Jump to content

Zitt har vært på tur!


Zitt

Recommended Posts

 

 

Du har helt rett selvfølgelig, SoBo, ermene brettes herved opp og jeg går i gang ved første anledning. Men innrøm det, det er lov å prøve seg selv om du har sagt at du skal passe på at jeg passer på Yellow! :giggle:

 

Helt korrekt. vi passer på at du passer på yellow, så kommer den til å være perfekt for dere i mange år fremover.

Link to post
Share on other sites

På meg ser det ut som der er rikelig med saltvann til kjøling.

Så tror ikke problemet er relatert til impeller.

 

Det kan være termostat til ferskvannskjølingen som ikke

åpner slik den skal. Disse kan man dessuten få i forskjellige

utgaver, så er der en 92 graders termostat i, vil denne ikke

åpne før alarmen går om motoren er slik innstillt.

Løsning kn være å erstatte termostat, om mulig med en

kaldere type.

 

Vannpumpa til ferskvannskretsen er kun en teoretisk

mulighet slik jeg ser det på en så ny motor, men er den

drevet av en kilerem, kan denne slure og må strammes.

 

ellers kan det være tett i varmeveksleren som gjør at denne

ikke kjøler vannet ned til den temp det skal ha. dette er

mindre trolig på såpass ny motor.

Løsning kan være syrevasking av veksler, eller bytte.

 

Lykke til :-)

Hei, dude, og takk for innspill! :thumbsup:

Kilereimen er, såvidt jeg kan forstå, stram og fin.

Mener du at jeg skal helle syre(saltsyre?, har nok av det stående) i varmeveksleren, eller kan det være nok med piperensere som beskrevet i instruksjonsbok?

Link to post
Share on other sites

Hei igjen zitt :-)

 

jeg ville sjekka de enkleste og mest sannsynlige

problemene først.. altså termostat og gjennomstrømming

av vann..

 

Syrevasking av varmeveksler er mer Heavy stuff og

jeg vil ikke anbefale dette uten at det er konstatert

tilstopping. og da i kontrollerte former..

 

et tredje alternativ som kan være er at motoren har for

tung propell? er 3000 omdreininger maks for motoren, eller

skal den kunne oppnå mer? om den går for tungt vil den

sikkert bli varm selv om alt annet er i orden.

Link to post
Share on other sites

@Zitt:

Tar du ut varme fra motoren til defroster og V.V.-tank?

 

Isåfall så er det viktig at åpning til disse uttakene, og kretsen i seg selv, ikke er overdimensjonerte eller uten restriksjoner!

Dette er vann som flyter gjennom varmekretsen uansett om termostat er i den ene eller andre stilling. Når tilstrekkelig motorvarme er oppnådd så vil termostaten lukke for by-pass og åpne for varmeveksler, men vannet til varmekretsen vil bli nesten uforandret.

 

Når vannet i V.V.-tanken har nådd motortemperatur og evt. defrostervifte ikke sviver så er kjøleeffekten fra disse minimale.

Det er derfor viktig at man på det sirkulerende vannet har en riktig fordeling mellom varmekrets og kjøler slik at mesteparten går via varmveksler og blir kjølt ned.

 

Om du har et varmekrets-uttak så forsøk å installere en ventil slik at du har en mulighet for å strupe på gjennomstrømningen!

 

Lykke til!

 

:smiley:

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Hei igjen zitt :-)

 

jeg ville sjekka de enkleste og mest sannsynlige

problemene først.. altså termostat og gjennomstrømming

av vann..

 

Syrevasking av varmeveksler er mer Heavy stuff og

jeg vil ikke anbefale dette uten at det er konstatert

tilstopping. og da i kontrollerte former..

 

et tredje alternativ som kan være er at motoren har for

tung propell? er 3000 omdreininger maks for motoren, eller

skal den kunne oppnå mer? om den går for tungt vil den

sikkert bli varm selv om alt annet er i orden.

Maks turtall er oppgitt til 3000 omdreininger. Jeg tror jeg bare begynner i en ende og eventuelt jobber meg videre, moro er det uansett å prøve å finne ut av dette.

Jeg sitter fremdeles på denne døren din og skiltene, og regner med at jeg må ta turen til Osterøy snart, eller er du her i nærområdet fremdeles?

 

@Zitt:

Tar du ut varme fra motoren til defroster og V.V.-tank?

 

Lykke til!

 

:smiley:

Bjørn

Nei, har ikke defroster og vv-tank og på strøm.

Takker deg for info!

Link to post
Share on other sites

Joda, Wikingen står fortsatt på opplagstomta så jeg

er innom i ny og ne.. har fått orden på mr mercruiser

i kjelleren, så nå starter den med nøkkel og stopper med

knappen sin :yesnod:

Fikk mld i dag fra kalesjemannen at den var ordna, så

nå er det bare løfting av båten så jeg får skifta tetning

på rorhylsa som gjenstår før den er sjøklar igjen..

Blir der så lenge som råd :-) fiksa mest mulig..

Link to post
Share on other sites

Kan det være mulig at man må syrevaske etter bare snaue 400 timer da?

 

tror tiden spiller vel så stor rolle som kjørte timer. selv om

jeg er enig i at det hørest rart ut.

 

har hørt om inntak som er gjenvokst av blåskjell på en sesong,

og ved selvsyn sett manet bli dratt inn i sjøvannsinntak og tette dette

fullstendig.. måtte spyles utigjen samme veien.

 

men i disse tilfellene kom det jo ikke sjøvann, slik det helt åpenbart gjør

hos zitt, så jeg tror ikke problemet ligger på saltvannsida hos ham..

Link to post
Share on other sites

Hvis dette er Zitt sin motor:

 

bilde

 

Hvor går da de blå slangene som er strukket fra forkant av motor og akterover? Er ikke dette uttak til en varmekrets?

 

For meg så ser det ut for at den også er utstyrt med en kik-kran !?

 

Isåfall strup på kranen, eller steng den, for å se om temperaturen bedrer seg!

 

:smiley:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Når du ser på motorbildet så synes det som du har en kik-kran både på inn og ut av varmekretsen. Se på bildet av motoren og koblinger på stuss før de blå slangetilkoblingene! For meg så kan det se ut som kik-kraner! Sjekk !!!

 

Ved å strupe, eller stenge, så vil du forhindre at kjølevann, i motorens sirkulasjonskretsen, sirkulerer i varmekretsen istedet for via varmeveksleren når motoren oppnår arbeidstemperatur. Med andre ord så vil du få bedre kjøling avselve motoren, men du vil miste litt eller all varme til VV-tank og/eller defroster. Her er det snakk om å finne "den gyldne miiddelvegen" hvor du får nedkjølt motor samt oppvarmet VVtank/defroster!

 

Stenger/struper du den så er alt/mere av kjølevæsken tvunget til å gå via varmeveksleren når termostaten reagerer! (Les mitt innledende innlegg en gang til )

 

 

Ellers må jeg få utrykke at motorrommet ditt ser meget flott ut. Ryddigt og rent!!

 

:smiley:

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Dersom impeller var bra så ville tatt en tlf til selger og spurt om han noensinne kjørte på fullt, det er mulig problemet alltid har vert der, men aldri blit provosert fram. Eg ville sjekket lufting til maskinrom før eg gjorde meir. Og så kontroll av diameter på inntak og slange til sjøvannskjøling.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

mateco, det er både logisk og forståelig det du skriver og skal sjekkes ut. Men hvis varmeveksleren er delvis tilstoppet av smuss, så vil jeg kanskje ikke å det svaret jeg ønsker. Kan det ikke tenkes at den bare slipper gjennom en viss mengde vann uansett hvor mye man prøver å presse gjennom?

Alt skal vel være dimensjonert til å kunne ta runden til både defroster og varmtvannstank uten at det skal gå ut over kjølingen?

 

Pluto9, jeg har sjekket det og der er ikke for lite i allfall, kanskje tvert imot.

 

Sæbø, Jeg snakket med selger da dette skjedde, og han opplyste meg da at han aldri hadde vært oppe i 3000 omdreininger. Så det er meget sannsynlig at problemet alltid har vært der.

 

SoBo, Jeg har printet ut et eksemplar av instruksjonsboken på norsk som jeg har i båten. Her hjemme har jeg den på PC'en, skal sjekke det du nevner.

 

Jeg takker for all hjelp og gode forslag til løsning. Nå er jeg snart på et nivå der jeg gleder meg til å skru ting fra hverandre, om ikke annet for å se hvordan det ser ut inni og hvordan det virker.

Link to post
Share on other sites

 

 

Jeg takker for all hjelp og gode forslag til løsning. Nå er jeg snart på et nivå der jeg gleder meg til å skru ting fra hverandre, om ikke annet for å se hvordan det ser ut inni og hvordan det virker.

 

He he ikke begynn med dette sånn forøvrig uten grunn.

 

Ja kan se på bildene under # 44 at du har en papir manual. Det bildet vi ser der med fronten av motoren og impellerpumpen,

er ikke fra samme motor. Ser ut for meg som den er for den nye M-line serien ?? (M4-45 ?)

Link to post
Share on other sites

 

 

Ja mye tyder på det, for som sagt er lokket til pumpen på andre siden på min motor, eller er jo det meste veldig likt.

 

Hmm. Impellerpumpene ser for meg ut som er på høyre side av motor, sett forfra på begge.

 

Se side. 14 pungt 11 og 12 på M-line boka (M4.45) Side 13 pungt 25 og side 52 for motoren din ( motor M4.55)

Link to post
Share on other sites

Det er mulig jeg har klart å forvirre meg selv. Jeg har ikke skjønt at M-line er noe annet enn hva jeg har, altså M4.55.

Men når jeg ser i denne manualen(side 52) http://www.vetusweb.com/manuals/files/Vetus_M-Series/340402.01%20r01%2012-07%20M4_55%20EN.pdf

som skal være for M4.55, så er plassering av sjøvannspumpen på samme plass, men snudd bak frem. Altså det runde lokket peker bakover og ikke fremover som i manualen, og har 4 skruer istedenfor 6.

bilde

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...