Jump to content

Prosjekt: Draco 2100 Sportscab - "PimpMyDraco"


ottiss

Recommended Posts

Skruer med linsehoder og pynteskive er et must ja. Gjør seg bra. Men du vurderte ikke å lime platene på? Eller er dette type feit plast som ikke lar seg lime?

 

Ja, jeg tror ikke de lar seg lime. Er nok feit plast som du sier ja. En god beskrivelse på hvordan de kjennes i hvert fall.

Link to post
Share on other sites

Regnet med det. Men jeg har vært på samme tanke som deg, altså å "laminere" slike treplater. Det er lettere og rengjøre, samt at hvis man føler det blir vel mye treverk, så er det greit å få på noe hvitt som også er lettere å rengjøre.

Selv tenkte jeg på noen tynne plater ala respatex man kunne lime rett på. Men har ikke funnet noe som passer.

Link to post
Share on other sites

Da var det sideplatene som skulle inn. Deilig å endelig begynne å se konturene av et sluttresultat.

 

bilde

 

bilde

 

På grunn av luftekanalene jeg støtte på der høyttalerene skulle være, måtte jeg plassere de høyere enn planlagt. Dermed kom de helt oppunder den blåde stripen. Svært irriterende!

Redigert av ottiss (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da jeg innhentet priser på omtrekking av puter fant jeg fort ut at det var billigere å kjøpe nye stoler enn å trekke om de originale. Jeg begynte derfor det hele med å kjøpe de stolene jeg skulle ha, og tok med en til systua for å finne matchende sky. Vi fant en 100% match:)

 

bilde

 

Med stoler på nye søyler på plass begnner det å ligne..

 

bilde

Redigert av ottiss (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En annen ting, vet du forskjell på 2100 sportscab og daycab? Kan ikke si jeg ser noe forskjell på disse.

 

Artig at du spør! For jeg har jo ikke Sportcab, men Daycab! Visste jo det, men gikk nok litt fort når jeg opprettet tråden.. :wflag:

Min båt er en 87-modell, og det var før Sportscabens tid..

 

Sportscab'en har blanke aluminiumslister rundt vinduene, og dypere v-bunn bl.a. Og nakkestøtte på setene - som jeg nå har på de nye stolene i det minste.. :thumbsup:

 

Her er det også mye morsom info om Draco-modellene: http://dracofan.no/?s=baatene&mod=80.

..og om Draco generelt på http://dracofan.no/

Link to post
Share on other sites

 

Ja, da ble jeg jammen usikker.. Men jeg har i hvert fall 87 modell, sorte lister rundt vinduene, og det var ikke nakkestøtte på stolene som stod i da jeg kjøpte den.. ;)

Link to post
Share on other sites

Jeg legger til noen flere detaljbilder..

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Dimmerplasdering i rundsitteren bak førerstolen var litt tilfeldig, men greit å ha den i nærheten når man kjører, uten å ha den på dashbordet (ville vel ikke blitt særlig pent..).

 

Gassen var heller ikke lenger så prangende etter at stolene kom på plass..

Redigert av ottiss (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Teaken ble også tatt nøye. Kun satt inn med olje. Disse listene er jo stort sett skjermet av kallesjen, og har holdt seg veldig bra.

 

bilde

 

Ellers kan jeg anbefale Sony marine høyttalere! Kjøpt på ebay. Det derre Boss marine man får på Maritim er no fryktelige greier. Billig, men sånn høres de ut også. Legg i en tusenlapp på ebay, så får du kjempelyd!

Redigert av ottiss (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Flott prosjekt. Har du bilder av braketten? Har lyst å bygge min mørebas 7200 om til utenbords også.

Syns ikkje det er skjemmende med en grom påhenger på desse båtane.

Takk:)

 

Her er noen bilder. Har ikke noe godt bilde av de innvendige festene, men stagene er boltet fast ved de gamle motorfestene..

 

bilde

 

bilde

 

bilde

Redigert av ottiss (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Flotte oppgraderinger på denne båten. Men hvordan påvirkes det å få båten opp i plan når motor står så langt ut i fra akterspeilet?

Nå har jeg ikke kjørt denne type båt med innenbords, så har ikke noe å sammenligne med, men den har vært raskt oppe i plan (og har ikke flaps). Blir litt baktung med tre voksne bak og én foran, men det vil vel kanskje gjelde uansett, uten flaps..?

 

Nå har jeg hatt 225hk bakpå, men med dårlig kompresjon over et par år, så usikker på faktisk effekt. Men skal sette på en 175hk i vinter, så spent på hvordan det blir. Kan hende det blir mer behov for flaps da..

Link to post
Share on other sites

Jeg leste et sted, i tillegg til å ha pratet med en Dracomann, at 21-foteren drar godt nytte av flaps da den fort kan bli litt baktung. Så sikkert ikke så dumt. Hva med smart-tabs?

 

På Windyen kan jeg trygt si at flaps hadde gjort seg. Vi kjører skjeldent fort da jeg mener AQ145 er undermotorisert til denne båten. Resultatet er nesa mye opp i været. Er slitsom å kjøre sånn samt at det ser teit ut.

Link to post
Share on other sites

Smart tab har jeg ikke hørt om før, men ser det er noe som bør undersøkes nærmere ja! Ser det er litt kritikk på kvaliteten, men det er jo noen år siden. De har kanskje gjort modifikasjoner i senere tid..? Litt å spare på ebay her også..:)

Link to post
Share on other sites

Smart-Tabs vil antageligvis gi deg en indikasjon på hvordan det vil påvirke båten før man evt velger å investerer i mer sofistikert utstyr. Velger du de bort så er det sikkert noen som vil kjøpe de uansett.

 

Etter å ha lest litt om folks erfaringer i Smart-Tabs-tråden, virker det jo som at produktet virker.

Jeg har båten på Tyrifjorden, og har i liten grad behov for flaps til stabilisering, eller justering i bølger og vind. Det er i hovedsak plan dette skal hjelpe for, og da tenker jeg at Smart-Tabs sikkert gjør nytten, og at justerbare trim-flaps kanskje bli litt "overkill" til mitt bruk. Både med tanke på pris, og ikke minst mer omfattende montering..

 

Bare dette er et produkt som ikke går i stykker etter en-to sesonger så virker dette veldig aktuelt, spesielt med tanke på at jeg går ned på en mindre motor. Jeg får blåse liv i Smart-Tabs-tråden og høre hva slags erfaringer folk har gjort seg i løpet av de siste par årene..

Redigert av ottiss (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå for jo disse litt kritikk for nettopp stabilitet. Men da kjøper man heller ikke Smart-Tabs hvis man er ute etter å rette opp båten sideveis. Sånn er dette kun for å endre planingsterskel og for å få rumpa litt opp når man ligger i plan.

Sånn jeg ser det så er det kun dette som skal til for mange brukere. Billig og enkelt;-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...