Jump to content

Påbudt med septiktank med landtømming i Sverige 2015


KongKing

Recommended Posts

Se etter på dekningskartet over hva som i dag finnes av tømmestasjoner mellom Strømstad og Gøteborg.

 

Hvor mange fritidsbåter på ferie finnes da på denne strekningen i juli?

 

Hver tømming tar ca 10 min. fra man skal legge til, til man er ferdig og neste kan komme. Jeg tømte på tømmestasjon i Strømstad i høstferien, det fungerte kjempefint, men tar litt tid

 

Dette er ikke mulig å gjennomføre.

 

Har lite med å evne eller ikke.

Link to post
Share on other sites

Jeg er enig med deg hanto 1, men jeg har likevel planer om å lage til et arrangement. Det går ut på å ta et nytt hull i tanken med et sugerør ned til bunn av tanken slik det er for tømming via pumpen til sjø. Da blir det kun noen rørdeler, se bilde nummer to, pluss slange til dollboard og tilkobling til avsug der. Dessverre er luftingen på tanken av alt for liten dimensjon, og jeg kommer ikke til toppen av tanken for å sette på grovere lufteslange. Tanken er støpt fast under dørken. Og med plasttank og fare for at tanken skal suges flat, blir dette arangementet kun for å tilfredstille de svenske reglene uten å bli brukt i praksis.

 

bilde

 

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

- men er det særlig risiko for at septiktanken skal suges flat pga for dårlig dimensjonert lufting? Vil ikke bare vakuum i tanken først og fremst resultere i at toalettet suges tomt for vann, før det etter hvert vil virke som "lufting" under sugeprosessen? I hvert fall bør vel dette virke slik dersom toalettpumpa er av typen "manuell belgpumpe"?

Ei elektrisk pumpe/kvern vil kanskje tette bedre og hindre suging fra toalettet?

Redigert av Arvid_A (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis du suger tanken flat så kommer du til på toppen og kan montere grovere lufteslange :giggle:

 

Men hvorfor setter du ikke like gjerne inn en forgrening på slangen som går til pumpe? Da har du mulighet til å suge ren slangen inne i tanken om noen ulumskheter skulle sette seg fast her (skjønt det klarer kanskje pumpen allerede....) Men du slipper et ekstra hull i tanken. Må kanskje sette på en kuleventil mellom forgrening og pumpe slik at du ikke suger sjøvann inn gjennom pumpa når du suger gjennom ventilen på dekk....

Link to post
Share on other sites

Nei, dette skal vistnok være et reelt problem da sugingen kan være svært heftig. Jeg har nettopp fått informasjon fra Due i Båtmagasinet der han sier:

 

"Problemet med å suge flat septiktanker er noe som mange vil få føling med. Eivind Amble skal skrive en betraktning rundt hele drittsaken i desembernummeret"

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Den ekstra luftingen tror jeg ikke jeg vil gå for. Selv om den plasseres høyere enn fotomontasjen, er det ennå langt opp til toppen av tanken, slik at når tanken begynner å bli full, vil det stå septik inn i den. Dessuten vil disse slangene gå over både startbatteriet og torbruksbanken under lokket. Og jeg har "gammeldagse" åpne bly/syrebatterier som må sjekkes en gang i blant for etterfylling av vann.

 

Slik ser det ut i området før jeg har begynt med noe arbeid.

 

bilde

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Tanken på båten min er faktisk utstyrt med vakumventil (amerikansktank), så dette har noen tenkt på for meg. Dersom du er i tvil om kapasiteten på lufterøret burde det være relativt enkelt å montere en enveisventil for luftinnslipping.

 

Jeg regner ellers med å unngå tømming i Sverige, da jeg neppe går lenger inn enn til Strømstad for å harryhandle. Jeg liker meg best langs norskekysten.

 

Når det gjelder utsagn om "alle fritidsbåter" må vel det være litt overdrevet. Mange fritidsbåter, kanskje de fleste(?), har ikke og vil aldri få septiktank ombord. Det er neppe noen som vil forlange at du skal ha septiktank i riben eller i jolla. Det er nok heller en oppdatering av EU-direktivet som sier at alle båter med toilett ombord skal være utstyrt med septiktank med avsug.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Dersom du er i tvil om kapasiteten på lufterøret burde det være relativt enkelt å montere en enveisventil for luftinnslipping.

 

Hvor får jeg tak i en slik ventil? Den må vel monteres på toppen av tanken og ha ganske stor åpning når den er åpen? Og stenge fullstendig i lukket stilling slik at ikke drittlukt slipper ut.

 

Når det gjelder utsagn om "alle fritidsbåter" må vel det være litt overdrevet.

 

Men jeg tror det gjelder for de av oss som ferierer 3, 4 eller 5 uker på svenskekysten. Men vel, det finnes vel fremdeles noen turbåter som slipper dritten rett i sjøen uten tank.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

 

Hvor får jeg tak i en slik ventil? Den må vel monteres på toppen av tanken og ha ganske stor åpning når den er åpen? Og stenge fullstendig i lukket stilling slik at ikke drittlukt slipper ut.

Min er bygget som en integrert del av tanken. Det er en type tallerkenventil som sitter på toppen av tanken. Jeg har sjekket at den ikke slipper ut noe lukt.

 

Jeg tror en fjærbelastet standard tilbakeslagsventil med gummitetning burde virke. Men dersom jeg kjenner deg rett, har du allerede et godt dimensjonert lufterør(?).

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Det er veldig interessant om noen har forslag til hvor en får tak i slik ventil. Jeg ser for meg at undertrykket i tanken kan bli ødeleggende stort hivis utluftingen er for spinkel, og det er den nok alltid, dimensjonert for håndpumping.

Jeg har USA båt med standard koblinger for vacumtømming, MEN utluftingen er spinkel. Dette er ikke noe problem når en har manuelle toalettpumper. De har to jokerventiler med pumpe i mellom. Perfekt undertrykkventil. Men så fort en skifter til elektriske toalett med impellerpumpe er jo også ventilasjon for undertrykk borte.

Link to post
Share on other sites

Takk, Regina III!
Da fikk jeg bekreftet at det ikke burde være noen fare for å suge tanken flat dersom man har manuell toalett-pumpe, selv med dårlig dimensjonert tanklufting. Jeg var inne på dette i et innlegg lenger opp her, men ser nå at jeg ikke klarte å formulere dette godt nok. :blush:

Link to post
Share on other sites

I et manuelt pumpetoalett har man en jokerventil som ganske riktig er en enveisventil fra toalettskål til tank. Den vil følgelig slippe gjennom luft om det blir undertrykk i tanken. MEN det finnes også en "klaffventil" rett før jokerventilen. Hvis du får sug fra tanksiden vil jeg tro at denne suger seg godt fast og tetter. Mulig den gir seg før tanken - men den er ganske kraftig. Det er denne klaffventilen som et Twist'n Lock toalett låser i lukket stilling, men den finnes også på de eldre toalettene. Hvorvidt den er låst eller ikke tror jeg er av underordnet betydning i denne sammenheng da låsingen hindrer tilbakeslag fra tank. Blir det undertrykk i tanken vil den vel bare suges fast på samme måte som Twist'n Lock presser den ned.

Har et bilde av denne klaffventilen på blogginlegget Jabsco Twist'n Lock med tilbakeslag. På skissa som viser alle delene i toalettet er denne klaffventilen merket som nr. 16

Redigert av seilbaaten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Hvor får jeg tak i en slik ventil? Den må vel monteres på toppen av tanken og ha ganske stor åpning når den er åpen? Og stenge fullstendig i lukket stilling slik at ikke drittlukt slipper ut.

 

 

Men jeg tror det gjelder for de av oss som ferierer 3, 4 eller 5 uker på svenskekysten. Men vel, det finnes vel fremdeles noen turbåter som slipper dritten rett i sjøen uten tank.

 

Her: http://www.seatronic.no/toaletter-monteringsutstyr-c-104_151/tilbakeslagsventil-25-p-2159

Link to post
Share on other sites

Om jokerventilen lekker tror jeg ikke betyr noe. Den leder luft (og andre godsaker) fra skål til tank. Men klaffventilen tror jeg kommer til å suge seg godt fast uansett om den lekker eller ikke. Om den har "strukket" seg i "hengslen" slik jeg beskriver i bloggen kan det jo hende at den ikke tetter 100% hvis den suger seg fast - men åpningen blir uansett mikroskopisk i forhold til selv en underdimensjonert lufting.

Skal bli spennende å følge med på folks erfaringer etter hvert - blir nok mange som skal bygge om før neste sesong - meg selv inkludert....

Tror jeg må anskaffe meg desembernummeret av Båtmagasinet som Lars H. henviser til.

Link to post
Share on other sites

Det vil selvsagt være en utfordring med vakuum som benyttes her.. Det kan bli ganske stort om høydeforskjellen fra dekk til tanknivå er stort.. De som har en båt med høyt fribord/dollbord i forhold til tanken vil kunne pååleve et vakuum tilsvarende en veskesøyle "noen meter".. og 1 meter er ca. 0,1bar.. De fleste plastanker vil klappe sammen ved dette undertrykket, og firkantete tanker i tynnplate likeså.. Så god lufting er viktig i dette systemet

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Når både klaffeventil og jokerventil etter en tid (max 1 sesong?) begynner å lekke, vil ikke også en slik enveisventil også begynne å lekke?

Altså slik at jeg i praksis må bytte tre pakninger hvert år i steden for to ?

Vil påstå at det er støtte fare for at ennveisventilen gror fast.

 

har du prøvd med en 1/2 l avløpsåpner stede for å bytte hvert år, skyll rett til havs hvis du kan.

Eller andre råd om tema, er mange av de her.

 

Nå har Finnene hatt påbudet siden 2000 og jeg har ikke lest at det har hvert et problem med flate tanker, mulig de var flinke til å lage stor nok lufting.

.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Mulig du har rett Regina III, men jeg synes det ser ut som om den vil suge seg fast. Tror den løfter seg og slipper godsakene forbi retning tank når det blir vakuum på oversiden når den manuelle pumpa benyttes.

Får studere det litt nøyere neste gang jeg skal bytte pakninger.

Så om du har rett Regina III så bør det ikke være noen som helst grunn til bekymring for oss med manuelle toalett.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...