Jump to content

Påbudt med septiktank med landtømming i Sverige 2015


KongKing

Recommended Posts

Tror sammenligningen med drivstofffylling er en dårlig målestokk, da septik som regel må tømmes mye oftere enn diesel må fylles. Med 755 liter diesel har jeg en stund når båten går i feriemodus, men septikken holder kanskje 2 dager når hele familien er ombord.

 

Hvis dette regnestykket gjelder sånn omtrentlig for andre også, betyr det at gjennomsnittet av båtene på svenskekysten i juli må innom en tømmestasjon hver 2. dag. Fram med kalkulatoren for den som vil regne på dokøen....

Link to post
Share on other sites

Og i tillegg til å suge tanken tom, noe som tydeligvis vil gå fort for meg med en 40 - 50 liters tank, akter jeg å fortsette slik jeg nå gjør ved tømming til sjø, - nemlig å fylle tanken med vann og tømme igjen. Og det tar tid enten jeg flusher via dassen, eller ved en tømmestasjon ved å skru løs sugeslangen, fylle vann fra slange og så koble til og suge igjen. Og det å legge til og legge fra, er ikke alltid like enkelt ved frisk vind med en Saga 27 med rett aksling, ikke baugpropell og en båt som svinger den vei den selv og vær og vind bestemmer ved bakking.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Tror sammenligningen med drivstofffylling er en dårlig målestokk, da septik som regel må tømmes mye oftere enn diesel må fylles.

 

Hvis dette regnestykket gjelder sånn omtrentlig for andre også, betyr det at gjennomsnittet av båtene på svenskekysten i juli må innom en tømmestasjon hver 2. dag. Fram med kalkulatoren for den som vil regne på dokøen....

 

Sammenlikningen med Diesel køen var ment som en illustration på hvor lang tid det tar fra en båt er ferdig med å tømme/fylle. til neste kan starte. Alså dødtid mellom fylling/tømmingene.

Var en med sydvest som mente at 10 minutter fra en båt var ferdig til neste kunne starte, tydet på dårlige og uerfarne båtførere.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Om tømming av tanken med landanlegg gå like fort, + 10 minutter med effektiv til og fralegging ved kai ( og 5 minutter med å kjempe med slangen og lese instruksjon) så kan det fort bli kø. Tenker det blir et artig skue i havnevassenget utenfor tømmestasjonene. 20-30 dritatrengde båter taxer rundt i havna i en frisk bris søndag formiddag og forsøker å holde sin plass i køa.

 

Ser for meg at det kommer til å organiseres med bemannet flytende lektere som legger seg inntil båtene i stedet. -omså kommer de til å tømme tankene mens båtene fortsatt ligger til kai.

 

Jeg har blitt fortalt av andre her på forumet at dette ikke er noe problem siden flertallet av båter ikke har toalett ombord og storparten av de øvrige båtene ligger fortøyd i sin hjemmehavn! :giggle:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Og så må en faktisk ikke glemme at det ER mange uerfarne båtførere på sjøen! De må få noe tid på seg til å lære. En er ikke "verdensmester" så snart en har satt seg i en båt. Dette opplegget med å tømme via slange til land gjør meg bare enda mer sikker på at jeg aldri skal ta båtferie i fellesferien.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

 

Sammenlikningen med Diesel køen var ment som en illustration på hvor lang tid det tar fra en båt er ferdig med å tømme/fylle. til neste kan starte. Alså dødtid mellom fylling/tømmingene...

 

"Dårlige og uerfarne båtførere" har vi vel alle vært en gang og de har vel krav på sin tiltrengte plass i dokøen de som alle andre. Uansett tid ...

 

Forstod din sammenligning og er enig i den, Mariell.

Ville bare legge til at de fleste nok har et "dasstømmebehov" betydelig oftere enn fylling av diesel.

Sånn sett vil nok køen på tømmestasjonene uansett bli større enn ved dieselpumpa.

 

Skal bli artig å se hvordan man løser dette.

Blir det aktive kontroller og hyppig bøtelegging fordi man ikke har den rette stussen på skutesida,

regner jeg med at Bohuslen raskt vil merke manko på norsk kronasje.

Da får vi etterhvert se om det tross alt er norske oljesmurte cash eller dritten som styrer :lol:

Link to post
Share on other sites

 

"Dårlige og uerfarne båtførere" har vi vel alle vært en gang og de har vel krav på sin tiltrengte plass i dokøen de som alle andre. Uansett tid ...

 

Forstod din sammenligning og er enig i den, Mariell.

Ville bare legge til at de fleste nok har et "dasstømmebehov" betydelig oftere enn fylling av diesel.

Sånn sett vil nok køen på tømmestasjonene uansett bli større enn ved dieselpumpa.

 

 

Der er vi enige Tide. Fyller vanligvis noe diesel en gang gang i året. Fulle dieseltanker er det lenge siden jeg hadde. (2x600ltr) Septikken på 100ltr har behov for tømming langt oftere.

Bygge om opplegget i båten til 1200 ltr septik og 2x100 ltr Diesel tanker? :thumbsup: 200ltr holder i drøye175 nm i 7kn. for meg.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Hvor er 300 meters grensen definert i lovform? Link til loven eller forskriften på lovdata rekker.. :smiley:

 

Jeg er klar over lokale regler de har jeg kontroll på, men det jeg etterspør er den "nasjonale" loven eller forskriften som definerer dette med 300 meter som generell lov

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Forurensningloven sier selvsagt ingenting om tømming 300 fra land..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

§ IKKE DET.

 

23-2.Strengere eller lempeligere krav ved forskrift

Kommuner kan fastsette andre krav for utslipp av kloakk eller gråvann enn det som følger av forskrift 30. mai 2012 nr. 488 om miljømessig sikkerhet for skip og flyttbare innretninger. Adgangen er begrenset til skip som ikke er sertifisert for internasjonal fart og som enten har bruttotonnasje 400 eller mer, eller som er sertifisert til å føre mer enn 15 personer.

Strengere krav skal vurderes opp mot blant annet tilgjengeligheten av tilfredsstillende mottaksanlegg for kloakk.

En grundig vurdering av de miljømessige konsekvensene skal foretas før lempeligere krav kan vedtas.

Den enkelte kommune skal som ledd i utarbeidelsen av forskrift etter denne bestemmelsen ta kontakt med andre kommuner med sikte på samarbeid om felles løsninger for større områder for utslipp i vassdrag eller sjøområder innenfor 300 meter fra fastland og øyer.

0 Endret ved forskrift 4 juni 2012 nr. 489 (i kraft 1 juli 2012, tidligere § 23-6).
§ 23-3 - § 23-5.(Opphevet 1 juli 2012 ved forskrift 4 juni 2012 nr. 489.)
§ 23-7 - § 23-13.(Opphevet 1 juli 2012 ved forskrift 4 juni 2012 nr. 489.)
FOR-2001-11-22-1701
FOR-2000-12-18-1628

Forskrift om utslipp fra båttoalett, Vestby

 

FOR-2002-03-21-1861

Forskr. om forbud mot kloakk fra skip, Brønnøy

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Den der med Vestby (Son havn) er litt artig. Tok forholdet vedr. tømmestasjonen opp med forrige havnesjef. Det var gitt to muligheter. Kode til tømmestasjonens dør ble oppgitt om du hadde betalt gjesteavgift. Båter som lå fast ved kommunalt bryggeanlegg hadde adgang gjennom innbetalt kommunal bryggeleie. Vi som lå i privat havn måtte løse gjesteavgift for å få adgang. Formodentlig har dette endret seg.

 

Jeg kan ikke si at jeg noen gang har sett kødannelser ved tømmeanlegget. Når jeg tenker etter, så har jeg vel ikke sett noen tømme der i det hele tatt. Men jeg har ikke lenger båt i Son, jeg bare bor der.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Poenget er at det ikke finnes noe generell 300 meteres i regel i Norge, selv om mange uvitende hevder dette finnes i dag.. .Men like fult så er det lov å tømme septiktanken i havnen om man ønsker det, det er ikke noe generelt lovpålagt krav om at en må 300m til havs for denne operasjonen (gjelder der hvor dette ikke er regulert av lokale bestemmelser).

 

Sett fra dette synspunktet så er loven i Sverige, Finland og Danmark meget fornuftig her. Det at en pålegges å ha systemer på plass i båten for å kunne foreta tømming via landanlegg som kommunene er pålagt å legge tilrette for i henhold til forurensningsloven.. Så vidt meg bekjent er det er ingen oppegående mennesker som vil være negativ til at septiktømming innenfor 12nm grensen blir forbudt.

 

Hadde vi ikke hatt forbedringsmål i samfunnet så hadde det fremdeles vært tillatt å for alle å slippe all kloakk ut i sjøen, både næring, bolig osv.. Det er en lang vei å gå før vi er i mål, men med små steg i riktig retning så kommer er fremover.. Det vil alltid være noen som er negative til forbedringer og passivt motarbeide de, men det er stort sett bare gretne, sure, gamle gubber, og grinete kjerringer som er det

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

 

Jeg kan ikke si at jeg noen gang har sett kødannelser ved tømmeanlegget. Når jeg tenker etter, så har jeg vel ikke sett noen tømme der i det hele tatt. Men jeg har ikke lenger båt i Son, jeg bare bor der.

 

Tilbringer noen sommeruker, og vel så det, i en liten sørlandsby, Lillesand, og der vet ikke havnevakten hvordan septiktømmingen fungerer for de ser aldri at noen bruker den.

Som jeg forstår loven referert til så er det lov å tømme innenfor 300 meter såfremt dersom og i fall ikke den angjeldende kommune har et forbud mot det.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

§ IKKE DET.

Men linken tok du ikke med: http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2004-06-01-931/KAPITTEL_7#KAPITTEL_7

 

"Forskrift om begrensning av forurensning (forurensningsforskriften)", "Del 6. Forurensning til vassdrag og det marine miljø fra skipsfart og andre aktiviteter", "Kapittel 23. Hindring av forurensning ved kloakkutslipp fra skip".

Link to post
Share on other sites

Hadde vi ikke hatt forbedringsmål i samfunnet så hadde det fremdeles vært tillatt å for alle å slippe all kloakk ut i sjøen, både næring, bolig osv.. Det er en lang vei å gå før vi er i mål, men med små steg i riktig retning så kommer er fremover.. Det vil alltid være noen som er negative til forbedringer og passivt motarbeide de, men det er stort sett bare gretne, sure, gamle gubber, og grinete kjerringer som er det

 

Det noen av oss stiller spørsmål ved er om intensjonene er praktiserbare med hensyn til antall tømmestasjoner, hvordan disse er organisert, lokalisert, osv i forhold til det antall båter som vil være henvist til å bruke disse i juni, juli og august hvert år.

 

Så kommer de tekniske bestemmelsene, hvor til og med nerdene (i positiv betydning!) her på Båtplassene sliter med å finne ut av hva og hvilke standarder som gjelder.

Hvordan gjelder standarden? ISO 8099 beskriver krav til hele septikanlegget, men gjelder standarden nå bare en stuss? Hvordan er gjeldende regler? Hvilket utstyr som passer hvor? Hvilke investeringer må gjøres med båten for å kunne oppholde seg lovlig i svenske farvann? Overgangsordninger?

 

For meg ser dette ut som regler utformet på et lukket møte og hvor dokumentene har fått stempel "lukket for offentligheten" i etterkant, selv om innholdet sikkert er godt ment.

At det til og med er gamle standarder som fortsatt selges i båtfaghandelen og båtutstyrsforretningene sier sitt om det informasjonsarbeidet som er gjort.

 

Det kan derfor hende at (de nordiske) myndighetene har en informasjonsutfordring før de kan forvente at publikum er i stand til å opp.

Redigert av Tilde (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Teksten slik den står nå er jo rett og slett bare svada. 300-metersgrensen er nevnt "i forbifarta", og mesteparten av forskriften er opphevet. Jeg antar at det finnes generelle vendinger i forurensingsloven å falle tilbake på, men ja ... en utvetydig definert 300-metersgrense finnes visst ikke i dagens lovverk, kun en vag referanse til den. Merkelige greier. Mulig Noen burde skrive en epost til departementet og høre hva dette egentlig skal bety.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...