Jump to content

Zitt lager ting til båten!


Zitt

Recommended Posts

  • 2 uker senere...

Nå har jeg kjøpt deler, mekket og skrudd noen ganger på Wallas'n, men virker den.......nei!

Ok den fikk en fair sjanse, og tok den ikke. Da er det over og ut, og inn med spritapparatet.

Dude har tidligere meldt sin interesse, og kan bli en Wallas rikere!

Jeg selv kan begynne å tenke på andre ting! :yesnod::wink:

Link to post
Share on other sites

Det var på en måte litt dumt da Zitt. :sad:

Har du drøftet det med Wallas Service?

 

Ikke ringt til meg nei :nonod:

 

Ser at Dude skal få ta over Wallas'en, og om han står fast så er det bare å ringe :yesnod:

 

Ta over komfyren til Dino Zitt, så kan du bake rundstykker til frokost :thumbsup:

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Jeg var nede i båten i går for å sjekke avfukter og justere litt på varmen. Jeg startet motoren som jeg pleier, slik at den får gå seg god og varm. Det var ganske kaldt så jeg startet også dieselvarmeren, også den har sikkert godt av å gå litt. Viften i varmeren startet som vanlig, men før den begynte å varme stoppet den. Jeg prøvde igjen, men etter kort tid blåste den ut hvit røyk og stoppet. Jeg prøvde en tredje gang og da gikk det greit.

Men så etter en halvtimes tid begynte motoren å fuske og stoppet, og jeg fikk ikke start på den igjen.

Da begynte gutten å tenke - både dieselvarmer og motor stopper - hvit eksos...........vann i diesel?

 

Jeg startet å pumpe ut av dette filteret, og det som kom ut var nesten melkehvitt.

bilde

 

Nå har jeg pumpet ut ca 2liter og da ser det slik ut(agurkjuice). Er det bare å fortsette til jeg får en klarere diesel?

bilde

 

Og siden må jeg vel skifte begge filtrene?

Klarer jeg å skru av filtrene med bare hendene, eller bør jeg ha en filtertang?bilde

Link to post
Share on other sites

Ville så absolutt sjekket dieselen. Motoren stopper ikke sånn av seg selv dersom alt er OK.

Skal bare en dråpe eller to med vann inn i dieselpumpa, før du får trøbbel med gangen.

Du må nok bytte filter uansett, men dersom du har vann i dieselen må du kanskje sjekke

på tanken også. Kan bli mange filterbytte dersom det er litt vann i systemet.

Du sier at du pumpet ut ca. 2 l. Hva mener du med pumpet ut?

Er det en slik avtappingskrue i bunn av det hvite Fleetguard filteret?

Prøv i tilfelle å tappe av der. Vannet ligger i bunn av dette grovfilteret, dersom det er vann.

Link to post
Share on other sites

Jeg har bare tappet av det hvite filteret. Jeg løsnet skuen i bunnen av filteret, og da kom der noen dråper med rent vann. Siden kom den grå/hvite væsken som nevnt over. Etterat jeg hadde tappet ut en halv liter kom det bare grønn væske, som vist på bildet.

Med pumpe mener jeg den svarte knotten med skrue i midten som vises på toppen av filteret. Den er det en fjæring på, og hvis jeg trykker inn kommer værsken ut avtappingskruen i bunnen. Jo mer jeg trykker jo kraftigere sprut ut, som en pumpe.

Tyder det på at det er vann i den dieselen du ser på bildet?

Link to post
Share on other sites

Det er vel en manuell pumpe for å fylle opp filteret etter filterbytte..

 

Som sagt, vanskelig å se på bildet dit..la det stå i ro en stund, og se om det legger seg vannperler i bunnen av flasken...

 

Ville absolutt byttet filter vist det var meg, det er en billig forsikring..

 

Du må også følge godt med på filteret ditt etter oppstart nå, kan være mere vann igjen

 

Mulig for deg å få noen avtapping på selve diesel tanken ?

Link to post
Share on other sites

Da har du vann i dieselen. Hvor mye er vanskelig å si.

Den håndpumpa på filteret, er til lufting av systemet.

Du har helt sikker en Lufteskrue på grovfilteret( på toppen bak pumpeknotten)

Lufteskrue på filterhuset for finfilteret, har du også.

Sees på toppen av filterhuset (nederste bildet ), gul sekskantskrue.

Bytter du filter, bør du fylle de nye filtera med diesel før du monterer dem.

Så må systemet luftet. Ville sjekket manualen for lufteprosedyre.

Du sier at motoren stoppet av seg selv. Da må du nok også løse på dyserøra

ved dysene for lufting og for å¨bli kvitt vannperler.

Redigert av SoBo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ingenting kommer ut avtappingskruen i bunnen hvis jeg ikke trykker på den svarte knotten. Er det lufteskrue vi ser på toppen av filteret her?

Jeg har manualen liggende i båten i båten, men jeg mener å ha lest at systemet er selvluftende - self bleeding på utenlandsk, og at man skal sette tenning på on så ordner han alt selv. Stemmer det, og i tilfelle det, må lufteskruene være åpne da?

Begge filtrene har samme avtappingsskrue i bunnen, og jeg har nye filtre liggende.bilde

Link to post
Share on other sites

Ja det stemmer. Lufteskruen ser vi bak bumpeknotten på grovfilteret.

Sekskant og rettspor.

Er en slik lufteskrue på finfilteret på motoren også.

Godt mulig den er selfluftende, dersom du har elektrisk fødepumpe ( må være)

Rettere sagt må den være elektrisk dersom man kan sette tenningsnøkkelen i en gitt posisjon,

pumpen går og sirkulerer diesel via motor tilbake på tank og lufter seg selv. (motoren går ikke, kun el. fødepumpe)

Vet ikke om Yellow har et slikt system.

Manualen finner du også på Univa.no sine sider Zitt.

http://univa.no/files/BRUKSANVISNING-M4.55.pdf

Redigert av SoBo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er vel en manuell pumpe for å fylle opp filteret etter filterbytte..

 

Som sagt, vanskelig å se på bildet dit..la det stå i ro en stund, og se om det legger seg vannperler i bunnen av flasken...

 

Ville absolutt byttet filter vist det var meg, det er en billig forsikring..

 

Du må også følge godt med på filteret ditt etter oppstart nå, kan være mere vann igjen

 

Mulig for deg å få noen avtapping på selve diesel tanken ?

Mener du at jeg ikke behøver å fylle opp filteret når jeg skifter, bare pumper opp etterpå?

Jeg tar en inspeksjon av dieseltankene også, må bare kjøpe meg en pumpe. Den jeg hadde ligger i gamlebåten.

Jeg har 2 tanker, som er halvfulle dessverre, og det er jo en sjanse for at dette skyldes kondens.

Jeg snakket med en kar i havnen, og han mente at den gråhvite væsken jeg fikk ut i begynnelse ikke var vann, men fett fra dieselen. Kan det stemme?

Link to post
Share on other sites

Se side 36 for lufting (bleeding) i manualen. (se linken over) (må nok kinne samtidig som man lufter på skruen da)

Side 48 for filterbytte.Der står det at du skal fylle nytt filter med diesel Zitt :yesnod:

Utifra bildet på side 12 i manualen, er det el. matepumpe på Yellow (måtte some litt, fordi om jeg begynner å bli langsynt)

Redigert av SoBo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...