Zitt Svart 23.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.November.2014 I denne kofferten har jeg mye rart, men mangler en del. I instruksjonsboken står det at det er fastnøkkel 10 som passer til skruene på lokket til sjøvannpumpen. Så kan dere gjette hvilken del jeg mangler. Dere får tre forsøk, og må gjerne ringe en venn. Jeg håper jeg får tak med en pipenøkkel, men skruehodet er veldig lavt og det er jo en fare for at jeg bare skal kjøpe en fastnøkkel før jeg ødelegger skruehodet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Antilia Svart 23.November.2014 Del på Facebook Svart 23.November.2014 håper du finner svaret der i morgen. Greit at alt er på stell i ny båten. Jeg er fortsatt litt på sjøvannns filteret ditt. Ligner veldig på samme problem på en fin Elvaro i havna vår for noen år siden. Tror ikke nødvendigvis du bør se bobler om det går falsk luft inn der. Om du løsner lokket og drar et tynt lag akselfett over pakningen og skrur det på plass igjen, kankje det gjør susen. Lett jobb og skader i allefall ingenting. Lykke til!!!!! :-) Sitér dette innlegget Min hjemmeside: https://rgro94.wixsite.com/ronnies-side Link to post Share on other sites More sharing options...
Zitt Svart 23.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.November.2014 Ja, det skal jeg gjøre, Dinos! Takk for tips! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SoBo Svart 23.November.2014 Del på Facebook Svart 23.November.2014 Du klare kanskje komme til med en 1/4" skralle og 10 mm pipe på sjøvannspumpa. Svigefar hadde problemer med et sjøvannsfilteret som ikke var tett. Dette var volvo sitt. Hadde et slikt skrulokk. Han byttet til et nytt av samme type. samme problem. Der var det slik at vannet ble borte (pga sugde falsk luft) og impelleren gikk tørr og ble most. Kom til å tenke på noe angående den O- ringen i lokket. Den skulle ligge en spesiell vei. (ikke rund i profil eller noe) Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post Share on other sites More sharing options...
Gabi Svart 23.November.2014 Del på Facebook Svart 23.November.2014 (redigert) .. Redigert 23.November.2014 av nopain99 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gabi Svart 23.November.2014 Del på Facebook Svart 23.November.2014 Pakningen skal være slik, med de to bølgene opp. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Zitt Svart 23.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.November.2014 Takk skal du ha, nopain99! Jeg har litt av hvert å ta meg av i båten i morgen, og så vil fruen på båttur i tillegg. Spørs om jeg ikke like godt kan dra ned i båten med en gang og jobbe litt i natt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gabi Svart 23.November.2014 Del på Facebook Svart 23.November.2014 God tur på båttur! Slik som du beskrivet "problemet" med varm motor på høyt turtall så er det jo ingen krise. Du har jo litt tid til å finne ut av det. Bare å unngå høyt turtall og følge litt ekstra med så er det bare å kose seg! Impelleren min gikk til dundass 2dager før sommerferieturen. Mest trolig dårlig påskrudd lokk på sjøvannsfilteret som gjorde at mye luft kom inn og impeller gikk tørr. Takket være eminent hjelp fra dyktige og hyggelige folk her på forumet fikk jeg spylt ut rester fra impeller og montert ny i tide til sommerferietur på Svenskekysten. Sammen her på forumet skal du nok få hjelp til å ordne varmgangen på din motor også skal du se! Ha en fin båttur! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
alf-inge Svart 23.November.2014 Del på Facebook Svart 23.November.2014 Etter rens av sjøvannsfilteret fanges alltid en cm luft under lokket. Siden jeg sjelden går med fullt turtall, kan det gå mange turer før all luft er ute. Eneste veien det kan slippe ut, er via sjøvannspumpe/impeller. Risikerer man å ødelegge impelleren med dette? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gabi Svart 24.November.2014 Del på Facebook Svart 24.November.2014 Etter rens av sjøvannsfilteret fanges alltid en cm luft under lokket. Siden jeg sjelden går med fullt turtall, kan det gå mange turer før all luft er ute. Eneste veien det kan slippe ut, er via sjøvannspumpe/impeller. Risikerer man å ødelegge impelleren med dette? Jeg tror ikke dette et noe problem. Problemet er blant annet med Volvo sitt filter hvor lokket må skrues veldig hardt på (men ikke så hardt at det sprekket...) for å bli tett. Hvis ikke suger det mye luft og det blir store luftbobler som blir med hele tiden. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Zitt Svart 24.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.November.2014 Etter mye om og men, under trange og vanskelige forhold, kom denne tilsyne. Ser den bra ut?.......mitt svar er nei!!! Den impelleren jeg fikk med da jeg kjøpte båten viste seg å ha en annen dimensjon, så nå må jeg jakte på en ny. Noen som vet hvor i Bergen? Noen som vet hvor den jeg har hører til? Bildene her er tatt av baksiden, og hvis dere ser måten skovlene(?) er bøyet tyder det ikke da på at hjulet går motsatt vei av klokken? Her er det også to stykker som er bøyet andre veien, hvordan er det mulig? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
baatsman Svart 24.November.2014 Del på Facebook Svart 24.November.2014 Det som også må sjekkes, er følgende att ikke gummi slurer på vulkingen. En venn med en Viknes 1030 opplevde dette i sommer. 2 år gammel båt. Jeg har selv opplevd det for mange år siden på en propell. Og dette bør en se på vannstrømmen som kommer ut av båten øker med turtallet. For en fersk impeller gir stabilt vanntrykk ganske raskt. Ellers ser ikke den impelleren helt "frisk" ut Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post Share on other sites More sharing options...
Tom Rør Svart 24.November.2014 Del på Facebook Svart 24.November.2014 Den ser ikke god ut. Håper det er synderen Zitt Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dude Svart 24.November.2014 Del på Facebook Svart 24.November.2014 (redigert) bladene som mangler på impelleren kan ligge i rørsystem og veksler og danne propper, så du bør forsøke og få dette ut.. like gjerne dette som gjør varmgang som at skovlene mangler. Redigert 24.November.2014 av dude (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SoBo Svart 24.November.2014 Del på Facebook Svart 24.November.2014 Hmm Se her ja, er nok inne på sporet nå Zitt, Lurer på om den impelleren er satt inn feil. Sjekk også lokket på sjøvannsfilteret, som nevnt tidligere her. Slangen fra impellerpumpen og opp til varmeveksleren var vi også innom. Følg slangen og ta den av ved varmeveksleren. Ser du på første bilde på M4.55 håndboka, er den den sorte slangen som ender i bakkant av varmeveksleren. Ta den av ja og se om du kan se noen biter inne i der. Blir vanskelig, men med ei lommelykt og et "tannlege" speil kanskje. Sjøl bruker jeg impellere fra biltema. Ser ikke bort ifra at de har til din også. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post Share on other sites More sharing options...
Tom Rør Svart 24.November.2014 Del på Facebook Svart 24.November.2014 Hadde samme problemet på generatoren min, og der var det sattt inn ny impeller, men gamle gummirester lå igjen i impellerhuset. Da stoppet den pga. dårlig kjøling. Det var vrient å se disse gummirestene, så det er et godt tips med lommlykt, og lite speil. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Zitt Svart 24.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.November.2014 (redigert) Takk, dude, SoBo og Tom Rør! Ja det virker som om tampen brenner nå! Sitat, SoBo: Hmm Se her ja, er nok inne på sporet nå Zitt, Lurer på om den impelleren er satt inn feil. - Hvordan kan du se det? Sjekk også lokket på sjøvannsfilteret, som nevnt tidligere her. - Ja, kan noe tyde fremdeles på at impelleren har gått tørr, f.eks. på grunn av blokkering i vanninntaket, og derfor blitt ødelagt? Slangen fra impellerpumpen og opp til varmeveksleren var vi også innom. Følg slangen og ta den av ved varmeveksleren. - Jeg forstår det slik at jeg må tappe veksleren for vann. Hvor mye vann er det inni der? Ser du på første bilde på M4.55 håndboka, er den den sorte slangen som ender i bakkant av varmeveksleren. Ta den av ja og se om du kan se noen biter inne i der. Blir vanskelig, men med ei lommelykt og et "tannlege" speil kanskje. - Kan jeg ikke bare løsne slangen ved pumpen også og prøve å spyle ut rester, om jeg ser de eller ikke? De største bitene iallfall kommer seg vel ikke videre inn i varmeveksleren? Og så kan jeg rengjøre varmeveksleren. Sjøl bruker jeg impellere fra biltema. Ser ikke bort ifra at de har til din også. Redigert 24.November.2014 av Zitt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
baatsman Svart 24.November.2014 Del på Facebook Svart 24.November.2014 (redigert) Sjekk også vulkingen.. Hvis den har vært satt inn feil, kan også det være at den slurver på høyere turtall. Og gjør den ikke det ligger gjerne de gummibitene ved varmeveksler. Redigert 24.November.2014 av baatsman (see edit history) Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post Share on other sites More sharing options...
Zitt Svart 24.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.November.2014 Jeg skjønner ikke helt hva du mener, baatsman! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
baatsman Svart 24.November.2014 Del på Facebook Svart 24.November.2014 Det hender at gummien slurer rundt på navet. Det har skjedd flere impellere. Den er limt. Jeg sjekker altid det enkleste først før en begynner og demontere mye. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post Share on other sites More sharing options...
.Snorre Svart 24.November.2014 Del på Facebook Svart 24.November.2014 Den impelleren jeg fikk med da jeg kjøpte båten viste seg å ha en annen dimensjon, så nå må jeg jakte på en ny. Noen som vet hvor i Bergen? Kanskje disse kan hjelpe deg med ny impeller? http://www.dieselelektroservice.no/ hvis ikke så kan du sikkert bestille her: http://shop.univa.no/vetus/servicedeler-motorer/impeller/impeller-m/pakninger-til-p4.17/19/21-og-vh4.65/80 Får håpe du har funnet årsaken... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SoBo Svart 24.November.2014 Del på Facebook Svart 24.November.2014 Impeller feil vei: mistanke utifra at "bladene" lå forskjellige veier. Impeller skal settes inn med bladene riktig i forhold til dreieretning. Kan ha vært en blokking på inntaket, eller en lekkasje på lokket på sjøvannsfiltetet. Du trenger ikke tappe veksleren for kjølevann. Det er sjøvannsiden vi er på. Steng bunnventilen så ikke det kommer vann inn den veien for sikkerhet skyld. Joda ta av slangen ved pumpen og syl inn/ut av den for å se om det kommer noen gummirester. Dersom ikke tar du av på veksleren. Den messinghylsa i selve impelleren (den med rillene) kan ha løstnet fra gummien som baatsman sier . Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post Share on other sites More sharing options...
Zitt Svart 24.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.November.2014 Det hender at gummien slurer rundt på navet. Det har skjedd flere impellere. Den er limt. Jeg sjekker altid det enkleste først før en begynner og demontere mye. Det virker ikke som om den har løsnet og slurer! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Zitt Svart 24.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.November.2014 Kanskje disse kan hjelpe deg med ny impeller? http://www.dieselelektroservice.no/ hvis ikke så kan du sikkert bestille her: http://shop.univa.no/vetus/servicedeler-motorer/impeller/impeller-m/pakninger-til-p4.17/19/21-og-vh4.65/80 Får håpe du har funnet årsaken... Takk, 7Pluto9, må ta en telefonrunde i morgen! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Zitt Svart 24.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.November.2014 Impeller feil vei: mistanke utifra at "bladene" lå forskjellige veier. Impeller skal settes inn med bladene riktig i forhold til dreieretning. Kan ha vært en blokking på inntaket, eller en lekkasje på lokket på sjøvannsfiltetet. Du trenger ikke tappe veksleren for kjølevann. Det er sjøvannsiden vi er på. Steng bunnventilen så ikke det kommer vann inn den veien for sikkerhet skyld. Joda ta av slangen ved pumpen og syl inn/ut av den for å se om det kommer noen gummirester. Dersom ikke tar du av på veksleren. Den messinghylsa i selve impelleren (den med rillene) kan ha løstnet fra gummien som baatsman sier . Jeg lurte jo på om jeg skulle ta ut veksleren også og rengjøre den. Ellers vil jeg følge dine instuksjoner til punkt og prikke. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.