Zitt Svart 22.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.November.2014 Du har helt rett selvfølgelig, SoBo, ermene brettes herved opp og jeg går i gang ved første anledning. Men innrøm det, det er lov å prøve seg selv om du har sagt at du skal passe på at jeg passer på Yellow! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
FM 8-12 Svart 22.November.2014 Del på Facebook Svart 22.November.2014 Enig med sobo, en annen ting er at i july er nok sjøen 10-15 grader varmere og. Det hjelper ikke akkurat på problemet ditt. Flott vedlikeholdt og oppgradert båt du har fått deg Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SoBo Svart 22.November.2014 Del på Facebook Svart 22.November.2014 Du har helt rett selvfølgelig, SoBo, ermene brettes herved opp og jeg går i gang ved første anledning. Men innrøm det, det er lov å prøve seg selv om du har sagt at du skal passe på at jeg passer på Yellow! Helt korrekt. vi passer på at du passer på yellow, så kommer den til å være perfekt for dere i mange år fremover. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post Share on other sites More sharing options...
Zitt Svart 22.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.November.2014 På meg ser det ut som der er rikelig med saltvann til kjøling. Så tror ikke problemet er relatert til impeller. Det kan være termostat til ferskvannskjølingen som ikke åpner slik den skal. Disse kan man dessuten få i forskjellige utgaver, så er der en 92 graders termostat i, vil denne ikke åpne før alarmen går om motoren er slik innstillt. Løsning kn være å erstatte termostat, om mulig med en kaldere type. Vannpumpa til ferskvannskretsen er kun en teoretisk mulighet slik jeg ser det på en så ny motor, men er den drevet av en kilerem, kan denne slure og må strammes. ellers kan det være tett i varmeveksleren som gjør at denne ikke kjøler vannet ned til den temp det skal ha. dette er mindre trolig på såpass ny motor. Løsning kan være syrevasking av veksler, eller bytte. Lykke til :-) Hei, dude, og takk for innspill! Kilereimen er, såvidt jeg kan forstå, stram og fin. Mener du at jeg skal helle syre(saltsyre?, har nok av det stående) i varmeveksleren, eller kan det være nok med piperensere som beskrevet i instruksjonsbok? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dude Svart 22.November.2014 Del på Facebook Svart 22.November.2014 Hei igjen zitt :-) jeg ville sjekka de enkleste og mest sannsynlige problemene først.. altså termostat og gjennomstrømming av vann.. Syrevasking av varmeveksler er mer Heavy stuff og jeg vil ikke anbefale dette uten at det er konstatert tilstopping. og da i kontrollerte former.. et tredje alternativ som kan være er at motoren har for tung propell? er 3000 omdreininger maks for motoren, eller skal den kunne oppnå mer? om den går for tungt vil den sikkert bli varm selv om alt annet er i orden. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SoBo Svart 22.November.2014 Del på Facebook Svart 22.November.2014 Kan det være mulig at man må syrevaske etter bare snaue 400 timer da? Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post Share on other sites More sharing options...
mateco Svart 22.November.2014 Del på Facebook Svart 22.November.2014 (redigert) @Zitt: Tar du ut varme fra motoren til defroster og V.V.-tank? Isåfall så er det viktig at åpning til disse uttakene, og kretsen i seg selv, ikke er overdimensjonerte eller uten restriksjoner! Dette er vann som flyter gjennom varmekretsen uansett om termostat er i den ene eller andre stilling. Når tilstrekkelig motorvarme er oppnådd så vil termostaten lukke for by-pass og åpne for varmeveksler, men vannet til varmekretsen vil bli nesten uforandret. Når vannet i V.V.-tanken har nådd motortemperatur og evt. defrostervifte ikke sviver så er kjøleeffekten fra disse minimale. Det er derfor viktig at man på det sirkulerende vannet har en riktig fordeling mellom varmekrets og kjøler slik at mesteparten går via varmveksler og blir kjølt ned. Om du har et varmekrets-uttak så forsøk å installere en ventil slik at du har en mulighet for å strupe på gjennomstrømningen! Lykke til! Bjørn Redigert 22.November.2014 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post Share on other sites More sharing options...
Zitt Svart 22.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.November.2014 Hei igjen zitt :-) jeg ville sjekka de enkleste og mest sannsynlige problemene først.. altså termostat og gjennomstrømming av vann.. Syrevasking av varmeveksler er mer Heavy stuff og jeg vil ikke anbefale dette uten at det er konstatert tilstopping. og da i kontrollerte former.. et tredje alternativ som kan være er at motoren har for tung propell? er 3000 omdreininger maks for motoren, eller skal den kunne oppnå mer? om den går for tungt vil den sikkert bli varm selv om alt annet er i orden. Maks turtall er oppgitt til 3000 omdreininger. Jeg tror jeg bare begynner i en ende og eventuelt jobber meg videre, moro er det uansett å prøve å finne ut av dette. Jeg sitter fremdeles på denne døren din og skiltene, og regner med at jeg må ta turen til Osterøy snart, eller er du her i nærområdet fremdeles? @Zitt: Tar du ut varme fra motoren til defroster og V.V.-tank? Lykke til! Bjørn Nei, har ikke defroster og vv-tank og på strøm. Takker deg for info! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dude Svart 22.November.2014 Del på Facebook Svart 22.November.2014 Joda, Wikingen står fortsatt på opplagstomta så jeg er innom i ny og ne.. har fått orden på mr mercruiser i kjelleren, så nå starter den med nøkkel og stopper med knappen sin Fikk mld i dag fra kalesjemannen at den var ordna, så nå er det bare løfting av båten så jeg får skifta tetning på rorhylsa som gjenstår før den er sjøklar igjen.. Blir der så lenge som råd :-) fiksa mest mulig.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dude Svart 22.November.2014 Del på Facebook Svart 22.November.2014 Kan det være mulig at man må syrevaske etter bare snaue 400 timer da? tror tiden spiller vel så stor rolle som kjørte timer. selv om jeg er enig i at det hørest rart ut. har hørt om inntak som er gjenvokst av blåskjell på en sesong, og ved selvsyn sett manet bli dratt inn i sjøvannsinntak og tette dette fullstendig.. måtte spyles utigjen samme veien. men i disse tilfellene kom det jo ikke sjøvann, slik det helt åpenbart gjør hos zitt, så jeg tror ikke problemet ligger på saltvannsida hos ham.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SoBo Svart 22.November.2014 Del på Facebook Svart 22.November.2014 Nei, har ikke defroster og vv-tank og på strøm. Mulig jeg misforstår litt her, men utifra bildet går vv tank også fra kjølesløyfa på motor. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post Share on other sites More sharing options...
mateco Svart 22.November.2014 Del på Facebook Svart 22.November.2014 Hvis dette er Zitt sin motor: Hvor går da de blå slangene som er strukket fra forkant av motor og akterover? Er ikke dette uttak til en varmekrets? For meg så ser det ut for at den også er utstyrt med en kik-kran !? Isåfall strup på kranen, eller steng den, for å se om temperaturen bedrer seg! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post Share on other sites More sharing options...
Zitt Svart 22.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.November.2014 Ja, se her mateco, så skjønner du kanskje hvor dårlig det står til med mine tekniske ferdigheter. Med andre ord så er det motor som varmer vannet i vv-tank? Hvor ser du kik-kranen, og hva oppnår jeg ved å strupe/stenge den? Mvh, formann i de hjelpesløses forening! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mateco Svart 23.November.2014 Del på Facebook Svart 23.November.2014 (redigert) Når du ser på motorbildet så synes det som du har en kik-kran både på inn og ut av varmekretsen. Se på bildet av motoren og koblinger på stuss før de blå slangetilkoblingene! For meg så kan det se ut som kik-kraner! Sjekk !!! Ved å strupe, eller stenge, så vil du forhindre at kjølevann, i motorens sirkulasjonskretsen, sirkulerer i varmekretsen istedet for via varmeveksleren når motoren oppnår arbeidstemperatur. Med andre ord så vil du få bedre kjøling avselve motoren, men du vil miste litt eller all varme til VV-tank og/eller defroster. Her er det snakk om å finne "den gyldne miiddelvegen" hvor du får nedkjølt motor samt oppvarmet VVtank/defroster! Stenger/struper du den så er alt/mere av kjølevæsken tvunget til å gå via varmeveksleren når termostaten reagerer! (Les mitt innledende innlegg en gang til ) Ellers må jeg få utrykke at motorrommet ditt ser meget flott ut. Ryddigt og rent!! Bjørn Redigert 23.November.2014 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post Share on other sites More sharing options...
.Snorre Svart 23.November.2014 Del på Facebook Svart 23.November.2014 Sjekk også at du har rett nivå på kjølevæsken. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SoBo Svart 23.November.2014 Del på Facebook Svart 23.November.2014 Var disse blå slangene jeg også tenkte på . Kan utifra bildet se ut som disse kranene/kuleventilene har røde håndtak. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Svart 23.November.2014 Del på Facebook Svart 23.November.2014 Dersom impeller var bra så ville tatt en tlf til selger og spurt om han noensinne kjørte på fullt, det er mulig problemet alltid har vert der, men aldri blit provosert fram. Eg ville sjekket lufting til maskinrom før eg gjorde meir. Og så kontroll av diameter på inntak og slange til sjøvannskjøling. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
SoBo Svart 23.November.2014 Del på Facebook Svart 23.November.2014 Sjekke og om ferksvannsiden er luftet skikkelig Side 13 pungt 29, side 20 og 33 i Operation manual. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post Share on other sites More sharing options...
Zitt Svart 23.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.November.2014 mateco, det er både logisk og forståelig det du skriver og skal sjekkes ut. Men hvis varmeveksleren er delvis tilstoppet av smuss, så vil jeg kanskje ikke å det svaret jeg ønsker. Kan det ikke tenkes at den bare slipper gjennom en viss mengde vann uansett hvor mye man prøver å presse gjennom? Alt skal vel være dimensjonert til å kunne ta runden til både defroster og varmtvannstank uten at det skal gå ut over kjølingen? Pluto9, jeg har sjekket det og der er ikke for lite i allfall, kanskje tvert imot. Sæbø, Jeg snakket med selger da dette skjedde, og han opplyste meg da at han aldri hadde vært oppe i 3000 omdreininger. Så det er meget sannsynlig at problemet alltid har vært der. SoBo, Jeg har printet ut et eksemplar av instruksjonsboken på norsk som jeg har i båten. Her hjemme har jeg den på PC'en, skal sjekke det du nevner. Jeg takker for all hjelp og gode forslag til løsning. Nå er jeg snart på et nivå der jeg gleder meg til å skru ting fra hverandre, om ikke annet for å se hvordan det ser ut inni og hvordan det virker. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SoBo Svart 23.November.2014 Del på Facebook Svart 23.November.2014 Jeg takker for all hjelp og gode forslag til løsning. Nå er jeg snart på et nivå der jeg gleder meg til å skru ting fra hverandre, om ikke annet for å se hvordan det ser ut inni og hvordan det virker. He he ikke begynn med dette sånn forøvrig uten grunn. Ja kan se på bildene under # 44 at du har en papir manual. Det bildet vi ser der med fronten av motoren og impellerpumpen, er ikke fra samme motor. Ser ut for meg som den er for den nye M-line serien ?? (M4-45 ?) Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post Share on other sites More sharing options...
Zitt Svart 23.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.November.2014 Ja mye tyder på det, for som sagt er lokket til pumpen på andre siden på min motor, eller er jo det meste veldig likt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SoBo Svart 23.November.2014 Del på Facebook Svart 23.November.2014 Ja mye tyder på det, for som sagt er lokket til pumpen på andre siden på min motor, eller er jo det meste veldig likt. Hmm. Impellerpumpene ser for meg ut som er på høyre side av motor, sett forfra på begge. Se side. 14 pungt 11 og 12 på M-line boka (M4.45) Side 13 pungt 25 og side 52 for motoren din ( motor M4.55) Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post Share on other sites More sharing options...
Zitt Svart 23.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.November.2014 Det er mulig jeg har klart å forvirre meg selv. Jeg har ikke skjønt at M-line er noe annet enn hva jeg har, altså M4.55. Men når jeg ser i denne manualen(side 52) http://www.vetusweb.com/manuals/files/Vetus_M-Series/340402.01%20r01%2012-07%20M4_55%20EN.pdf som skal være for M4.55, så er plassering av sjøvannspumpen på samme plass, men snudd bak frem. Altså det runde lokket peker bakover og ikke fremover som i manualen, og har 4 skruer istedenfor 6. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SoBo Svart 23.November.2014 Del på Facebook Svart 23.November.2014 Akkurat. Ja som du også sa tidligere, pumpen vender bakover. Ser kilereimen din til høyre i bildet under og foran slangen. Uanz impelleren sitter under lokket med fire skruer i bildet over. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post Share on other sites More sharing options...
Zitt Svart 23.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.November.2014 Jeg setter inn et angrep på det lokket i morgen, og håper på at det er der problemet ligger! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.