Jump to content

Zitt har vært på tur!


Zitt

Recommended Posts

Kjekt å se at du nyter båtlivet i november. Mildt og fint har vi det på Vestlandet nå. Flott båt dere har fått dere :thumbsup:

Vi koser oss veldig! Tenkte på dere da jeg suste forbi Karmøy på hjemveien fra Kvitsøy!

 

 

En fin tur i det fine høstværet.

 

Kjenner jeg er litt misunnelig, får ikke brukt båten for om 3 uker...

Gjør godt å stikke på sjøen i solskinn selv om det kan være litt kjølig fra november til slutten av mars.

 

Kos deg med ny båt.

Vi skal spare noen fine dager til deg når du får brukt båten igjen!

Joda, det er litt kjølig i luften, men så har vi denne fantastiske oppfinnelse som heter dieselvarmer. Sender en takk til oppfinneren! :thumbsup:

 

 

Herlig. Likte valg av "shoppingsenter" Å så flott vær a. :smiley:

Ja, og fruen liker seg der! Hun oppfører seg akkurat som unger på Godisfabrikken! :giggle:

På hjemveien gikk det derimot litt skeis. Jeg har hatt for vane å ligge på et turtall mellom 2200-2500 og 80-82 grader på motoren, men så ville "fru Speedy" overta og da gikk turtallet opp i 2900.

Etter bare noen minutter gikk alarmen, og temperaturen på "Yellow" var plutselig oppe i over 90 grader.

Vi ventet en halv time og tutlet så hjem på lave turtall. Det ble 9 timer i båt den dagen, men det tåles.

7Jeg håper det er så enkelt som impellerproblem i sjøvannspumpen. Skal se nærmere på det i dag.

 

 

Skjønner godt at dere koser dere :-D

Ja, hele tiden! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Da mener du sikkert den boksen som ligger(på bildet) rett over varmtvannstanken? Det virker ikke på meg som om noe er tett der, men jeg skal gå dypere i materien når jeg kommer meg ned i båten. Det går vann gjennom systemet, men om det er mindre enn det bør være er vanskelig for meg å si. Jeg kommer tilbake med rapport senere i dag, med andre ord; Ikke reis til syden enda!!! :giggle:

bilde

Link to post
Share on other sites

Hmm. Kan være en dårlig impeller som nevn. Da med biter av denne eller rester fra en tidligere defekt impeller som lager

"struping" i systemet. Kan det være en enkel forklaring. Er krana til kjølevannsinntaket skikkelig åpen?

Kan det hende du har fått en plastpose eller lignende som har sugd seg fast i inntaket og løsnet igjen når dere slakket av?

Har du prøvd å kjøre i dette turtallet etterpå for å se om dere fikk ny alarm?

Har du snakket med forrige eier å hør om han har vært borte i dette?

Sjekk kilereimene.

Redigert av SoBo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I dag var det ut på tur igjen. Fruen var i handlemodus, så da bar det hele veien til byen(Bergen).

Kl 9.00 så morgenen slik ut.

bilde

 

 

Nydelige bilder, Zitt! :smiley: Skulle ønske det var så flott vær her i Oslofjorden! Men sol eller ikke, jeg planlegger en liten overnattingstur fredag-lørdag og kanskje søndag, så får vi se hvor langt jeg kommer! Håøya/Oscarsborg og deretter kanskje i retning Jeløya eller evt andre siden av fjorden mot Kommersøya. Vi får se, behøver ikke planlegge helga i detalj heller! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hmm. Kan være en dårlig impeller som nevn. Da med biter av denne eller rester fra en tidligere defekt impeller som lager

"struping" i systemet. Kan det være en enkel forklaring. Er krana til kjølevannsinntaket skikkelig åpen?

Kan det hende du har fått en plastpose eller lignende som har sugd seg fast i inntaket og løsnet igjen når dere slakket av?

Har du prøvd å kjøre i dette turtallet etterpå for å se om dere fikk ny alarm?

Har du snakket med forrige eier å hør om han har vært borte i dette?

Sjekk kilereimene.

Hmm. Kan være en dårlig impeller som nevn. Da med biter av denne eller rester fra en tidligere defekt impeller som lager

"struping" i systemet. Kan det være en enkel forklaring.

Er krana til kjølevannsinntaket skikkelig åpen? Jeg går ut fra det, men jeg er ikke sikker da jeg ikke fant den. Den ligger antagelig godt gjemt under motoren. Den blåser mye vann ut, så da kommer det selvfølgelig mye vann inn.

Kan det hende du har fått en plastpose eller lignende som har sugd seg fast i inntaket og løsnet igjen når dere slakket av? Det hadde vært veldig greit hvis det var årsaken. Jeg hadde ikke tid til å kjøre utpå i dag, så det har jeg tilgode å teste.

Har du prøvd å kjøre i dette turtallet etterpå for å se om dere fikk ny alarm? Nei, jeg ville ikke ta noen sjanser da og risikere å forverre noe. Hovedfokus var i grunnen å karre seg hjem.

Har du snakket med forrige eier å hør om han har vært borte i dette? Ja, han mente at det kunne være termostaten, og at den var stilt for lavt. En arbeidstemperatur på mellom 80 og 100 grader var normalt i følge han. Er ikke så sikker på om jeg kjøper den. :giggle:

Sjekk kilereimene. Ja, virker helt ok.

Jeg skal ned igjen i morgen og ta meg en tur utpå.

Takk for hjelpen så langt!

 

 

Link to post
Share on other sites

Nydelige bilder, Zitt! :smiley: Skulle ønske det var så flott vær her i Oslofjorden! Men sol eller ikke, jeg planlegger en liten overnattingstur fredag-lørdag og kanskje søndag, så får vi se hvor langt jeg kommer! Håøya/Oscarsborg og deretter kanskje i retning Jeløya eller evt andre siden av fjorden mot Kommersøya. Vi får se, behøver ikke planlegge helga i detalj heller! :smiley:

Takk, Pequod!

Du har jo, som du selv skriver, blitt en skikkelig sjøulk. Ønsker deg god tur til helgen, og håper du får brukbart vær. Her vestpå har vi ikke bare hatt en fantastisk sommer, men høsten har kanskje vært enda bedre, til høst å være.

Link to post
Share on other sites

 

 

Ja, han mente at det kunne være termostaten, og at den var stilt for lavt

 

Justerbar termostat. Deeeen har jeg ikke vært borte i.

Er normal arbeids temp på mellom 90 100 grader ( noe det ikke er. 82 høres normalt ut)

hadde ikke alarmen startet.

Ta en testtur å se om du får trigget "symtomet" Alt da ok -ok.

Dersom ikke, sjekk inn i systemet fra impelleren. Biter fra denne havner som regel i første kjøler.

Ser ut som det er varmeveksleren på denne ( ser ut som en kombi varmeveksler,eksosmanifold og ekspansjonstenk)

Følg i så tilfelle slangen fra impellerpumpen. Ta slangen av på varmeveksleren og inspiser der.

Dersom ikke: sjekk impeller. dersom like hel sjekk punktet over. ( kan være rester fra gammelt impeller havari)

Uansett begynn med det enkle først. Lykke til.

 

Forresten inntakskrana sitter ikke rett under sjøvannsfilteret da?

Redigert av SoBo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Justerbar termostat. Deeeen har jeg ikke vært borte i.

Er normal arbeids temp på mellom 90 100 grader ( noe det ikke er. 82 høres normalt ut)

hadde ikke alarmen startet.

Ta en testtur å se om du får trigget "symtomet" Alt da ok -ok.

Dersom ikke, sjekk inn i systemet fra impelleren. Biter fra denne havner som regel i første kjøler.

Ser ut som det er varmeveksleren på denne ( ser ut som en kombi varmeveksler,eksosmanifold og ekspansjonstenk)

Følg i så tilfelle slangen fra impellerpumpen. Ta slangen av på varmeveksleren og inspiser der.

Dersom ikke: sjekk impeller. dersom like hel sjekk punktet over. ( kan være rester fra gammelt impeller havari)

Uansett begynn med det enkle først. Lykke til.

 

Forresten inntakskrana sitter ikke rett under sjøvannsfilteret da?

Ja, tar det enkleste først, og det er en testtur.

Jeg finner nok den kranen, spesielt når jeg vet hvor jeg skal lete.

Takk igjen, SoBo, sender en klem fra "Frøken Yellow"!

Link to post
Share on other sites

Da jeg startet motoren tidligere i dag stod jeg og sjekket det sjøvannsfilteret. Bare to små luftbobler danset rundt under lokket, kan det være nok til problemer? På gamle Wikingen var det mye mer aktivitet(luft) under lokket, uten at det skapte problemer.

Jeg guffer litt på i morgen og ser hva som skjer!

Jeg har fremdeles en overbevisning om at dette skal bli en enkel(og ikke "livstruende") sak å finne ut av.

Link to post
Share on other sites

I dag var dagen da jeg fikk tatt tak i saker og ting. Først og fremst ville jeg teste ut om problemene var et engangstilfelle forutsaket av en blokkering av sjøvannsinntaket.

Dette er slik det så ut da motoren gikk på tomgang;

litt vann........

bilde

 

.....litt mer vann.......

bilde

 

........og enda mer vann, vekselsvis med noen sekunders mellomrom. Alt ser vel noenlunde normalt ut så langt?

Så tok jeg meg en tur utpå. 1500 omdreininger i 5 minutter 80 grader - 2000 omdr., 5 min., 82 gr. - 2500 omdr., 5 min., 85 gr. - 2800 omdr., 5 min., 88 gr. - 3000 omdr., 1 min., 90 gr. og alarm. Så tomgang i 0,5 minutt og alarmen stoppet, og 1000 omdreininger og tempen sank til 80 grader ila noen minutter.

bilde

 

Kranen ved sjøvannsinntak står på full åpning og ferskvannskjøling skulle det være nok av.

Så er jo det store spørsmålet, kan det være i sjøvannspumpen og pumpehjulet hunden ligger, eller kan det være skitt i varmeveksleren?

I ringen under ser vi lokket til sjøvannspumpen med sine tre skruer.......

bilde

 

.......og det lokket kan ha forskjellig utforming fra motor til motor, som vist på denne tegningen.

bilde

 

Virkeligheten hos meg er dette fra forsiden.......

bilde

 

.......og dette fra baksiden. Hvordan skal jeg tolke dette? Er det virkelig her pumpen ligger?

bilde

Link to post
Share on other sites

En annen ting jeg lurer på er om jeg har et korrosjonsproblem her på siste bilde. Er det ikke dette sinkanoder skal forhindre? Jeg har ikke lest noe eller hørt noe om anoder og hvor de i såfall hvor de skal plasseres. Er det importør i Arendal eller forhandler som kan svare meg på det?

Link to post
Share on other sites

Hmm. Ja sjøvannspumpen er den vi ser på siste bildet.Under messinglokket med fire blanke skruer lugger impelleren.

Det irret du ser på slangestussende ut/inn av pumpen kan skyldes en bitteliten "svetting" ut av slangen ved slangeklemmen.

Sjekk klemmene, eventuelt ta av slangene og gjør reint. Varm slangene med en hårføner eller stikk slangene i varmt vann

umiddelbart før du monterer igjen.

Når/dersom du tar av lokket på impellerpumpen, ikke bikk med skrutrekker. Du kan da lage sår i kanten på huset, så det ikke blir tett igjen.

Trekk impelleren ut med en vannpumpetang (mener det står slik fortalt i manualen) eller spesial verktøy.

Videre lykke til med feilsøking.

Link to post
Share on other sites

På meg ser det ut som der er rikelig med saltvann til kjøling.

Så tror ikke problemet er relatert til impeller.

 

Det kan være termostat til ferskvannskjølingen som ikke

åpner slik den skal. Disse kan man dessuten få i forskjellige

utgaver, så er der en 92 graders termostat i, vil denne ikke

åpne før alarmen går om motoren er slik innstillt.

Løsning kn være å erstatte termostat, om mulig med en

kaldere type.

 

Vannpumpa til ferskvannskretsen er kun en teoretisk

mulighet slik jeg ser det på en så ny motor, men er den

drevet av en kilerem, kan denne slure og må strammes.

 

ellers kan det være tett i varmeveksleren som gjør at denne

ikke kjøler vannet ned til den temp det skal ha. dette er

mindre trolig på såpass ny motor.

Løsning kan være syrevasking av veksler, eller bytte.

 

Lykke til :-)

Redigert av dude (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kanskje forrige eier har "justert" termostaten (som han skrev) til en med 92 grader.

Du kan se om det har vært skrudd på "lokket" til termostathuset. ( kan selvfølgelig være feil på termostaten)

Termostaten sitter i det huset med to bolter, en smule til babord for oljepåfyllingslokket.( videreført inn på varmeveksleren med slange og to klemmer)

Er vel også en lufteskrue midt på der.

Termostaten kan du ta ut og varme opp i en kjele sammen med et termometer.

Da vil du unne lese av gradene når/dersom termostaten åpner.

 

Du kan forresten be Yellow skjerpe seg hilsen meg.

 

bilde

Redigert av SoBo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke noen problemer med å jyve løs på pumper, varmeveksler eller termostater, men så kommer det glupe spørsmålet; er det egentlig noe jeg må ta tak i nå, eller kan jeg bare la det være som det er foreløpig?

Jeg har en følelse av at alle er fornøyd så lenge jeg holder meg på et noenlunde anstendig turtall(maks 2600). Hvis så temperaturen skulle finne på å stige på lavere turtall siden, så kan en vel gå ut fra at vanngjennomstrømningen, impeller eller termostat ikke er som de skal være, og så kan jeg gripe tak i det da?

Et skikkelig latmannsforslag kanskje, men jeg liker i utgangspunktet ikke å plukke på noe som ser så perfekt ut og hvis det ikke skader at jeg holder meg vekke, så fortrekker jeg faktisk det.

Link to post
Share on other sites

Motoren skal tåle å kjøres på fult turtall uten å bli varm.

Ville nok sjekket impeller og termostat.

Er impelleren iorden eller mangler noen biter.

Er alt iorden der kan man sjekke termostaten.

Ikke helt bra at det ikke er i orden ( følgefeil)

Kan det være temp giveren?

Nei det beste er at alt er på stell (litt kjedelig dersom det skulle utvikle seg og man er på tur) ikke minst for sjølfølelsen.

Redigert av SoBo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...