Jump to content

Zitt lager ting til båten!


Zitt

Recommended Posts

Kjedelig Zitt.

 

Ta med avtappingen hjem i varmen så ser du om det er voks. Jeg synes det ser ut som emugulert vann, men det bør skille seg når det får stått litt.

 

Ellers er utett påfyllingslokk på dollbord en vanlig synder for vann på dieseltanken om du ikke har fått vannet ved bunkring.

 

Lykke til :-)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Jeg har ei relativt kraftig pumpe i wikingen i Askvik.

 

den tømmer tankene dine på noen minutter. trenger

bare noen tomme fat og sette på kaia. jeg fikk slike

200 liters på bensinstasjon som har vært såpe i.

 

så står det til vannet er sunket ned, så kan du tappe

dieselen tilbake i rene tanker..

 

si fra om du trenger ei hånd :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Takk for tilbudet, dude! Jeg må se litt nærmere på sakene. Jeg er ikke sikker på hvor mye diesel jeg har på tankene. I følge selger så er ikke måleren helt til å stole på, og jeg har ikke lært den å kjenne ennå.

Jeg kommer tilbake til deg hvis jeg trenger assistanse.

Link to post
Share on other sites

Ta med avtappingen hjem i varmen så ser du om det er voks. Jeg synes det ser ut som emugulert vann, men det bør skille seg når det får stått litt.

 

Ellers er utett påfyllingslokk på dollbord en vanlig synder for vann på dieseltanken om du ikke har fått vannet ved bunkring.

 

Lykke til :-)

Ser ut som sommerdiesel og som voksen har begynt å skiller seg ut, sett din inn i varmen så er den klar på noen timer.

Vann skiller seg ut veldig fort etter en har ristet på vann dieselblanding.

 

bilde

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Dieselen begynt å vokse seg ??

 

Er det ikke varmegrader ute der du er Zittor ??

Joda, 4 grader ute, og 7 grader inne i båten. Der som den dieselen står i båten nå, rett over avfukteren, er det sikkert 10 grader. Er spent på hvordan det ser ut når jeg kommer ned i båten igjen.

Nå tenker jeg høyt: Siden det er slik at vann og diesel skiller lag, så gjør det vel det i tankene også? Er det ikke en måte å gjøre det på å sette en vifteovn på dieseltankene, og suge opp vannet som legger seg i bunnen? En annen ting jeg lurer på er hvor høyt over bunnen i dieseltankene er det den henter dieselen? Hvis det er noen cm, så kan det jo være noen liter vann og grums der inne.

Jeg har endel å sette meg inn i tydeligvis, og håper jeg kommer meg ned i båten i helgen.

Link to post
Share on other sites

Er nok litt over bunn av tanken dersom du har sugerør fra toppen. Vanskelig å si hvor mange cm, men 2-3-4 cm???

Andre tanker har diesel stuss ut ifra tanken i bunn. Har du muligheten til å komme ned i tanken via et lokk, kan du suge

nede i fra bunn. Fatter`n gjorde det noen ganger. han brukte da en slik impellerpumpe til å koble på drillen.

Eks. en slik: http://www.clasohlson.com/no/Wolfcraft-universalpumpe-/34-604

Link to post
Share on other sites

Når jeg slet med vann i diselen i fjor var det utett påfyllingslokk på dollbord. Utrolig hvor mye vann som kan komme inn der!

Vannet bør ikke få ligge lenge i dieselsystemet, dieselpumpen er ikke særlig glad i vann :)

 

Få ren diesel frem til pumpe, løsne litt på dyserør og kinn motor til det kommer diesel støtvis ut av rør. Skru sammen og kinn til motor starter. Det kan ta litt tid så du bør kanskje la starter hvile litt inimmellom. røyker fælt når den starter igjen!

Link to post
Share on other sites

Har du sjekket O-ringene på pøfyllingsstussene på dollborda Zitt. (vet dette har vært nevnt :yesnod: )

Var "skrantene" på to av tre på vår båt i fjord våres. Har et par slike O-ringsett

fra Biltema liggende og det dekker det meste. (både mm og tomme)

http://www.biltema.no/no/Bygg/Festeelementer/Sortimentboks/O-ringer/O-ringer-86702/

Også greit å sette inn disse ringene med syrefri grease.

Link to post
Share on other sites

eriklepe: Jeg har faktisk den mistanken jeg også. Vi hadde 50 dager på rad med nedbør i november/desember, og siden har det bare blitt verre. :yesnod:

cosmic: Takk for tips! Jeg er gift med en sporhund, så her kan det ikke taes noen sjanser.

SoBo: Jeg sjekker de O-ringene når jeg kommer meg ned i båten. Jeg har 2 tanker og må påfylle 2 steder, så dermed dobbel sjanse for lekkasje.

Link to post
Share on other sites

Jeg var en tur i båten i dag, og den dieselen jeg hadde tappet på en flaske ser nå slik ut, klar og fin og med en god dose vann i bunnen.

bilde

 

 

Jeg tappet også en ny skvett på en flaske og tok med meg hjem. Ganske fort skilte vann og diesel seg, og etter min mening er det jo betydelige mengder med vann i tankene......enig?bilde

 

 

Jeg er tilbøyelig til å tro at dette er synderen. På BB side var den skrudd godt til, men jeg kan ikke si det samme om SB side. Der kunne jeg dreie lokket en kvart omgang rundt. Selv om O-ringene virket ok, er det mulig at vann har lurt seg ned her. Tankene er plassert under bunnene i stikk-kabinene og skal i følge Bergen(Bp-medlem) være lett å komme til.

Det som forundrer meg litt er at dieselvarmeren putrer og går(også i dag) med denne dieselen.

Jeg ser nærmere på saken i morgen.

bilde

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...