Jump to content

Zitt har vært på tur!


Zitt

Recommended Posts

Impeller feil vei: mistanke utifra at "bladene" lå forskjellige veier. Impeller skal settes inn med bladene riktig i forhold til dreieretning.

At det er feil med impelleren er helt klart. Men jeg har aldri opplevd at bladene ligger feil vei som her. Selv om jeg vrenger inn impelleren med bladene alle veier, har de alltid ligget riktig når jeg tar den ut igjen. bladene vil vri seg til riktig retning uansett, er ihvertfall min erfaring. Og det gjør de etter bare en tørn rundt.

Kan båten ha ligget lenge ubrukt, og impelleren være gammel, slik at bladene har blitt veldig stive? Vet at bladene kan vri seg litt hvis motoren får et lite tilbakeslag ved stopp. Men aldri ellers.

Link to post
Share on other sites

At det er feil med impelleren er helt klart. Men jeg har aldri opplevd at bladene ligger feil vei som her. Selv om jeg vrenger inn impelleren med bladene alle veier, har de alltid ligget riktig når jeg tar den ut igjen. bladene vil vri seg til riktig retning uansett, er ihvertfall min erfaring. Og det gjør de etter bare en tørn rundt.

Kan båten ha ligget lenge ubrukt, og impelleren være gammel, slik at bladene har blitt veldig stive? Vet at bladene kan vri seg litt hvis motoren får et lite tilbakeslag ved stopp. Men aldri ellers.

Jeg kan ikke tro at båten har lagt så lenge ubrukt. Selger har jevnlig brukt den, og den har gått ca 400 timer på 2 år i hans eie. Bladene virker ganske myke såvidt jeg kan bedømme det.

Takk for tilbakemelding, GeirFrode!

 

Sjekk alt annet før du begynner å tenke på å ta ut registeret i varmeveksleren.

Fortsatt lykke til.

 

 

min erfaring og men....

Jeg gjør som jeg får beskjed på, SoBo! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Tittet litt i manualen for motoren din. På det midterste bilde på side 55 ser du endlokket på varmeveksleren. den nederste stussen (der ved 2 tallet) er vannet inn fra impellerpumpen. stussen over (med den korte Z- formede slangen) er vannet ut av varmeveksleren og inn på eksosstussen ( går vider over i eksosslangen og ut der bak) Finner du ikke alle gummibitene, kan du ta av den korte Z - formede slangen (holder med å ta av på eksostussen) og spyle motsatt vei enn normal vannstrøm. Du har også av slangen på lokket (på varmeveksleren), den som kommer ifra impellerpumpa. Hold en liten bøtte under og spyl som sagt

motsatt vev. Er du heldig får du spylt ut missing gummi.

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg tror jeg er ganske nær en løsning, men det er fremdeles små ting jeg lurer på. Jeg har søkt på all verdens manualer til Vetus, men ikke funnet bilder av noen motorer som har vannpumpen vendt bakover slik jeg har.

Selve impelleren er også annerledes enn den som står avbildet i manualen http://www.vetusweb.com/manuals/files/Vetus_M-Series/340402.01%20r01%2012-07%20M4_55%20EN.pdf(se side 52). Der har impelleren en (låse-)bolt på tvers i senterhullet, og bare 6 blader, mens den jeg dro ut har 12 blader. Den jeg fikk med blant reservedeler har også 6 blader og bolt i midten, og er litt mindre.

Jeg tror jeg ringer importøren i morgen tidlig, og kanskje en forhandler her kan ha den.

Link to post
Share on other sites

Fint å se at du fant årsaken Zitt :-) Dette betyr da at intervallet på bytte av impeller på motoren din må være hvert år vil jeg tro. Det at vingene står i hytt og pine er nok som det ble nevnt her at motoren slår litt tilbake når den stoppes og det er nok kanskje grunnen til kort levetid på impelleren.

 

Tok ut impelleren på min V8 i kveld, etter to sesonger uten sjøvannsfilter ser den helt grei ut. Kun et lite rift på en vinge, kunne sikkert gått to sesonger til.

 

En jeg hjelper litt har en KAD300 som jeg tok ut impelleren på nå for et par uker siden hadde kunn gått en sesong, den var i ferd med å gå i oppløsning.

Link to post
Share on other sites

 

 

en (låse-)bolt på tvers i senterhullet, og bare 6 blader, mens den jeg dro ut har 12 blader. Den jeg fikk med blant reservedeler har også 6 blader og bolt i midten, og er litt mindre.

 

Hmm . Kunne se på bildet du hadde lagt ut at det var riller innvendig i impelleren. Hvordan så akselen i pumpen.

Hadde den riller eller var den rund/sylindrisk?

Link to post
Share on other sites

Det var junior som var nede der og og tok ut impelleren, så jeg er ikke sikker, men jeg kan ikke tro noe annet enn at det er riller på akslingen inni pumpen. Eller vil det vel lett slure.

Jeg har vært og skaffet ny impeller, og det tok meg 2,5 timer i bilen. Diesel & Motorservice i Bergen, hyggelige folk, men jeg måtte bruke litt tid på å overbevise dem om at jeg har en Vetus M4.55(52hk). Impelleren/pumpen jeg har brukes normalt bare i 65hk motorer. Vi ble enige.

Reiser ned i båten litt senere i dag.

Link to post
Share on other sites

Ja, da får jeg fortsette der jeg slapp i går.

Vi var nede i båten junior og jeg. Det viser seg at slangen fra sjøvannspumpen tar en tur innom kjøleren til gearoljen før den går videre til varmeveksleren. Hvordan den kjøleren ser ut inni aner ikke jeg, men vi håpet at gummideler fra impelleren ikke kan passere der. Vi løsnet slangen fra sjøvannspumpen og oljekjøleren og spylte gjennom den, men ingen gummi å se.

Vi monterte slangen igjen, satte inn ny impeller og o-ring, åpnet kranen for vanninntak og startet opp. Ingen lekkasjer å se og vannet fosset ut bak, egentlig omtrent i samme mengde som før.

Vi bestemte oss for å ta ut risten i sjøvannsfilteret i samme slengen, og glemte selvfølgelig å stenge for vanninntaket. Der forsvant alt vannet i filteret, og vi gikk hjem til tenkeboksen.

Nede igjen i dag stengte jeg for vanninntaket, og helte vann i sjøvannsfilteret......1 liter, 2 liter, 3 liter, 4 liter og alt forsvant. Fylte opp igjen og klasket lokket på så fort jeg kunne. Vannet seg ned ca 2cm fra toppen.

Så åpnet jeg for sjøvannsinntaket, startet opp og kjørte en tur på fjorden. Ganske fort ble sjøvannsfilteret fullt med vann, kun en bitteliten boble.

Jeg tøffet avgårde på 1000, 1500 og 2000 omdreininger og 80 grader. Så 2500 omdreininger og 84 grader, 2800 og 86 grader, og tilslutt 3000 omdr. i 3 minutter til den nådde 89 grader. Da reduserte jeg omdreininger til 2000 og alarmen gikk etter 10 sekunder. Det er vel ikke unarturlig at tempen stiger en liten stund etterat man skrur ned tempo.

Så tøffet jeg hjem igjen på 2000 omdreininger og 80 grader.

Det som slår meg er at det virker som om problemet med overoppheting er veldig stabilt og forutsigbart. Dog virket som om det var bedre vanngjennomstrømning og at tempen ikke steg så raskt i dag.

Jeg har fått mange gode tips om hva som forutsaker dette, og fikk enda et forslag i havnen i dag; - Kanskje du skal se på propellen, om den er tilgrodd eller har feil dimensjon. Om så er kan den være tyngre å drive rundt enn motoren liker! Han denne mannen et poeng?

Slik jeg føler det er det ingen krise på gang, og både kaptein og motor trives jo godt på opptil 2500 omdreininger, så kanskje jeg skal la det bero litt.

Motoren bestod tross alt ilddåpen fra Kvitsøy med glans da den putret og gikk i 8-9timer i strekk.

Jeg kommer selvsagt til å gå løs på varmeveksleren og gearoljekjøleren, men vurderer det slik at det kan legges inn noen båtturer også.

Link to post
Share on other sites

Joda detta kan du sjekke. Sitter oljekjøleren der bak ved girkassa? Mulig det ikke står i boka pga annen girbox.

Du kan ta av slangene (vannslangene) i begge ender og prøve å lyse igjennom.

Er dette vanskelig kan du jo også ta av oljeslangene og skru/løfte

kjøleren opp for nærmere inspeksjon.

Det kan ikke være slik at impellerpumpa suger igjennom oljekjøler for girbox. ( ganske vanlig)

Altså at den ligger før pumpa. (kan dere ha spylt på den siden?)

Bitene sitter i tilfelle på trykksiden/spylesiden av impellerpumpa.

Redigert av SoBo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nei, oljekjøleren ligger over gearkassen og etter vannpumpen. Vannet fra vannpumpen går inn i oljekjøleren på samme siden som pumpen, og slangen i andre enden av kjøleren tar en u-sving og tilbake til varmeveksleren.

Høres greit ut å ta av slangene i begge ender av kjøleren og inspisere den.

Link to post
Share on other sites

I dag ble det båttur. Det var ikke mulig å holde igjen lenger. Her er vi på vei ut fra hjemmehavnen.

1417107770.jpg

 

Det er mye fint å se på veien ut, fine båter fremdeles på sjøen og .........

1417107834.jpg

 

....fine koselige viker og hytter.

1417107859.jpg

 

Dette har vært et landsted, men jeg tror det nå er en bolig. Ingen grunn til å få høydeskrekk her, det måtte i såfall vært oppe i en av pinnene. :giggle:

1417107878.jpg

 

Det bygges boliger for harde livet i denne kommunen, Os i Hordaland, og båtplass er en selvfølge.

1417107909.jpg

 

Litt lenger ut i det åpne landskap, men fremdeles innaskjærs og rolig sjø.

1417108623.jpg

 

En tur innom den lokale landhandel Vedholmen er en selvfølge, hvis du trenger drivstoff, vann, mat........nær sagt hva som helst egentlig. Kanskje bare bruke det som base for dine turer til uthavnene i Os. Hjertelig velkommen!

1417108642.jpg

 

Enda flere hus, med "garasjer".1417108680.jpg

 

På veien ut i fjorden traff vi på denne, og..........

1417108744.jpg

 

......og den hadde mange fans, gitt!

1417108771.jpg

 

Og så ut i den store fjorden. Her var det sol, vann, litt skyer og bølger........finn EN feil!! :giggle:

1417108790.jpg

 

Her er vi på vei inn til turens mål, Ervikane, som er en av Os's uthavner.

1417108825.jpg

 

Her ligger vidunderet vel fortøyet og koser seg, mens vi er på gåtur.......

1417108848.jpg

 

......i disse omgivelsene.

1417108879.jpg

 

Hovedformålet med turen var at disse to skulle få løpe og kose seg, og det gjør de her til tusen.

1417109038.jpg

 

De tigger aldri, sier fruen, de er bare nysgjerrig.

1417109107.jpg

 

I Ervikane er det tilrettelagt for rullestolbrukere som ønsker å bade, der er flere sandstrender, flere grillplasser og mange turveier. Et paradis for barn, og som vi har benyttet i mange år.

1417109127.jpg

 

 

1417109168.jpg

 

På hjemveien passerer vi denne plassen. På bryggen der står det en rød gammel telefonkiosk. hva skal man med VHF da? :giggle:

1417109438.jpg

 

Denne eiendommen(hytten) på en holme var til salgs for noen år siden, og er det kanskje enda. Ikke ring hvis du ikke har ekstremt tykk lommebok. For ordens skyld, bildet yter ikke eiendommen noen form for rettferdighet.

1417109502.jpg

 

Her holder de til de som skulle fikse Wikingen, Gjensidige var ikke enig.

1417109527.jpg

 

Nå holder solen på å gi seg for i dag, og det gjør vi også.

1417109567.jpg

 

På vei hjem i hjemmehavnen. Takk for turen!

ps. Jeg beklager kvaliteten på bildene som er tatt med en telefon som man kan ringe med, og det er det!!! :giggle:

1417109590.jpg

Link to post
Share on other sites

Men jeg har aldri opplevd at bladene ligger feil vei som her. Selv om jeg vrenger inn impelleren med bladene alle veier, har de alltid ligget riktig når jeg tar den ut igjen. bladene vil vri seg til riktig retning uansett, er ihvertfall min erfaring.

 

 

På min motor ligger alltid en eller to vinger feil vei når jeg åpner, samme hvordan jeg setter den inn. Har nøyaktig samme impeller som zitt, men på en Ford. Så det hadde jeg overhode ikke bekymret meg over.

 

Det kan ikke være giveren til alarmen som er synderen da? Synes det høres lavt ut med alarm på 89 grader, er jo en grei temperatur det...

 

Ellers så må jo gummibitene være et sted, så det lønner seg å få dem ut.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Kjekt å høre at du kan få vekket gode minner fra oppveksten, Key Freak! Det er grenser for hvor langt vi drar på denne tiden av året, men jeg tror jeg kan love deg mange snadderbilder neste sesong. Nå for tiden blir det i all hovedsak dagsturer, men heldigvis er det mye flott å ta av her på hjemmebanen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...