Jump to content

Zitt har vært på tur!


Zitt

Recommended Posts

I denne kofferten har jeg mye rart, men mangler en del.

I instruksjonsboken står det at det er fastnøkkel 10 som passer til skruene på lokket til sjøvannpumpen.

bilde

 

Så kan dere gjette hvilken del jeg mangler. Dere får tre forsøk, og må gjerne ringe en venn.

Jeg håper jeg får tak med en pipenøkkel, men skruehodet er veldig lavt og det er jo en fare for at jeg bare skal kjøpe en fastnøkkel før jeg ødelegger skruehodet.

bilde

Link to post
Share on other sites

håper du finner svaret der i morgen. Greit at alt er på stell i ny båten. Jeg er fortsatt litt på sjøvannns filteret ditt. Ligner veldig på samme problem på en fin Elvaro i havna vår for noen år siden. Tror ikke nødvendigvis du bør se bobler om det går falsk luft inn der. Om du løsner lokket og drar et tynt lag akselfett over pakningen og skrur det på plass igjen, kankje det gjør susen. Lett jobb og skader i allefall ingenting. Lykke til!!!!! :-)

Link to post
Share on other sites

Du klare kanskje komme til med en 1/4" skralle og 10 mm pipe på sjøvannspumpa.

Svigefar hadde problemer med et sjøvannsfilteret som ikke var tett. Dette var volvo sitt.

Hadde et slikt skrulokk. Han byttet til et nytt av samme type. samme problem.

Der var det slik at vannet ble borte (pga sugde falsk luft) og impelleren gikk tørr og ble most.

Kom til å tenke på noe angående den O- ringen i lokket. Den skulle ligge en spesiell vei. (ikke rund i profil eller noe)

Link to post
Share on other sites

God tur på båttur! Slik som du beskrivet "problemet" med varm motor på høyt turtall så er det jo ingen krise. Du har jo litt tid til å finne ut av det. Bare å unngå høyt turtall og følge litt ekstra med så er det bare å kose seg!

 

Impelleren min gikk til dundass 2dager før sommerferieturen. Mest trolig dårlig påskrudd lokk på sjøvannsfilteret som gjorde at mye luft kom inn og impeller gikk tørr. Takket være eminent hjelp fra dyktige og hyggelige folk her på forumet fikk jeg spylt ut rester fra impeller og montert ny i tide til sommerferietur på Svenskekysten. Sammen her på forumet skal du nok få hjelp til å ordne varmgangen på din motor også skal du se!

 

Ha en fin båttur!

Link to post
Share on other sites

Etter rens av sjøvannsfilteret fanges alltid en cm luft under lokket. Siden jeg sjelden går med fullt turtall, kan det gå mange turer før all luft er ute. Eneste veien det kan slippe ut, er via sjøvannspumpe/impeller. Risikerer man å ødelegge impelleren med dette?

Jeg tror ikke dette et noe problem. Problemet er blant annet med Volvo sitt filter hvor lokket må skrues veldig hardt på (men ikke så hardt at det sprekket...) for å bli tett. Hvis ikke suger det mye luft og det blir store luftbobler som blir med hele tiden.

Link to post
Share on other sites

Etter mye om og men, under trange og vanskelige forhold, kom denne tilsyne. Ser den bra ut?.......mitt svar er nei!!!

Den impelleren jeg fikk med da jeg kjøpte båten viste seg å ha en annen dimensjon, så nå må jeg jakte på en ny. Noen som vet hvor i Bergen?

Noen som vet hvor den jeg har hører til?

Bildene her er tatt av baksiden, og hvis dere ser måten skovlene(?) er bøyet tyder det ikke da på at hjulet går motsatt vei av klokken? Her er det også to stykker som er bøyet andre veien, hvordan er det mulig?

bilde

 

bilde

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Det som også må sjekkes, er følgende att ikke gummi slurer på vulkingen. En venn med en Viknes 1030 opplevde dette i sommer. 2 år gammel båt. Jeg har selv opplevd det for mange år siden på en propell. Og dette bør en se på vannstrømmen som kommer ut av båten øker med turtallet. For en fersk impeller gir stabilt vanntrykk ganske raskt.

 

Ellers ser ikke den impelleren helt "frisk" ut

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Hmm Se her ja, er nok inne på sporet nå Zitt, Lurer på om den impelleren er satt inn feil. Sjekk også lokket på sjøvannsfilteret, som nevnt tidligere her.

Slangen fra impellerpumpen og opp til varmeveksleren var vi også innom. Følg slangen og ta den av ved varmeveksleren.

Ser du på første bilde på M4.55 håndboka, er den den sorte slangen som ender i bakkant av varmeveksleren.

Ta den av ja og se om du kan se noen biter inne i der. Blir vanskelig, men med ei lommelykt og et "tannlege" speil kanskje.

Sjøl bruker jeg impellere fra biltema. Ser ikke bort ifra at de har til din også.

Link to post
Share on other sites

Takk, dude, SoBo og Tom Rør! Ja det virker som om tampen brenner nå!

 

Sitat, SoBo:

Hmm Se her ja, er nok inne på sporet nå Zitt, Lurer på om den impelleren er satt inn feil. - Hvordan kan du se det? Sjekk også lokket på sjøvannsfilteret, som nevnt tidligere her. - Ja, kan noe tyde fremdeles på at impelleren har gått tørr, f.eks. på grunn av blokkering i vanninntaket, og derfor blitt ødelagt?

Slangen fra impellerpumpen og opp til varmeveksleren var vi også innom. Følg slangen og ta den av ved varmeveksleren. - Jeg forstår det slik at jeg må tappe veksleren for vann. Hvor mye vann er det inni der?

Ser du på første bilde på M4.55 håndboka, er den den sorte slangen som ender i bakkant av varmeveksleren.

Ta den av ja og se om du kan se noen biter inne i der. Blir vanskelig, men med ei lommelykt og et "tannlege" speil kanskje. - Kan jeg ikke bare løsne slangen ved pumpen også og prøve å spyle ut rester, om jeg ser de eller ikke? De største bitene iallfall kommer seg vel ikke videre inn i varmeveksleren? Og så kan jeg rengjøre varmeveksleren.

Sjøl bruker jeg impellere fra biltema. Ser ikke bort ifra at de har til din også.

Redigert av Zitt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Den impelleren jeg fikk med da jeg kjøpte båten viste seg å ha en annen dimensjon, så nå må jeg jakte på en ny. Noen som vet hvor i Bergen?

 

 

 

 

Kanskje disse kan hjelpe deg med ny impeller?

 

http://www.dieselelektroservice.no/ hvis ikke så kan du sikkert bestille her: http://shop.univa.no/vetus/servicedeler-motorer/impeller/impeller-m/pakninger-til-p4.17/19/21-og-vh4.65/80

 

 

Får håpe du har funnet årsaken...

Link to post
Share on other sites

Impeller feil vei: mistanke utifra at "bladene" lå forskjellige veier. Impeller skal settes inn med bladene riktig i forhold til dreieretning.

Kan ha vært en blokking på inntaket, eller en lekkasje på lokket på sjøvannsfiltetet.

Du trenger ikke tappe veksleren for kjølevann. Det er sjøvannsiden vi er på. Steng bunnventilen så ikke det kommer vann inn den veien for sikkerhet skyld.

Joda ta av slangen ved pumpen og syl inn/ut av den for å se om det kommer noen gummirester. Dersom ikke tar du av på veksleren.

 

Den messinghylsa i selve impelleren (den med rillene) kan ha løstnet fra gummien som baatsman sier .

Link to post
Share on other sites

 

Kanskje disse kan hjelpe deg med ny impeller?

 

http://www.dieselelektroservice.no/ hvis ikke så kan du sikkert bestille her: http://shop.univa.no/vetus/servicedeler-motorer/impeller/impeller-m/pakninger-til-p4.17/19/21-og-vh4.65/80

 

 

Får håpe du har funnet årsaken...

Takk, 7Pluto9, må ta en telefonrunde i morgen!

Link to post
Share on other sites

Impeller feil vei: mistanke utifra at "bladene" lå forskjellige veier. Impeller skal settes inn med bladene riktig i forhold til dreieretning.

Kan ha vært en blokking på inntaket, eller en lekkasje på lokket på sjøvannsfiltetet.

Du trenger ikke tappe veksleren for kjølevann. Det er sjøvannsiden vi er på. Steng bunnventilen så ikke det kommer vann inn den veien for sikkerhet skyld.

Joda ta av slangen ved pumpen og syl inn/ut av den for å se om det kommer noen gummirester. Dersom ikke tar du av på veksleren.

 

Den messinghylsa i selve impelleren (den med rillene) kan ha løstnet fra gummien som baatsman sier .

Jeg lurte jo på om jeg skulle ta ut veksleren også og rengjøre den. Ellers vil jeg følge dine instuksjoner til punkt og prikke.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...