Jump to content

Påbudt med septiktank med landtømming i Sverige 2015


KongKing

Recommended Posts

Dette sier forskriften, men igjen det er ikke noe generelt forbud, men det er opp til kommunene ¨lage lokale forskrifter.. Det er ikke noe generell lov som regulerer dette for kongeriket Norge. .Så det er slik jeg hele tiden har hevdet. .Det er lokale reguleringer som definerer hvor man slippe ut driten fra septiktanken.. Jeg mener reglene burde være felles for Kongeriket Norge, og harmonisert med de andre skandinaviske og 12nm er grei avstand om man skal tømme tanken i sjøen

 

Den enkelte kommune skal som ledd i utarbeidelsen av forskrift etter denne bestemmelsen ta kontakt med andre kommuner med sikte på samarbeid om felles løsninger for større områder for utslipp i vassdrag eller sjøområder innenfor 300 meter fra fastland og øyer.

 

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Så kommer de tekniske bestemmelsene, hvor til og med nerdene (i positiv betydning!) her på Båtplassene sliter med å finne ut av hva og hvilke standarder som gjelder. Hvordan gjelder standarden (hele septikanlegget eller bare stuss?)? Gjeldende regler? Hvilket utstyr som passer hvor? Hvilke investeringer må gjøres med båten for å kunne oppholde seg lovlig i svenske farvann?

Mye forvirring der ute, ja - men vi har vel fått det meste belyst i denne tråden og andre tråder.

 

Standarder:

  • ISO-8099:2000 er den nye, gjeldende standarden, og den har vært gyldig i en god del år allerede, slik at alle nye fabrikkproduserte båter har riktig dekksgjennomføring.
  • Dersom dekksgjennomføringen ikke tilfredstiller denne standarden, bør man vurdere å bytte ut.
  • De fleste tømmestasjonene følger den gamle standarden. Det går fint å tømme ISO-8099:2000-båter fra en ISO-4567-stasjon, men det går ikke å tømme en båt med gammel dekksgjennomføring fra en ISO-8099:2000-stasjon.
Svensk lovverk:
  • Det stilles pr i dag ingen krav til selve båten dersom man skal på kort tur til Sverige - dersom man greie å holde seg til man kommer på land (eller greier å vente med å tømme septik til man er tilbake i Norge) så spiller det ingen rolle hva slags type toalettsystem man har ombord.
  • Loven pålegger alle småbåthavner å fikse tømmestasjon, og det er ikke lov å ta betalt for tømming. (Havner som kun har faste plasser kan imidlertid nekte tilfeldig besøkende gjester å legge til, hvis jeg har forstått det riktig).
  • Tømmeforbudet vil være umulig å håndheve, den baserer seg i første rekke på at båtfolket respekterer loven.
Men ... norsk lovverk, det har vi altså foreløbig null kontroll på. Vi trodde det fantes en 300-meters-grense, men lovhjemmelen har fordunstet?
Link to post
Share on other sites

Grei oppsummering tobixen.. :yesnod:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Nå med teskje

En må greie å skille de forskjellige lover og forskrifter..

Lov om vern mot forurensninger og om avfall (forurensningsloven)

§ 22-2.Definisjoner

I dette kapitlet betyr

a) skip: ethvert sjøgående fartøy uavhengig av om fartøyet har egen drivkraft. Dette omfatter ikke innretninger, b) innretning: installasjon eller annet anlegg som benyttes i petroleumsvirksomheten, uavhengig av om konstruksjonen er fast eller flyttbar. Innretning omfatter også rørledning og kabel benyttet i petroleumsvirksomheten, c) fly: ethvert luftfartøy, uavhengig av om det har egen drivkra

§ 23-1.Formål

Kapitlets formål er å hindre utslipp av kloakk og gråvann som bidrar til miljømessige, hygieniske og estetiske problemer i vassdrag og sjøområder.

§ 23-2.Strengere eller lempeligere krav ved forskrift

Kommuner kan fastsette andre krav for utslipp av kloakk eller gråvann enn det som følger av forskrift 30. mai 2012 nr. 488 om miljømessig sikkerhet for skip og flyttbare innretninger. Adgangen er begrenset til skip som ikke er sertifisert for internasjonal fart og som enten har bruttotonnasje 400 eller mer, eller som er sertifisert til å føre mer enn 15 personer.

Strengere krav skal vurderes opp mot blant annet tilgjengeligheten av tilfredsstillende mottaksanlegg for kloakk.

En grundig vurdering av de miljømessige konsekvensene skal foretas før lempeligere krav kan vedtas.

Den enkelte kommune skal som ledd i utarbeidelsen av forskrift etter denne bestemmelsen ta kontakt med andre kommuner med sikte på samarbeid om felles løsninger for større områder for utslipp i vassdrag eller sjøområder innenfor 300 meter fra fastland og øyer.

Forskrift om begrensning av forurensning (forurensningsforskriften)

 

Lov om vern mot forurensninger og om avfall (forurensningsloven)

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Veit ikkje så mykje om korleis ting fungerer i Sverige :lol:. Korleis er systemet med tømming av septik finansiert der. Er det båteigarane sjølve som må betale når dei tømmer tanken? For å få dette til å fungere så må det nok vere ei gratisteneste. Korleis fungerer det her i landet der det finnast tømmestasjonar? Gratis?

Link to post
Share on other sites

.......................

 

................. Så vidt meg bekjent er det er ingen oppegående mennesker som vil være negativ til at septiktømming innenfor 12nm grensen blir forbudt.

 

................. Det vil alltid være noen som er negative til forbedringer og passivt motarbeide de, men det er stort sett bare gretne, sure, gamle gubber, og grinete kjerringer som er det

 

Hvorfor alltid denne nedlatende holdningen overfor dem som måtte være uenige med deg?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

 

Hvorfor alltid denne nedlatende holdningen overfor dem som måtte være uenige med deg?

Skal vel innrømme at jeg ikke alltid er like enig med sydvesten, men i denne tråden synes jeg han har endel gode komentarer :giggle:

Det bør ligge under godt båtvett å følge lover og rettningslinjer om det måtte være i Sverige, Norge eller hvorsomhelst man ferdes.

Lurer på om like mange av "motstanderne" gir blaffen i svenske promilleregler til sjøs og slår seg på brystet og har egen tolkingnorm som norsk å gjør som det passer meg.

Skjerp dere folkens eller bli hjemme og drit i egen skjærgård.

Link to post
Share on other sites

Mye forvirring der ute, ja - men vi har vel fått det meste belyst i denne tråden og andre tråder.

 

 

Det er riktig og jeg har blitt noe klokere.

Så vidt jeg skjønner kan jeg fremdeles bruke vår svenskbygde Nimbus til en Sverigetur da jeg tilfeldigvis ser at ISO 8099-stussen og resten av opplegget ombord faktisk stemmer med denne standarden.

 

Mye forvirring ja, og pr nå er det 3000 "hits" på denne tråden, hvor de fleste sannsynligvis er "gjengangere". Hvor mange har egentlig lest tråden? Der ute er det ca 800.000 norske fritidsbåter, hvorav ganske mange har doløsning i en eller annen form om bord. Det er jo for dumt at man må være overlatt til et privat nettforum for å diskutere seg opp på lover og regler som noen tror kanskje gjelder... eller gjelder ikke, når ting er lovpålagt og kan få konsekvenser i form av straff eller bøter.

 

Det handler ikke om å være negativ, men å få informasjon så man kan forholde seg til hva som forventes.

Dette blir som å fjerne alle fartsgrenseskilt på E18 mellom Oslo og Stavanger, for så å intensivere fartskontrollene.

Redigert av Tilde (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Veit ikkje så mykje om korleis ting fungerer i Sverige . Korleis er systemet med tømming av septik finansiert der. Er det båteigarane sjølve som må betale når dei tømmer tanken? For å få dette til å fungere så må det nok vere ei gratisteneste. Korleis fungerer det her i landet der det finnast tømmestasjonar? Gratis?

Det er lovbestemt at tømming av Septisk skal være gratis i Norden,

Enkelte Finske tømmestasjoner brukes rundt 700 ganger i måneden. Til sammenligning ble de fire tømme stasjonene i Indre Oslofjor til sammen brukt 789 ganger i fjor - i løpet av en hel sesong.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Nå er det ikke lovpålagt å bruke tømmestasjoner i Norge, slik sett har ikke norske myndigheter noen informasjonplikt. De fleste båtblader har belyst tema og informert, så må en selv lese seg opp på de nye reglene som gjelder i Sverige blant annet.. Dette er det samme som for biler, det er ca. 2,5 millioner biler i Norge, og mange land har egne regler som gjelder.. blant annet bruk av piggdekk, krav til kjetting osv.. Det er ikke norske myndigheter oppgave å informere om dette Det må vi selv sette oss inn i om vi tenker reise til utlandet

 

Det er frivillig å reise til Sverige, og andre utland.. Er reglene forvirrende, så bær man vente med å reise til en har oversikt over reglene som gjelder..

 

Det stor utland har ingen informasjonplikt om egne særregler som gjelder i Norge, det blir eventuelle private særorganisasjoner i utlandet som må ta den jobben..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg har hørt at det er forbudt å kreve avgift for bruk av septiktømmestasjoner i Norge. Om det er tillatt å sperre tilfeldig besøkende ute vha kode (slik som i Son) aner jeg ikke. I Norge er det vel i første rekke kommunene som driver tømmestasjonene og tar kostnaden ved det.

 

I Sverige er det småbåthavnene som må ta kostnadene, det blir påbudt å ha tømmestasjon i alt av gjestehavner og marinaer. Marinaer som kun har faste plasser har anledning til å sperre tømmestasjonen for tilfeldige gjester. Det blir ikke anledning til å ta noe avgift for bruken. Jeg tror ellers ikke det blir tillatt med kodesystem ala Son, dersom en gjestehavn er åpen for allmennheten må også allmennheten kunne tømme septik uten å betale for oppholdet. Tror jeg.

Link to post
Share on other sites

Dette sier forskriften, men igjen det er ikke noe generelt forbud, men det er opp til kommunene ¨lage lokale forskrifter.. Det er ikke noe generell lov som regulerer dette for kongeriket Norge. .Så det er slik jeg hele tiden har hevdet. .Det er lokale reguleringer som definerer hvor man slippe ut driten fra septiktanken.. Jeg mener reglene burde være felles for Kongeriket Norge, og harmonisert med de andre skandinaviske og 12nm er grei avstand om man skal tømme tanken i sjøen

 

Her I landet har det vært lang tradisjon for at lokale/kommunale vedtekter skal regulere småbåttrafikken.

Lokaldemokrati heter vel det, og hensikten er vel at det som er fornuftig i Oslofjorden nødvendigvis ikke er like fornuftig på Jøvik og Lyngseidet.

Vi har vel alle flere ganger hørt kællen der nordpå førbanne dei helsikas hæstk**ane og byråkratene der nede i Oslo som prakker tåpelige lover og regler over hue på godtfolk.

Hvorfor mener du at det er så viktig å ha ens regler over hele landet?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Joda vet at lokal demokratiet regulerer og skal regulere mye innen både båtlivet og annen ferdsel i utmark samt lokale skatter og avgifter .. Det blir noe mer byråkrati, men det er ingen imot

De kan også regulere dette med septiktømming, men det betinger jo at folket leser seg opp på reglene som gjelder i kommunene, samt kjenner til kommunegrensen til sjøs.. Det er jo ikke noe problem, men det betinger at båtfolket leser seg litt opp.. Det er jo ikke så mange som kjenner til og respektere de lokale hastighets begrensninger som gjelder..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

En liten opplysning angående Son: Det koster ikke noe å tømme der. Men har en ikke koden (som en får når en betaler havneavgiften), kan en ringe havnekontoret og få oppgitt koden.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Her I landet har det vært lang tradisjon for at lokale/kommunale vedtekter skal regulere småbåttrafikken.

Lokaldemokrati heter vel det, og hensikten er vel at det som er fornuftig i Oslofjorden nødvendigvis ikke er like fornuftig på Jøvik og Lyngseidet.

Vi har vel alle flere ganger hørt kællen der nordpå førbanne dei helsikas hæstk**ane og byråkratene der nede i Oslo som prakker tåpelige lover og regler over hue på godtfolk.

 

Enig i det, så nå må kommunene bli enige, nå har vi Ytre Hvaler og Færder nasjonalpark, et par soner i Oslofjorden med Forbud.

Og i tillegg Skjærgårdsparken, betegnelse på områder på strekningen BambleLindesnes der det er foretatt vernetiltak for å sikre kystområdene for allmennheten.

Det er på tide med 4 mil sone fra svenskegrensa til Lindesnes. Så kan andre gjøre hva de villl.

Og som Danmark minimum 4 knop for å tømme septik og med liten rate.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

En liten opplysning angående Son: Det koster ikke noe å tømme der. Men har en ikke koden (som en får når en betaler havneavgiften), kan en ringe havnekontoret og få oppgitt koden.

Joda, jeg vet at man får koden koden vederlagsfritt dersom man ringer havnekontoret - men jeg stusser allikevel. Er dette en "offentlig kjent hemmelighet", eller er det oppslag om dette på pumpa? ... og selv om det er oppslag om dette på pumpa, så øker det utvilsomt terskelen for å bruke apparatet. Dette er et tiltak som, så vidt jeg kan se, ikke har annet formål enn å redusere bruken (og dermed redusere kostnadene for kommunen). Det er litt ... bakvendt, når samme kommune forbyr septiktømming innenfor sitt område, og forbudet kun har effekt i den grad man kan stole på at småbåtfolket overholder loven. Også lurer jeg på hvordan dette er ifht nordiske avtaler og nasjonale lover - for der ryktes det altså at tømmestasjonene i utgangspunktet skal være gratis i bruk - er det "godt nok" at man kan få tømt gratis dersom man "krever" dette? (er det noen som har referanser til lovdata forresten, angående regel om at slike stasjoner skal være gratis i bruk?)

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er helt enig med deg, og har hatt heftige diskusjoner med havnekapteinen om dette. Men de er kanskje redd for at uvedkommende skal "leke seg" med tømmeutstyret. Jeg har båten liggende innenfor tømmestasjonen i Son og passerer den hver gang jeg skal inn eller ut. Men jeg har fremdeles tilgode å se at noen tømmer septik der!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg fant, jeg fant!

 

http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2012-05-30-488

 

§ 10.Forbud mot utslipp av kloakk, vaskevann og lignende i norsk farvann

Det er forbudt å slippe ut kloakk, vaskevann og lignende i vassdrag.

Det er forbudt å slippe ut kloakk i norsk sjøområde nærmere enn 300 meter fra fastland og øyer. Forbudet gjelder ikke for skip og flyttbare innretninger som bruker kloakkrenseanlegg som oppfyller kravene i MARPOL regel IV/9.1.

(...)

Link to post
Share on other sites

Men de er kanskje redd for at uvedkommende skal "leke seg" med tømmeutstyret.

Kom til å tenke på det, det har jo vært en del konflikter i Son, det toppet seg vel da havnesjefens båt ble senket. Men, jeg ser ikke helt at noen skulle hatt interesse for å "leke seg" med tømmeutstyret. Det blir vel litt ekstrakostnader for Vestby kommune dersom noen legger stussen i sjøvann og limer fast på-knappen ... men igjen, de fleste som har vært involvert i konfliktene har vel allikevel kommunal båtplass og tilgang til sugepumpa ...

Link to post
Share on other sites

Jeg fant, jeg fant!

 

http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2012-05-30-488

Forbudet gjelder ikke for skip og flyttbare innretninger som bruker kloakkrenseanlegg som oppfyller kravene i MARPOL regel IV/9.1.

(...)

 

Finnes det renseanlegg tilpasset fritidsbåter som ikke koster 100 tusener.

Har selvfølgelig det på mitt arbeidsted, men det annlegget er dimensjonert ørlite over mitt behov.

 

Mitt behov begrenser seg til rensing av 2 kabler, ett par liter urin og noen liter flushwater i døgnet

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

 

Finnes det renseanlegg tilpasset fritidsbåter som ikke koster 100 tusener.

 

Mitt behov begrenser seg til rensing av 2 kabler, ett par liter urin og noen liter flushwater i døgnet

Cinderella heter det. Ikke primært beregnet for båt riktignok, men til hyttebruk. Har akkurat installert et til hytta. Fåes i to versjoner, 230V og gass. Avfallet etter 5 personer en helg er ei lita potte med ren aske.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Ja hvorfor ikke?når en Cinderella blir tilpasset båt og med gass til forbrenning da konverterer jeg tvert til et slikt system. Problemet er vel det og få en slik dimensjonert for de små avlukkene vi har PR i dag. Pris på en Cinderella til hytte i dag ligger vel på ca 30 båtpenger.?

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...