Jump to content

Påbudt med septiktank med landtømming i Sverige 2015


KongKing

Recommended Posts

230v-utgaven av Cindarella'en min brant til slutt opp.

 

Den fungerte fint først, da det var maisplastposer som ble brukt. Etter at noen hadde hatt branntilløp som følge av at spjeldet limte seg fast pga smeltet plastpose ble det byttet til papirposer. Da startet problemene. Papir lager utrolig mye mer sot enn plast. Soten satte seg fast i katalysatoren, førte til nedsotet pipe, alt var bare tragisk i toalettrommet, og til slutt førte sot på elektronikken til at hele greia tok fyr. Cindarella var kjapt ute med å ta med seg bevismaterialet og levere en ny, men den ble mindre brukt og hadde også problemer, ble etterhvert erstattet med et simpelt bøttedo ("humanure"-modellen).

Link to post
Share on other sites

For å slippe å vaske drit som setter seg fast på tørre flater (blir ikke skyllet vekk med vann som i vanlige do). Driter man i posen holdes doen ren under dobesøksprosessen og posen slippes ned i brennkammeret uten skittrenner når man trykker på knappen. Egentlig genialt opplegg, men klart, det medfører jo at man må ha slike poser, noe som ikke er gratis :wink:

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

. Pris på en Cinderella til hytte i dag ligger vel på ca 30 båtpenger.

Nja, ikke riktig så galt. Jeg betalte 24K for 14d siden. I hyttegrenda vår, som består av en 12-15 hytter, har så godt som samtlige installert Cinderella. Har ikke hørt et ondt ord om Den enda. Tvert om, bare godord.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Var borti noe liknende på en hytte i telemark i sommer. Om det var en Cinderella eller en annen type skal være usagt. Men fikk inntrykk av at hele uniten var i en del, litt nedsenket, snau meter fra bunn opp til sete, litt voulumiøst ca. samme bredde/dybde fra sete og ned, kan det stemme?

Ikke at jeg står først i køen for å installere i båt, men muligens ett product for fremtiden også i båt?

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

En kamerat kjøpte en til hytta som går på gass. Han har osgå bare godord og si om denne forbrennings doen. Eneste minuset er noe viftestøy fra forbrenningen i ca 20min etter bruk.

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

En får vel også kjøpt piller en kan putte inn i kroppen om nøden til å legge kabler blir for stort, en venter da 3-4 dager til en kommer til land :lol: Urin er vel kun næring ikke minst løser opp forstoppelser i rør opplegget, dog litt avhengig av hva en har drukket :giggle:

 

Ellers har vi jo disse hundeposene, burde være enkelt å samle opp i en bøtte frem til en kommer til en Narvesen kiosk med bøtter merket Diplom is stående utenfor :lol:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Du hakke sett vommen min CB, å beholde kabler innvorters i 3-4 dagerer ikke tema. :lipseal:

 

Fra min side var det kun å hive ut en ide over hva som kunne være en mulighet litt frem i tid.

For 20 år siden gravde alle på hytter ned dritten sin helt inn til nabogrensen eller hadde utedass som rant rett ut i grunnen. Det er det kun ett fåtall som gjør i dag.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

... Urin er vel kun næring ikke minst løser opp forstoppelser i rør opplegget, dog litt avhengig av hva en har drukket .

...

 

https://www.transportstyrelsen.se/sv/Press/Debattartiklar1/Hog-tid-att-forbereda-for-toalettavfall-i-bathamnar/?transportarea=All

 

"Som jämförelse kan nämnas att enbart mängden urin en människa producerar under ett dygn ger näring åt ett helt kilo alger."

Link to post
Share on other sites

Mye forvirring ja, og pr nå er det 3000 "hits" på denne tråden, hvor de fleste sannsynligvis er "gjengangere". Hvor mange har egentlig lest tråden?

... for ikke å si, hvor mange innlegg må man ikke bla seg igjennom før man finner ut av det man ønsker å finne ut av! Det var også en av motivasjonene mine bak båtwiki-prosjektet. Det retter seg først og fremst mot norske forhold, så svensk toalettømmeforbud har inntil nå bare vært nevnt med en linje ... men siden det er såpass mange som lurer på dette har jeg lagt til en seksjon i septikartikkelen: http://www.baatwiki.no/wiki/Septiktank#Sverige

Link to post
Share on other sites

Er dette eller dette noe alternativ?

Ref https://humanurehandbook.com/humanure_toilet.html er en simpel bøtteanordning godt nok, så lenge man har nok sagflis å blande inn - men klart, det blir noe mer avfall å drasse med seg (sammenlignet med natureshead/airhead hvor urin havner på separat tank og kan tømmes enkelt). Man må også jobbe litt for å få en bøtteordning velte- og krengesikker.

 

Det jeg lurer på er om det er lov å selge nye, fabrikkprodusere båter med slike toaletter - selv om de utvilsomt er langt mer miljøvennlig, så tilfredstiller de ikke ISO-8099:2000? (Det er et problem med lover og regler og kvalitetsstandarder generelt sett - det blir ofte vanskelig å tenke utenfor boksen).

 

(for min del - det hadde absolutt vært et alternativ dersom båten hadde kommet med en slik løsning. Å reinstallere toalettsystem er imidlertid ikke en prioritert ting. Det er også greit å ha "porselensstandard" ifht gjester etc).

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

I følge tråder på sailnet så tømmer et par som bruker båten mye en slik komposdass en gang i sesongen. Pisset må tømmes ofte.

 

En stor fordel er null lukt og null strømbruk (uten vifte i antrekket). Men i Norden kan lav temperatur om vinteren være en utfordring mtp kompostering.

 

Har tro på dette konseptet.

Link to post
Share on other sites

Jeg fant, jeg fant!

 

http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2012-05-30-488

 

§ 10.Forbud mot utslipp av kloakk, vaskevann og lignende i norsk farvann

Det er forbudt å slippe ut kloakk, vaskevann og lignende i vassdrag.

Det er forbudt å slippe ut kloakk i norsk sjøområde nærmere enn 300 meter fra fastland og øyer. Forbudet gjelder ikke for skip og flyttbare innretninger som bruker kloakkrenseanlegg som oppfyller kravene i MARPOL regel IV/9.1.

(...)

 

Og den som her belærer oss om at vi plikter å kjenne til og sette oss inn i gjeldende lover og bestemmelser burde også allerede ha kjent til dette . . . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Og så var det dette med å hakke på, hovere eller slenge dritt overfor andre på forumet! Ta deg sammen man!

 

Men har du noen tanker om hvordan dette nye systemet med kontroll av anlegget for tømming av septik i Sverige skal foregå?

Er du oppegående og belest og i tillegg kanskje kommer fra et hjem med møbler, så kanskje du har noen tanker om det?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hulda er fra et møblert hjem. I utgangspunktet. Vi bør ikke få det slik at om noen finner en vettug informasjon så skal andre bruke dette som et verktøy for å banke andre med. Det blir lavmål. Nok om det. Nå har en gang KingKong og Lars H. satt denne ballen i bevegelse. Med rødmende skam må jeg bekjenne at jeg aldri har tøm septiken i en naturhavn, heller ikke har jeg noen gang benyttet en sugestasjon for septik. Men systemet for å suge opp septiken fra båten er montert, for lengen siden. Og på dekk ser det slik ut:

septik.jpg

 

Så da formoder jeg at noen her kan fortelle meg hvilken standard denne gjennomføring har. For det står ikke stemplet på dingsen.

Jeg har vært en tur nede på båten i dag. I Strömstad har man to sugestasjoner. Den ene sterkt automatiserte befinner seg blant flytebryggene i Kebalviken. Her er det også lagt ut ferskvann, der krana er merket 'Ikke Drikkevann' (på svensk, dette er oversatt) med krigstyper. Altså det er ingen grunn til ikke å la være å bruke systemet.

sug_manuell.jpg

sam_1471.jpg

 

Men saken er altså: Hvilken standard har gjennomføringen min??????????????

Link to post
Share on other sites

Ihht ISO-8099 er det et krav at lokket skal være merket med symbol for septiktømming. Det er selvfølgelig mulig at gjennomføringen er av eldre standard (ISO-4567), men jeg setter mine fem cents på at det er en ny (ISO-8099) gjennomføring.

 

Pumpa som er vist, er (så vidt jeg kan skjønne) av ISO-4567-standard, og passer nesten uansett hva slags gjennomføring du har på båten.u

Link to post
Share on other sites

......

Og til de som slenger dritt! Her snakker vi om å samle driten i svenske tanker! :giggle:

 

Drittslengingen får nok en annen piip når det går opp for de at MÅ levere noe for å få noe.

 

En hittil dårlig kjent regel sier at det skal innføres septikpant på all mat kjøpt i Sverige.

Pantbeløpet får man tilbake via kloakkavgiften i Sverige.

Evt via sugtømmingsstasjonene for de som besøker landet.

 

På denne måten vil myndighetene sikre at septik leveres der det hører hjemme.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Bare en liten oppdatering. Var nede på Hulda i forrige uke. Sjekket opp dekksgjennomføringen avbildet i # 168. Den holder ISO-8099:2000. Så trolig er det OK for de som måtte ha dette merket på lokket til gjennomføringen. Denne gjennomføringen kjøpte jeg på overskuddsmarkedet avholdt på Orust i fb m/Öppna Varv for mange år siden for SEK 10.

Link to post
Share on other sites

Ikke overraskende at dette kommer. men han sliter med argumentene.

 

Hva får han til å tro at de som ikke gidder å ta seg bryet seg om følge 300 meters regelen i dag, skal gidde å følge påbudet om å dra inn til

en tømmestasjon for å tømme dritten i morgen?

Dette er og blir toskete symbolpolitikk som har liten eller ingen effekt.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...