Jump to content

Zitt lager ting til båten!


Zitt

Recommended Posts

Når det gjelder returen på din diesel så leverer pumpen på motoren mye mer enn det motoren trenger. Den dieselen som ikke brukes går derfor i retur til tank. Så det er nok litt diesel i røret. Når det gjelder den løse bolten ville jeg ha løst alle sammen for så og skru de fast med det momentet som er oppgitt på din kobling.

Link to post
Share on other sites

Som Kenneth sier akselflens/kobling er viktig å få skrudd riktig til. Slik det er hos deg

nå kan det fort bli litt vibrasjon. Når tankene er klare og montert igjen , må systemet luftes.

Som nevnt en dieselmotor har stor sirkulasjon på dieselen. Min forrige båtmotor hadde

dieselretur kjøler. Dieselen ble oppvarmet etter å ha tatt turen via motoren.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor skal du ha ut tankene? Jeg vasket begge tankene på classicen jeg hadde i fjor. Tok av manlokket (satt godt, men fikk lurt det til med å vippe med skrutrekker). Tømte tankene med drillpumpe. Tok en klut teipet fast i en stiv strømkabel og fikk tørket hele veien fra manhullet. Tok tlf ned i tanken og tok film så jeg var sikker på det var rent. Hadde på samme diesel igjen, men lot det stå igjen 5cm på kanna så ikke dritt ble med over. Manlokket ble tettet med et stoff på patron, somjeg lot tørke slik at det ble rn pakning.

Link to post
Share on other sites

Når du skal montere mann-lokket igjen ville jeg sett om jeg fikk tak i noe kork-pakning og skjært den til. Da blir det mye enklere neste gang tanken skal rengjøres. Du bør helst ikke bruke gummi-pakning da de ikke er så veldig glad i diesel. Pakninger av gummi har en tendens til å løse seg litt opp pga dieselen.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jeg skrur klokken litt tilbake: nye o-ringer under dieselpåfyllinglokkene er testet og tett, tankene er tømt og rengjort og alt er gjort gjennom det 5cm hullet i midten. Å få opp det mannlokkene måtte jeg gi opp, går ikke an. Har snakket med leverandør av tankene og produsent av aluminiumsutstyr av forskjellig slag, men ingen har klart å gi meg en fiks ide.

Etter å ha pumpet og sugd ut vann og diesel av tankene senket jeg en lyspære og spesiallaget speil ned i tankene for inspeksjon....gullende rent!

Grovfilter og finfilter er skiftet, dyser er luftet, motor har startet på sekundet de siste 10 gangene jeg har prøvd.......begynner det å se bra ut etterhvert???

Nå har fruen lyst å kjøre båt sier hun........er ikke tiden inne?

Link to post
Share on other sites

God timing, er jo et perfekt vær her vest for en båttur nå Zitt.

I første omgang prioriterte jeg å få start på motoren, og når det var gjort roet kroppen seg. Siden har jeg vurdert forskjellige løsninger for tankene, og fikk alt bra uten å ta ut tankene.

Jeg har tappet ut 70+liter over på maursyrekanner, og disse betrakter jeg som spesialavfall. Jeg trodde jeg kunne bruke den dieselen om igjen hvis jeg vasket kannene godt, men ekspertisen på BP sier NEI - IKKE LURT!

Jeg har hentet meg 20 nye liter som jeg har fyllt på, og fyller tankene helt opp ved første anledning.

 

Dagen i dag er vel perfekt for prøvekjøring.

 

Du får hvis ikke du alt har gjort det - kjøre motoren varm før du kaster loss.

 

Skal du bruke samme dieselen som du hadde på tanken?

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

- Jeg tror jeg tar meg en fisketur, sa jeg til fruen tidligere i dag.

- Javel, men har du fått tak i en skikkelig egnet balje? Jeg vil ikke ha noe blo' og slo inn i båten!

- Nei, jeg får bruke en rund murerbalje, foreslo jeg.
- Vent litt, kanskje jeg har en noe på roteloftet, sa fruen, og denne blå baljen dukket opp.

Jeg skar to hull i kanten og hang den opp her.

balje_10.jpg

 

Da kan jeg stå på kne på setet inne, og bare slenge fangsten opp i baljen.

Og det hadde sikkert fungert fint.........

balje_11.jpg

 

......hvis det hadde blitt noe fangst.

- Jeg kommer sterkt tilbake!!! :thumbsup::pray::thumbsup:

balje_2.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Jeg har ikke gjort all verdens med båten den siste tiden. Det har vært såpass med kulde og regn, og når det endelig er fint vær må jo vi på fjorden.

Men så var jeg innom Europris i dag, og der kom jeg over disse penslene. I mitt yrkesaktive liv har jeg brukt en hel haug med slike pensler, både med kattahårsbust, kamelhårsbust og gud vet hva, men disse penslene overgår det meste jeg har vært borti.

Har du små detaljer du skal male/lakke er denne pakken til kr 72.- tingen.

bilde

 

Det var disse skiltene jeg hadde i tankene. Jeg prøvde å få dem av, men de sitter såpass at jeg er redd jeg ville bøyet dem, og da er det best å lakke dem på stedet.

Slik var de, og......

bilde

 

.......og slik ble de!

En liten, men viktig detalj!bilde

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...