Jump to content

Prosjekt: Draco 2100 Sportscab - "PimpMyDraco"


ottiss

Recommended Posts

Takk takk for hyggelige tilbakemeldinger! Thanks doctordre!

 

Nå står båten på vinterlagring i påvente av ny motor, så i vinter kommer det til å skje lite.

 

Ingen store ting på planen for våren heller, men vurderer nye teakstaver på badeplatformen. Ellers skal Smart-Tabs monteres og testes. Og så skal luka i dørken få hengsler og gassfjær.. Så får vi se om jeg finner noe nytt på ebay i løper av de mørke vintermånedene.. :)

 

Takk for følget, og alle innspill og kommentarer underveis!!

Link to post
Share on other sites

Ser du fjernet pentry helt. Hvordan var det med stolen originalt her, var den svingbar?

Ja, pentryen ble raskt fjernet. Stolen kunne ikke snus her nei, så det var hovedgrunnen til at jeg byttet den med en stolsøyle. Til mitt bruk av båten har jeg heller ikke behov for pentryen. Klarer meg uten vasken til dagsturer, og jeg har både primus og grill ombord til kaffekoking og matlaging.

Link to post
Share on other sites

Da blir nok den pentryn litt i veien ja. Egentlig uholdbart at den stolen ikke er svingbar sånn jeg ser det.

 

Det finnes sikkert løsninger som kan monteres for å snu setet på pentry også, men det det vil nok bli veldig klønete å plassere benene da. Med stolsøylen kan setene enten snus mot bordet, eller 180grader så det forlenger rundsitteren. Da kan man sitte i godstolen med bena opp i sofaen, og bare nyte sola og utsikten.. :)

Link to post
Share on other sites

En annen ting ottiss, hvordan er det med lufting i kabinen? Er det helt tett når du lukker glassdøra igjen?

Det blir vel ikke noe særlig lufting når glassdørene er lukket nei. Så luftingen blir stort sett gjort når jeg er i båten. 21-foterne har jo luke på fordekket, så det hender jeg har denne på gløtt når jeg kjører for å få gjennomtrekk. Men det er i grunn mange muligheter for å ordne med lufting når jeg tenker over det. Har bare ikke sett det som noe problem til nå..

Link to post
Share on other sites

Jeg er enig i det, men det er ikke lukt eller spesielt fuktig i cabinen, så jeg ser ikke luftingen som for dårlig p.t.

 

Men, etter 25 år er det selvfølgelig grunn til å gjøre noen utbedringer i cabinen. Kledningen har begynt å løsne i taket, og det er ikke helt tett 100 % tett (tror det er noe lekkasje fra fenderlist/gjennomgående skruer fra rekker og beslag. Så jeg anser tettingen som et større problem enn luftingen. Dette er derimot et kapittel jeg kvier meg litt for å starte med, og det blir tidligst etter neste sesong..

Link to post
Share on other sites

Der har du en kombinasjon. Kommer/renner det fukt inn i cabinen vil dette gjøre problemet enda verre når det ikke får luftet ut. Først og fremst er det vel vinduspakkningene som tørker inn. Her kan man forsøke å tilsette flytende silikon eller annet flytende tetningsmiddel (som er nevnt i en annen tråd jeg ikke husker navnet på). Selv brukte vi silikon på Windyen. Klinte inn og lot det stå over natta. klinte inn på nytt dagen etter og tørket bort etter noen minutter. Gjorde dette både på yttersiden og innsiden. Litt grisete jobb men kan ikke se at det har kommet noe vann inn i løpet av sommeren.

 

Noe som nok også tar knekken på gummilister er sterke vaskemiddler for vinduer + sjøvann. Men at det kommer inn via fenderlist erindrer jeg kanskje å ha hørt. Husker ikke hvilke båt.

 

Har sett en del på snekker og der har feks Hanto 22 og 24 mye problemer med at innertrekk på skrogsidene løsner pga fukt. Der blir det ofte liggende regnvann på dollbordene. Da dette er gammel båt så kommer det vann inn via feks fenderfester og andre saker og ting som er skrudd fast i dekket. Produsentene skrur nok slike ettermonteringdeler fast uten å bruke tettningsmiddler. På sikt vil det sige regnvann inn her. Har sett noen Dracoer som ser så jævlig ut innvendig at båten blir helt uaktuell for min del. Du kan jo sjekke om festene til pullpittene dine er tette? Ikke sikkert det;-)

Link to post
Share on other sites

Der har du en kombinasjon. Kommer/renner det fukt inn i cabinen vil dette gjøre problemet enda verre når det ikke får luftet ut. Først og fremst er det vel vinduspakkningene som tørker inn. Her kan man forsøke å tilsette flytende silikon eller annet flytende tetningsmiddel (som er nevnt i en annen tråd jeg ikke husker navnet på). Selv brukte vi silikon på Windyen. Klinte inn og lot det stå over natta. klinte inn på nytt dagen etter og tørket bort etter noen minutter. Gjorde dette både på yttersiden og innsiden. Litt grisete jobb men kan ikke se at det har kommet noe vann inn i løpet av sommeren.

 

Noe som nok også tar knekken på gummilister er sterke vaskemiddler for vinduer + sjøvann. Men at det kommer inn via fenderlist erindrer jeg kanskje å ha hørt. Husker ikke hvilke båt.

 

Har sett en del på snekker og der har feks Hanto 22 og 24 mye problemer med at innertrekk på skrogsidene løsner pga fukt. Der blir det ofte liggende regnvann på dollbordene. Da dette er gammel båt så kommer det vann inn via feks fenderfester og andre saker og ting som er skrudd fast i dekket. Produsentene skrur nok slike ettermonteringdeler fast uten å bruke tettningsmiddler. På sikt vil det sige regnvann inn her. Har sett noen Dracoer som ser så jævlig ut innvendig at båten blir helt uaktuell for min del. Du kan jo sjekke om festene til pullpittene dine er tette? Ikke sikkert det;-)

 

Hehe, joda, du har vel rett. Men det er i det minste ikke lukt/mugg/jordslag, slik at cabinen er tiltalende nok til å bruke. Men det trekker jo litt ned på helhetsinntrykket i forhold til resten av båten sånn den har blitt nå. Tanken var å ta cabinen vinteren som var, men da ble det strøm og dashbord i stedet. Det fristet rett og slett ikke å begynne i cabinen, for jeg tror det er veldig knot å gjøre..

 

Men tilbake til lufting - en fordel med løsningen i 2100'n er at det til gjengjeld blir VELDIG god lufting når begge skyvedørene er åpne. Og det er helt naturlig at dette er åpent når båten er i bruk. Da blir cabinen i prinsippet en helt åpen løsning. Dette er nok en fordel i forhold til mange båter som har en løsning med en dør. Se f.eks. de gamle 2000 DC'ene, eller båter som har trapp til fordekket på luken inn til cabin. Da blir det veldig begrenset med utlufting selv når båten er åpen og i bruk. Men jeg kommer nok til å se på løsninger på å bedre utluftingen når cabinen oppgraderes, og her er det mange muligheter uten å gjøre for store og synlige inngrep.

 

Skal forresten undersøke litt rundt den flytende silikonen du nevner. Har selv prøvd en del med Captain Trolley eller hva den heter, uten at jeg har sett store utslag av den..

Redigert av ottiss (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Still looking good, Ottiss!

 

Ang. tetting av smålekkasjer; har tettet rundt vinduer og diverse fester til pulpit etc. på et par av mine båter. Har brukt tec7, og lagt fuger rundt vinder og andre potensielle åpninger. Også på begge sider av fenderlist. Har blitt helt tett :-)

 

Til de bittesmå lekasjene kan jeg anbefale creeping crack cure. Liten hvit flaske med en melkelignende væske som herder og blir blank. Funker som bare det.

 

Det er uansett viktig å tette fra utsiden. Tettes det fra innsiden kommer vannet likevel inn.

 

Stubbis :-)

Skvulp Båtforening
Nor Star 290, 2001
Hjemmehavn; Slependen, Bærum

Link to post
Share on other sites

Tror dere snakker om samme greie, og jeg har prøvd denne selv. Den har sikkert gjort litt nytte hos meg også, men det er nok noen glipper som er for store for denne vil jeg tro.

 

Men la ny stripe med sikaflex (eller tec7 - husker ikke helt) i yttekant av vinduslistene til til cabinen. Maskerte godt, og det ble veldig strøkent! Tenkte jeg skulle gjøre det samme på innsiden av listene også, altså mellom vinduer og list. Det regner jeg med vil gjøre nytten for eventuelle lekkasjer rundt alle vinduer. Så er det rundt festene til rekke og pullpit, som dere er inne på.

 

Men det Stubbis sier om tetting rundt fenderlist, som du har nevnt for meg før.. Jeg har vurdert dette, men vil ikke en fenderlist bevege seg en del i temperaturforskjeller, sånn at dette vil sprekke opp??

Redigert av ottiss (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det vil jo være noe bevegelse, men ikke nok til å dra i stykker tec7'n, tror jeg. Sånn har jeg erfart det hvertfall.

 

Det er sikkert forskjell fra fenderlist til fenderlist på hvor mye de ekspanderer i varmen, og en sort list blir jo varmere enn en grå/hvit, og skal jo da i teorien ekspandere mer. Jeg vet ikke. Jeg hadde sort list på Nordkappen, og det sprakk ikke opp der.

 

Hvertfall ikke på de to årene jeg hadde den båten :)

Skvulp Båtforening
Nor Star 290, 2001
Hjemmehavn; Slependen, Bærum

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Båten er satt bort for vinteren ja, og får skiftet motor før ny sesong. Bruker ventetiden på å planlegge noe småplukk, bl.a få på Smart-tabs, tette rundt vinduene, sette inn ny elektrisk lensepumpe, og lys&gassfjær i det nye "tekniske rommet" under dørken.. Men i år er planen å få båten på vannet 1. mai helgen, og gjøre ting mens den brukes.. :)

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Sammen med snøsmelting og andre vårtegn, følger dagdrømming om båtsesong. Har ikke de store prosjekt-planene akkurat nå, men skottbekledningen inne i kabinen bør skiftes etterhvert. Løsner fra taket osv.. Jeg har kviet meg for å ta fatt på dette, for jeg ser for meg det blir et hærk. Men så fikk jeg en tanke her en natt, som jeg ville lufte her på forumet - hva med Plasti Dip?!

 

Har ikke testet produktet enda, men det får jo mye skryt, og kan brukes til alt. Har jo sett at folk har fjernet skottbekledningen og bare malt flatene. Dette syns jeg virker litt kaldt og hardt finishmessig, men Plasti Dipen er jo matt og litt mykere. Spesielt for tak og øvre del av kabinen rundt vinduene (over fenderlista) hadde dette lettet arbeidet noe voldsomt, men om resultatet blir bra er det vanskelig å si.

 

Hva tenker folket? Eller har noen erfaring med dette? Står mye om produkter her og der, men har ikke funnet noe om dette bruket..

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
Svart (redigert)

Da er båten på vannet, og første båttur ble gjennomført i går. Eneste nytt denne våren er at jeg har installert TrimTabs:

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/45/45036/tabs.jpg

 

Gikk også til innkjøp av braketter som gjør at de kan heises opp. Praktisk i enkelte situasjoner, og det gjør det jo også lettere å teste effekten av de. Foreløpig har jeg ikke fått testet noe særlig, og ettersom jeg har ny motor for sesongen så er det vanskelig å sammenligne med tidligere.

 

Utgangspunktet for at jeg gikk for tabs er overgang fra 225hk til 175hk. Var spent på hvordan det ville slå ut med færre hester, men båten spretter opp i plan (merkbart raskere enn med den forrige motoren) og har en toppfart på 35+ knop. Mistet 8-10 knop på toppfarten, men det ser jeg ikke på som noe problem. Ligger pent i vannet, og pløyer seg gjennom bølgene. Og nå har ikke jeg noe greie på hekkbølger, men sånn ser den i hvert fall ut (i sidevind og småbølger):

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/45/45036/hekk.jpg

 

Den andre lille detaljen etter årets pimping er undervannslys. Satt inn led i bunnproppen. En billig løsning som ikke krever noen inngrep i skroget. Kan bli moro med vesla på tur, og til kveldsbadet. Får komme tilbake til dette når det er blitt testet i mørket.. :thumbsup:

Redigert av ottiss (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...