Jump to content

Påbudt med septiktank med landtømming i Sverige 2015


KongKing

Recommended Posts

Er vel bare å felle inn en slik tømme-stuss på dolbordet det, så er en "lovlig" i Sverige. Hva som er under dolbordet er jo opptil hver og en......

Det er nok liten tvil om at kriminelle og andre som oppfordrer til lovbrudd mener dette.. :nonod:

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Er vel bare å felle inn en slik tømme-stuss på dolbordet det, så er en "lovlig" i Sverige. Hva som er under dolbordet er jo opptil hver og en......

Det er jo ganske meningsløst å lage dekksgjennomføringer bare for syns skyld - og du oppnår ikke noe særlig med dét - dersom jeg har forstått det riktig, sier loven ingenting om at det er ulovlig å bruke båt uten "lovlig" tømmeanordninger - det som derimot er forbudt er å tømme septik til sjø.

Link to post
Share on other sites

Regner selvfølgelig med at alle lovlydige følger loven i Danskefarvann og ikke lar septiken gå i sjøen nærmere enn 12 nm. fra kysten.

Betyr bla, at om man seiler fra Læsø til Skagen er det ett felt på 0.8nm mitt mellom du har lov å tømme.

Mellom Læsø og Sæby har du ikke lov å tømme.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Noen som vet hvor mange tømmestationer det er mellom Strømstad og tja, Lysekil f. eks?

Glad ikke jeg skal ligge i tømmekø i Juli måned :smiley:

 

46 tømmestasjoner Strømstad / Gøteborg den 28 maj 2014, 12:30

https://www.transpor...ningsstationer/

Regner selvfølgelig med at alle lovlydige følger loven i Danskefarvann og ikke lar septiken gå i sjøen nærmere enn 12 nm. fra kysten.

Betyr bla, at om man seiler fra Læsø til Skagen er det ett felt på 0.8nm mitt mellom du har lov å tømme.

Mellom Læsø og Sæby har du ikke lov å tømme.

Hvis jeg ikke har mistet noe, er det 4 mn fra land i Danmark

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Vel, hvis jeg har forstått reglene rikig vil det bli totalforbud å slippe ut kloakk innenfor svensk territorialfarvann. I så henseende vil vel de danske reglene mer ligne de eksisterende norske, ved at det er lov å slippe ut kloakk bare man er over en viss avstand fra land?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Hvor i all verden har jeg lest dette med 12nm da? Sikker på at jeg leste det for ett par år siden.

Her er en eldre oversikt fra 2009. Så kan man tolke det selv. over 35 fot ikke lov å tømme, leser jeg det som.

http://www.noonsite.com/Members/val/R2009-01-16-1

"Denmark

Boats built before 1 January 1980 do not have to have a holding tank and can discharge sewage when 2 nautical miles from the shore. Boats built before 1 January 2000 but after 1 January 1980 which are either less than 10.5m LOA or have a maximum beam of less than 2.8m do not have to have a holding tank and can discharge sewage when 2 nautical miles from the shore.

Boats outside of the above exemptions, including all boats built after 1 January 2000 must have a holding tank that can be emptied through a deck fitting.

Finland
The discharge of untreated sewage is prohibited at a distance of less than 12 nautical miles from the nearest land i.e. within their territorial waters."

Tok med Finland også, siden det der står spesifikt 12nm :yesnod:

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Det kan virke som det er Norge som avvikeren her i Skandinavia, kanskje like greit at også Norge forbyr dette svineriet med å dumpe dritten fritt i sjøen

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

På øya hvor hytta ligger (og hvor det også er et betydelig antall fastboende), går fremdeles den kommunale septiken i rør rett i sjøen. Det har vært snakk om tilkobling til renseanlegg i land i årevis, men så langt er ingenting skjedd i den saken.

Dette er i en Sørlandskommune hvor sikkert de fleste av dere allerede har tatt "morra-badet" i feriene.

Sikkert OT, men det er alltid greit å se ting i proposjoner.

Link to post
Share on other sites

Hvor mange liter i minuttet suger egentlig disse tømmepumpene?

Septikpumpa mi lenser med 19 liter i minuttet. Tømming går går da unna på 3 minutter.

 

Om tømming av tanken med landanlegg gå like fort, + 10 minutter med effektiv til og fralegging ved kai ( og 5 minutter med å kjempe med slangen og lese instruksjon) så kan det fort bli kø. Tenker det blir et artig skue i havnevassenget utenfor tømmestasjonene. 20-30 dritatrengde båter taxer rundt i havna i en frisk bris søndag formiddag og forsøker å holde sin plass i køa.

 

Ser for meg at det kommer til å organiseres med bemannet flytende lektere som legger seg inntil båtene i stedet. -omså kommer de til å tømme tankene mens båtene fortsatt ligger til kai.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er dette så veldig vanskelig å forholde seg til, så trenger man vel ikke reise til Sverige.. Norge er et utmerket ferieland, og her kan en slippe dritten ut hvor man vil og når man vil(med mindre det er regulert i lokale forskrifter)

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Norge er et utmerket ferieland, og her kan en slippe dritten ut hvor man vil og når man vil(med mindre det er regulert i lokale forskrifter)

I tillegg har man i Norge:

* mer liberale alkoholregler

* Billigere diesel

* lavere havneleie

* Billigere kollonialvarer

 

Det blir nok Norge neste år. :yesnod:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jeg har skrevet litt om ISO-standardene på http://www.baatwiki.no/wiki/Septiktank#ISO-standarder - håper det ble riktig.

Det som forvirrer mest er ... "En av anledningarna till att ISO 8099:2000 kom till var att man inte skulle behöva använda sig av adapter mellan båt och sugmunstycke för att reducera utsläppen vid sugning och rengöring av adapter" ... men det er jo en av styrkene med konisk sugestuss ala ISO 4567 - at den passer overalt uten bruk av adapter. Med ISO 8099:2000 sylindrisk skrukobling på sugestasjonen og dekksgjennomføring som er eldre enn 8099:2000 trenger man plutselig adapter, og det blir garantert griseri :nonod: ... eller har jeg misforstått noe?

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I tillegg har man i Norge:

* mer liberale alkoholregler RIKTIG

* Billigere diesel Stort sett riktig, men det finnes faktisk mulighet for billig diesel i Sverige også

* lavere havneleie FEIL

* Billigere kollonialvarer FEIL

 

Det blir nok Norge neste år. :yesnod:

 

Det ville sikkert bli mye triveligere på svenskekysten om arrogante normenn (ta det til seg den som føler det) som ikke vil følge de regler som finnes holder seg hjemme. :flag_sw:

Link to post
Share on other sites

Hvor mange liter i minuttet suger egentlig disse tømmepumpene?

Septikpumpa mi lenser med 19 liter i minuttet. Tømming går går da unna på 3 minutter.

 

 

 

Den i Strømstad tømte 100l på under 15 sek, men som du skriver med tillegging og fralegging, lese instruksjon og skylle skuteside med vann tar dette ca 10.min som jeg skrev tidligere

 

Dette betyr at hver tømmestasjon kan håndtere 6 båter i timen. 46 tømmestasjoner mellom Strømstad og Gøteborg blir ca 240 båter i timen som får tømt.

 

Ser at dette må bli kaos i juli. Her er det kaos fra før også kommer dette i tillegg.

Link to post
Share on other sites

Ja Norge er bra.

Har 300 m grense .

Kan kjøre båt med 0,8++.

Betale en krone mindre for Dieselen.

Betale 200kr mer for literen av Cognac.

Betale 75 kr mer for en vinflaske.

Betale mer i havneavgift enn de som ferdes Syd for Gøteborg.

Dyrere mat.

Rådyre restauranter.

 

Har ikke sett mer en båt på vent i Danmark og Sverige de siste 3 åra ved sugestasjonene.

Så det burde ikke bli et stort problem.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Sitat fra oktoberutgaven av Praktiskt Båtägande:

 

- Måste båten byggas om så båttoan har däckstömning?

"Nej. I lagen finns inget krav på hur en båttoalett skal se ut. Toaletter med direktutsläpp får finnas kvar. Däremot blir det förbjudet att använda dem."

 

- Vem kontrollerar at lagen följs?

"Det är Transportstyrelsen som ska utöva tillsynen. Men varken den myndigheten, Kustbevakningen eller sjöpolisen kommer at ägna sig åt att bevaka fritidsbåtar."

 

 

Det er altså ikke påbudt med septiktank med landtømming i Sverige i 2015.

Redigert av Hank (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I tillegg har man i Norge:

* mer liberale alkoholregler

 

Ikke for alle, for meg i min lille saktegående båt er promilloegrensen 1‰ hos søta bror. Men skal en kjøpe seg en flaske pils, er det enklere i Norge. I Sverige må en på systembolaget for å få noe sterkere enn 3,5%.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

 

Den i Strømstad tømte 100l på under 15 sek, men som du skriver med tillegging og fralegging, lese instruksjon og skylle skuteside med vann tar dette ca 10.min som jeg skrev tidligere

 

 

Det er noen bruker 10 min på å legge til og fra kommer nok av manglende kompetanse hos båtføreren . Det samme gjelder at en må lese bruksanvisningen hver gang man skal bruke tømmestasjonen..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

At det går 7- 10 minutter fra en båt fjerner munnstykket til neste har det på plass, tror jeg en må regne med.

Er som regel ikke vente kai på disse plassene og de ligger ofte knotete til. Slik at båt no 1, må være godt klar av kai før neste kan manøvrere inn.

Er bare å se på tidsbruken for marinaer for fuel. Selv om det der oftest er bedre plass en på septik tømme stationene. Tiden går.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...