Lars Kirkeng Svart 17.November.2014 Del på Facebook Svart 17.November.2014 Skjønner godt at dere koser dere :-D Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Zitt Svart 19.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.November.2014 Kjekt å se at du nyter båtlivet i november. Mildt og fint har vi det på Vestlandet nå. Flott båt dere har fått dere Vi koser oss veldig! Tenkte på dere da jeg suste forbi Karmøy på hjemveien fra Kvitsøy! En fin tur i det fine høstværet. Kjenner jeg er litt misunnelig, får ikke brukt båten for om 3 uker... Gjør godt å stikke på sjøen i solskinn selv om det kan være litt kjølig fra november til slutten av mars. Kos deg med ny båt. Vi skal spare noen fine dager til deg når du får brukt båten igjen! Joda, det er litt kjølig i luften, men så har vi denne fantastiske oppfinnelse som heter dieselvarmer. Sender en takk til oppfinneren! Herlig. Likte valg av "shoppingsenter" Å så flott vær a. Ja, og fruen liker seg der! Hun oppfører seg akkurat som unger på Godisfabrikken! På hjemveien gikk det derimot litt skeis. Jeg har hatt for vane å ligge på et turtall mellom 2200-2500 og 80-82 grader på motoren, men så ville "fru Speedy" overta og da gikk turtallet opp i 2900. Etter bare noen minutter gikk alarmen, og temperaturen på "Yellow" var plutselig oppe i over 90 grader. Vi ventet en halv time og tutlet så hjem på lave turtall. Det ble 9 timer i båt den dagen, men det tåles. 7Jeg håper det er så enkelt som impellerproblem i sjøvannspumpen. Skal se nærmere på det i dag. Skjønner godt at dere koser dere :-D Ja, hele tiden! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
cosmic Svart 19.November.2014 Del på Facebook Svart 19.November.2014 Du kan jo og sjekke om du har sjøvannsfilter.I så fall er det sannsynligvis en boks I metall eller plast,kanskje på størrelse med et litermål,plassert på sjøvannsinntaket mellom bunnventil og motor.ofte gjennomsiktig plastlokk og sil inni. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Zitt Svart 19.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.November.2014 Da mener du sikkert den boksen som ligger(på bildet) rett over varmtvannstanken? Det virker ikke på meg som om noe er tett der, men jeg skal gå dypere i materien når jeg kommer meg ned i båten. Det går vann gjennom systemet, men om det er mindre enn det bør være er vanskelig for meg å si. Jeg kommer tilbake med rapport senere i dag, med andre ord; Ikke reis til syden enda!!! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SoBo Svart 19.November.2014 Del på Facebook Svart 19.November.2014 (redigert) Hmm. Kan være en dårlig impeller som nevn. Da med biter av denne eller rester fra en tidligere defekt impeller som lager "struping" i systemet. Kan det være en enkel forklaring. Er krana til kjølevannsinntaket skikkelig åpen? Kan det hende du har fått en plastpose eller lignende som har sugd seg fast i inntaket og løsnet igjen når dere slakket av? Har du prøvd å kjøre i dette turtallet etterpå for å se om dere fikk ny alarm? Har du snakket med forrige eier å hør om han har vært borte i dette? Sjekk kilereimene. Redigert 19.November.2014 av SoBo (see edit history) Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post Share on other sites More sharing options...
Pequod Svart 19.November.2014 Del på Facebook Svart 19.November.2014 I dag var det ut på tur igjen. Fruen var i handlemodus, så da bar det hele veien til byen(Bergen). Kl 9.00 så morgenen slik ut. Nydelige bilder, Zitt! Skulle ønske det var så flott vær her i Oslofjorden! Men sol eller ikke, jeg planlegger en liten overnattingstur fredag-lørdag og kanskje søndag, så får vi se hvor langt jeg kommer! Håøya/Oscarsborg og deretter kanskje i retning Jeløya eller evt andre siden av fjorden mot Kommersøya. Vi får se, behøver ikke planlegge helga i detalj heller! Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post Share on other sites More sharing options...
Zitt Svart 19.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.November.2014 Hmm. Kan være en dårlig impeller som nevn. Da med biter av denne eller rester fra en tidligere defekt impeller som lager "struping" i systemet. Kan det være en enkel forklaring. Er krana til kjølevannsinntaket skikkelig åpen? Kan det hende du har fått en plastpose eller lignende som har sugd seg fast i inntaket og løsnet igjen når dere slakket av? Har du prøvd å kjøre i dette turtallet etterpå for å se om dere fikk ny alarm? Har du snakket med forrige eier å hør om han har vært borte i dette? Sjekk kilereimene. Hmm. Kan være en dårlig impeller som nevn. Da med biter av denne eller rester fra en tidligere defekt impeller som lager "struping" i systemet. Kan det være en enkel forklaring. Er krana til kjølevannsinntaket skikkelig åpen? Jeg går ut fra det, men jeg er ikke sikker da jeg ikke fant den. Den ligger antagelig godt gjemt under motoren. Den blåser mye vann ut, så da kommer det selvfølgelig mye vann inn. Kan det hende du har fått en plastpose eller lignende som har sugd seg fast i inntaket og løsnet igjen når dere slakket av? Det hadde vært veldig greit hvis det var årsaken. Jeg hadde ikke tid til å kjøre utpå i dag, så det har jeg tilgode å teste. Har du prøvd å kjøre i dette turtallet etterpå for å se om dere fikk ny alarm? Nei, jeg ville ikke ta noen sjanser da og risikere å forverre noe. Hovedfokus var i grunnen å karre seg hjem. Har du snakket med forrige eier å hør om han har vært borte i dette? Ja, han mente at det kunne være termostaten, og at den var stilt for lavt. En arbeidstemperatur på mellom 80 og 100 grader var normalt i følge han. Er ikke så sikker på om jeg kjøper den. Sjekk kilereimene. Ja, virker helt ok. Jeg skal ned igjen i morgen og ta meg en tur utpå. Takk for hjelpen så langt! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Zitt Svart 19.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.November.2014 Nydelige bilder, Zitt! Skulle ønske det var så flott vær her i Oslofjorden! Men sol eller ikke, jeg planlegger en liten overnattingstur fredag-lørdag og kanskje søndag, så får vi se hvor langt jeg kommer! Håøya/Oscarsborg og deretter kanskje i retning Jeløya eller evt andre siden av fjorden mot Kommersøya. Vi får se, behøver ikke planlegge helga i detalj heller! Takk, Pequod! Du har jo, som du selv skriver, blitt en skikkelig sjøulk. Ønsker deg god tur til helgen, og håper du får brukbart vær. Her vestpå har vi ikke bare hatt en fantastisk sommer, men høsten har kanskje vært enda bedre, til høst å være. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SoBo Svart 19.November.2014 Del på Facebook Svart 19.November.2014 (redigert) Ja, han mente at det kunne være termostaten, og at den var stilt for lavt Justerbar termostat. Deeeen har jeg ikke vært borte i. Er normal arbeids temp på mellom 90 100 grader ( noe det ikke er. 82 høres normalt ut) hadde ikke alarmen startet. Ta en testtur å se om du får trigget "symtomet" Alt da ok -ok. Dersom ikke, sjekk inn i systemet fra impelleren. Biter fra denne havner som regel i første kjøler. Ser ut som det er varmeveksleren på denne ( ser ut som en kombi varmeveksler,eksosmanifold og ekspansjonstenk) Følg i så tilfelle slangen fra impellerpumpen. Ta slangen av på varmeveksleren og inspiser der. Dersom ikke: sjekk impeller. dersom like hel sjekk punktet over. ( kan være rester fra gammelt impeller havari) Uansett begynn med det enkle først. Lykke til. Forresten inntakskrana sitter ikke rett under sjøvannsfilteret da? Redigert 19.November.2014 av SoBo (see edit history) Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post Share on other sites More sharing options...
Zitt Svart 19.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.November.2014 Justerbar termostat. Deeeen har jeg ikke vært borte i. Er normal arbeids temp på mellom 90 100 grader ( noe det ikke er. 82 høres normalt ut) hadde ikke alarmen startet. Ta en testtur å se om du får trigget "symtomet" Alt da ok -ok. Dersom ikke, sjekk inn i systemet fra impelleren. Biter fra denne havner som regel i første kjøler. Ser ut som det er varmeveksleren på denne ( ser ut som en kombi varmeveksler,eksosmanifold og ekspansjonstenk) Følg i så tilfelle slangen fra impellerpumpen. Ta slangen av på varmeveksleren og inspiser der. Dersom ikke: sjekk impeller. dersom like hel sjekk punktet over. ( kan være rester fra gammelt impeller havari) Uansett begynn med det enkle først. Lykke til. Forresten inntakskrana sitter ikke rett under sjøvannsfilteret da? Ja, tar det enkleste først, og det er en testtur. Jeg finner nok den kranen, spesielt når jeg vet hvor jeg skal lete. Takk igjen, SoBo, sender en klem fra "Frøken Yellow"! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SoBo Svart 19.November.2014 Del på Facebook Svart 19.November.2014 Takk igjen, SoBo, sender en klem fra "Frøken Yellow"! Blir flau, sånn jentegreier Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post Share on other sites More sharing options...
Key Freak Svart 19.November.2014 Del på Facebook Svart 19.November.2014 Flotte bilder og reiseskildringer, Zitt! Fortsett slik, jeg tåler ubegrensede mengder med salt i såret. Ja, min båt står på land... Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post Share on other sites More sharing options...
Antilia Svart 19.November.2014 Del på Facebook Svart 19.November.2014 En enkel ting til Zitt. Sjekk pakningen på sjøvanns filteret. Har vært borte i at det suger litt falsk luft, med resultat at temp. Stiger ved litt høyt turtall. Sitér dette innlegget Min hjemmeside: https://rgro94.wixsite.com/ronnies-side Link to post Share on other sites More sharing options...
SoBo Svart 19.November.2014 Del på Facebook Svart 19.November.2014 Meget godt poeng Dinos. Faren i så tilfelle er at ( som du skriver ) man får luft i systemet og impelleren kan gå tørr og blir ødelagt. Har vært borte i dette en par ganger på volvo vannfilter. ( impelleren gikk tørr og istykker) Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post Share on other sites More sharing options...
Zitt Svart 19.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.November.2014 Da jeg startet motoren tidligere i dag stod jeg og sjekket det sjøvannsfilteret. Bare to små luftbobler danset rundt under lokket, kan det være nok til problemer? På gamle Wikingen var det mye mer aktivitet(luft) under lokket, uten at det skapte problemer. Jeg guffer litt på i morgen og ser hva som skjer! Jeg har fremdeles en overbevisning om at dette skal bli en enkel(og ikke "livstruende") sak å finne ut av. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SoBo Svart 20.November.2014 Del på Facebook Svart 20.November.2014 Er spent på om du har kommet noe lenger i feilsøkinga Zitt. Når det gjelder de to dansende luftboblene, ikke legg noe vekt på dem to. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post Share on other sites More sharing options...
Zitt Svart 20.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.November.2014 Det er synd å si det, men det finnes uansvarlige krefter i verden, som av og til synes jeg må gjøre andre ting enn å tenke båt. Jeg prøver igjen i morgen! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SoBo Svart 20.November.2014 Del på Facebook Svart 20.November.2014 Å jeg som trodde det var bare meg som hadde det sånn Da håper vi på ny oppsummering i morgen. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post Share on other sites More sharing options...
Zitt Svart 22.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.November.2014 I dag var dagen da jeg fikk tatt tak i saker og ting. Først og fremst ville jeg teste ut om problemene var et engangstilfelle forutsaket av en blokkering av sjøvannsinntaket. Dette er slik det så ut da motoren gikk på tomgang; litt vann........ .....litt mer vann....... ........og enda mer vann, vekselsvis med noen sekunders mellomrom. Alt ser vel noenlunde normalt ut så langt? Så tok jeg meg en tur utpå. 1500 omdreininger i 5 minutter 80 grader - 2000 omdr., 5 min., 82 gr. - 2500 omdr., 5 min., 85 gr. - 2800 omdr., 5 min., 88 gr. - 3000 omdr., 1 min., 90 gr. og alarm. Så tomgang i 0,5 minutt og alarmen stoppet, og 1000 omdreininger og tempen sank til 80 grader ila noen minutter. Kranen ved sjøvannsinntak står på full åpning og ferskvannskjøling skulle det være nok av. Så er jo det store spørsmålet, kan det være i sjøvannspumpen og pumpehjulet hunden ligger, eller kan det være skitt i varmeveksleren? I ringen under ser vi lokket til sjøvannspumpen med sine tre skruer....... .......og det lokket kan ha forskjellig utforming fra motor til motor, som vist på denne tegningen. Virkeligheten hos meg er dette fra forsiden....... .......og dette fra baksiden. Hvordan skal jeg tolke dette? Er det virkelig her pumpen ligger? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Zitt Svart 22.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.November.2014 En annen ting jeg lurer på er om jeg har et korrosjonsproblem her på siste bilde. Er det ikke dette sinkanoder skal forhindre? Jeg har ikke lest noe eller hørt noe om anoder og hvor de i såfall hvor de skal plasseres. Er det importør i Arendal eller forhandler som kan svare meg på det? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SoBo Svart 22.November.2014 Del på Facebook Svart 22.November.2014 Hmm. Ja sjøvannspumpen er den vi ser på siste bildet.Under messinglokket med fire blanke skruer lugger impelleren. Det irret du ser på slangestussende ut/inn av pumpen kan skyldes en bitteliten "svetting" ut av slangen ved slangeklemmen. Sjekk klemmene, eventuelt ta av slangene og gjør reint. Varm slangene med en hårføner eller stikk slangene i varmt vann umiddelbart før du monterer igjen. Når/dersom du tar av lokket på impellerpumpen, ikke bikk med skrutrekker. Du kan da lage sår i kanten på huset, så det ikke blir tett igjen. Trekk impelleren ut med en vannpumpetang (mener det står slik fortalt i manualen) eller spesial verktøy. Videre lykke til med feilsøking. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post Share on other sites More sharing options...
dude Svart 22.November.2014 Del på Facebook Svart 22.November.2014 (redigert) På meg ser det ut som der er rikelig med saltvann til kjøling. Så tror ikke problemet er relatert til impeller. Det kan være termostat til ferskvannskjølingen som ikke åpner slik den skal. Disse kan man dessuten få i forskjellige utgaver, så er der en 92 graders termostat i, vil denne ikke åpne før alarmen går om motoren er slik innstillt. Løsning kn være å erstatte termostat, om mulig med en kaldere type. Vannpumpa til ferskvannskretsen er kun en teoretisk mulighet slik jeg ser det på en så ny motor, men er den drevet av en kilerem, kan denne slure og må strammes. ellers kan det være tett i varmeveksleren som gjør at denne ikke kjøler vannet ned til den temp det skal ha. dette er mindre trolig på såpass ny motor. Løsning kan være syrevasking av veksler, eller bytte. Lykke til :-) Redigert 22.November.2014 av dude (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SoBo Svart 22.November.2014 Del på Facebook Svart 22.November.2014 (redigert) Kanskje forrige eier har "justert" termostaten (som han skrev) til en med 92 grader. Du kan se om det har vært skrudd på "lokket" til termostathuset. ( kan selvfølgelig være feil på termostaten) Termostaten sitter i det huset med to bolter, en smule til babord for oljepåfyllingslokket.( videreført inn på varmeveksleren med slange og to klemmer) Er vel også en lufteskrue midt på der. Termostaten kan du ta ut og varme opp i en kjele sammen med et termometer. Da vil du unne lese av gradene når/dersom termostaten åpner. Du kan forresten be Yellow skjerpe seg hilsen meg. Redigert 22.November.2014 av SoBo (see edit history) Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post Share on other sites More sharing options...
Zitt Svart 22.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.November.2014 Jeg har ikke noen problemer med å jyve løs på pumper, varmeveksler eller termostater, men så kommer det glupe spørsmålet; er det egentlig noe jeg må ta tak i nå, eller kan jeg bare la det være som det er foreløpig? Jeg har en følelse av at alle er fornøyd så lenge jeg holder meg på et noenlunde anstendig turtall(maks 2600). Hvis så temperaturen skulle finne på å stige på lavere turtall siden, så kan en vel gå ut fra at vanngjennomstrømningen, impeller eller termostat ikke er som de skal være, og så kan jeg gripe tak i det da? Et skikkelig latmannsforslag kanskje, men jeg liker i utgangspunktet ikke å plukke på noe som ser så perfekt ut og hvis det ikke skader at jeg holder meg vekke, så fortrekker jeg faktisk det. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SoBo Svart 22.November.2014 Del på Facebook Svart 22.November.2014 (redigert) Motoren skal tåle å kjøres på fult turtall uten å bli varm. Ville nok sjekket impeller og termostat. Er impelleren iorden eller mangler noen biter. Er alt iorden der kan man sjekke termostaten. Ikke helt bra at det ikke er i orden ( følgefeil) Kan det være temp giveren? Nei det beste er at alt er på stell (litt kjedelig dersom det skulle utvikle seg og man er på tur) ikke minst for sjølfølelsen. Redigert 22.November.2014 av SoBo (see edit history) Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.