Jump to content

Zitt har vært på tur!


Zitt

Recommended Posts

Ser at det ikke blir så mye vinterbruk som jeg hadde håpet. Mørkt etter arbeid,og helgeturer begynner ikke før lørdag,men bedre enn ingenting. Desember har som regel endel faste plikter,men regner med at neste sesong begynner mye tidligere enn om jeg hadde satt båten på land. Igår var det en runde rundt omkring i Lysefjorden,men det var nå mest bare for å få brukt den litt. Uansett er det nå godt komme seg utpå litt.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Nå har det vært veldig stille i denne tråden en stund, og jeg har dessverre ikke klart å følge opp Tom Rørs krav om teppebombing med turbilder.

Leste nettopp i avisen at vi har hatt 50 dager på rad med nedbør, jeg tror de mener 150 dager. Dessuten har vi hatt endel frost og ikke minst storm.

Men så våkner vi plutselig opp til en morgen som denne, og da er det håp! :pray:

bilde

 

Og om ikke det var nok, så finner jeg denne stakkarslige saken henslengt i en krok i hagen.......påskeliljer!?!

Kjære landsmenn, det er bare å få unna harejakten, så er båtsesongen i gang! :sailing:

bilde

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Så er Captain Zitt på tur igjen. På tross av minus 5 grader tidlig på morgenen skulle ingenting stoppe oss i dag, og ja, det var is i havnen utover dagen. Heldigvis skulle fruen jobbe til kl 14.00, så noen isbrytere var før oss ut før vi var klar. Tankene ble fyllt opp til 9,77 kroner literen på Vedholmen, Os.

bilde

 

Det gjør ikke vondt dette! :smiley: Kalesjen måtte ned, og til og med "frysepinnfruen" koste seg! :giggle:

bilde

 

Vi var selvfølgelig ikke alene utpå. Jeg har ikke så mye i mot seilbåter som går for motor, det betyr bare at det er lite vind. :yesnod:

bilde

 

Ingen fare, jeg klarer ikke å få fartsbot om jeg vil engang! :giggle:

bilde

 

Disse to ventet på oss da vi nærmet oss hjemme igjen!

bilde

Link to post
Share on other sites

Vi har æren av å være barnepassere denne helgen, og hva passer bedre da enn en båttur!

Det er litt kjølig i skyggen, men været er jo fint og pølsene er gode og varme.

bilde

 

Her har vi mannskapet samlet.

bilde

 

 

Det var mennesker overalt, men båtfolket sviktet for vi var eneste båten. Helt innerst her hadde de god fyr på bålet.

bilde

 

Godt å få strukket litt på beina.

bilde

 

Det er vanskelig å anslå alderen på naustet her inne, men det kan nevnes at vateret ble oppfunnet av mureren Joseph Aspdin i 1824.

bilde

 

Det var her vi fyllte diesel i november, og siden oppdaget vann i tankene. Jeg kan selvfølgelig ikke med sikkerhet si at tanken til høyre er synderen, men jeg utelukker det heller ikke. Koselig plass er det, så vi kommer igjen.

bilde

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

I dag på Langfredag fikk fruen lyst på pizza, og da var det bare å komme seg på sjøen retning "hovedstaden" i kommunen(Os)!

Turen tar ca 1 time med våre 7knop, men hva gjør det i slike omgivelse. Fikk faktisk tid til å sende noen tanker til de stakkarne som slet seg frem på ski i iskald motvind i fjellene i bakgrunnen. Det kommer ikke godt frem på bildet, men det er faktisk mye snø der.

bilde

 

Da vi hadde lagt til kom denne svanen(populært kalt havnesjefen) og sjekket at alt var i orden, og det......

bilde

 

......var det visst denne gangen også!

bilde

 

Jeg stod og fylte vann på vanntanken da det kom et par forbi. - De bruker litt diesel disse båtene, konstaterte han. - Ja, men jeg fyller bare vann, sa jeg, det er mye billigere det. Jeg tar jo en sjanse når jeg svarer slik, men jeg klarer alltid å rette det opp igjen og vi fikk oss en koselig prat.

Fruen er allerede klar får å hente pizzaen.

bilde

 

Det var også et par overnattingsgjester i havnen, så det er helt tydelig at sesongen er i gang.

bilde

 

På andre siden av vågen, eller det som egentlig er Oselven(hørt om båten Oselver), ligger denne store hvite bygningen. Det fine med den er at den huser både Vinmonopolet, Apotek og Politi. Enten du får for lite eller for mye i de butikkene, kan det tenkes at du får med de strenge herrene på toppen å gjøre.

bilde

 

Jeg lurer på om han/hun som har tegnet huset til høyre noensinne har vasket vinduer.

bilde

 

På vei hjem kommer vi forbi dette flotte landstedet. Her ser dere naustet, brygger og sandstrand.

bilde

 

På andre siden av neset finner vi hovedbygningen, badehus og drivhus mm, og enda en sandstrand.

bilde

 

Ytterst på neset har de plassert annekset. På det gule skiltet står det noe om farlig kabel, og kan det til og med hende at de har kabel-tv? :giggle: Tror nok det går an å kose seg der.

Fortsatt god påske, folkens! :smiley:

bilde

Link to post
Share on other sites

I går måtte vi rykke ut fordi fruen ville ha pizza, og i dag var det soft-is som stod på ønskelisten. Dermed var det bare å sale opp hingstene i kjelleren og peile seg inn på Våge på Tysnes.

Her går det som det suser over fjorden.

bilde

 

Bølgehøyden var på ingen måte sjenerende.

bilde

 

Blå himmel, hvite fjell og vår på fjorden, fytterakkeren for et land vi har.

bilde

 

Alle som bruker mindre enn 28 sekunder på å finne vår båt, får godkjent.

Det merkelige er at uansett hvor vi kommer, så har vi den fineste båten. :giggle:

bilde

 

På vei hjem igjen fikk vi denne fergen bak oss. Jeg var selvfølgelig ikke oppmerksom på ham, han fikk meg ikke vekk av veien før før han hadde hengt i hornet en stund.

bilde

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...