Jump to content

Zitt lager ting til båten!


Zitt

Recommended Posts

Ser ut som sommerdiesel og som voksen har begynt å skiller seg ut, sett din inn i varmen så er den klar på noen timer.

Vann skiller seg ut veldig fort etter en har ristet på vann dieselblanding.

 

bilde

 

 

Jeg var en tur i båten i dag, og den dieselen jeg hadde tappet på en flaske ser nå slik ut, klar og fin og med en god dose vann i bunnen.

bilde

 

 

 

 

 

 

I Følge YR var det 5 dager med 5 blå før du tapper den første prøven, vann mengden er det same, så jeg mener at det er utskilt voks i den første prøven.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Sakset fra DinSide:

Og her kommer vi inn på enda en kompliserende faktor; sommer- og vinterdiesel (se faktaramme). Sommerdiesel bør ikke oppbevares under frysepunktet. Dette fordi 0 grader er det såkalte tåkepunktet for sommerdiesel. Ved tåkepunktet begynner vokskrystaller å skille seg ut og dieselen blir matt og tåkete.

Vinterdiesel kan oppbevares helt ned til minus 22 grader.

 

Hvordan er det med vannet på dollbordet Zitt, renner det ut i "gropa" der hvor dieselpåfyllinga er.

Er i så tilfelle ganske utsatt for å få vann i tanken (være seg dårlig O-ring eller at lokket ikke er ordentlig påskrudd)

Redigert av SoBo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvordan vet man, annet enn hvis man kan spørre på bunkringstedet, hva de har i tankene sine av sommer- eller vinterdiesel?

Jeg hentet båten på Kvitsøy 11.nov., og da hadde selger fyllt opp tankene. Så fyllte jeg opp med 75liter den 17.nov. På den tiden av året kan det jo utmerket godt være kuldegrader, og dermed skulle man vel anta at det er vinterdiesel man får.

Båten har nok vært utsatt for ned mot -5grader, men inni båten har det aldri vært under +5grader.

Når jeg har tømt tankene over på kanner, er det da tull å tro at jeg kan bruke dieselen hvis den skiller seg fra vannet slik den har gjort på flasken på bildet? Eller bør den bare destrueres?

Ja, SoBo, alt vannet samles og renner ut der ved dieselpåfyllingen, så det er et utsatt punkt. Jeg skal skifte O-ringene, og selvfølgelig påse at lokkene er godt dradd til i ettertid.

Link to post
Share on other sites

Men vokser det med 5 minus ute, om bord i en båt på sjøen roger-jo ??

 

Har kjørt med båten min med sommer diesel i over 10 min uten problemer..

Hvis det er sommer diesel Ja

Siden du mener at det ikke er voks.

Hvorfor er blandingen matt?.

Blandingen klarnet jo da den kom i varmen hvorfor?.

 

Du har helt rett i at dieselen er like fin når en har tappet bort vannet.

Det er jo det vi gjør vi som har bunntapping av tankene.

 

?Hva de forskjellige marinaer har av diesel type på tanken i november er det bare marinaen som vet.

Viktig å fylle der det er stor omsetning, skygge unne de som har sommeråpent.

 

forskjell på vinter og sommer diesel ved -15

bilde

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

 

 

Ja, SoBo, alt vannet samles og renner ut der ved dieselpåfyllingen, så det er et utsatt punkt. Jeg skal skifte O-ringene, og selvfølgelig påse at lokkene er godt dradd til i ettertid.

 

Mye jobb men, kunne påfyllingene vært flyttet opp på dollbordet ?

Ville ikke bli like eksponert for vann slik.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Ja, nå må jeg tilbake til der jeg slapp på "diesel og vann prosjektet".

Til nå har jeg konsentrert meg om bb tank. Med en hobbylignende pumpe fikk jeg ut ca 15liter før den kollapset. Så tok jeg ca 10 liter ut gjennom grovfilteret til det bare kom ut klar og fin diesel. Jeg gikk så løs på finfilteret på motoren, åpnet opp på 1 og 2 av dysene og dermed startet motoren. Så fikk den gå en i 30 minutter, og de siste ukene har jeg startet motoren endel ganger. Fremdeles kommer det bare klar og fin diesel ut av filtrene. Jeg har i tillegg tatt ut en del vann fra tanken, ved å suge det ut fra bunnen av tanken og regnet med at diesel til motoren hentes over nivå vann, hvilket alt tyder på i og med at jeg ikke får noe i filtrene nå.

Så var det alle spørsmålene jeg skulle hatt svar på:

 

- Er dette originale tanker fra tidlig på 80-tallet, eller er disse nyere? Jeg har nemlig lest at tankene på Scand Classic er svake ledd og springer lett lekk med tiden.

 

Bilde 1

bilde

 

Bilde 2

bilde

 

Her hadde jeg håpet å kunne fjerne det store lokket med 8 skruer i, men det virker som om det er limt fast og lot seg ikke rikke. Det hadde gjort det adskillig lettere å gjøre tanken ren, men nå er det bare mulig å ta vekk det lille i midten.

Hva er vitsen med 8 skruer når man allikevel limer lokket fast?

Bilde 3

bilde

 

Så langt har jeg kommet at dieselen ser slik ut når jeg tapper den fra grovfilteret, helt ren og fin.

Bilde 4

bilde

 

Her har vi sb-tank, og det er tydeligvis her dieselvarmeren henter dieselen fra. Her ser dere tydeligere at det store lokket er limt fast.

Hvorfor er det forresten 2 stk store slanger ut fra hver tank?

Bilde 5

bilde

 

Så var det min teori om at det ikke ville være vann i denne tanken. Det er mye mulig at det kan lekke vann inn ved påfyllingspunktet, men er det sannsynlig at det skjer på begge sider og at det plutselig skjer når jeg overtar båten? Men vann er det der også, med mye grums i.

Båten har tross alt stått ute på Kvitsøy før jeg hentet den, og hadde det vært vann i tankene den gang hadde jeg nok merket det på siste timen av turen da det var meterhøye bølger på fjorden.

Kan det rett og slett hende at jeg har fått vannet inn ved bunkring? Noen andre som har erfart det på Vedholmen fra i fjor høst?

Veien videre, slik jeg ser det, er å få ut tankene og gjøre dem rene.

Noen som har tanker rundt dette, tips, forslag og gode råd?

Bilde 6

bilde

Link to post
Share on other sites

De to slangene, er nok tur og returdiesel til hver tank ( den tynne er til varmeren)

Må du sjalte/ velge tank, eller tar den diesel fra begge samtidig.

Vanskelig å vite hvor gamle tankene er. Alt av slanger, fittings og klemmer så veldig ferskt og fint ut.

Ser ut som det er et merke der, står ikke noe om prod. år der?

Link to post
Share on other sites

Takk for svar, SoBo!

Jeg tenkte nok det med de to slangene.

Den tar diesel fra begge tankene, men jeg mener at jeg kan stenge den ene om nødvendig.

Dumt jeg ikke tok bilde av det merket, men mener det bare stod ER-TO Mek. industri og et tlf.-nummer, uten at jeg garanterer for det.

Ja, alt så så nytt og fint ut på og rundt tankene, kanskje noen classic-eier kan bekrefte.

Link to post
Share on other sites

Sammenlignet med min forrige classic ser ut til at slanger og kuplinger er skiftet på din. Du har trolig 4 kraner i motorrommet der du kan velge mellom tankene. Du har også mulighet til å feks suge fra en tank og kjøre retur til den andre og dermed rette opp båten om du er litt skjevlastet ;)

Om du velger å ta ut tankene er dette helt kurant, bare skru løs lekten på langsiden og så er det 2 bolter i hver ende av tanken. Tanken får du løftet ut uten å demontere noe mer, litt klønete, men det går !

Link to post
Share on other sites

Takker så mye for info, TLSA!

Jeg regner med at tankene er laget av aluminium, så det er vel ikke den helt store vekten i dem, så det går sikkert greit å få dem ut ja.

Jeg grubler også på om jeg skal lage noen inspeksjonsluker i dem. Er der noen skvalpeskott inni der?

Link to post
Share on other sites

Alu ja, ang skvalpeskott så mener jeg å huske at det var det, men er ikke sikker lengre.. ;) Jeg tok bare ut nivåmåleren, med en lommelykt ser du litt ihvertfall. Begge mine var lekk(visste bare om den ene) og måtte sveises. Få de så tomme som mulig så løfter du de fint ut alene.

Link to post
Share on other sites

Nå får jeg en uforskyldt stopp i arbeidet igjen. En kamerat fra Kristiansand ringte og spurte om vi har en seng til ham fra onsdag til torsdag. - Ja, sa jeg og nei sa fruen! Jeg skal på jobb torsdag, og kjenner jeg dere rett så sitter dere oppe hele natten, så dere får komme dere ned i båten! Hun har et poeng, så jeg får klappe sammen stikkøyene igjen.

Men så til det viktige:

Jeg kjøpte nye o-ringer til lokkene til dieselpåfyllingen, og valgte noen som var litt tykkere enn de gamle. Jeg klarer ikke å skrue lokket like langt ned som før, men jeg tror det må være tett nå. De gamle o-ringene er ikke akkurat rund i godset lenger, så det er jo mulig at hunden ligger begravet her.

bilde

 

Når jeg skal ta ut tankene må jeg jo demontere disse slangene, og da tenkte jeg å sette slangen til påfylling ned i en bøtte og så spyle vann på lokket oppe. Hvis ingenting i bøtten, ingen lekkasje!

bilde

 

Så er det av med disse to slangene.

SoBo - Du nevnte at den ene er til dieseltilførsel og den andre til retur. Kan du forklare meg hvordan dette med retur foregår og hvorfor? Vil det også stå diesel i disse rørene når jeg demonterer, slik at jeg må passe meg for søl?

bilde

 

Det hender jeg setter meg ned bare for å betrakte alt det ukjente som finnes under dørken, og da hender at jeg gjør forskjellige oppdagelser. Nede her ved aksling og flens er der 3 skruer/bolter skrudd fast i den runde blanke platen. 2 av skruene var godt tilskrudd, mens den tredje hadde skrudd seg ut 1 cm eller 2. Skummelt, eller.....?

bilde

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...