Jump to content

Påbudt med septiktank med landtømming i Sverige 2015


KongKing

Recommended Posts

Det er vel forskjellige rutiner på forskjellige steder. Jeg er best kjent i Strömstad. Den flytende sugestasjonen i Kebalviken ble i fjor tatt på land for vinteren. Stasjonen i Strömstad havn fryser igjen, ingen isbryting. Og så vidt jeg vet er det da ingen septiktømming før man eventuelt kommer ut på Koster eller syd til Havstensund. Den permanente stasjonen i Strömstad går inn på kloakknettet så vidt jeg har fått med meg.

 

Jeg formoder at loven om septiktømming i Sverige ikke gjelder om vinteren.

Link to post
Share on other sites

Det er jo faktisk et betimelig spørsmål i denne debatten. Det virker som myndighetene antar at ingen

er på fjorden i vinterhalvåret, og tømming derfor ikke er nødvendig. Men fler og fler båtfolk forlenger nå

sesongen til også gjelde vinterhalvåret.

Her i indre Oslofjord blir ihvertfall tømmestasjonene stengt fra Oktober til April av Oslo , Asker og Bærum Kommune.

Nesodden har vært litt trege med å stenge, så den går enda enn så lenge.

Link to post
Share on other sites

Hørte denne saken på radio på fredag. Et annet argument havnesjefen i Arendal kom med da, var at vi kunne risikere at vi på grunn av de nye reglene i Sverige ville vi oppleve at mange kom til å tømme septikken sin i Sørlandsskjæregården før de dro over til Sverige.

 

Han tror også at mange kommer til å tømme septikken der de ligger. Han om det. Jeg tror ikke det er så mange som gidder "å drite i eget reir". Ei heller tror jeg det så mange som orker å bli" tatt med buksa nede" av nabobåten.

 

Virker ikke som denne havnesjefen har vært så veldig mye på båttur.

Link to post
Share on other sites

 

Jeg formoder at loven om septiktømming i Sverige ikke gjelder om vinteren.

Det gjelder ikke denne vinteren, men gjelder nok neste vinter. Hvis jeg forstod det riktig er marinaer og gjestehavner forpliktet til å stille opp med sug - jeg regner med at de dermed også er forpliktet til å holde utstyret åpent vinterstid, såfremt de har vinteråpent. Det medfører vel varmekabler. Om miljøregnskapet går i pluss med vinteråpne sugepumper er kanskje et åpent spørsmål.

Link to post
Share on other sites

 

Jeg formoder at loven om septiktømming i Sverige ikke gjelder om vinteren.

Det gjelder ikke denne vinteren, men gjelder nok neste vinter. Hvis jeg forstod det riktig er marinaer og gjestehavner forpliktet til å stille opp med sug - jeg regner med at de dermed også er forpliktet til å holde utstyret åpent vinterstid, såfremt de har vinteråpent. Det medfører vel varmekabler. Om miljøregnskapet går i pluss med vinteråpne sugepumper er kanskje et åpent spørsmål.

Link to post
Share on other sites

Hva er egentlig septik ?

 

Når jeg forlater skuta etter endt tur, pleier jeg fylle tanken med vann, som forebygging mot at den skal gro igjen.

 

Neste tur slipper jeg da ut dette 'septikktank vannet' når jeg er godt utpå.

Dette vannet ser jeg ofte i kjølvvannet har septikpartikler i seg, som forventet for det er er jo for å bli kvitt dette at jeg holder på med dette.

Må svenskene nå til neste år innom tømmestasjon for å kvitte seg med denslags også ?

Eller hvis de bare bruker potta til bimmeli bimm men drar på land for bommelibom. kan de slippe ut septikken lovlig da ?

Hvor går egentlig grensen ?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Hva er egentlig septik ?

 

Når jeg forlater skuta etter endt tur, pleier jeg fylle tanken med vann, som forebygging mot at den skal gro igjen.

 

Neste tur slipper jeg da ut dette 'septiktank vannet' når jeg er godt utpå.

Dette vannet ser jeg ofte i kjølvvannet har septikpartikler i seg, som forventet for det er er jo for å bli kvitt dette at jeg holder på med dette.

Må svenskene nå til neste år innom tømmestasjon for å kvitte seg med denslags også ?

Ihht loven ... ja, det er definert som septik. Du ville neppe sluppet det ut i hjemmehavna eller i en uthavn med mange badegjester, men ellers er vel "problemet" helt marginalt ...

 

Eller hvis de bare bruker potta til bimmeli bimm men drar på land for bommelibom. kan de slippe ut septiken lovlig da ?

Hvor går egentlig grensen ?

Ihht loven er dette også septik, selv om tanken skulle være helt fri for bommelibom.

 

Urin (uten dopapir) er ikke på langt nær like ekkelt eller helsefarlig som bommelibom mtp badevannskvalitet, men den offisielle begrunnelsen for det svenske utslippsforbudet er å redusere fosforutslippene, og da må også bimmelibim parkeres på land.

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Hej

Det är nog bäst att du mäter på anslutningen först. Jag är tveksam till att 51 mm räcker, gängerna är 1 1/2" invändigt vilket är 45 mm borde vara mer än 3mm gods inkl gänga. Här finns en del tips när det gäller montering av toatank. http://www.vastkustkretsen.se/pmwiki/uploads/Batteknik/TEK-halltankmaj2014.pdf

 

Hälsningar Ove

Link to post
Share on other sites

 

Av nysgjerrighet, du har vel kanskje uttak allerede klart på septiktanken?

 

Skyvelæret stoppet på 49mm, så 51 er sikker bankers. Det er 3 uttak, ja. 2 i bruk, så klart, så vil jo tro at den 3. er waste.(lengst akter) Den må kappes åpen, for er støpt igjen i syrefast som resten av tanken. Den er øverst på tanken, men det går vel rør ned i bunn, da ?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...