Jump to content

Zitt lager ting til båten!


Zitt

Recommended Posts

Det høres bra ut, idars, vidunderlig enkelt hvis den eneste jobben jeg har å gjøre er å følge med at det alltid er olje på tanken.

 

Ja, det der snakket selger om, Nidelv, men som tidligere nevnt så er han tysker, og når jeg skal forstå en tysker da kan alt skje. :giggle:

Er det slik at vann renner ut når båten løftes på land, og vil jeg se at luft er ute når den settes på vannet igjen, ved at det pipler vann ut av skruehullet?

Takk for at dere passer på meg! :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Ja hele akselhylsa er fylt med vann når den ligger på vannet. Vann kommer inn via cutlesslageret som sitter i stevnlageret. Dette går helt inn til pakkboksen. Når du setter ut båten til våren vill det være luft i hele akselhylsa som må luftes ut. Jeg må skru ut hele skruen for å få ut all lufta, så her gjelder det å være kjapp på med fingra når vannet kommer :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Ja Zitt, når du har sjøsatt vil trykket fra sjøvannet presse lufta ut av hylsa gjennom hullet for lufteskruen. Du bare løsner på denne til du hører at lufta ""fiser" ut. På min båt må skruen nesten helt ut før lufta kommer. Bare hold godt på skruen så du ikke mister den "nedi dypet" i kjølen! Jeg har alltid en reserveskrue liggende klar i tilfelle dette skulle skje! :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Nå har det skjedd igjen, for første gang på mange år, jeg er blitt forkjølet. :sad: Og med så liten trening som jeg har, så føles dette ikke bra. Det må da minst være influensa, halsbetennelse, bronkitt og lungebetennelse, og hvis jeg kjenner godt etter så er det visst noe med både milten og leveren også. :giggle:

Jeg har hentet frem testamentet for å se om der må gjøres noen forandringer før det er for sent. :giggle:

Jeg hadde planer om å hive en presenning over båten i dag, Storm.no melder ned mot minus 14 senere i uken, men det utsetter jeg til i morgen. Alle andre gjøremål får vente til over nyttår, tenker jeg.

Nå skal vi feire guttungens 25-års bursdag i dag, så er det jul og nyttårsfeiring, og om ikke det var nok så kommer fruen med sin bursdag 2.januar. Travle tider med andre ord.

Jeg vil benytte anledningen til å takke båtplassens medlemmer for det fine året som har gått, og da i særdeleshet alle dere som har bidratt med hjelp og støtte til meg og min uvitenhet. Jeg suger til meg all visdom så godt jeg kan.

 

:santa: VI(fruen også) ønsker dere alle en fredfull, gledelig og GOD JUL! :santcheers:

Link to post
Share on other sites

Jeg har den største medlidenhet Zitt. Kvinnfolk vet ikke det minste om

hvor ille "mannfolk" har det når vi lider av "alvorlig" førkjølelse.

Og at vi trenger mye omsorg og pleie. :yesnod:

 

Gratulere så mye til både sønn i huset og fruen ( når den tid kommer) :smiley:

 

GOD JUL ønskes herifra både til deg og dine bilde

Redigert av SoBo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk i like måte, Zitt! :santa:

- og ikke minst: God bedring, slik at testamentet for all del ikke må komme til anvendelse! :smiley:

 

Det er for øvrig en fornøyelse å lese dine "lettbente" innlegg! :lol:

Tusen takk for hyggelig hilsen, Arvid, jeg tror nok det skal gå bra dette, slik at det blir "et par" innlegg i 2015 også!

 

 

-14, Zitt? Ut i Os i romjulen? Du kan vel legge til feberfantasier til den listen din og begynne å bruke Yr. He, he. Riktig god jul!

Ja, Bergen dørk, Storm har truet med -10 til -14 her i Os i flere dager, men jeg tror de har moderert seg en smule. Pussig er det når Yr.no melder +-0.

 

 

Jeg har den største medlidenhet Zitt. Kvinnfolk vet ikke det minste om

hvor ille "mannfolk" har det når vi lider av "alvorlig" førkjølelse.

Og at vi trenger mye omsorg og pleie. :yesnod:

 

Gratulere så mye til både sønn i huset og fruen ( når den tid kommer) :smiley:

 

GOD JUL ønskes herifra både til deg og dine bilde

Du har helt rett, SoBo, og grunnen er det isolerende fettlaget som kvinner har under huden, som vi mannfolk ikke har. Hos oss har basseluskene fri passasje inn til de indre organene, og vi blir rammet mye hardere enn kvinner. :yesnod:

 

Sender en spesielt godt innpakket hilsen til deg fra, to barnebarn, to hunder, fruen og meg selv for at du hjelper oss med å gjøre skuten i orden for en sikker ferd på "de sju hav". Og sist, men ikke minst, en egen hilsen til deg "onkel SoBo", fra "Yellow"!

Link to post
Share on other sites

 

 

Du har helt rett, SoBo, og grunnen er det isolerende fettlaget som kvinner har under huden, som vi mannfolk ikke har. Hos oss har basseluskene fri passasje inn til de indre organene, og vi blir rammet mye hardere enn kvinner. :yesnod:

 

Takker spesielt for denne. Har nå konfrontert fruen med dette, som et bevis på at det gjelder oss menn generelt

Takk Takk. Tror nok vi får den pleien vi trenger heretter :yesnod::giggle:

Så får du hilse tilbake til både hundene, barnebarn, fruen og ikke minst Yellow. ( ikke noe tull fra han sin side, kan du si. For da kommer onkel)

Link to post
Share on other sites

Varmelokk til wallas til salgs nå for 1250 kr.

Ble solgt allerede i morges før hanen (meg) stod opp..

 

Populære varmelokk ditte, selges før en rekke å snu se rundt. Fikk kjøpt resten han hadde for en grei penge

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Hei, Rune!

Jeg har dessverre ikke kommet lenger med komfyren min, har lagt og pleiet en forkjølelse og dårlig hals i julen. Delene har jeg fått og jeg ligger i startgropen.

Nå har det også kommet så mye snø at jeg ikke tar sjansen på å kjøre den bratte bakken ned til havnen, men det skal visst bedre seg i dagene fremover.

Oppdatering kommer!

Link to post
Share on other sites

Mandagen før julaften så jeg mørke skyer i horisonten, og det gjorde både Yr og Storm også, og da la jeg en tykk og god presenning over båten. For sikkerhets skyld stivet jeg av bøylene til kalesjen, jeg hadde jo allerede fått den "dødelige" sykdommen forkjølelse, og visste ikke når jeg kom meg ned igjen i båten.

Da jeg kom ned i dag, etter noen solide snøbyger de siste dagene, stod heldigvis alt bra til.

Så heldig har ikke alle tydeligvis vært.

Her så bøylene til kalesjen ut som 3-tall, og var et tragisk syn.

bilde

 

En Saga 27 skal vel ikke se slik ut med kalesjen oppe. Her har jeg tidligere måttet lukke en takluke for å unngå "flom" inn i båten.

bilde

 

Slik er stemningen i havnen i dag, og nå regner det, så faren er over or denne gang.

bilde

Link to post
Share on other sites

Har sett mye sånt i båthavna hos meg også, men helst gamle og lite ivaretatte båter. Og jeg har berget en og annen kalesje. Dette er jo sannsynligvis en helt fersk båteier som har gjort en betydelig investering. De er jo ikke billige heller de der nye cruiserne. Trist!

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Zitt

 

Om bryteren på Wallas'en føles litt treg, kan du med fordel sprøyte litt elektrospray på de bevegelige delene på bryteren. Supert å komme til nå mens den er åpen

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

På vegne av alle avdelingene og arbeiderne ved Zitt's Shipyard vil jeg takke for året som har gått. Jeg vil takke for all inspirasjon og hjelp jeg har fått, jeg vil takke for all oppmuntring i en litt vrien tid med tap av båt, jeg vil takke for tips og gode ideer, jeg vil takke for tryggheten ved å ha dere med på hentetur fra Kvitsøy, og jeg vil takke dere for at dere holder ut med meg!

Håper vi sammen kan gjøre 2015 til et minst like godt år!

 

:fireworks2: GODT NYTTÅR til dere alle!!! :fireworks3:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...