kablene mest mulig, samtidig som det skulle være lett å komme til. Igjen måtte ting endres underveis som følge av de tykke kablene. Da ble det etterhvert mange hull. Foreløpig har jeg ikke hart ork til å lage ny plate, så det for være som det er foreløpig.. Pent ble det dermed ikke, men det funker.

 

bilde

 

Jeg hadde en verktøykasse (fra Jula tror jeg) som er todelt. Da kunne jeg skru den nedre delen fast i dørken, og spenne fast den øvre. Da står den bom fast, og veldig tilgjengelig og lett å fjerne.

 

Planen videre er å få en gassfjær e.l. på luka, og et lys nede i rommet sånn at det er godt arbeidslys i tilfelle man må holde på der i mørket. Lader er det også plass til, men jeg skal se an behov før jeg setter inn noe.

Link to post
Share on other sites

Med strømmen koblet og alt testet ok, var det på'n igjen med det utvendige. Den gamle dekoren var slett ikke pen, så ny dekor måtte på.

 

1414306005.jpg

 

Brukte en sånn skrape man bruker på kjeramiske topper til å fjerne den gamle dekoren. Slipte hjørnene runde for å ikke skade gelcoat. Når overflaten er helt kald var det umulig å skrape av. Varmepistol er derfor greit å ha. Ved riktig temperatur går det av som smør!

MEN, ikke varm for mye, for da graver skrapen seg lett ned i gelcoaten!! Jeg fant ut at det aller beste var en solvarm overflate (type vårsol-varm). Men på skyggesiden var altså varmepistol tingen..

 

1414306083.jpg

 

Dekoren gikk av i en fei, men så var det limet! Det var det som var jobben. Aceton var tingen, og til slutt fant jeg en teknikk som virket. Aceton-fille i den ene hånden, og skrapen i den andre. Så dro jeg rett og slett filla foran skrapen i et rolig tempo. Limet blir som gele av acetonen med en gang, men bare etter noen sekunder stivner det igjen og blir noe ordentlig klin.. Etter et par runder med limskraping, var det så lite igjen at de siste restene gikk av kun med aceton-fille.

 

Ferdig, naken båt:

 

1414305912.jpg

 

1414306158.jpg

Redigert av ottiss (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Som man kan se på bildet i forrige innlegg, har jeg også fjernet vinylen mellom nedre siderute og frontrute. Denne var nemlig sprukket og stygg. Kjøpte en rull med sort 3M vinyl, på ebay selvfølgelig, for å freshe opp dette også.

 

Etter fjerning av lim etter gammel dekor ble det en runde med rubbing. Båten har jo gulnet en del på alle disse årene, og det kom ekstra tydelig frem uten dekor. Vil ikke si jeg så noe særlig forskjell etter rubbingen, men det ble i hvert fall ordentlig rent. Så var det klart for ny dekor.

 

Etter å ha sett på bilder av andre båter ønsker jeg å legge dekoren på skrogsiden som en forlengelse av sideruten, i stedet for å ha mellomrommet som var der tidligere. Må si jeg var litt nervøs før jeg skulle sette i gang, så jeg brukte lang tid på tilpasning.

 

bilde

 

bilde

Redigert av ottiss (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skrogsidene gikk veldig fint alene, men stripene over fenderlist hadde det vært håpløst alene. I hvert fall første gang man gjør dette. Med nok såpespray kan man fint legge på og løsne igjen slik at man får det som man vil, men det er lurt å være to. Jeg brukte vel også sikkert dobbelt så lang tid på den første stripen som på den andre. Tipset er vel egentlig å bytte dekor på en annens båt først, så går det lekende lett på din egen! ;)

 

De store boblene var var enkle å dra ut, men jeg syns først det ble veldig mye småbobler som jeg ikke fikk bort. Dette ble derimot borte av seg selv når det fikk tørket ordentlig. Resultatet ble derfor veldig bra, selv om jeg ikke hadde gjort dette før.

 

bilde

 

Og da var det bare å skynde seg å får på fenderkroker og lanterner for å se sluttresultatet.

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Fordekket før og etter dekor og oljing av teak:

 

bilde

 

Jeg brukte også en vinduspolish fra starbright. Den har holdt hele sesongen - vannet perler seg og preller av. Anbefales!

 

Og så det eneste bildet hvor vinylen mellom nedre siderute/frontrute vises. Bare kappet til på frihånd. Dette var også sesongens siste bilde, før vinterlagring..

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...