Jump to content

Zitt lager ting til båten!


Zitt

Recommended Posts

 

Når sant skal sies, så er vel ikke Wallas service særlig nøytral, etter som han åpenbart lever av å reparere disse..

 

Anser meg selv som nøytral siden jeg fra tid til annen anbefaler Origo og lignende apparater. Jeg har også svart generelt angående Eber, Webasto og Mikuni. Og jeg er behjelpelig med ting som jeg vet litt om, og det er ikke bare Wallas.

 

At jeg selger Wallas og deler til Wallas er ingen hemmelighet, jeg har også serviceverksted. Men dette har jeg aldri lagt skjul på, hverken i linjene under eller i profilen min. Et levebrød er det nok ikke, det skal mere til for å få til det, men at det er et kjært bidrag nekter jeg ikke for.

 

I den tiden jeg har vært medlem her, har jeg hjulpet mange med Wallas'en sin. Og jeg svarer på telefoner, IM og e-poster. Helt gratis.......for Båtplassens medlemmer :sailing:

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

 

:confused: Putt ikke inn flere deler enn det er der fra før, heller ikke færre :giggle:- Jeg er jo spent på om jeg kan få plass til en fjernkontroll inni der! :giggle:

 

Er spent på¨"knotte" planene dine Zitt :yesnod:- Innovasjonsavdelingen går ofte sine egne veier og holder kortene tett til brystet. Jeg tror jeg må ha et møte med dem! :giggle:

 

Wallas; Jeg er utrolig takknemlig for dine tilbakemeldinger, som er så opplysende og informative at du gjør dette både spennende og interessant, noe jeg ikke kunne forestilt meg for ikke lenge siden.

Jeg er jo ikke helt i mål med komfyren, og vet jo ikke sikkert når jeg får fortsatt, men har en god følelse. :yesnod:

Redigert av Zitt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Spennende lesing, har komfyr og kjeramisk topp i garasjen for øyeblikket. Begge for å gi de litt nytt liv i løpet av vinteren. Komfyren har vi brukt lite så langt. Toppen funket fint i fjor, men hanglet mer og mer utover sommeren i år for til slutt å gi opp. Dvs. Starter opp og blir litt varm, for så å slukke. Har vært inne på gass jeg og, men får jeg det til å fungere så åker det nok inn igjen.

 

Du har en annen brenner enn hva Zitt har i sitt kokeapparat. En svært god servicebeskrivelse finner du her: https://baatplassen.no/i/topic/72561-wallas-ceramic-100x-og-xu/ under #4

 

Har dessverre ikke noe for selve stekeovnen, men mener det er samme brenneren

Redigert av Wallas Service (see edit history)

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

 

Er spent på¨"knotte" planene dine Zitt :yesnod: - Innovasjonsavdelingen går ofte sine egne veier og holder kortene tett til brystet. Jeg tror jeg må ha et møte med dem! :giggle:

 

Så du sliter litt med de ansatte du også, er det noe som går :confused: Må vi kjøre et kurs for de ansatte tro :wink:

 

Meget bra med slike som Wallas Service her inne, som har slik detaljkunnskap.

Og ikke minst at an deler kunnskapen med oss. :thumbsup: :yesnod: :smiley:

Link to post
Share on other sites

Det er for mange sjarlataner som skjuler sin egentlige agenda- og da er det OBS OBS.

"Wallas Service" er åpen og om sine ting - og yter jo faktisk service. Hva er det å klage på da?

 

Om en er så heldig å få kvalifiserte svar når en går inn i en butikk, kan en da si at jeg mistenker dem for å selge når en går ut igjen?

Jeg har en dårlig karakter

- og den har gitt meg mye glede

Link to post
Share on other sites

Jeg skjønner forøvrig ikke hvorfor det blir frarådet å bruke vanlig lampeolje?

 

Wallas selv anbefalte lampeolje (Lysfotogen) i sin tid, noe som Wallas Norge også gjorde. Jeg har aldri solgt lampeolje til Wallas, kun fritidsparafin, og mine kunder har hatt mindre oppstartproblemer, bedre brennereffekt og mindre soting.

 

Lampeolje inneholder voks som kan sette seg i pumpen - spesielt når det er kaldt, eller når apparatet har stått en stund uten å være i bruk. Typiske "problemkunden" er den som setter ut båten 14 dager før St.Hans, og parkerer den samme natta i båthavna. Neste gang båten er i bruk er når den skal opp til vinteren. Pumpen setter seg, veken tørr og hard, og det blir ny service til sommeren ( :headbang: Wallas). Satt litt på spissen..........

 

Lampeolje har høy lysverdi, mens fritidsparafin har høyere brennverdi

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

 

Wallas selv anbefalte lampeolje (Lysfotogen) i sin tid, noe som Wallas Norge også gjorde. Jeg har aldri solgt lampeolje til Wallas, kun fritidsparafin, og mine kunder har hatt mindre oppstartproblemer, bedre brennereffekt og mindre soting.

 

Lampeolje inneholder voks som kan sette seg i pumpen - spesielt når det er kaldt, eller når apparatet har stått en stund uten å være i bruk. Typiske "problemkunden" er den som setter ut båten 14 dager før St.Hans, og parkerer den samme natta i båthavna. Neste gang båten er i bruk er når den skal opp til vinteren. Pumpen setter seg, veken tørr og hard, og det blir ny service til sommeren ( :headbang: Wallas). Satt litt på spissen..........

 

Lampeolje har høy lysverdi, mens fritidsparafin har høyere brennverdi

Merkelig at jeg aldri har hatt problemer med dette da????

Men det er kanskje fordi jeg har brukt båten mere enn du beskriver? Og dermed brukt kokeren oftere?

Link to post
Share on other sites

Merkelig at jeg aldri har hatt problemer med dette da????

Men det er kanskje fordi jeg har brukt båten mere enn du beskriver? Og dermed brukt kokeren oftere?

 

Ingen regel uten unntak

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Rune, wallas service, kan sakene sine. Og man skal være takknemlig for at han deler sin kunnskap.

Jeg har fått god hjelp fra ham, også sent på kveld, og kjøpte deler fra ham. Jeg kunne alltids handlet på nett, men da får man hverken instruksjoner eller beholdt tilgangen lokalt når man trenger den.

Når man er så heldig å ha ekspertise 1 km unna, og får hjelp pronte, så benytter man seg av den.

 

 

Jeg kommer til å beholde min safeflame til den koster mere enn 2000 å reparere, slik som kretskortet. Om det skjer, så kjøper jeg en ny, brukt.

Eneste ulempen med den, er at den ikke har slingreoppheng. Dog, har den ok festeklyper til grytene. -sånn er det med seilbåt :)

Link to post
Share on other sites

Det svake punktet på denne kobbertråden, er akkurat der den går gjennom brennersylinderen. Kan bli tynn akkurat her over tid, og da ryker den.

 

Putter en i posen, ikke store kapitalen uansett. Sendes i posten mandag, og om det skulle være noe mer som dukker opp er det greit om jeg får beskjed før søndagen er over.

 

Det du bør ha liggende som reservedel - etter at du har fått den til å virke - er et ekstra servicesett (veke + glødespiral).

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Det du bør ha liggende som reservedel - etter at du har fått den til å virke - er et ekstra servicesett (veke + glødespiral).

Jeg kjøpte en brukt Wallas til den andre båten jeg bygde opp selv, men den kokeren var nok litt vanskjøttet, for den gikk ikke så lenge før den sluttet å virke. Etter bytte av spiral osv, virket den helt fint så lenge jeg hadde båten. Dvs rundt 15 år, tror jeg. Kjøpte et rep sett som lå i båten, men fikk aldri bruk for det. Kokeren virket alltid.

Samme i neste båt. Maken koker som alltid virket. Hadde rep sett om bord der også, men fikk aldri bruk for det. :clap:

Hadde jeg ikke hatt dette settet liggende, hadde jeg sikkert fått bruk for det. :lol:

Link to post
Share on other sites

Jeg får vel avsløre planene for knapper. Fremme i kabinen har putene disse knappene, og de er ble misfarget og er ikke mulig å få fine igjen. Grunnen........

Bilde 1

bilde

 

......er at de har rustet under, og.........

2

bilde

 

........det har smittet over på stoffet. Etter en tur i vaskemaskinen på ullprogram ble putene fine, men disse rustflekkene fikk jeg ikke vekk.

3

bilde

 

Etter å ha jaktet på nye knapper i butikker og på nettet, uten godt resultat, har jeg bestemt meg for å lage nye i teak. Vips så var flekken vekke. De må nok ha seg en tur innom "finish-avdelingen" på verftet her, men blir ikke dette greit nok da?

Som eldste barnebarnet svarer når jeg spør om jeg skal hjelpe henne; - Nei, morfar, gjøre selv!

4

bilde

Redigert av Zitt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Blir stilig og litt utenom det vanlige med teakknapper Zitt :yesnod:

Dersom du mot formodning skulle ombestemme deg finnes f.eks. disse knappene. http://www.pandurohobby.no/Catalogue/40-Sy-Strikk/4020-Tekstildekor/402005-Knapper/1/569132-Kle-pa-knapper-19-mm-5-stk

Problemet ditt er vel at du ikke har slikt putestoff liggende

(dersom det ikke er en flik innvendig i puta du kan knabbe litt ifra)

Link to post
Share on other sites

Problemet ditt er vel at du ikke har slikt putestoff liggende

(dersom det ikke er en flik innvendig i puta du kan knabbe litt ifra)

Ja, det er nettopp det. Dessuten er det alltid litt vanskelig å få til en god match med fargene, og da er det like godt å bryte helt.

Nå får vi bare vente og se hva øverstkommanderende kommer til.

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg kommet til episode 983 i serien "Saker og ting som Zitt ikke skjønner seg på".

Når jeg sitter på potten helt der bak, så ser jeg rett på denne tanken. Der går det en slange ut fra bunnen og inn i veggen, og.......

bilde

 

.......den kommer til syne igjen på andre siden. Så går den innom flensen på propellakslingen før den går tilbake til toppen av beholderen.

Spørsmålene blir da;

- Er det smøring den driver med?(I Wikingen hadde jeg en greasepumpe til flensen, og gav den 2 pump etter hver tur).

- Hvorfor er der en slange for retur?

- Hva slags væske er det snakk om, og som brukes?

Han tyskeren jeg kjøpte båten av var ikke helt stødig på det tekniske, og selvom han var flink til å snakke norsk, var det ikke alltid lett for ham å forklare alt. Han hadde forresten det forfriskende og klingende etternavnet Gutbier!?!

Kan noen gi meg en liten leksjon?

bilde

Link to post
Share on other sites

Det ser til at det er til pakkboksen Zitt.

Noen skal ha grease, og andre slik olje (mest sannsynlig motorolje, se link under)

Altså oljesmurt pakkboks. Pass på et det er olje i reservoaret, resten ordner den selv.

 

http://sleipner.no/media/frontend_media/pdf/Produktmanualer/Fremdrift/Oljesmurt%20pakkboks.pdf

http://seatronic.no/pdf/sleipner/Pakkbokser%5B1%5D.pdf

Redigert av SoBo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...