Jump to content

Påbudt med septiktank med landtømming i Sverige 2015


KongKing

Recommended Posts

Fra artikkelen i første innlegg i tråden: ".. Det er ca. 58.000 svenske fritidsbåter som må bygges om i vinter før de kan brukes neste år. 30.000 av dem har septiktank, men ikke sugestuss av ISO 8099-standard ombord (mange har sugestuss etter ISO 4567-standard, men den passer ikke), og ca. 28.000 fritidsbåter har ikke septiktank i det hele tatt..."

 

Hvordan ser egentlig sugestuss ISO 8099-standard ut? (den som er lovlig i Sverige)? Er dette også gjeldende standard på tømmestasjoner i Norge? Noen som kan vise denne med foto eller link?

 

Og, hvordan ser ISO 4567-standard ut (som tydeligvis mange har, men som ikke kan brukes)? Noen som har foto?

 

Jeg har opplegg for septiktømming i båten, men den er aldri brukt da det er dårlig med tømmestasjoner i områdene hvor vi normalt ferdes. Jeg antar at miljøsamvittigheten ikke skal ha meg til å brenne 250-300 liter diesel til nærmeste by med tømmestasjon for å dumpe 30 liter miljøvennlig septik på lovlig vis etter helgeturen?

Redigert av Tilde (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg googlet litt, og det viser seg at ISO 8099 beskriver ikke bare sugestussen, men hele septiktanksystemet, krav til synlighet når 3/4 fylling passeres, krav til maks. helling og krav til lufting. Til og med undertrykksproblemet er beskrevet. Det viser seg, til og med, at 80% av eksisterende tømmestasjoner i Sverige idag ikke er tilpasset ISO 8099:2000, men den gamle (og utgåtte) ISO 4567. Se her.

 

Dette blir spennende ... :pray:

Redigert av Bonus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette er jo grei informasjon..

 

Ventilationsledningen ska tåla ett undertryck av 50 kPa (5 m vattenpelare). Tanken ska tåla ett undertryck av 20 kPa. Hela systemet ska tåla ett övertryck av 20 kPa.

 

Det er nok ikke mange tanker som tåler undertrykk på 0,2 bar.. Så her er det bare å lage ny tank med avstivninger som gjør at den tåler undertrykket...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Så det betyr I praksis at med en splitter ny båt med dagens "kjente" standard så må man bygge om.

 

Så skriver de at de ikke vil tillate adapter pga av at disse må vaskes, og de er redd før søl. Det blir vel ikke mer søl I havnen av at jeg vasker et barn I baken og slipper ut vaskevannet, enn fra et adapter

 

Her omgir vi oss av masse forskjellig farlig avfall som bunnstoff, olje og diselsøl fra motorer og så henger man seg opp I verdens mest naturlig ting som egentlig er en naturlig del av naturen.

 

Og alt dette er Transpostyrelsen klar over, og allikevel innfører de et påbud nå. Hva med å gjøre hjemmeleksen sin først, og så innføre påbud som fungerer I praksis

Link to post
Share on other sites

8099 har vært i mange år den, og ikke noe nytt.. Det er i praksis en vanlig dekksgjennomføring av kjent type

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Da har jeg studert litt hvordan denne manuelle pumpa fungerer (https://www.youtube.com/watch?v=BnQq4d-NmkE). Ser at jeg må krype til korset og erkjenne at jeg har tatt feil. :blush:

Om man sørger for at pumpehåndtaket ikke står helt nedtrykket og låst så vil klaffventilen åpne seg om det blir vakuum i tanken. Kjenner at jeg da er litt mer beroliget hva lufting angår, men kommer nok til å ha hjertet i halsen første gang det skal tømmes på pumpestasjon etter ombygging. Tviler på at min tank vil tåle et undertrykk på 0,2 bar

Link to post
Share on other sites

8099 har vært i mange år den, og ikke noe nytt.. Det er i praksis en vanlig dekksgjennomføring av kjent type

 

Det er mulig at en en gjennomføring for dritt er "vanlig" og "kjent type" for noen, men ikke for meg. Dersom jeg virkelig gidder å lage til et tømmesystem til land, hadde det vært greit å vite hvor en får kjøpt noe slikt, - her i landet. Og for de som allerede har et arrangement for slik tømming til land der de dytter den koniske stussen ned i hullet, vil det fungere i Sverige med sylindrisk stuss som det skal være etter ISO 8099 standarden?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Her er bilder av 4567 og 8099 dekk forskruinger:

 

4567:

bilde

 

 

8099:

bilde

 

For å være helt tydelig; Betyr det nye direktivet i Sverige at godkjente tømmestasjoner skal ha en sylindrisk metall-tømmemunnstykke som skrues sammen med 8099 dekk-tømmestussen, og ikke en (4567) gummikon som de fleste av tømmestasjonene jeg frekventerer idag har?

Redigert av Bonus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Og da spør jeg litt motsatt: Dersom en har en "svensk" tømmestuss av ISO 8099, vil den fungere her hjemme med konisk stuss på sugeslangen?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

De som har nyere Bavaria med sugestuss i dekk, tilfredsstiller selvsagt ISO 8099 og dermed vil de være velkommen i Konungariket Sverige etter 1. april 2015

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

... Dersom en har en "svensk" tømmestuss av ISO 8099, vil den fungere her hjemme med konisk stuss på sugeslangen?

 

Jeg har ISO 8099 tømmestuss idag, og den fungerer helt fint med koniske gummistusser som finnes på de tømmestasjoner som jeg bruker idag. F.eks. Fuglevik Marina syd for Moss.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror en fjærbelastet standard tilbakeslagsventil med gummitetning burde virke. Men dersom jeg kjenner deg rett, har du allerede et godt dimensjonert lufterør(?).

Nei, han har innrømmet i flere innlegg at eget anlegg ikke står helt i samsvar med egne synspunkter på hvordan et godt septiksystem skal være :-)

Link to post
Share on other sites

Ja da, ja da. Jeg har innrømmet det, selv etter mine lange "belærende" tirader om grov dimensjon på luftingen. :saint: Problemet er at jeg ikke kommer til der luftingen går ut av tanken, og det er ikke noe annet fornuftig sted å sette på bedre lufting. Hadde det vært mulig, hadde jeg gjort det for lenge siden, helt uavhengig av tømmesystem, men for å få luft til tanken slik at det ikke dannes så mye drittlukt.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

ISO 8099 er en harmonisert standard, så jeg vil tro den blir benyttet av båtbyggerne..ISO 4567 er etter som jeg kan lese trukket tilbake ref iso.org

 

ISO 8099

ISO 4567

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Har jeg forstått dette riktig?

  • Tømmestasjoner av "gammel" type (type ISO-4567) har konisk gummistuss som passer på alt av dekksgjennomføringer som har omtrentlig riktig diameter, inkludert nye (ISO-8099) gjennomføringer.
  • Tømmestasjoner av ny type (ISO-8099) har sugestuss som skal skrus på dekksgjennomføringen.
  • Dersom dekksgjennomføringen ikke har riktig diameter og riktig gjenger, får man ikke tømt på en ISO-8099-stasjon, uten noe slags form for adapter.
  • Tømmestasjoner av type ISO-4567 er veldig utbredt i dag (80% i Sverige, enda høyere i Norge), men skal gradvis fases ut til fordel for ISO-8099.
  • Dersom man har ISO-4567-dekksgjennomføring, bør man vurdere å bytte den ut med en ISO-8099-gjennomføring. Særlig dersom man planlegger fremtidige ferieturer til Sverige med såpass stor lengde at man risikerer full septiktank. (i allefall dersom man har en plan om å holde seg til lover og regler).
Link to post
Share on other sites

ISO 8099 er en harmonisert standard, så jeg vil tro den blir benyttet av båtbyggerne..ISO 4567 er etter som jeg kan lese trukket tilbake ref iso.org

 

ISO 8099

ISO 4567

ISO 4567 kan også kjøpes i norsk språkdrakt fra standard norge for to hundrelapper.

 

Jeg synes det er veldig dumt at man faktisk er nødt til å betale for å kunne orientere seg om hvilke standarder som gjelder - særlig når det er snakk om lovpålagte standarder. 200 kroner er sant nok et insignifikant beløp for en etablert bedrift som produserer båter i stort volum, men for oss lekfolk som bare er "litt nysgjerrig" er det helt uaktuelt å betale. Finnes det noen sammendrag der ute på nett som er gratis tilgjengelig? (jeg ser at transportstyrelsen har en kort oppsummering av ISO 8099 - men ISO 4567 har jeg så langt ikke greid å google opp noe særlig om).

Link to post
Share on other sites

Nyere stasjoner i Danmark har ISO8090 som skrus ned og de hadde overgang med kon. De gamle har kon.

 

et knippe

https://www.google.no/search?q=DECK+PLATE+FOR+WASTE+WATER&rlz=1C1GGGE___NO511NO511&es_sm=122&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=H85HVOH8M6GfygPavIDgDA&ved=0CC8Q7Ak&biw=1437&bih=858

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...